[Ervaring] Boardleash, een no-go

Morres

Berichten: 9427
December 11, 2009, 11:32:15
edit2Rapporteer  
Een afbeelding zegt meer dan 1000woorden. Hierbij het gevaar van kiteBOARDleashes.

Vooral het type elastische en non-elastisch zijn gevaarlijk!! Áls je al er op staat om een boardleash te gebruiken, koop dan een roll-leash, die zijn al 'iets' minder gevaarlijk.

Wat is het gevaar? Het gevaar van een boardleash is dat wanneer de leash op de volledige lengte zit, er zo'n grote spanning tussen jou en het board komt, dat het board af gecatapuleerd in de richting van JOU. Dit heeft ernstige gevolgen, gezien een kiteboard is gemaakt om NIET te breken, daarnaast schuilt er GROOT gevaar in de vinnen. Vinnen zijn gemaakt om door water te snijden en doen dat net zo gemakkelijk door huid&weefsel, de hardheid van het board maakt het karwei af, en zal niet schroomen om je laatste botten nog even te breken.

Alternatief? Een roll-leash is al een stukje veiliger, maar nog steeds risicovol. Een alternatief om je board niet kwijt te raken is het Go-Joe systeem, een soort opblaasbare mega-zwemband die om je brandhandle gaat. (verkrijgbaar via stormchaser.nl) Je kan tevens je grabhandle losmaken, er een zwembandje(of2) omheen doen, handel weer vast maken, opblazen en je hebt een go-joe-achtig ssysteem voor 1,5euro.

Hierbij een onsmakelijke link:
WAARSCHUWING: Grafisch materiaal, niet voor de zwakke maag.
http://www.kiteboardleash.com/

[edit mod] Klik maar op de bovenstaande link indien je foto's wilt zien.
Neelis

Berichten: 76
Antwoord #1 December 11, 2009, 12:16:45
edit2Rapporteer  
Oke, duidelijke boodschap, zieke foto's... Neem aan dat dit gaat over twintips. Is het gebruik van een normale golfsurfleash op een strapless golfsurfboard ook een no-go?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 December 11, 2009, 12:43:37
edit2Rapporteer  
met alle boarden als je aan het kitesurfen bent. Met golfsurfen heb je veel minder last van door/terugschietendeboards,o mdat je geen kite hebt die je door blijft trekken en je de zelfde snelheid hebt als je board als je valt. Met kiten wordt je doorgetrokken en bouwt er dus spanning op.

Dus kort: geld ook voor strapless+leash
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 December 11, 2009, 22:38:41
edit2Rapporteer  
Oke, duidelijke boodschap, zieke foto's... Neem aan dat dit gaat over twintips. Is het gebruik van een normale golfsurfleash op een strapless golfsurfboard ook een no-go?
Soms laten kitesurfers zich door het voorbeeld van de golfsurfers verleiden ( die hebben toch ook vaak een leash ? )
Ze vergeten dan wel dat je bij het kiten aan een vlieger vastzit en dat het boardje op een hele andere "manier"  achter je aan komt.
Overigens "koppen" veel golfsurfers ook regelmatig hun boardje.  Grin
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #4 December 13, 2009, 23:32:21
edit2Rapporteer  
Nog een groot verschil tussen golf surfers en kite surfers is dat je als kiter toch liever je handen aan je bar houdt. Als golf surfer heb je dat 'probleem' niet en kan je met je armen je hoofd beschermen als je dankt dat dat nodig is.
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #5 Februari 10, 2010, 19:00:26
edit2Rapporteer  
kan je met je armen je hoofd beschermen als je dankt dat dat nodig is.

haha lijkt me toch altijd wel nodig hoor! zo'n board komt ook nog hard aan!  weet k uit ervaring  ThumpDown

maar toch maar goed van deze topic! heb ook zo'n leash, maar laatst werd k er op aangesproken waarom ik die had! en toen werd het me al verteld, maar na die foto's van die site lijkt me het stukke duidelijker!

toch even een bedankje waard!

Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #6 Februari 10, 2010, 19:12:37
edit2Rapporteer  
Overigens "koppen" veel golfsurfers ook regelmatig hun boardje.  Grin


De uitvinder van de wetsuit Jack O'Neill is door het terugkoppen van zijn surfboardje met leash blind geworden aan één oog..


grappig feitje is dat de zoon van jack de leash heeft uitgevonden..
ironisch niet?
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #7 Februari 10, 2010, 20:47:55
edit2Rapporteer  
bij golfsurfen is het eerste wat je leert: als je boven komt, hoofd beschermen, maakt niet uit hoe je gevallen bent, altijd je hoofdbeschermen.

met kiten heb je je handen aan je bar dus gaat dat lastig.

een leash moet je gewoon niet doen!
leer bodydraggen, en je komt zo weer naar je boardje!!
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #8 Februari 10, 2010, 22:48:11
edit2Rapporteer  

leer bodydraggen, en je komt zo weer naar je boardje!!

hahah nou mijn ervaring was van niet! was op rockanje, golven, niet veel ervaring enz, en dan op je bek gaan, heb 20 min gedaan om nar me board te bodydraggen! ben toen naar de kant gegaan en gestopt! vond toch beetje te heftig nog toen met die golven!  eerst veiligheid! en wou me board niet kwijt!

