Wat kunnen we leren.....?

FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #50 Mei 11, 2009, 21:17:33
edit2Rapporteer  
Probleem is dat iedereen op een andere manier zijn beslisingen neemt.... Een paar jaar geleden ook een zooi gaster van het water afgeschreeuwd een deel bleef stug doorkiten dat deel welke op het water stonden hebben allemaal safety moeten trekken..... gelukkig geen ongelukken destijds....
Renske.

Berichten: 57
Antwoord #51 Mei 11, 2009, 21:21:01
edit2Rapporteer  
Hier begonnen de zware windstoten VOOR de bui. In de bui nam hier de wind af en dat bleef zo na de bui.
Ik weet niet of dat op Horst ook zo was, maar dan had je er dus helemaal niets aan kunnen doen! Hoe oplettend je ook was.
En wat Geronimo zegt: Ht blijft extreem. Ik heb laatst ook nog ervaren dat je safty trekken niet altijd kan.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #52 Mei 11, 2009, 21:33:14
edit2Rapporteer  

Verder kijk ik vaak op www.watersportweer.nl , deze stond er nog niet bij maar neem aan dat de meeste hem hier wel kennen.

Deze is de laatste tijd veel betrouwbaarder dan windfinder en windguru.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #53 Mei 11, 2009, 21:37:41
edit2Rapporteer  

Op een gegeven moment was er een omslag punt dat het zo hard waaide dat naar de kant komen niet meer kon en ook onverstandig geweest zou zijn!
Het enige wat toen nog kon was safety trekken.


Precies, dat is een punt dat moeilijk te beoordelen is.
Het vergt veel ervaring op het water en wat geluk om dat goed te doen.
Maar éen van de punten is duidelijk: als er een windstilte is, gaat het gauw losbarsten.

Ik heb Avi ergens gelezen, die kon op Horst met getrokken safety rustig naar de kant lopen. Ik weet niet of dat middenin het noodweer was.
Surfrik

Berichten: 91
Antwoord #54 Mei 11, 2009, 21:44:31
edit2Rapporteer  
Ik wil nog even terugkomen op de rondvliegende kites inclusief bar. Ik denk eigenlijk niet dat dit "alleen'  mensen betrof die de leash aan de chicken loop hadden bevestigd. Ik denk namelijk dat ook al heb hem gereleashed en je kite hangt aan de 5e lijn of aan nog één van je stuurlijnen dat je kite compleet oncontroleerbaar is met windstoten van 100km/u hiervoor zijn ze niet gemaakt. Het enigste wat dan nog rest is compleet releasen. Als ik in te harde wind op het water sta releash ik en houd ik mijn hand in de buurt van leash mocht de kracht echt te groot worden gooi je dan alsnog de kite van me af. Ik kan me indenkendat dit vrijdag ook is gebeurt.

Graag hoor ik of ik dit verkeerd heb bedacht hoor en dat dit misschien aan mijn 2007 bularoo ligt..
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #55 Mei 11, 2009, 21:52:18
edit2Rapporteer  
Vind het toch best gewaagd om hier te gaan verklaren dat het ongeluk zijn eigen schuld is geweest omdat hij de bui niet zag aankomen of te lang doorging. Weet jij hoe de situatie ter plekke was dan? Zo niet dan moet je daar niet over oordelen.

Het is anderzijds weer wel zo dat met een beetje gezond verstand iemand van het water gaat als er een donkere wolkenpartij komt ja. En kan mij ook niet voorstellen dat men dat niet doet (als je het echt ziet). Maar of dit Vrijdag door de getroffen personen te zien was zou ik mij toch niet over uitlaten hoor.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #56 Mei 11, 2009, 21:59:56
edit2Rapporteer  
Hier begonnen de zware windstoten VOOR de bui. ...Ik weet niet of dat op Horst ook zo was, maar dan had je er dus helemaal niets aan kunnen doen!

