Wat kunnen we leren.....?

isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #25 Mei 11, 2009, 13:54:40
edit2Rapporteer  
het is een goede conclusie om voortaan nog beter de weerberichten (met name knmi) te checken. maar wat betreft het ongeluk zelf, misschien heel naar, maar ik wil graag weten hoe iemand zodanig hard (op het water) verongelukt met als gevolg gebroken nek en hersenletsel.

Is het een simpel geval van te hoog opgetild worden in een vlaag en te hard neerkomen? ik begrijp dat het naar is om hierover te discussieren, maar ik denk dat het belangrijk om te weten om herhaling te voorkomen, misschien is zoiets als dit wel niet te voorkomen. Ik als semi-beginner snap namelijk niet hoe zoiets kan gebeuren.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #26 Mei 11, 2009, 13:56:34
edit2Rapporteer  
Maar om hem op "veilige normale' positie te zetten is ivbm een hoop tricks van tegenwoordig ook geen optie meer.

Je hebt altijd de keuze afhamkelijk van het weer om je leash ergens anders te zetten. Een strak blauwe lucht met een klein wolkje is wat anders dan grijs/regen/buien/donders.

dus bedenk voordat je het water op gaat wat voor weer het kan gaan worden.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #27 Mei 11, 2009, 14:06:04
edit2Rapporteer  
Ik heb gister avond nog met iemand op Horst gepraat die het
allemaal heeft gezien, vrij heftig allemaal hoor. Ik schrok er toch
een beetje van. Ik ben zelf een persoon die vaak het lekker kiten
vindt met een grote maat. 2 weken terug op Horst was de gemiddelde
maat een 10m ongeveer en ik stond nog met mijn 14m,
dan ben ik wel een stukje zwaarder maar toch.

Ik had het Slingshot CSS op mijn bar gebouwd maar dit incident heeft
mij doen besluiten om dit eraf te halen. Want als de wind zo hard is
lukt het flaggen aan lijn toch niet meer. Dan trek ik liever mijn QR die
ik zaterdag nog een stuk of 5 keer getest heb bij beide barren.

En ik ben zelf door dit ongeluk nog wel iets voorzichtiger geworden,
ook heb ik gelukkig internet op mijn mobiel zodat ik altijd het weer
kan kijken. En ik kan je vertellen dat is echt super makkelijk en geeft
veel informatie als je op de spot zelf sta.

Ik hoop dat het voor de rest een mooi kite jaar wordt dat rustig
verloopt want die gun je niemand!
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #28 Mei 11, 2009, 14:22:14
edit2Rapporteer  
....
ook heb ik gelukkig internet op mijn mobiel zodat ik altijd het weer
kan kijken. En ik kan je vertellen dat is echt super makkelijk en geeft
veel informatie als je op de spot zelf sta.

Waar check je dan? pda.vliegerweer.nl of...?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #29 Mei 11, 2009, 14:27:41
edit2Rapporteer  
....
ook heb ik gelukkig internet op mijn mobiel zodat ik altijd het weer
kan kijken. En ik kan je vertellen dat is echt super makkelijk en geeft
veel informatie als je op de spot zelf sta.

Waar check je dan? pda.vliegerweer.nl of...?

Ik hou voornamelijk buienradar en knmi/actueel in de gaten.
Daar worden voorspellingen voor buien en/of windstoten gedaan.
LEAF

Berichten: 826
Antwoord #30 Mei 11, 2009, 14:44:44
edit2Rapporteer  
Het maakt geen bal uit wat ze voorspellen als je een ervaren kitesurfer bent ga je het water af als de lucht zwart wordt want daar komen bijna altijd zware windstoten uit, de ene keer wat harder als de andere keer.  9 van de 10 keer valt het dan achteraf mee maar juist die ene keer dat er dus een dikke stoot uit komt zetten van 9 tot 10bft ben je blij dat je niet onder je kite hangt want ff je safety trekken is er dan echt niet meer bij door de kracht en snelheid waarmee dit gepaard gaat.

Goed topic dit mensen gebruik je verstand en denk niet van het zal mij niet gebeuren dus ik blijf lekker door jakker als er een dikke bui aankomt
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #31 Mei 11, 2009, 14:48:41
edit2Rapporteer  
het is een goede conclusie om voortaan nog beter de weerberichten (met name knmi) te checken...

