Rebel 2009

lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
April 05, 2009, 23:07:15
edit2Rapporteer  
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe kite, en zit te denken aan de Rebel 2009. Nu lees ik vooral over de vorige jaargangen, dat relaunchen een probleem was/is. Is dit in de 2009 versie echt verbeterd?

Tevens vraag ik me af of er hier mensen zijn met een 10m die me kunnen aangeven wat de low-end van de kite is. Ik heb liefst 1 kite, waarbij ik met 2 boards (een twintip en een waveboard) in bijna alle condities kan varen (vanaf zo'n 12/12 knopen tot 28 knopen). Ik weeg 68 kg en vaar nu een 10meter Vegas uit 2008. Van die Vegas valt mij vooral de low-end tegen. Ik heb het idee dat de low-end van de 2006 versie die ik hiervoor had beter was.

Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #1 April 05, 2009, 23:36:29
edit2Rapporteer  
Van de Rebel 2009 10m is een review geschreven in het Review gedeelte van het forum.

Hier: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,32436.0.html

Ik ben wél benieuwd naar mensen die de 14m hebben gevaren... zit zelf te denken over een 14m rebel of vegas 2009 en daarnaast op een gegeven moment een 10 en 7m voor de wat betere dagen...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 April 06, 2009, 00:18:23
edit2Rapporteer  
14m2 Rebel is toch niet te vergelijken met de Vegas 14m2? Kwa geprojecteerd opp. is de Vegas kleiner, dus minder low-end (daar koop je een 14m2 immers voor, weinig wind)
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #3 April 06, 2009, 00:51:14
edit2Rapporteer  
Ligt ook een beetje aan de kite die ik daar onder koop (10m, heb t liefst eenzelfde type kite, daarnaast, 14m2 is voor mij trouwens niet echt een lichtweer kite met 95+kg, maar eerder voor de gewone 14-18 knopen dagen). Maar je hebt idd wel een punt om in overweging te nemen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 April 06, 2009, 00:59:07
edit2Rapporteer  
je kan betr nwe 12 varen als grootste kite,zie idefixe
lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #5 April 06, 2009, 08:24:14
edit2Rapporteer  
Ik denk dat ik, met mijn gewicht, een 10m wel al als grootste kite kan varen en denk er eerder aan om er daarnaast een 7 of 8m bij te kopen voor de heavy dagen.
Ik had de review al gelezen, maar daarin staat niet heel veel over de low-end. En ik hoopte eigenlijk iemand te treffen hier die dezelfde stap als ik heeft gemaakt van een Vegas (C-shape) naar een Rebel. Denk namelijk als ik alle reviews zo lees, dat die stap niet heel groot is en dat ik daarvan heel veel plezier ga hebben......
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #6 April 06, 2009, 11:11:17
edit2Rapporteer  
je kan betr nwe 12 varen als grootste kite,zie idefixe
Wie bedoel je met je in dit geval? en zie Idefixe (zie geen post van Idefix in dit topic iig)?
Denk dat 12m voor mij in de low-end iig te klein is. Misschien dat een 11 (die zijn er in de Rebel-lijn) een prima maatje is voor lunaholic.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #7 April 06, 2009, 11:37:58
edit2Rapporteer  
Je zou je vraag ook nog even hier kunnen stellen: www.bazaki.nl

Die jongens varen allemaal al jaren met Rebels (volgens mij ook met de 2009) en hebben waarschijnlijk wel antwoorden op al je vragen.

Succes!
amorw

Berichten: 67
Antwoord #8 April 06, 2009, 12:06:55
edit2Rapporteer  
Ik ben wél benieuwd naar mensen die de 14m hebben gevaren... zit zelf te denken over een 14m rebel of vegas 2009 en daarnaast op een gegeven moment een 10 en 7m voor de wat betere dagen...