 
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #9 Februari 10, 2010, 22:54:54
edit2Rapporteer  
Bezemsteel, zonder uitroeptekens leest het toch wat makkelijker en leuker. Precies om de reden die jij nu zegt is het van belang om te leren bodydraggen. als je het goed kan kom je er bijna altijd ongeacht de golven.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Februari 10, 2010, 23:02:15
edit2Rapporteer  
Rockanje en golven, was het hoogwater en windkracht 7 ofzo? Met 5 bft heb ik daar nog nooit iets hoger dan 40cm gezien.

Trek dan eens een  volle dag uit om het bodydraggen echt 100% onder knie te hebben voordat je verder gaat oefenen met kiten op je board. Dit helpt je enorm met kitecontrole en je bent in het vervolg nog maar een paar minuten kwijt ipv steeds 20min naar je board toe te vechten waar je alleen maar moe van wordt.

Zet je kite in de hoek, neem superman-houding aan en hou met je bovenste hand je kite op zijn plek. Je hoeft absoluut niet veel kracht uit je kite te halen, je houding en een kite die zover mogelijk in de hoek staat helpen veel meer bij het zo snel mogelijk upwind bodydraggen.
Iedere beweging en teveel aan kracht in je kite zal namelijk resulteren dat je meters hoogte verliest. Maak dus lange slagen en draai voorzichtig (maar niet te langzaam) om met zo weinig mogelijk power in je kite.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Februari 10, 2010, 23:08:28
edit2Rapporteer  
Mijn ervaringen met de rollerleach zijn de volgende:

In de beginnersfase heb ik veel gehad aan de rollerleach. Geregeld lag ik in het water en had ik alle aandacht gevestigd op het controleren van de kite. Het is dan fijn te weten dat je board op een langzame manier naar je terug komt.
Door de rollerleach heb je het board weer vlug te pakken en en kun je verder gaan met oefenen.

Toen ik met springen begon heb ik gemerkt dat je board inderdaad gevaarlijk achter je aan komt gevlogen. Gelukkig is het boddydraggen en de kitehandling nu zo ver gevorderd dat ik vlug bij mijn board ben.

conclusie: in beginnersfase is de rollerleach een uitkomst, daarna zo vlug mogelijk boddydraggen .......

Ps.  ben op Vrouwenpolder in oktober mijn Spleene Rip+ kwijt geraakt (had ik toen wel maar een rollerleach). Iemand gevonden?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #12 Februari 10, 2010, 23:13:36
edit2Rapporteer  
Ben ik het niet mee eens, ook met een rolleash kan het flink foutgaan, je zal de eerste niet zijn. Juist als beginner is het van belang om goed te leren bodydraggen zoals Evan ook al zegt, het is nog belangrijker als het kitesurfen zelf. Eigenlijk 1 van de eerste stappen in het proces. Gewoon eens een uurtje oefenen. Bij niet al te veel wind of stroming (ondiep water mag ook) je board loslaten en een meter of 3 downwind gaan en er naartoe bodydraggen.

Remko

Berichten: 146
Antwoord #13 Februari 12, 2010, 14:10:55
edit2Rapporteer  
Bij een rolleash heb je een hardplastic 'doos' op je heup of rug. Zeker beginners hebben nog wel eens de neiging minder gecontroleerd op het strand te landen. Ik heb met deze combinatie iemand zijn rug zien breken.

wat mij betreft rolleash dus ook absoluut no-go.
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #14 Februari 12, 2010, 17:46:36
edit2Rapporteer  
vind eigenlijk ook in de beginfase (dus ook bij weinig wind) geeft het wel een leuker gevoel dat ge uw boardje niet kan kwijt raken, springen is dan toch nog niet aan de orde. want zodra je daar mee begint is het een no go
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Februari 12, 2010, 17:50:05
edit2Rapporteer  
Als beginner moet je gewoon niet in de positie kunnen komen dat je mogelijk je board kunt verliezen.
Doe je dat wel dan ben je dus in de verkeerde omstandigheden of te diep water aan het oefenen en heb je het leren bodydraggen overgeslagen.
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #16 Februari 12, 2010, 18:44:41
edit2Rapporteer  
hahah sorry van me uitroeptekens Tongue

ik ga altijd naar oostvoorne, maar daar heb je dus ook een diep plek zitten.
ben r 1 keer gekomen, zou niet zo snel kunnen vertellen waar, maar toen vond ik het ook maar tobben.

boddyraggen kan ik wel aardig hoor.
maar k gebruik sowieso geen boardleash meer.

wil iemand m kopen voor zijn hond? Joepie?
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #17 Februari 12, 2010, 18:47:27
edit2Rapporteer  
bertvh:
Het gevaar komt niet alleen van springen.. als je gewoon aan het surfen bent en je wordt over je board getrokken, bouwt je leash ook spanning op en krijg je alsnog een vervelende toegift.