Dat zowiezo. Die verantwoording nam je toen je hieraan begon. Maar dan nog, zoals eerder gezegd: dít kan iedereen gebeuren!!

maar wat betreft het ongeluk zelf, misschien heel naar, maar ik wil graag weten hoe iemand zodanig hard (op het water) verongelukt met als gevolg gebroken nek en hersenletsel.

Je blijft de vraag herhalen, dus bij deze:
Oorzaak van dit geval laat ik in het midden, hoogst speculatief, en mijnsinziens minder relevant.
Feit is dat het goed mogelijk is je nek te breken als je verkeerd op het water terecht komt. Als je ooit op volle snelheid van een ‘banaan’ of ‘band’ achter een speedboot afgestapt bent weet je dat water heel hard kan zijn. Als je begint met (oefenen met) springen zal je ongetwijfeld een ( of meerdere) landingen verkeerd in schatten, en dat levert hoogst waarschijnlijk een paar gekneusde ribben op. Je zal merken dat je verassend makkelijk heel hard neer komt. Meen van mij aan: dat gaat je gebeuren!
Op dat moment denk je ‘auw’ en ben je blij dat je ver genoeg op het water zit, daar opvolgend realiseer je je de dodelijkheid van van dat stukkie doek 25 mtr boven je. Ik wel iig, ondanks mijn ruime ervaring met powerkiten.

Als je je kop erbij houd en je blijft realiseren met welke krachten je speelt is het nog steeds de mooist mogelijke bezigheid.
verel plezier
LEAF

Berichten: 826
Antwoord #32 Mei 11, 2009, 14:51:02
edit2Rapporteer  
Het maakt geen bal uit wat ze voorspellen als je een ervaren kitesurfer bent ga je het water af als de lucht zwart wordt want daar komen bijna altijd zware windstoten uit, de ene keer wat harder als de andere keer.  9 van de 10 keer valt het dan achteraf mee maar juist die ene keer dat er dus een dikke stoot uit komt zetten van 9 tot 10bft ben je blij dat je niet onder je kite hangt. Even je safety trekken is er dan echt niet meer bij door de kracht en de snelheid waarmee dit gepaard gaat.

Goed topic dit mensen gebruik je verstand en denk niet  het zal mij niet gebeuren dus ik blijf lekker doorjakkeren als er een dikke bui aankomt. Mensen zijn kudde dieren en zien andere doorkiten en denken dat het dan wel goed zit.  Ga van het water af en waarschuw andere!
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #33 Mei 11, 2009, 14:52:47
edit2Rapporteer  
Het blijft inderdaad vreselijk wat er gebeurt is. ,maar deze discussie is noodzakelijk in mijn ogen. Je kan niet alles voorspellen, de natuur blijft onvoorspelbaar, maar je kan wel nadenken over veiligheidsmaatregelen.

Ik heb mijn impactvest altijd aan en ga nu ook een helm kopen, niet dat dat alles voorkomt, maar het kan je net redden. Ik zal wel een van de weinigen zijn, maar dat boeit me niet meer.
Iedereen zou de weersites moeten bekijken voor het kiten, ook op dit forum was een waarschuwing over de wind.

Zouden we niet iedereen van het water moeten halen of in ieder geval proberen als je zulk weer aan ziet komen?
Ik denk dat niemand had verwacht dat het zo heftig zou zijn, maar met flinke buien moet je eigenlijk gewoon rekening houden dat het heftig KAN zijn en het zekere voor het onzekere nemen en van het water afgaan. Het is altijd in no time weer voorbij en kan je verder.

