Film: Quick release test van verschillende systemen

globe

Berichten: 1143
September 03, 2009, 16:26:47
edit2Rapporteer  
Ik heb de kans gehad om verschillende QR systemen te testen op een testbank. Dit nav. de zogenaamde Franse Norm.

Deze schrijft voor dat een QR bij belasting van 200 kilo open moet gaan met een kracht van 9,8 kilo (100 N).


De resultaten heb ik in een filmpje gezet.

De lichtste QR opent met 4 kilo, de zwaarste met 30+ kilo.

Check dus je safety en wees er van overtuigd dat deze opengaat in noodgevallen.


http://www.youtube.com/watch?v=M7NTcjuvFyM


El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 September 03, 2009, 18:07:09
edit2Rapporteer  
welke test je daar? zie ik een Naish en een Cab?
jporry

Berichten: 59
Antwoord #2 September 03, 2009, 19:10:55
edit2Rapporteer  
netjes,

aan de hand van deze test kun je meerdere materialen onder de loop nemen
op basis van de testen kun je aan geven in hoe ver het veilig is
en eventueel een norm op stellen
globe

Berichten: 1143
Antwoord #3 September 03, 2009, 21:35:07
edit2Rapporteer  
North, Naish en Cabrihna inderdaad.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #4 September 04, 2009, 09:25:32
edit2Rapporteer  
Dit bewijst weer maar eens dat de North ironheart het meest veilige systeem is. En het is niet voor niks dat meerdere merken dit overnemen (core bijv). Deze in 8bft wind met een loopende kite nog zonder problemen open gekregen. (kracht is hoger als 200kilo).

In het 3de verhaal zie je volgens mij het klitterband systeem. Ik heb nooit begrepen waarom veel merken dat gebruiken (prijs van pattent goedkoop?). Op mijn oude naish aero 1 zat dit nog en dit was echt een hel om te gebruiken wat dit filmpje dus nogmaals bewijst. Laten we hopen dat men wereldwijd de ironheart gaat gebruiken (dus rechten kopen).
S

Geen avatar

Berichten: 50
Antwoord #5 September 04, 2009, 10:42:40
edit2Rapporteer  
Dit bewijst weer maar eens dat de North ironheart het meest veilige systeem is. En het is niet voor niks dat meerdere merken dit overnemen (core bijv). Deze in 8bft wind met een loopende kite nog zonder problemen open gekregen. (kracht is hoger als 200kilo).

In het 3de verhaal zie je volgens mij het klitterband systeem. Ik heb nooit begrepen waarom veel merken dat gebruiken (prijs van pattent goedkoop?). Op mijn oude naish aero 1 zat dit nog en dit was echt een hel om te gebruiken wat dit filmpje dus nogmaals bewijst. Laten we hopen dat men wereldwijd de ironheart gaat gebruiken (dus rechten kopen).

Ik heb vorig weekend nog mijn ironheart moeten gebruiken. Tijdens het oplaten in Workum viel ineens de wind weg toen de kite net opgegooid werd. De kite rolde op de achterkant naar het midden van het windvenster. Aanlandige wind en ik zag mijn North Rebel 10m2 kite ineens midden in het windvenster opkomen met een vlaag van +-5bft.

Gelukkig zag ik het meteen al misgaan bij het opgooien. Doordat ik dit forum lees schoot het ineens door mijn hoofd: 1 hand aan de bar om te proberen te controleren, 1 op je quickrelease.

Toen voelde ik ineens heel veel kracht opgebouwd worden, terwijl de kite ook nog eens in de lijnen van een andere kite op 12 uur dreigde te schieten. QR gebruikt, werkte fantastisch, meteen los, kracht uit de kite en controleerbaar met de 5e lijn vast te houden. Vriend van mij pakte de kite weer op, ik maakte de chickenloop weer even vast en ik kon meteen weer weg.

Dus iedereen bedankt voor de tips op dit forum!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 September 04, 2009, 11:07:33
edit2Rapporteer  
Ik ben natuurlijk geen natuurkundige maar volgens mij speelt bij de belasting ( voordat de QR opengaat ) ook de snelheid / opbouw van de kracht een rol .  Wordt de trekkracht "rustig opgebouwd"  of geef je een "korte krachtige ruk" .
Daarbij is het natuurlijk ook nog de vraag wat de meest veilige QR is ( een systeem wat heel makkelijk releashed zou ook maar zo z'n nadelen kunnen hebben? )
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #7 September 04, 2009, 11:16:47
edit2Rapporteer  
Door een korte ruk zoals jij het noemt krijg je gewoon een piekkracht. Die kracht is dus op een kort tijdsbestek groter dan dat je normaal kan zetten met je handen. Maar daardoor gaat hij niet met minder kracht open.

Kortom de resultaten die zijn er en door een korte ruk maakt het je mogelijk om het 3de systeem mischien wel open te krijgen, maar bij het eerste systeem blijft het makkelijker.

Het klopt dat niet enkel het makkelijke releasen van belang is maar mijn  ironheart is nooit per ongeluk losgekomen waar mijn klitenbandsysteem van naish destijds dat wel had (klittenband + zand = ....). Zo heb ik enkele maanden geleden nog een Bandit gebruiker geholpen waarbij ook zijn klittenbandsysteem spontaan losging.

Die 30kg is zeker niet te veel dus releasen moet wel kunnen maar hoeveel kracht komt er op je QR als je kite vol aan het loopen is?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.