Ongelukje Schellinkhout, pas op voor Talk and Die Syndrome

Jelle

Berichten: 1293
April 04, 2009, 22:08:23
edit2Rapporteer  
Gecopieerd van Trefpunt, Zwafra schreef over Schellinkhout vandaag:
"Helaas wel weer een ongelukje er was weer iemand over de stenen getrokken (een vrouw) ze was met haar hoofd op de stenen gekomen en dreigte het bewustzijn even te verliezen..maar het bleek achteraf gelukkig nogal mee te vallen,de Ambulance hoefte uiteindelijk niet te komen .. 
maar het blijft opletten vlak bij de kant.."

Door onvoldoende afstand tot de stenen heeft vorig jaar iemand daar een dwarslesie opgelopen, voor altijd verlamd.

Op kiteforum.com stond dat je bij hoofdletsel heel erg op moet passen als bijstanders, omdat het slachtoffer zelf kan denken dat het wel gaat, terwijl er een hersenbloeding aan de gang kan zijn. Toby heeft meegemaakt dat een Russische kiter gewoon doorliep en even later dood was.
I started looking for a general reference like this dealing the head injuries after a tragic accident in Mauritius several years ago. The vacationing Russian kiter suffered a board impact in squally weather due to the use of a board leash. He had a brain hemorrhage but didn't realize it as his life bled out. I really didn't find a good, concise reference from an authoritative source at the time. Nor did I realize the import of my head injury as I stomped around for hours for that matter however things turned out to be more benign in my case. The victim often is the last to know after all much less react responsibly. This post is more for bystanders of such accidents to serve as a guide. We really should think about this stuff as you never know when you might be on the scene of a head/cervical injury and in a position to help. There have been other cases in which paralysis may have been avoided through immobility or brought about by "walking it off" assuming the victim was even aware at the time.

This is also called the "Talk and Die" syndrome

Waar je op moet letten om het een beetje te beoordelen staat ook in de thread:
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2350546

- Yele

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #1 April 05, 2009, 10:25:38
edit2Rapporteer  
Even een kleine correctie, die persoon die vorig jaar een dwarslesie opliep, die was op de keien aan het wandelen met zijn kite.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #2 April 05, 2009, 11:21:44
edit2Rapporteer  
Paar jaar geleden lag er iemand boven aan de dijk met een gebroken/gekneusd bekken voor mijn auto. Had net tegen mijn maat gezegd dat hier zeker een ernstig ongeluk zou gebeuren. Ze zijn daar gewoon stront eigenwijs.

1. Veel te dicht onder de kant terwijl je onwijs veel ruimte hebt op het water. Als je twee minuten opkruist zie je helemaal niemand meer.
2. Oplaten met je voeten op het natte gras of met je natte voeten op het gras. Het aantal glijpartijen op Schellinkhout is niet te tellen.
3. Veel te dicht op elkaar kiten (zie ook 1)
4. Doordat er een dijkje ligt gaat de wind omhoog en je kite dus ook. Je moet dus snel reageren en losgooien bij problemen.
5. Amen (zal wel weer gezeik zijn maar misschien dat er eentje wat mee doet)
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #3 April 05, 2009, 12:38:41
edit2Rapporteer  
Ik denk dat hier bedoeld wordt door Kitesurfschool.org dat je hoofdletsel altijd serieus moet nemen ,vorige week is ook actrice Natasha Richardson overleden na een ski ongeval waarbij zij hoofd letsel opliep ,wat er niet ernstig uitzag ,maar waar zij wel is aan overleden..

zie: http://www.telegraaf.nl/prive/3521145/__Doodsoorzaak_Natasha_bekend__.html
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #4 April 05, 2009, 12:48:04
edit2Rapporteer  
En dat benadrukt maar weer eens het nut van een helm!

Op de skipistes was de helm enkele jaren geleden ook nog niet echt populair terwijl nu de meerderheid met een helm van de pistes gaat. Meen ergens gelezen te hebben dat het in sommige wintersportlanden zelfs verplicht gaat worden (of inmiddels al is?). Bij het kitesurfen moeten we ook maar eens over dat drempeltje heen....
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #5 April 05, 2009, 13:45:34
edit2Rapporteer  
En dat benadrukt maar weer eens het nut van een helm!