(branstormmodus aan) Is het een idee om een signaleringssyteem te maken op horst, een grote rode vlag of een bord ofzo te maken wat van ver kan worden gezien dat je met de medekiters kan oplaten om de rest te laten zien dat ze beter even van het water moeten komen.
Degene die op de kant zijn zien het gevaar wel aankomen. degene die aan het surfen zijn krijgen het gevaar altijd van achter en zien de bui misschien niet aankomen, maar een grote vlag of bord zien ze wel. (brainstormmodus uit)

We moeten leren van afgelopen vrijdag en ik denk dat we het risico nooit helemaal uit deze sport kunnen halen (willen we ook niet) maar een dode en zwaargewonde in een bui was wel een shock voor mij.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #34 Mei 11, 2009, 14:54:47
edit2Rapporteer  
Het maakt geen bal uit wat ze voorspellen als je een ervaren kitesurfer bent ga je het water af als de lucht zwart wordt want daar komen bijna altijd zware windstoten uit, de ene keer wat harder als de andere keer.  9 van de 10 keer valt het dan achteraf mee maar juist die ene keer dat er dus een dikke stoot uit komt zetten van 9 tot 10bft ben je blij dat je niet onder je kite hangt. Even je safety trekken is er dan echt niet meer bij door de kracht en de snelheid waarmee dit gepaard gaat.

Goed topic dit mensen gebruik je verstand en denk niet  het zal mij niet gebeuren dus ik blijf lekker doorjakkeren als er een dikke bui aankomt. Mensen zijn kudde dieren en zien andere doorkiten en denken dat het dan wel goed zit.  Ga van het water af en waarschuw andere!

Ben het 100% met je eens, ik ga er liever 100 keer tevaak af dan 1 keer te weinig.
En laat dat ook de boodschap zijn voor alle andere kiters en vooral beginners.
isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #35 Mei 11, 2009, 14:56:39
edit2Rapporteer  
het is een goede conclusie om voortaan nog beter de weerberichten (met name knmi) te checken...

Dat zowiezo. Die verantwoording nam je toen je hieraan begon. Maar dan nog, zoals eerder gezegd: dít kan iedereen gebeuren!!

maar wat betreft het ongeluk zelf, misschien heel naar, maar ik wil graag weten hoe iemand zodanig hard (op het water) verongelukt met als gevolg gebroken nek en hersenletsel.

Je blijft de vraag herhalen, dus bij deze:
Oorzaak van dit geval laat ik in het midden, hoogst speculatief, en mijnsinziens minder relevant.
Feit is dat het goed mogelijk is je nek te breken als je verkeerd op het water terecht komt. Als je ooit op volle snelheid van een ‘banaan’ of ‘band’ achter een speedboot afgestapt bent weet je dat water heel hard kan zijn. Als je begint met (oefenen met) springen zal je ongetwijfeld een ( of meerdere) landingen verkeerd in schatten, en dat levert hoogst waarschijnlijk een paar gekneusde ribben op. Je zal merken dat je verassend makkelijk heel hard neer komt. Meen van mij aan: dat gaat je gebeuren!
Op dat moment denk je ‘auw’ en ben je blij dat je ver genoeg op het water zit, daar opvolgend realiseer je je de dodelijkheid van van dat stukkie doek 25 mtr boven je. Ik wel iig, ondanks mijn ruime ervaring met powerkiten.

Als je je kop erbij houd en je blijft realiseren met welke krachten je speelt is het nog steeds de mooist mogelijke bezigheid.
verel plezier

dank, goed verhaal
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #36 Mei 11, 2009, 15:13:43
edit2Rapporteer  
Van de KNRM site:
Citaat
Na een klein uur zoeken krijgt de heli het 2e slachtoffer in het vizier. Snel spoedden de reddingboten zich naar de opgegeven positie. Daar dit net achter een stenen dam in het water is rijst het vermoeden dat hij door de plotselinge windhoos hierop beland is.
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #37 Mei 11, 2009, 15:31:03
edit2Rapporteer  
@KappuhH
Er zijn veel onduidelijkheden over de toedracht. Er zijn geen ooggetuigen omdat het zicht vrijwel nihil was en iedereen druk was met zichzelf.
Laten we nog even in het midden houden wat er gebeurd is totdat het meer duidelijk is. Er zal binnenkort een reactie komen van direct betrokkenen met wat er wel en niet duidelijk is.
isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #38 Mei 11, 2009, 15:34:11
edit2Rapporteer  
dat geeft wat duidelijkheid
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #39 Mei 11, 2009, 15:38:24
edit2Rapporteer  
kitesmurf: ik wil ook geen conclusies trekken maar alleen wat meer duidelijkheid scheppen en dat het waarschijnlijk geen kwestie van alleen water was...
spruce