Het gaat om de donkere wolken aan de horizon. Dat is signaal om van het water af te gaan.
En als er dan nog een windstilte komt, weet je dat de rapen gaar zijn.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #57 Mei 11, 2009, 22:06:14
edit2Rapporteer  
Wat ik van een windsurfende getuige heb begrepen was het zicht op wolkenpartijen op Horst niet mogelijk vanwege buiige regen die het zicht ontnam. Men heeft die donkere lucht niet zien aankomen.

En kijk op de buienradarfoto's hier eerder in het topic. Op Oostvoorne/Slufter regende het ook heftig, maar totaal niet rood zoals boven Horst. Buitenradar geeft buiige regen niet weer, dat is te licht om waar te nemen. pas flinke regen wordt met lichtblauw aan gegeven, en rood is bijna een tropische bui.

Moet je die foto's van die windsurfers een zien op het windsurfforum wat Henk-Jan heeft gepost hier eerder.

Ik vind het nog steeds erg vroeg om conclusies te trekken over de twee zeer onfortuinlijke kiters. De begrafenis van Kaptian is nog niet eens geweest. Gaarne wat meer respectAngry
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #58 Mei 11, 2009, 22:25:12
edit2Rapporteer  
Uiteraard respect naar de naasten. Erg beroerd wat er gebeurt is.
Ik wens ze dan ook erg veel sterkte en ook aan de kinderen.


Ik denk wel dat er vanuit moet gaan dat je op grijze/buiiige dagen in iedergeval erg goed moet nagaan of er kans op vlagen/heftige buien is. Pas dus op als je op dat soort dagen gaat kiten,

Op een strak blauwe dag met een enkel of wat meer verdwaalde wolkjes dan geloof ik het ook allemaal wel. Maar als het al zo grijs is dat je een zwarte wolk niet ziet aankomen dan kan ik alleen maar aanraden : wil je echt kiten zorg dan dat je ff enkele weerberichten goed controleert.

Ik weet van Friesland dat het daar kan spoken op dat soort dagen, van Horst had ik het niet direct verwacht, maar desondanks, het blijft binnenwater; wees extra alert op dat soort dagen! Het weer kan snel omslaan en dan moet je simpelweg niet op het water zijn.

[Mijn les is geweest op een valk in Friesland waarbij de instructeur slim genoeg was om tijdig de haven te zoeken. Andere valkjes waren minder gelukkig en sloegen om op de fluezen]
[Later nog een les gehad in Sardinie, overigens met strak blauwe lucht; de wind draaide binnen 5 minuten 180 graden en de Mistral met 8 bft opzetten]
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #59 Mei 11, 2009, 22:42:21
edit2Rapporteer  
Ik was vrijdag ook op Horst en lees hier sommige adviezen waar ik toch echt mijn twijfels bij heb.

Ten eerste heb ik nog niemand horen roepen dat je de depower volledig aan moet trekken, dat is naar mijn mening echt het allereerste wat je moet doen!
Daarna kort proberen de kite onder controlle te houden, dit lukte mij het beste door de kite op 3 uur op het water te leggen en zorgen dat ie niet kan herstarten (de wind drukt de kite op het water, en hoe lager hoe minder wind) .

Als je daarna de kite echt niet meer kan houden, je chickenloop safety trekken.
Mocht je dan nog geen controlle hebben besluiten de kite te laten gaan maar echt als laatste redmiddel!

Mijn idee is dat wanneer je de chickenloop safety trekt je geen enkele controlle meer hebt over de kite en je alsnog een speelbal kan worden (we hadden het hier over 50kn wind, niet over 30 ofzo!)
Ook al is ie geflagged, hij zal nog steeds geweldadig heen en weer trekken.

Mocht je toch meegetrokken worden omdat je bv niet je safety kan trekken door wat voor reden dan ook, zorg dan dat je de kite naar open water stuurt, weg van obstakels op de kant.

