WEERALARM voor Donderdag middag/avond!

JorritPi

Berichten: 1557
Augustus 19, 2009, 12:01:51
edit2Rapporteer  
 ListenToMe Donderdag middag/avond zou het wel eens een heftig dagje kunnen worden waarbij vreemde weersituaties niet uitgesloten zijn.

Onweer, hagel en zeer zware windstoten staan voor morgen op het programma! Dit kan voor zowel beginners als gevorderden voor gevaarlijke situaties zorgen! Kijk dus goed om je heen en hou het weer goed in de gaten! En ik denk dat dit vooral in het binnenland (b.v. Strand Horst) voor verrassingen kan zorgen.

Bron KNMI:
Donderdag is er eerst veel zon en de temperatuur loopt snel op. In het westen wordt het ongeveer 32 graden, in het oosten 35 graden. De wind is zwak tot matig uit het zuid tot zuidoosten. In de middag ontstaan in het zuidwesten de onweersbuien die soms gepaard gaan met hagel, zeer zware windstoten en lokaal veel neerslag. De buien trekken oostwaarts. Na passage van de buienlijn draait de wind naar westelijke richtingen en neemt aan de kust mogelijk kortdurend toe tot hard.


Verder,
Enjoy want volgens mij wordt het weer lekker knallen morgen en vrijdag!
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #1 Augustus 19, 2009, 12:08:03
edit2Rapporteer  
klopt, kan wel eens raar lopen morgen middag.
maar 1 ding is zeker. als de trog voorbij is kan er zeker gespeeld worden. YeSS

maar het blijft daarvoor zeker wel opletten!
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #2 Augustus 19, 2009, 12:20:46
edit2Rapporteer  
hoe weet je dat die voorbij is? Kan je dat zien dan?

(mogelijk stomme vraag hoor, ben niet echt een kenner  Roll Eyes )

grtz
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #3 Augustus 19, 2009, 12:27:44
edit2Rapporteer  

jazeker, meestal komen er dan (felle) opklaringen en word de atmosfeer stabieler.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 19, 2009, 13:49:58
edit2Rapporteer  
Dat verklaard ook de vreemde voorspellingen van wfsf en guruPRO. Ik had dit nog niet gelezen!

Bedankt voor de waarschuwing Jorrit!
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #5 Augustus 19, 2009, 15:45:05
edit2Rapporteer  
Zie ook :
Dat er morgen regen- en onweersbuien kunnen vallen, is al dagen duidelijk, maar over de intensiteit ervan wordt nog steeds getwist. Met de enorm hoge temperaturen en een tweetal storingen dat ons passeert, ziet het er voor onweersbuien gunstig uit. Ook ligt de straalstroom, een sterke wind op ongeveer 10 kilometer hoogte die met hoge snelheden door de atmosfeer kronkelt, boven ons hoofd, die de buien nog eens extra kan triggeren. Daarbij komt dat er tegelijkertijd een windsprong plaatsvindt, ofwel, de wind draait van het zuiden, achter de buien ineens naar het westen. Omdat de wind in die denkbeeldige bocht afgeremd wordt, vormt zich een ophoping van lucht en de enige uitweg is dan omhoog. Nu is het zo dat stijgende luchtbewegingen vaak een extra oppepper zijn voor buien. Dus tellen we al deze feiten bij elkaar op, zou dat heel wat onweerspektakel op kunnen leveren.
bron: knmi

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 Augustus 19, 2009, 17:10:22
edit2Rapporteer  
Edit:  Een mod die een mod modereerd....maar een windwaarschuwing moeten we serieus nemen en dus als moderators het goede voorbeeld geven.

Dat er voor of na de buien niks aan de hand kan zijn weet iedereen wel, het gaat erom dat je op je hoede bent voor die vlagen van 9bft die ze morgen afgeven.

Dus als je een wolk aan de horizon ziet ga je morgen lekker het water af en even wat drinken of een boterham eten, mocht het meevallen dan heb je een leuke pauze gehad om daarna weer lekker verder te knallen
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Augustus 19, 2009, 17:40:35
edit2Rapporteer  
Reflex doe normaal man, er wordt gewaarschuwd voor windstoten van 55knopen en jij gaat de waarschuwing af zitten vlakken. Kiten is leuk tot 40, hooguit 45kn, daarboven moet je gewoon stoppen. 55 is 20% boven het maximaal controleerbare (het aantal 3,5m kites in NL is vrij klein)
Ik zeg niet dat je niet moet gaan kiten maar ga het boeltje nou niet onderschatten, dat is standaard de eerste menselijke fout in rijtje menselijke fouten dat tot rampen leid.
diederik

Berichten: 908
Antwoord #8 Augustus 19, 2009, 17:47:39
edit2Rapporteer  
He Sjorrit!

