Wie heeft er schuld?

bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Oktober 16, 2009, 22:31:47
edit2Rapporteer  
Vandaag een kiteongelukje met als gevolg een kapotte kite van de andere partij.
Hij geeft mij de schuld, maar ik twijfel nogal hieraan. Laat ik zeggen dat het geen supermove van mij was. Hoe gebeurde het:

Ik stond aan de kant er er kwam iemand aan varen van links, ik dacht voldoende afstand.
Dus ik stuur mijn kite naar achteren en stuur hem vol terug en spring zo van de kant het water
op , bijna gelijktijdig springt de jongen aan de linkerkant een railey of een handlepass,
Ik kon het niet zo snel zien, dus de kites botsen in de lucht en draaien in elkaar.
Ik trek gelijk mij safety en er leek niet saan de hand, echter zijn hoofdtube bleek gescheurd(of lek)
Ik zwem met lijnen naar de kant en terwijl ik in het water ligt zit hij als een debiel aan de lijnen te trekken waardoor ik maar snel los liet, Hij was super boos omdat ik had moeten wachten volgens hem
Maar toen ik sprong was hij nog zeker 50 meter van mij weg. Ik stelde voor im de kosten te delen,
maar hij begon al over een nieuwe kite.
 Ik weet dat het natuurlijk mij kant  van het verhaal is,
Wat denken jullie hierover

Bigboy
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Oktober 16, 2009, 22:48:55
edit2Rapporteer  
Volgens mij moet je officieel kiters die het water op willen voorrang geven. Maar gezien het feit dat je er vanaf de kant in sprong was dit wellicht niet duidelijk voor de andere kiter. 50 meter ver is natuurlijk niet veel als je bedenkt dat je allebei lijnen hebt van 25 meter....

Ik vind dat kiters die dicht aan de kant sprongen maken altijd een extra risicio nemen...als je slecht land, zeker uitgehaakt gaat je kite erg snel de kant op...waar dus anderen staan...
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 Oktober 16, 2009, 22:49:44
edit2Rapporteer  
Jij bent schuldig hij vaart al + in de lucht heb jij geen rechten pas zodra jij t water raakte had jij weer rechten.  

Helaas Smiley
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #3 Oktober 16, 2009, 22:50:55
edit2Rapporteer  
Jij kwam dus vanaf de kant (land) en ging dus het water op?
Iemand die het water opgaat heeft in principe voorrang.

Echter maak je wel een rare manoeuvre die verwarring brengt.

Ben je lid van NKV? dan zou je eventueel verzekerd zijn voor schade bij andere
(geen ervaring mee)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Oktober 16, 2009, 22:51:44
edit2Rapporteer  
Ehm, als ik van n upwind bankje afspring moet ik toch op de rest letten, niet andersom.....

Dat die ander toevallig ook een trick deed doet er niet toe. Jij maakt een move vanuit stilstand upwind, dus jij had beter in moeten schatten of je die andere wel of niet ging raken.


Kiters downwind hebben voorrang, dus het verhaal van te water gaande kiters gaat hier niet op als je vanaf een upwind oever/bank een onverwachte sprong het water in maakt maakt.
jporry

Berichten: 59
Antwoord #5 Oktober 16, 2009, 22:52:44
edit2Rapporteer  
Zijn er nog getuigen hiervan??
Die kunnen eventueel mee oordelen.

En als ik begrijp stond jij op kan en hij in het water.
De uitvarende kiter heeft voorrang op de inkomende kiter.
Dus als persoon heb jij voorrang. Tevens is hij zelf verplicht ook in de gaten te houden dat er geen kiters in de directe omgeving bevinden voor hij springt.
jporry

Berichten: 59
Antwoord #6 Oktober 16, 2009, 22:56:17
edit2Rapporteer  
Maar verder zoals de men boven zegt dat het niet handig was om die move te maken van af kant.
En dan heb jij en die persoon de pech dat beide een sprong/move wagen.
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #7 Oktober 16, 2009, 23:04:57
edit2Rapporteer  
Volgens mij waren jullie allebei niet erg handig bezig.  loser loser
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #8 Oktober 16, 2009, 23:08:07
edit2Rapporteer  
kiter die t water opgaat heeft voorrang (omdat t gevaarlijk is aan de kant te staan met je kite)
zoals jij t verteld is je start ook niet echt verstandig maar die andere kiter moet toch vast wel eens een topic hebben gelezen over trucs doen dicht bij de kant.