Als ik sommige berichten zo lees lijkt het wel alsof mensen die verrast waren onverantwoordelijk waren en niet goed uitkeken, zo zag ik de eerste bui wel en was ik bij de kant toen ie aankwam.
Over het algemeen neem ik weinig risico en als het te hard waait of wat dan ook dan heb ik er geen moeite mee om aan de kant te blijven.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je nooit "mij overkomt het niet" moet zeggen want het kan ook JOU overkomen.
Peter1080

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #60 Mei 11, 2009, 22:57:13
edit2Rapporteer  
Wat ik bedoel te zeggen is dat je nooit "mij overkomt het niet" moet zeggen want het kan ook JOU overkomen.

Daar heb je volgens mij de essentie. Het kan iedereen overkomen, alleen door voorzichtig te zijn, de weersites bij te houden en goed op te blijven letten maak je de kans dat het jou gebeurt kleiner.

Ook een beetje op elkaar letten hoort in het rijtje thuis. Mooi is vaak te zien dat we er allemaal bij zijn als er weer eens een beginner door de lijnen van een ander knalt of te lang de kite op 12 uur heeft staan. Is er een keer echt wat aan de hand zijn er weinig helpende handen.  Dus voorzichtig zijn (verantwoord extreme) en elkaar een beetje in de gaten houden en helpen wannneer nodig maakt het allemaal wat veiliger op het water!!
Nino

Berichten: 333
Antwoord #61 Mei 11, 2009, 22:58:32
edit2Rapporteer  
@michielbanditdos

Bij een flinke bui zoals op de buienradar te zien, kun je er vanuit gaan dat er altijd windstoten/vlagen voor de bui uit en in de bui zijn. Na de bui volgt vaak een dipje, waarna de wind weer aantrekt. Ook kan een bui zich 'ontwikkelen' ofwel in heftigheid veranderen en is dus onvoorspelbaar te noemen.

Dus, bij een flinke bui niet gaan afwachten of die heftig is of niet. Gewoon voorzorgsmaatregelen nemen en van het water afgaan.


ps Bij zuid-west vind ik Horst juist een van de meest vlagerige spots die ik ken.
Zuid_West

Berichten: 24
Antwoord #62 Mei 12, 2009, 00:12:19
edit2Rapporteer  
Toch heeft deze topic wel degelijk zin, met de vraag "wat kunnen we hierruit leren.....?".

Het is niet noodzakelijk om in detail te gaan gissen wat er precies met deze kiters is gebeurd (gepaste respect voor de nabestaande) maar meer omtrent de situatie van die dag.

Ook ik schrok me de wezenloos toen ik hoorde wat er gebeurt was en vraagt je je toch onbewust af, als ik was gaan kiten.....had ik het zien aankomen?

Na het lezen van reacties op deze topic, besef je toch dat je bijvoorbeeld alleen kijkt naar de wind-verwachtingen op diverse sites, niet echt naar buien-radars en/of waarschuiwingen voor de scheepvaart (of het moet toevallig in vette disco lichten op je scherm pop-en). Ook bedenk je jezelf waarom je eigenlijk geen impact vest draagt of helm. Weet ik mijn QR snel genoeg te vinden wanneer het weer ineens omslaat? etc......

Ik zie (zag) mezelf als een kiter die redelijk bewust de zee trotseer, maar toch........ Huh

Je kunt er niet omheen dat kite een extreme sport is, de vraag is: hoe extreem ga je het voor jezelf maken?
-Common Sense en weten waar je grenzen liggen.
-Informeer jezelf over het weer en doe er ook iets mee!
-Check regelmatig je materiaal of het allemaal werkt zoals het moet werken.
-Vraag mede-kiters op de locatie naar de omstandigheden van de spot en de weersvorspelling.

Veel kun je van te voren doen, maar desalniettemin, niets is zo veranderlijk als weer........
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #63 Mei 12, 2009, 01:46:47
edit2Rapporteer  
Het is gewoon uiteindelijk verschrikkelijk ongeluk wat er gebeurd is.  Laten we hopen dat iedereen hier toch een beetje extra voorzichtigheid uit trekt . En in het vervolg toch iets meer na denkt over waar men mee bezig is. En dat uiteindelijk hierdoor minder ongelukken zullen gebeuren.