Ik vaar de 14 meter.
Met mijn 67 kg en 1.20m board ben ik vrijwel steeds de eerste en enige die vaart en zelfs springt. Als tijdens de sessie de wind naar 8 a 9 knopen zakt blijf ik varen, soms stap ik dan wel over naar 1.38m board.
De stuurlijnen staan iets korter dan ze waren bij aankoop (2 a 3 cm), en ik blijf varen tot en met dik 30 kn!
Normaal neem ik vanaf zo'n 20kn wel mijn ss rev 7m2, maar als de wind toeneemt naar het einde van de sessie doe ik niet de moeite om deze op te tuigen, en blijf ik onder 14m hangen.
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #9 April 06, 2009, 12:14:49
edit2Rapporteer  
30 knopen met een 14m en 67kg? Heb ik hier het genoegen met een pro á la Ruben lenten?
Maar waar ik ook zeer geinteresseerd in ben in de snelheid van de 14m ten opzichte van andere 14m kites.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 April 06, 2009, 12:47:34
edit2Rapporteer  
amorw moet een windmeter kopen, dik onzin verhaal natuurlijk. Ik heb de 2008 14meter gevaren, die is traag als bagger en de laagste low-end(hoogtehouden) was gelijk aan mijn 12meter Gaastra Max. Daarom zeg ik, neem lekker een 12, kan je daarnaast wel een 9 nemen. En als north de lowend heeft verbeterd, is het al helemaal een reden om de 14 te laten voor wat het is.
Met idefixe bedoelde ik zijn verhaal, dat hij een 14meter MaxII heeft, en hij met zn 95+kg al met 13knopen hoogte houdt. op een plankje van 128 zonder concaaf. Verder zou ik je zoektoch niet tot de North rebel houden, ieder zn ding natuurlijk, maar ik vind het niet een bijzonder goede kite.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #11 April 06, 2009, 13:00:40
edit2Rapporteer  
Ik ben wél benieuwd naar mensen die de 14m hebben gevaren... zit zelf te denken over een 14m rebel of vegas 2009 en daarnaast op een gegeven moment een 10 en 7m voor de wat betere dagen...


Ik vaar de 14 meter.
Met mijn 67 kg en 1.20m board ben ik vrijwel steeds de eerste en enige die vaart en zelfs springt. Als tijdens de sessie de wind naar 8 a 9 knopen zakt blijf ik varen, soms stap ik dan wel over naar 1.38m board.
De stuurlijnen staan iets korter dan ze waren bij aankoop (2 a 3 cm), en ik blijf varen tot en met dik 30 kn!
Normaal neem ik vanaf zo'n 20kn wel mijn ss rev 7m2, maar als de wind toeneemt naar het einde van de sessie doe ik niet de moeite om deze op te tuigen, en blijf ik onder 14m hangen.

ja ja... ik weeg 105 kg en vaar een 13m waroo, en als et 30 knopen is dan sta ik niet fijn meer op mn boardje.. jah ik kan nog heen en weer wel eens waar volledig depower geen ruimte mee voor safety en een lang bruin spoor door et water achter mij aan.
Met 68 kg en een 14m... man dan kun je nevernooit meer staan da zweef je weg.
(en dan hebben we et over tot dik in de 30kn... ) 68kg 14m en 25 knopen geloven we nog wel.
lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #12 April 06, 2009, 15:24:28
edit2Rapporteer  
Juist omdat volgens mij ook het verschil tussen bijvoorbeeld een 12 en een 14 meter heel klein is, wil ik ook graag voor een 10meter als grootste kite gaan. Ik merkte het met mijn vegas 2006 al, die had ik in 10 en 14 meter. Als ik met de 10meter echt niet meer kon varen, dan ging het vaak met een 14 meter ook niet. Omdat er dan echt maar een knoop of 10 staat, en er dan bijna geen kite omhoog gaat.
Volgens mij moet de low-end van de Rebel beter zijn dan die van de Vegas, simpel door het design van de kite.
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #13 April 06, 2009, 15:32:17
edit2Rapporteer  
Ik ben wél benieuwd naar mensen die de 14m hebben gevaren... zit zelf te denken over een 14m rebel of vegas 2009 en daarnaast op een gegeven moment een 10 en 7m voor de wat betere dagen...