Berichten: 451
Antwoord #40 Mei 11, 2009, 16:31:20
edit2Rapporteer  
Een kitemeester op hele populaire spots is ideaal maar lijkt me lastig te realiseren.
Zelf hoop ik dat kitehigh windwaarschuwingen op het forum blijft geven.
Als kiter moet je denk ik gewoon thuis durven blijven, want het moet soms ook altijd maar harder en heftiger.
Feit blijft dat je safety trekken tijd kost en vaak al te laat is.
Hoe vaak heb je niet bij een normale crash dat je kopje onder gaat en op goed geluk de kite weer netjes op 12 uur zwiert en er niet eens bij nadenkt dat het ook anders had kunnen aflopen?
Bij constante wind is het voorspelbaar wat voor krachten je met je kite genereerd, maar bij vlagen is het altijd maar lopen kloten met depoweren met je bar.
Tijdens mijn kitelessen had ik een trainerkite waarbij de bar oneindig ver over de powerlijnen kon schuiven. Laat je je bar los, dan is echt alle kracht weg.
Dan ben je sneller dan dat je je QR moet trekken.
Goed een stopperbal is eigenlijk niet te missen, maar waarom niet een systeem waarbij je met veel kracht je bar over de stopperbal kan raggen?

Verder heeft andere kiters waarschuwen geen enkel effect eigenwijs dat we met z'n allen zijn.
Of we horen elkaar niet of we snappen de gebaren niet.
Zou niet eens weten of er een gebaar is van dat je naar de kant moet komen.
Een soort van vlaggensysteem zou wel ideaal zijn


DaRe

Berichten: 125
Antwoord #41 Mei 11, 2009, 17:12:43
edit2Rapporteer  
Ik zeg vaarbewijs verplicht voor de kiters , dan leren ze tenminste wat over voorrangsregels en weersvoorspellingen
Twoink

Berichten: 116
Antwoord #42 Mei 11, 2009, 17:15:18
edit2Rapporteer  
Ik zeg vaarbewijs verplicht voor de kiters , dan leren ze tenminste wat over voorrangsregels en weersvoorspellingen

Volledig mee eens, inclusief praktijk-lessen

En genoeg afstand houden van het land.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #43 Mei 11, 2009, 18:29:19
edit2Rapporteer  
Het enige dat echt helpt is COMMON SENSE. Dit hysterische gedoe hebben we nu al zo vaak gehad..  Mensen verongelukken bij deze sport, hoe goed je ook bent. Hoe precies je ook weet wat er moet gebeuren..  100% Veilig zal de sport NOOIT worden.

vaarbewijs is leuk, ik was ook altijd voor.. maar gaat toch niet gebeuren. Die discussie hebben we al 100x gehad. Ik ken genoeg mensen die zonder lessen 10x zo verantwoordelijk zijn als mensen met lessen.

Wat er gebeurd is is niets meer dan een ongeluk geweest. Die naar alle waarschijnlijkheid met een beetje common sense voorkomen had kunnen worden. Donkere wolken is gewoon ff nokken van dat water.


McBridges

Berichten: 365
Antwoord #44 Mei 11, 2009, 19:13:16
edit2Rapporteer  
Wat er gebeurd is is niets meer dan een ongeluk geweest. Die naar alle waarschijnlijkheid met een beetje common sense voorkomen had kunnen worden. Donkere wolken is gewoon ff nokken van dat water.

Roepen dat het met een beetje common sense voorkomen had kunnen worden lijkt me een beetje te kort door de bocht en respectloos  ThumpDown en niet op zijn plaats,  zeker als je leest wat Lorenz schrijft:

Citaat
Maar ik was tot 5 min voor het echt los ging, ook nog op het water.
Dit kwam omdat de wind dermate was ingekakt dat varen net wel/niet kon,
gevolg hoogte verliezen en niet bij de kant terug kunnen komen. (stilte voor de storm?)
Ik was samen met een kitemaat nog vrij op hoogte ten aanzien van de rest.
Ikzelf ben gaan lopen/draggen tot ik iets meer wind begon te voelen en zo in een spurt naar de kant te varen en dit lukte.