Gekke shit dude...ga misschien na het werk nog even varen, maar kijk het eerst wel effe aan...zit toch op het strand.

Afgelopen lente op texel ook al eens meegemaakt: Eerst lkker kite in superstabiel weer...even later komt er een donkere bui aan waarop ik dacht; "laat ik nu maar eens van het water af gaan"...1 minuut nadat ik mijn kite had gedropt kwamen er vanuit het niets windvlagen van minimaal windkracht 8!!!

Conclusie 1 minuut later en ik had zwaar de pineut geweest....ben ervaren kiter die na die ervaring wel even op gaat passen met dergelijk weer..

(volgens mij is er die dag ook een leraar op ijsselmeer overleden)
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #9 Augustus 19, 2009, 17:54:31
edit2Rapporteer  
3x een topic met een waarschuwing over aankomende donderdag zou moeten helpen...hoop ik !!!
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #10 Augustus 19, 2009, 17:58:55
edit2Rapporteer  
Lekker doen Reflex YeSS
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Augustus 19, 2009, 18:19:17
edit2Rapporteer  
Lol wat een bullshit, ik geef enkel aan dat het niet zo erg is dat velen doen vermoeden. Er komen buien aan die gepaard gaan met onweer en dan vanzelfspreken ook harde wind. Maar dat is wel vaker. Als hier dan van die wildwestverhalen komen van draaiende wind en weet ik veel wat. De wind gaat van wzw naar w wat hellemaal niet zo raar is als je naar de weerkaart kijkt.

Men moet natuurlijk uitkijken voor zulke buien en uiteraard van het water gaan, maar niet gaan overdrijven. Gewoon goed uit je doppen kijken en op buienradar kijken voor je vertrekt.

Mensen quoten hier enkel het ergste waar vanuitgegaan word maar niet de regels die eronder staan hier dus hetgeen wat onder Zwafra zijn stukje staat:

Citaat
Droge lucht
Er is echter één kink in de kabel en dat is de droge lucht die vandaag en morgen in ons land aanwezig is. Om überhaupt een bui te kunnen vormen, moet er natuurlijk genoeg vocht in de atmosfeer aanwezig zijn en dat lijkt morgen dus tegen te vallen met een relatieve luchtvochtigheid van 40%. Niet alleen aan de grond is de luchtvochtigheid echter laag, ook hoger in de atmosfeer is er weinig vocht aanwezig. Als er buien gaan ontstaan, worden ze hierdoor mogelijk zoveel afgezwakt, dat de intensiteit ervan een stuk lager uit kan vallen dan waar aanvankelijk vanuit werd gegaan.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #12 Augustus 19, 2009, 18:46:19
edit2Rapporteer  
We zullen het wel zien morgen.. Undecided

Ik zit i.i.g. op me werk tot 22 uur dus zal er niet veel van merken. Grin

MEGALOOPBEUN

Berichten: 3656
Antwoord #13 Augustus 19, 2009, 19:36:09
edit2Rapporteer  
ben aan het afschilderen morgen alstublieft nog tot 2 uur droog a.u.b.  ListenToMe

jongens het leven is nog zolang 1 daggie niet kiten maakt niet uit op een heel leven  Cool Cool
wacht lekker op vrijdag betere voorspellingen
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #14 Augustus 19, 2009, 20:26:20
edit2Rapporteer  
morgen middag eerst boodschappies doen en goed de buienradar in de gaten houden en mischien nog een avond sessie als de onweer weg is  ThumpsUp Joepie YeSS  Joepie YeSS
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #15 Augustus 19, 2009, 20:37:07
edit2Rapporteer  
Waar halen jullie die info vandaan dat er morgen windstoten worden verwacht van ongeveer 55 knopen? En hoelaat?

Ik zie het nergens staan, zag wel op watersportweer dat er in de middag rond de 20 knopen verwacht wordt.

Maar ja een hoop sites spreken elkaar weer tegen.