Ik vaar de 14 meter.
Met mijn 67 kg en 1.20m board ben ik vrijwel steeds de eerste en enige die vaart en zelfs springt. Als tijdens de sessie de wind naar 8 a 9 knopen zakt blijf ik varen, soms stap ik dan wel over naar 1.38m board.
De stuurlijnen staan iets korter dan ze waren bij aankoop (2 a 3 cm), en ik blijf varen tot en met dik 30 kn!
Normaal neem ik vanaf zo'n 20kn wel mijn ss rev 7m2, maar als de wind toeneemt naar het einde van de sessie doe ik niet de moeite om deze op te tuigen, en blijf ik onder 14m hangen.

ja ja... ik weeg 105 kg en vaar een 13m waroo, en als et 30 knopen is dan sta ik niet fijn meer op mn boardje.. jah ik kan nog heen en weer wel eens waar volledig depower geen ruimte mee voor safety en een lang bruin spoor door et water achter mij aan.
Met 68 kg en een 14m... man dan kun je nevernooit meer staan da zweef je weg.
(en dan hebben we et over tot dik in de 30kn... ) 68kg 14m en 25 knopen geloven we nog wel.

25 knopen met 14m en 68kg lijkt mij ook al flink aanpoten hoor Wink

Zit trouwens te denken aan een 7 en 10m Vegas09 ...een 14m rebel leek me dan wel een welkome aanvulling voor het ietwat lichtere weer, maar als de 12m echt zo weinig verschilt met de 14 is dat miss. ook nog wel een optie (cker omdat ie waarsch. wat sneller is).
lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #14 April 06, 2009, 15:52:27
edit2Rapporteer  
Waarom zou je dan voor de kleinere maten een Vegas willen molliebollie? Waarom niet maar 1 kitesoort. Het lijkt mij lastig, ene moment met een Vegas varen en andere moment met een Rebel. Die vliegers hebben toch bepaalde vliegeigenschappen...
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #15 April 06, 2009, 15:56:08
edit2Rapporteer  
Klopt, maar een Michiel Bandit-Dos heeft wel een punt dat de lowend van een vegas veel minder is dan die van een Rebel. Wil in principe gewoon vegas varen, maar een rebel om de tekortkomingen in de lowend van een grotere maat vegas op te vangen.

Moet zeggen dat het verschil met mijn huidige kites (North Rhino 9m2 en F-one Tribal 13m2 ook erg groot is, waar op zich wel tussen valt om te schakelen).

   
lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #16 April 06, 2009, 16:17:00
edit2Rapporteer  
Precies, ik snap je redenering wel. Die is hetzelfde als die van mij. Ik hoop (en hoop hier de bevestiging te krijgen) dat de low-end van de rebel veel beter is dan die van de vegas. En dus, aangezien ik nu een 10vegas heb, eerder te kunnen varen met een rebel 10meter.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #17 April 06, 2009, 17:09:51
edit2Rapporteer  
ga je voor low end dan wil je de rhino dugh, dat is het hoogteloop en low nd beest van north


Wat ik heb geleerd koopt niet 2 verschillend ekites dat ga je echt iedere keer balen dat die ene kite weer net anders vliegt,

dus gewoon 2 vegassen of 2 rebels dan zit je noit slecht met de aansluiting
amorw

Berichten: 67
Antwoord #18 April 06, 2009, 18:45:14
edit2Rapporteer  
25 knopen met 14m en 68kg lijkt mij ook al flink aanpoten hoor Wink

Het klopt natuurlijk dat je met 8 a 9 knopen niet het water opgaat, valt de wind echter weg moet je geen schrik hebben om niet aan de kant te kunnen komen met je kite nog in de lucht. Wat niet wil zeggen dat je er geen werk mee hebt om em al varende in de lucht te houden.
Maar dit heeft me toch al plezierige zomernamiddagen gegeven. Je kent die dagen wel, bloedheet en dan na ettelijke windloze dagen of uren, een namiddag briesje dat net niet sterk genoeg uit de hoek komt.