Dus wat mij betreft heeft ie (zoals jij t nu verteld) pech
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Oktober 16, 2009, 23:09:20
edit2Rapporteer  
Oh, lees het nu wat beter.

Was het sideshore of offshore waar je vanaf sprong? sideshore veranderd de zaak nogal aan mijn verhaal namelijk.....
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #10 Oktober 16, 2009, 23:15:20
edit2Rapporteer  
Met offshore mag je niet kiten natuurlijk Wink

maar mocht t offshore geweest zijn wordt het verhaal weer iets anders want dan heeft ie je misschien niet eens gezien en spring je hem vol in zn nek.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Oktober 16, 2009, 23:24:21
edit2Rapporteer  
Aan zee heb je genoeg getijdeplasjes waar je vanaf een bankje in kunt springen en waar je dus ook perfect in vlak water achter diezelfde zandbank kunt kanllen, ik ging daar eigenlijk vanuit.

Maar nu weer ontopic waar bigboy1 even moet zeggen hoe de windrichting tov van zijn afsrpongobject was.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 Oktober 17, 2009, 09:10:23
edit2Rapporteer  
Klikt als twee mensen die allebei een "verkeerde" aktie uitvoeren. Pech hebben, part op the game, ieder betaalt zijn eigen schade.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #13 Oktober 17, 2009, 09:39:31
edit2Rapporteer  
Misschien even een tekeningetje?

Mijn mening:
Als je stil staat op de kant verlies je alle voorrangsrechten, je hebt ook geen vaarrichting.
Pas als je het water in loopt of een stukje vaart heb je voorrang omdat je naar buiten vaart (dit is volgens mij geen officiële regel maar wel een regel die werkt)

Lastig hier is wel dat jullie allebei springen zonder genoeg ruimte.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #14 Oktober 17, 2009, 10:40:15
edit2Rapporteer  
Punt 1 en 6 http://www.kitesurf.nl/content/view/1308/128/ zegd het eigenlijk al, maar ze maakten wel allebei een bezondere manoeuvre.

Ben wel benieuwd waar de wind vandaan kwam t.o.v. de kant, dat is wel een erg belangrijk gegeven in dit verhaal.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #15 Oktober 17, 2009, 12:44:36
edit2Rapporteer  
2 regels:
1. een manouvrerend vaartuig moet alle andere vaartuigen voorrang verlenen. Jij start, dit is gelijk aan een mavouvre als gijpen of overstag gaan dus ben jij fout.,
2. Goed Zeemanschap. Jij spgingt vanaf de kant het water op, lijkt mij geen goed zeemanschap dus zit jij ook hier fout., De andere kiter springt vlak bij de kant, ook van hem geen goed zeemanschap... Let wel: Goed Zeemanschap gaat boven alle andere regels!!!

Lijkt mij dat jullie alle twee niet echt slim bezig waren, maar het fetit dat jij een manouvre inzet en daarbij een ander vaartuig hindert maakt het denk ik niet echt relaistisch de fout van jezelf af te schuiven...
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #16 Oktober 17, 2009, 13:09:48
edit2Rapporteer  
Ben je lid van de NKV maak dan aanspraak op de aansprakelijkheidsverzekering die je als lid hebt. Als je er voor verzekert bent vind ik dat je je uiterste best moet doen om hem schadeloos te stellen (kost jou immers niets extra en is wel zo fijn voor je mede kiters)

Als je geen lid bent (word dan zo en zo lid!)