Op de skipistes was de helm enkele jaren geleden ook nog niet echt populair terwijl nu de meerderheid met een helm van de pistes gaat. Meen ergens gelezen te hebben dat het in sommige wintersportlanden zelfs verplicht gaat worden (of inmiddels al is?). Bij het kitesurfen moeten we ook maar eens over dat drempeltje heen....

Gelukkig nog niet!
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #6 April 05, 2009, 20:15:33
edit2Rapporteer  
En dat benadrukt maar weer eens het nut van een helm!

Op de skipistes was de helm enkele jaren geleden ook nog niet echt populair terwijl nu de meerderheid met een helm van de pistes gaat. Meen ergens gelezen te hebben dat het in sommige wintersportlanden zelfs verplicht gaat worden (of inmiddels al is?). Bij het kitesurfen moeten we ook maar eens over dat drempeltje heen....

Zal niet beweren dat een helm geen nut heeft.
Alleen het is geen wondermiddel dat alles voorkomt.
Tuurlijk wat Natascha Richardson is overkomen is zeer tragisch maar of dit met een helm voorkomen had worden?
Wintersporters vallen al jaren op hun hoofd als het risico zo hoog was geweest waren de fatale ongevallen ook aanzienlijk hoger geweest. Het is gelukkig meer een uitzondering dan regel dat dit soort ongelukken fataal afloopt.

Wat ik van mijn neuroloog heb begrepen is dat een helm geen vrijwaring is voor hersenletsel.
Als de klap dus danig hard is dat er door de impact een herenbloeding zou kunnen onstaan is de helm ook niet geheel afdoende meer . De kans op een gebroken schedel of een scheurtje in je hersenpan wordt natuurlijk wel aanzienlijk kleiner.

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #7 April 05, 2009, 20:22:12
edit2Rapporteer  
Even een kleine correctie, die persoon die vorig jaar een dwarslesie opliep, die was op de keien aan het wandelen met zijn kite.

Ik had gehoord dat die Duitser te dicht bij de stenen had gesprongen, maar dat klopt dus niet?
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 April 05, 2009, 20:22:12
edit2Rapporteer  
En dat benadrukt maar weer eens het nut van een helm!

Op de skipistes was de helm enkele jaren geleden ook nog niet echt populair terwijl nu de meerderheid met een helm van de pistes gaat. Meen ergens gelezen te hebben dat het in sommige wintersportlanden zelfs verplicht gaat worden (of inmiddels al is?). Bij het kitesurfen moeten we ook maar eens over dat drempeltje heen....

Een helm beschermt je gezicht en kin nog niet!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #9 April 05, 2009, 20:28:06
edit2Rapporteer  

1. Veel te dicht onder de kant terwijl je onwijs veel ruimte hebt op het water. Als je twee minuten opkruist zie je helemaal niemand meer.


Helemaal mee eens.


2. Oplaten met je voeten op het natte gras of met je natte voeten op het gras. Het aantal glijpartijen op Schellinkhout is niet te tellen.


Ja ik vraag vaak iemand om me even vast te houden bij m'n trapeze als ik launch op nat gras.
Ik nog nooit "nee" gehoord (zou ook geen probleem zijn, maar het geeft aan hoe makkelijk we elkaar helpen).






Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #10 April 05, 2009, 20:31:21
edit2Rapporteer  
Ik denk dat hier bedoeld wordt door Kitesurfschool.org dat je hoofdletsel altijd serieus moet nemen ,vorige week is ook actrice Natasha Richardson overleden na een ski ongeval waarbij zij hoofd letsel opliep ,wat er niet ernstig uitzag ,maar waar zij wel is aan overleden..

zie: http://www.telegraaf.nl/prive/3521145/__Doodsoorzaak_Natasha_bekend__.html


Ja precies.
En ik denk dat de gemiddelde kiter nog wat stoerder blijft rondlopen dan Natasha.
"Natasha viel in Montreal tijdens een ski-les, maar maakte volgens omstanders geen harde smak. Ze stond op en grapte dat ze nodig meer lessen moest nemen."
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 April 05, 2009, 20:46:44
edit2Rapporteer  
er is nog een variant met nekletsel, slachtoffer babbelt en wandelt, even later verschuift er iets in de nek > einde verhaal.
Emielkruisdijk

Berichten: 808
Antwoord #12 April 05, 2009, 21:09:46
edit2Rapporteer  
Citaat
Citaat van: kootsie op April 05, 2009, 11:21:44

2. Oplaten met je voeten op het natte gras of met je natte voeten op het gras. Het aantal glijpartijen op Schellinkhout is niet te tellen.