Mijn ervaring met niet-flexibele leashes zijn fijner.. maar ook daar heb ik wel eens mee gehad dat je als het waren uit elkaar getrokken wordt. Board trekt aan de ene kant, kite aan de andere kant.. Een minder grote toegift, maar als je valt is je boardje altijd erg dichtbij.

Gewoon niet doen!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #18 Februari 12, 2010, 18:56:27
edit2Rapporteer  
ff wat olie op het vuur:   Grin ik heb als beginner veel profijt gehad van mijn rolleash. Het scheelt je gewoon heel veel energie, want je lazert continu van je plank af. Ook in de winter met temperaturen rond 0, scheelt een leash tijd en dus minder kans op onderkoeling.

 Je zult geen gekke dingen moeten doen, maar als je gewoon lafjes op en neer vaart met niet al te harde wind, helmpje op, kan er weinig gebeuren. Board heb ik ALTIJD rustig binnen kunnen halen. NOOIT iets riskants meegemaakt. Een leash kan ook van pas komen tijdens reddingsacties, aan den lijve ondervonden. Het is een handig sleeptouw.
Laatste pro: je raakt je plankje niet kwijt. Als de zee onstuimiger is, dan ben je een donker plankje snel kwijt.
Conclusie: zonder leash blijft veiliger en je moet ook zeker zo snel mogelijk zorgen dat je zonder kunt, neemt niet weg dat je er in sommige situaties echt profijt van kan hebben. Calculeer je risico's gewoon goed in. En zorg dat je de 'veiligste' leash aanschaft. ThumpsUp
 
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Februari 12, 2010, 19:20:25
edit2Rapporteer  
Als de zee wat onstuimiger is komt dat in de regel omdat het dan lekker waait, en dat zijn de momenten dat een boardleash gevaarlijk wordt.
Als het minder waait (tot 16 knopen) is upwind bodydraggen wat moeilijker maar je zal je board ook niet kwijtraken

Op Oostvoorne met een boardleash varen is volkomen onzinnig, het stroomt daar nauwelijks en er zijn altijd mensen die je kunnen helpen mocht het bodydraggen niet lukken.
Bespaar je onzin en het geld en laat die enge leash dingen voor wat het is.
Als je iets slims wilt omdat je nog niet kan bodydraggen of voor harige toestanden (harde wind en hoge golven) is er natuurlijk altijd de Go Joe van Ocean Rodeo. Wel de lusten, niet de lasten!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #20 Februari 12, 2010, 19:21:26
edit2Rapporteer  
Als beginner heb je sowieso weinig te zoeken in een zee bij 0 graden. Ook een rolleash zoals eerder vermeld neemt risico's met zich mee. Het kan blokkeren maar ook erg pijnlijk zijn bij een val. ik ken mensen die ook met een rolleash problemen hebben gehad. Het risico is kleiner dan met een gewone maar toch nog steeds te groot.

Tevens vind ik dat als je een leash gebruikt je te verwend raakt en het belangrijke onderdeel van kitesurfen (boddydragen) niet leert. Dit kan uiterst gevaarlijk zijn in sommige situaties. Als ik mensen leer kitesurfen begin ik altijd met het bodydraggen en als ze dat goed onder de knie hebben gaan ze waterstarten. Nooit heeft 1 van hun een board verloren, en dat komt omdat ze kunnen bodydraggen. Uiteraard kan er een situatie zijn met sterke stroming, hoge golven en veel wind dat je het boardje toch kwijtraakt. Maar je leven en gebit is meer waard dan die 200 euro.

Iedereen kiest wat hij zelf wilt doen, enkel een waarschuwing is niet verkeerd. Wil je toch met een leash varen dan is een helm sowieso wel aan te raden.
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #21 Februari 12, 2010, 20:07:18
edit2Rapporteer  
Yo Rudo, heb ik jouw niet een paar jaar geleden ook met rol-leash zien varen..... Door schade en schande wijs geworden?  Wink
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #22 Februari 12, 2010, 21:36:43
edit2Rapporteer  
Yo Rudo, heb ik jouw niet een paar jaar geleden ook met rol-leash zien varen..... Door schade en schande wijs geworden?  Wink
hooguit een vetrol rollende spierbal maar een rol leash NO FUKING WAY
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #23 Februari 13, 2010, 11:11:17
edit2Rapporteer  
 schater Oké oké.

Weet dan niet waar ik dat beeld vandaan haal. Sorry  InLove
NZkiter

Berichten: 41
Antwoord #24 Februari 13, 2010, 12:49:33
edit2Rapporteer  
Ik heb een rol-leash, die ik alleen heb aangeschaft voor een bepaalde spot hier in de buurt. De enige plek waar we kunnen kiten met westenwind en RETEVLAK is, haha.
Het is in een baai waar veel stroming wordt veroorzaakt door getijverschil. Soms kan die stroming wel oplopen tot 4 knp (en met de windrichting mee). Menig kiter heeft hier dan ook zijn board verloren.
Heb ik mijn leash 'aan', dan doe ik het zeker rustiger aan en draag altijd een helmpie.
Onder andere omstandigheden zou ik mijn leash NOOIT gebruiken, tis het risico gewoon NIET waard.......
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.