Gebaseerd op jou kant van het verhaal vind ik jou oplossing om de kosten voor reparatie te delen een nette oplossing. Meteen beginnen over een nieuwe kite vind ik wat overdreven en niet reëel (een verzekeraar gaat ook eerst kijken naar reparatie) samen met "als een debiel aan de lijnen te trekken" komt hij op mij over als een opgefokt mannetje (maar dat is gebaseerd op jou verhaal)
jporry

Berichten: 59
Antwoord #17 Oktober 17, 2009, 21:21:47
edit2Rapporteer  
@ mbetz
hij vraagt al onze visie hierop  Wink
bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #18 Oktober 17, 2009, 23:34:09
edit2Rapporteer  
De wind kwam dus van links, Natuurlijk was het achteraf gezien geen goede move, maar ik spring toch niet als iemand wil gaan varen!
Verder begrijp ik nog steeds niet dat zijn kite gelijk kapot was, we botsen helemaal niet hard en hij sloeg ook niet super hard op het water en de lijnen
zaten onder de kite, ik zie hem maandag weer, dan horen juliie wel hoe het afliep
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #19 Oktober 18, 2009, 11:26:31
edit2Rapporteer  
Ik vind ook dat jij niet zomaar het water op moet komen. Mensen die al aan het kiten zijn, zijn enigszins voorspelbaar maar iemand die op de kant staat niet en kan makkelijk nog even wachten.
jporry

Berichten: 59
Antwoord #20 Oktober 18, 2009, 11:54:48
edit2Rapporteer  
....en kan makkelijk nog even wachten.

juist niet, wind boven land is instabiel en daarom hebben ze voorrang op inkomende of langsgaande kiters.
mooihe

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #21 Oktober 18, 2009, 22:07:58
edit2Rapporteer  
laat het lekker de verzekeringen onderling uit zoeken! Je betaald niet voor niets premie!
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Oktober 18, 2009, 22:34:40
edit2Rapporteer  
Wat een onzin allemaal dit geklets, geen verzekering gaat betalen! Dit is het risico van kiten, geen getuige kan iets verklaren dus het is jou woord tegen het zijne. Ik zou in ieder geval geen euro betalen als ik jou was.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #23 Oktober 18, 2009, 23:56:52
edit2Rapporteer  
Ik zou zeggen voor laten komen Krijgen we weer wat jurisprudentie, waar we wat aan hebben. Eigenlijk hebben we daar het meeste aan, maarja natuurlijk niet echt mooie oplossing voor jullie probleem.

Nu heeft iedereen er weer een ander idee over.

Natuurlijk zal ik die van mij dan ook ff vermelden.

Van jou lomp dat je springt zonder voldoende ruimte t.o.v. andere kiters en van de tegenpartij niet slim om te springen en daarbij geen ruimte laat voor iemand die het water op komt.

Naast regels heb je natuurlijk ook je eigen gevoel. Als jij zelf toch ook wel beetje denkt dat het hebt veroorzaakt, maar hij ook fout zat door jou geen ruimte te geven wanneer jij het water op komt. Is het volgens mij een beetje aan jullie beide toe te schrijven.
Maar stel hij had geen railey of handle pass gemaakt had hij dan ook voor jou actie uit moeten wijken of niet? Zoja dan lijkt het me toch echt jou fout.

Mocht je van mening na het lezen van bovenstaande reply's hij ook schuld heeft vind ik de schade delen een hele nette oplossing.

Jij de schade aan jouw kite en hij de schade aan zijn eigen kite. schater.


nielsen

Geen avatar

Berichten: 90
Antwoord #24 Oktober 19, 2009, 00:10:38
edit2Rapporteer  
mijn mening: dit is het risico van kiten. iedereen is aansprakelijk én verantwoordelijk voor z'n eigen kite. Een beetje kiter kan zijn kite sturen om een andere te ontwijken, ook tijdens een truc. Als het mij was overkomen had ik niks betaald en al helemaal niet als de andere partij begint over een nieuwe kite. wat krijgen we nou dan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.