Op een gegeven moment was er een omslag punt dat het zo hard waaide dat naar de kant komen niet meer kon en ook onverstandig geweest zou zijn!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #45 Mei 11, 2009, 19:32:26
edit2Rapporteer  
@Geronimo ik zou je toon matigen

Het enige dat echt helpt is COMMON SENSE. Dit hysterische gedoe hebben we nu al zo vaak gehad..  Mensen verongelukken bij deze sport, hoe goed je ook bent. Hoe precies je ook weet wat er moet gebeuren..  100% Veilig zal de sport NOOIT worden.

vaarbewijs is leuk, ik was ook altijd voor.. maar gaat toch niet gebeuren. Die discussie hebben we al 100x gehad. Ik ken genoeg mensen die zonder lessen 10x zo verantwoordelijk zijn als mensen met lessen.

Wat er gebeurd is is niets meer dan een ongeluk geweest. Die naar alle waarschijnlijkheid met een beetje common sense voorkomen had kunnen worden. Donkere wolken is gewoon ff nokken van dat water.



Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #46 Mei 11, 2009, 19:36:57
edit2Rapporteer  
Heeft niks te maken met respectloos.
Ik geloof dat ze alles hebben gedaan wat nodig was..  Maar denk dat het wel voorkomen had kunnen worden door niet tot et laatst te wachten met van et water gaan. Misschien hadden mensen die al wel op et land stonden even moeten helpen met landen..  
Daarom zeg ik ook, het was niets meer dan een ongeluk.. de heftigheid van die storm had bijna niemand verwacht.

Maar goed dit is allemaal achteraf gepraat. Het is verschrikkelijk jammer wat er gebeurd is. En het zal ook zeker niet de laatste zijn.
H98

Berichten: 65
Antwoord #47 Mei 11, 2009, 19:46:05
edit2Rapporteer  
Als een dag van tevoren op Kitehigh, KNMI en nog wat sites een wind-WAARSCHUWING wordt afgegeven, met zware windstoten in het binnenland met kans op onweer, kunnen er ongelukken gebeuren.
Je maakt mij niet wijs dat als je goed het wolkenpatroon in de gaten houdt je niet in de gaten hebt dat er wat aan te komen is....
Gewoon goed opletten, ook wat andere kiters doen, en doen wat jou het veiligst lijkt.
Daarom kitesurf ik alleen maar op zee: minder vlagen, meer zicht op de wolken, véél meer uitwijkmogelijkheden, véél meer tijd om de safety te trekken mocht het moeten.
Als je, zoals op Horst, Mirns enz, al dicht bij de kant bent heb je toch een probleem.

Ik blijf erbij dat het toch een deel te maken heeft met wat inschattingsvermogen van je eigen kunnen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #48 Mei 11, 2009, 20:59:22
edit2Rapporteer  
Marc said:
"Wat mij opvalt is dat in elke gebruiksaanwijzing impactvest en helm word voorgeschreven. Wie draagt er een helm en impactvest? "

Wat mij ook opvalt is dat bij dezelfde merken in hun reclamefoto's nergens een helm of impactvest te bespeuren is.
En beeld werkt 100x sterker dan woord.
Dus ik denk dat het ze weinig kan schelen. En dat ze die waarschuwingen eropzetten tegen Amerikaanse advocaten die ze anders suen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #49 Mei 11, 2009, 21:04:16
edit2Rapporteer  
Ik ben in mijn beginnersperiode een aantal keren door het oog van de naald gekropen doordat ik onvoldoende kennis en vaardigheid had.  

Het is en blijft een gevaarlijke sport, en ieder van ons hoe vaardig dat hij /zij ook is kan een keer aan de beurt zijn.

Ja, ik ook, en velen met ons.

Het is en blijft een gevaarlijke sport, en ieder van ons hoe vaardig dat hij /zij ook is kan een keer aan de beurt zijn.

Ja, maar dat denk ik ook vaak als ik op de snelweg zit. Daar ben je nog meer blootgesteld aan je medeweggebruikers, zonder knmi-voorspellingen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.