We moeten nu al een gewaardeerd forum en ervaren hobbygenoot missen, lijkt me al erg genoeg.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #64 Mei 12, 2009, 08:06:36
edit2Rapporteer  
Mooie woorden Geronimo79

@ Nino: afgezien van het feit dat je gelijk hebt, maar waarom richt je dat aan mij persoonlijk Huh
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #65 Mei 12, 2009, 09:40:18
edit2Rapporteer  
waarom is mijn reactie verwijderd? Of heeft ie het forum nooit bereikt?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #66 Mei 12, 2009, 09:49:15
edit2Rapporteer  
Ja mooi gezegd Geronimo. Ik vind dit topic toch zeker een goede omdat mensen nu vantevoren kunnen nadenken wat ze gaan doen in zo een situatie. Ik denk dat niet iedereen vantevoren heeft nagedacht over wat te doen. En als het dan zover is gaat alles zo snel dat men er niet over na kan denken.

Daar vantevoren bij jezelf ten rade te gaan hoe je dit gaat oplossen zou je de schade kunnen beperken.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #67 Mei 12, 2009, 09:56:28
edit2Rapporteer  
Ik denk overigens ook dat buienradar in dit soort omstandigheden absoluut de belangrijkste website is. Je kan precies zien wat er gaat gebeuren. Er zou een directe verbinding moeten zijn met deze site op iedere spot.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #68 Mei 12, 2009, 09:57:48
edit2Rapporteer  
Het zou ook mooi zijn als er wat info over de kite en de afstelling op het forum kwam te staan.
Charles

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #69 Mei 12, 2009, 22:17:07
edit2Rapporteer  
Afgeschrikt door de voorspellingen, maar ook omdat de gemiddelde windsnelheid mij te fors was, ben ik vrijdag niet gaan varen. Zaterdag kwam ik er tot mijn schrik achter dat dit een goede beslissing is geweest...

1. Maandag avond echter na het werk naar Muiderberg (N-O, 20+ kn, strak blauw) en wat mij op viel is dat ik van de hele meute zo ongeveer de enige was met helm. Ik heb het gevoel dat men steeds minder vaak een helm draagt. Ik weet niet of het de bewust kiter had geholpen, maar bescherming van het meest kwetsbare deel van je lijf vind ik heel normaal (en is in mijn werk - de offshore - verplicht).

2. ik ben het eens dat uitkijken naar opkomend slecht weer heel belangrijk is. In mijn 26 jaar surfervaring ( de laatste 9 kiten) zie ik echter dat veel mensen zich niets aantrekken van donkere wolken aan de horizon. Zelf bij opkomende bliksem zie je mensen te lang doorvaren. Vorig jaar heb ik echter, ook M'berg, mij compleet laten verassen door een plotseling opkomende bui. Dit was dezelfde avond dat er een kiter zwaargewond is geraakt. Ik had die bui NIET zien aankomen, ondanks het feit dat ik hier altijd erg scherp op ben. Ik kon 'm, met de kite op 3 uur, uitzingen; na 3 minuten was het weer over.  Ik had het geluk dat ik ver van de kant lag en dus 'lij' had.

3. en dat bent me op punt 3: snel terug naar de kant is volgens mij zeker niet altijd verstandig. Net als de marine schepen in de US bij hurricanes de haven verlaten en juist midden op zee het weer uitzingen, denk ik dat het soms beter kan zijn juist zo ver mogelijk de plas op te komen. Ook hier viel het me maandag op Muiderberg op dat er ongeveer 80 man op het 50 m brede streepje voor kant op & neer cruisen.... Ik hou er niet van om tussen het gepeupel te zitten en zoek altijd meteen de ruimte (hoger) op. Blijf ver van obstakels, ook al staat je fotograferende broer of je meissie aan de kant.

4. ik moet eerlijk bekennen dat mijn Aero met 5-e lijn beter was te handlen dan mijn Waroo's (ik heb hier geen 5-e op gezet). Die blijven toch altijd enigszins trekken, ook bij 'full'depower. Ik ga het toch maar overwegen...