Ieder geval wel goed oppassen morgen dus
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #16 Augustus 19, 2009, 20:39:36
edit2Rapporteer  
kijk eens op www.knmi.nl daar moet je zowiezo altijd op kijken voor je gaat kiten op een dag. Vervolgens geeft www.weer.nl etc ook nog info.

[edit] Zie nu dat de berichtgeving op knmi.nl al wat aangepast is en de boel minder erg word voorgesteld. Maar het beste is om er morgen ochtend of middag nog even naar te kijken want dan weten ze hoe erg alles evolueert.
PetroKiter

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #17 Augustus 19, 2009, 20:40:51
edit2Rapporteer  
Waar halen jullie die info vandaan dat er morgen windstoten worden verwacht van ongeveer 55 knopen? En hoelaat?

Ik zie het nergens staan, zag wel op watersportweer dat er in de middag rond de 20 knopen verwacht wordt.

Maar ja een hoop sites spreken elkaar weer tegen.

Ieder geval wel goed oppassen morgen dus


FP! Smiley

Kijk eens op http://www.actuelewaterdata.nl/data/bulletins/pag_dn13.shtml Wink
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #18 Augustus 19, 2009, 20:45:28
edit2Rapporteer  
Ok thnx heb het gelezen, nu dus maar is goed nadenken of het morgen een dagje overslaan word en vrijdag lekker gaan.

Of gaan en erg goed uitkijken
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #19 Augustus 19, 2009, 20:46:54
edit2Rapporteer  
De schrik zit er duidelijk nog goed in, na een zomer met achter elkaar ongelukken waarvan veel met fatale afloop.

Morgen maar ff uitkijken voordegene die gaan varen.  Mocht de wind eerst wegvallen zoals toen op strand Horst, dan ben je te laat. Want ook met je kite onder je arm of aan je 5th is 110km per uur nog steeds 300 m verder op liggen.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #20 Augustus 19, 2009, 23:18:56
edit2Rapporteer  
Waar halen jullie die info vandaan dat er morgen windstoten worden verwacht van ongeveer 55 knopen? En hoelaat?

Ik zie het nergens staan, zag wel op watersportweer dat er in de middag rond de 20 knopen verwacht wordt.

Maar ja een hoop sites spreken elkaar weer tegen.

Ieder geval wel goed oppassen morgen dus
kmni:
ZEER ZWARE WINDSTOTEN
Donderdag trekken er in de loop van de middag vanuit het zuidwesten onweersbuien het land binnen waarbij er 60% kans is op een weeralarmsituatie. De buien kunnen gepaard gaan met zeer zware windstoten tot 110 km/h, hagel en lokaal veel neerslag. Ook kunnen ze zich verraderlijk snel ontwikkelen. Aan het begin van de avond bereiken de buien het noordoosten.
woensdag 19 augustus 2009 20.27 uur

Ter verduidelijking: 110 km/h = 60 knopen!!! ListenToMe
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #21 Augustus 20, 2009, 05:04:18
edit2Rapporteer  
Ok thnx heb het gelezen, nu dus maar is goed nadenken of het morgen een dagje overslaan word en vrijdag lekker gaan.

Of gaan en erg goed uitkijken

Vorige x op Mirns kregen wij ook uit het niets een rare windvlaag en werden er ook een aantal gasten zo uit het water gelift.
Toen we naar huis gingen kwam er ook nog ff een waterhoos aanzetten.

Daardat het land en water warm is en de lucht plotseling verkoeling brengt kun je rare dingen tegen komen.

Ik wacht het dus ff af
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #22 Augustus 20, 2009, 07:38:51
edit2Rapporteer  
Persoonlijk denk ik dat je vandaag tussen 2 en 5 even niet op het water moet staan.

Ik denk dat rond 1500 de buien binnen gaan komen langs de zuidwest kust en dat ze rond 1700 weer doorgetrokken zijn.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #23 Augustus 20, 2009, 07:40:06
edit2Rapporteer  
en vergeet 8 mei niet....
de situatie/verwachting was toen exact hetzelfde en onze beste makker Kaptain kon het niet meer na vertellen.

RIP dude....
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #24 Augustus 20, 2009, 07:46:56
edit2Rapporteer  
Ik zeg lekker windje voor mijn 5.5m Grin lekker looopen Tongue haha nee ik wacht het effe af 60knp is toch net iets te veel van het goede.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.