Ja ik vraag vaak iemand om me even vast te houden bij m'n trapeze als ik launch op nat gras.
Ik nog nooit "nee" gehoord (zou ook geen probleem zijn, maar het geeft aan hoe makkelijk we elkaar helpen).

Hier gaat het op schellink te vaak fout! Ik vraag ook altijd met harde wind of iemand me even vast kan houden of gewoon oplaten op het strandje. In de zomer is het veel te druk voor een glijpartij!

 ListenToMe Tip van de week  ListenToMe
.

Berichten: 68
Antwoord #13 April 06, 2009, 08:55:38
edit2Rapporteer  
je hebt gelijk, een beetje waarschuwen is altijd goed. Toch blijft kiten iets heel raars hebben. Iedereen is ontzettend bang voor van alles en nog wat. Je moet de boel ook zeker niet overdrijven. Kiten is niet gevaarlijk als je de nodige voorzorgsmaatregelen neemt. Hierbij horen dingen als les nemen, elkaar in de gaten houden en aanspreken, goed materiaal en een gezond verstand. En wat hier bij niet hoort zijn die 200 posts per week over letsel van kiters/ vliegeraars en ander gespuis over de rest van de wereld. Meestal kloppen de berichten maar half, of helemaal niet, of zijn ze zwaar overdreven, en geven ze een stemming weer van de OZO gevaarlijke kitesport. Ik wil dan ook vragen aan de moderators om hier eens naar te kijken. En ja, er vallen doden en gewonden, dat is ook bij andere sporten, dat is heel spijtig, maar hoort er helaas bij. Hier is kiten zeker geen uitzondering in. Nu lijkt het zo dat iedereen zoekt naar de eerste dode, en dat dan snel post,.. 

vb: op het motorforum (één van het grootste forum van nederland) is hier een stelling over opgenomen. Hier maakte ook iedereen elkaar gek met dwaze verhalen. Hier mag pas iets gepost worden als het bevestigd is, en zo voorkom je allerlei stemmingmakerij.

je kan beter een sticky maken van essentiele voorschriften voor veiligheid. Zo kan je de boel in de gaten houden, en voorkom je geklets in de marge.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #14 April 06, 2009, 19:07:03
edit2Rapporteer  
Je moet de boel ook zeker niet overdrijven. .................... En wat hier bij niet hoort zijn die 200 posts per week over letsel van kiters/ vliegeraars en ander gespuis over de rest van de wereld.


 schater
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #15 April 07, 2009, 10:17:11
edit2Rapporteer  
Inderdaad moeten we niet overdrijven.
Maar vind je dat we dat op Kitehigh doen?
Van de 30 topics op pag 1 gaan er 2 over gevaren.
Dus 28 over andere dingen.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #16 April 07, 2009, 18:34:02
edit2Rapporteer  
Kiten IS gevaarlijk. Net zoals motorrijden.

Door beheersmaatregelen te treffen (voorzichtigheid, goed materiaal, gezond verstand, geen overmoed) kun je de risico's sterk beperken. Echter als een van de (externe) aspecten veranderd (bv windvlaag, paaltje, overmoed, wegvallen van de wind, brekende lijn; in het geval van kiten) dan loop je een groter risico op letsel; afhankelijk van de situatie waar je in zit (bv tijdens springen).

Kortom : een waarschuwende post om elkaar eraan te herinneren is niet slecht. Posten maar, zolang het geen broodje aap is...

Op de weg staat ook regelmatig een bord mbt snelheidsbegrenzing om je eraan te herinneren dat een te hoge snelheid meer risico inhoud (en als gevolg verboden is als beheersmaatregel).



ANWB waarschuwt motorrijders voor overmoed

http://www.nu.nl/algemeen/1944397/anwb-waarschuwt-motorrijders-voor-overmoed.html

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.