5. in de offshore is het gebruikelijk incidenten goed te bestuderen (en niet alleen die met dodeljke afloop, ook de veel vaker voorkomende zware letsels en nog frequentere lichtere ongelukken of near incidents). Ik vind dit topic dus reuze relevant. Is het te overwegen op deze site een apart veiligheids forum te starten? Hier kunnen mensen hun vervelende en minder vervelende ongelukken melden, want je leert van elkaars fouten.

6. ik zie geregeld kiters die roekeloos bezig zijn (maandag bijv, verschrikkelijke hoge loopings maken in kniediep water, springen op nog geen 15 m van het afvalt....). Bedenkt je wat vaker wat de consequenties van een ongeluk zijn. En denk dan niet alleen aan jezelf, maar ook wat je vriendinnetje, vrienden en je ouders ervan vinden.


Ik wens de nabestaanden van de besproken kiter heel veel sterkte toe om dit gemis te dragen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #70 Mei 13, 2009, 08:14:07
edit2Rapporteer  
Naish Aero C kite makkelijker en minder trekken dan een best waroo bow? Uhm mis ik iets? Heb ze ook alle 2 gehad en vond toch echt die waroo zalig in vlagerige wind in vergelijking met de naish. Maargoed dat is ff offtopic Wink
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #71 Mei 13, 2009, 09:42:15
edit2Rapporteer  
een probleem is hier nog niet aangekaard: Je kan wel naar buienradar kijken, maar meestal ben je een uur verder als je dan op het water staat. De ontwikkeling op Horst was in de simulatie van br omstreeks 2 uur nog niet te zien. Het is lokaal en zeer snel ontstaan... er is dus ook zeker een element van force majeur dat hier speelde.

Mbt safety: Op oase staat een bericht van een kiter die vrijdag op Horst was en z'n saftey trok, maar die scheurde en z'n kite ging er vandoor...
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #72 Mei 13, 2009, 09:56:59
edit2Rapporteer  
force majeur dat hier speelde.


Force majeure was het zeker. Ik heb niemand hier horen zeggen "mij overkomt het niet"


Mbt safety: Op oase staat een bericht van een kiter die vrijdag op Horst was en z'n saftey trok, maar die scheurde en z'n kite ging er vandoor...

Da's altijd beter dan een vierlijner die eindeloos gaat draaien omdat hij aan een wingtip hangt. Die sleurt je nog mee, en als je pech hebt gaan de lijnen zo in de knoop dat hij weer powert.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #73 Mei 13, 2009, 10:01:24
edit2Rapporteer  
Naish Aero C kite makkelijker en minder trekken dan een best waroo bow? Uhm mis ik iets? Heb ze ook alle 2 gehad en vond toch echt die waroo zalig in vlagerige wind in vergelijking met de naish. Maargoed dat is ff offtopic Wink

Hij heeft het hier over de safety: 5e-lijn! En een oude rotkite met  5e-lijn is bij het trekken van je safety vele malen veiliger dan een waroo die (tot 2009) geneens een frontline-safety hadden.

Oftwel, bij het knappen van je bridel of vlagen zoals bij horst heb je niets meer aan je zogenaamde 100% depower.

Enige wat dan nog helpt is om je kite helemaal los te trekken en dat is echt een veel grotere stap dan het trekken van een flaggende safety waarvan je weet dat je daarna gewoon weer makkelijk kunt herstarten.


Ik weet niet wat het weerbeeld op horst was voor het noodweer, maar aan zee was het gewoon strakblauw. Met het voorspelde noodweer rond de middag wisten de meesten dus genoeg toen het grijzer begon te worden.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #74 Mei 13, 2009, 10:08:35
edit2Rapporteer  
Ok ik wist niet dat het over de safety ging maar dacht dat het om de kite zelf ging aangezien die persoon het heeft over full depower (strap en bar naar voren?) Was mij in ieder geval niet duidelijk.

Maargoed als de keuze is om oftewel hard op het land te gaan oftewel je kite hellemaal te releasen dan kies ik voor het laatste. Wat is meer waard, je leven of je kite?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.