Het zelfde geldt voor de bovenkant van het windvenster. Daarmee ga je niet op het water, maar een langer durende vlaag jaagt je ook niet het water uit, of noodzaakt je niet om je safety te gaan trekken of zo. Je kan relatief rustig, gedepowerd natuurlijk, de vlag uitzitten.
En ja, ik vaar altijd nogal overpowered. Er bestaan wel enkele mensen die dat kunnen beamen.
Waar ik vroeger naar de kant zou gekomen zijn met de rebel 14m 2007, wacht ik nu het einde van de vlaag af.
robbertkite

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #19 April 08, 2009, 10:45:04
edit2Rapporteer  
he lunaholic,
Ik zit met het zelfde dilema, ben  ook aan het oriënteren of een rebel 2009 of een vegas 2009
ik wil ook het liefst 1kite!

ik beuk nu met de 12m/2 vegas 06 die echt lekker  low en high end is. als iedereen zijn 14 op popt knal ik met me 12 en als het 23 knopen waait en iedereen zijn 10 of 9 op pomt kan ik nog prima varen. dit wil ik ook echt met me nieuwe kite! ik hou echt van de c-feeling MAAR HELAAS me vegas is OP en het is tijd voor wat nieuws.

de Rebel of vergas (10 of 12 ?) ik weeg 85 kilo. wie o wie helpt ons een handje verder of heeft wel eens met beide gevaren ?
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #20 April 08, 2009, 12:01:49
edit2Rapporteer  
Denk dat je een 12m wel nodig hebt hoor
lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #21 April 08, 2009, 13:55:27
edit2Rapporteer  
Hee Robbertkite,

Jij hebt precies hetzelfde als ik. Ik hou ook van de C-kite feeling, maar aan de andere kant, denk dat ik ook wel aan een ander gevoel kan wennen. En de bar-response van de Rebel schijnt gewoon heel goed te zijn, zodat je altijd weet waar de kite staat.
Zijn er nog zo weinig mensen die de nieuwe Rebel/Vegas varen of gevaren hebben?

Als ik alleen maar naar windrange op papier kijk, dan zou ik zeggen dat ik (met mijn 70 kilootjes) wle alleen de de 10meter kan hebben.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #22 April 08, 2009, 14:04:24
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de bandit (dos) een heleboel mensen heeft weggesnoept bij north.

Persoonlijk zou ik zelf nooit voor een 1 kite quiver gaan (zegd iemand die nog steeds maar 1 kite heeft....) je hebt dan OF dat je eigenlijk wat meer power in zn lowend wilt of dat je wat minder power had in zn highend.
Ik ben ooit overgegaan van Yargas naar een waroo en ik von die overgang totaal niet groot. voelde vrijwel et zelfde met een paar bonussen.

Dus een Rebel zal echt niet tegenvallen en snel wennen.
lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #23 April 08, 2009, 14:06:53
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je berichtje Geronimo. Ik denk ook dat de overgang niet zo groot, en dat er eigenlijk alleen maar voordelen aan zitten (ook voor mijn manier van kiten).
Ik zou er eventueel wel een kleinere kite bij willen voor de dagen boven de 28 knopen zeg maar. Maar als je naar de gemiddelde wind in NL kijkt, zeg maar tussen de 14 en 24 knopen, wil ik daar het liefst 1 kite voor hebben..... en ik denk dat dat moet kunnen.

Met bijvoorbeeld of een 10meter Rebel, een 11meter of een 12meter....
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #24 April 08, 2009, 22:10:57
edit2Rapporteer  
Zelf ga ik dr nog een grote kite bij halen. een 16m bow/sle achtig ding.
Ok ik weeg nog wel wat meer 105kg. Maar ik weet dat er HEEL wat dagen in de zomer zijn dat het echt niet boven de 12 knopen uit komt. Dan heb ik liever een kite waarmee ik gewoon lekker kan varen dan aan de kant zit met een kite die net niet genoeg lowend heeft.
Uiteraard een extra groot board doet wonderen maar die komt er ook wel bij.

Je hele redenatie klopt als een bus hoor.. 14/24 knopen heb jij genoeg an zo'n kite.
Maar in de zomer zijn dr zoooooveel avonden dat et even gaat waaien en echt MAX 14 knoopjes.  een 12 en een 9 en je hebt dit ook allemaal...

Maar als je dat soort avonden niet vind opwegen.. jah dan zou je met een 10/11 idd ultiem kitetje hebben.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.