Freeze Mako - DHZ ijskite twin tip voor weinig

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #75 Februari 08, 2010, 11:09:44
edit2Rapporteer  
hey Lord,
wat dacht je hier van:
80x25cm plank met 1 cm rocker
45° afgeschuind
outline ook 1 cm rond
dan is de schaats gewoon vlak.
bevestigen met stukje staf met draad gat in een schuin gat 1,5cm  van ijzer af. (A lá Ikea)
Ik heb helemaal geen tijd meer om het te bouwen maar dit zou ook best wat kunnen zijn.

je kan de plank ook gewoon alleen schaven aan de onderkant, bovenkant vlak houden.
hij zal alleen wel remmen als je op de achterkant (of voorkant) gaat staan, maar dat zou best eens handig kunnen zijn.  Roll Eyes
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #76 Februari 08, 2010, 11:23:40
edit2Rapporteer  
Yo Rudo!!

Dit is m!!!!  ThumpsUp

Door die rocker in de schaatsbladen kan je volgens mij heel makkelijk sturen. Je kan overwegen een paar fliptips te freubelen om een eventuele sneeuwhoop de baas te kunnen zijn.
Ik zou de outline wel recht houden....anders remt het board teveel denk ik.

Patent aanvragen en produceren met die hap!!!! Wink
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #77 Februari 08, 2010, 11:24:47
edit2Rapporteer  
Op die manier kun je ook wel een plaat ijzer/staal/rvs 2x zetten.. de uiteindes in je gewenste ronding rond slijpen en daarop je bindingen monteren.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #78 Februari 08, 2010, 11:32:34
edit2Rapporteer  
klopt van dat remmen, ik denk dat íe daar heel hard door gaat trillen. Als je daar over doordenkt kan je de ijzers toch beter rechtop zetten - of, zoals je zegt, rechte outline houden, alleen staan dan de ijzers gebogen.

Lude dat kan maar daar wordt ie wel loodzwaar van, je hebt toch wel 3mm nodig voor de ijzers. in decimeters: 8*3*0.03, maal sm van staal 7.8 is 5,6kg...
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #79 Februari 08, 2010, 11:37:04
edit2Rapporteer  
Mmmmm....Ik zou de ijzers i.d.d. rechtop monteren. Door die schuine hoek gaat het aankanten lastiger. Wel de rocker erin (+ fliptips  Wink )
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #80 Februari 08, 2010, 11:53:43
edit2Rapporteer  
Ja gewicht heb je gelijk in Smiley
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #81 Februari 08, 2010, 12:02:42
edit2Rapporteer  
Ja gewicht heb je gelijk in Smiley
als je zin hebt om er een paar grote gaten in te jekkeren zou het nog mee kunnen vallen... maar dan ben je wel even aan het kluiven Sad
barry

Berichten: 361
Antwoord #82 Februari 08, 2010, 12:10:41
edit2Rapporteer  
weer lekker bezig rudo
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #83 Februari 08, 2010, 12:28:44
edit2Rapporteer  
Ja gewicht heb je gelijk in Smiley
als je zin hebt om er een paar grote gaten in te jekkeren zou het nog mee kunnen vallen... maar dan ben je wel even aan het kluiven Sad

Aan het kluiven?

Bedoel je dat het veel werk is?

Valt wel mee.. gaatjes op de hoeken van de gaten boren  en vervolgens met een decoupeerzaag ze eruit zagen, is met 3mm prima te doen.

[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #84 Februari 08, 2010, 12:35:39
edit2Rapporteer  
Ben het met LeonB eens: met de ijzers schuin naar buiten gaat het aankanten behoorlijk zwaar worden. Met een snowboard tijdens het snowkiten viel me dat ook al behoorlijk tegen. Ik denk idd dat je de ijzers er gewoon recht onder moet zetten. Om het aankanten nog iets makkelijker te maken zou ik er voor kiezen om de ijzers niet aan het rand van het board maar iets meer naar binnen te plaatsen.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #85 Februari 08, 2010, 12:47:02
edit2Rapporteer  
..........of de zijkant van het board zodanig afschuinen dat de ijzers schuin naar binnen komen te staan zodat je nog makkelijker kan aankanten ThumpsUp Dus in  jou 3D-ontwerp het board omdraaien en de rocker omkeren.

Best geinig zo'n brainstormsessie  Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #86 Februari 08, 2010, 13:26:08
edit2Rapporteer  
Met snowkiten met een getailleerd snowboard heb je het probleem dat je board constant wil oploeven (tegen de wind in wil sturen). Wanneer je hard rechtuit wilt kan hij onrustig gaan worden.

Met de ijzers schuin naar buiten lijkt me dat je het hetzelfde gedrag gaat krijgen, maar dan met de wind mee. En omdat ijzers veel strakker sporen zal het denk ik erg onrustig worden.

Net als LeonB zegt, mijn idee is blades loodrecht onder je board monteren zodat je met de hoek kunt spelen met meer grip. Mijn ervaring met ijskiten op de hockeschaats is dat je ook gewoon aankant als het harder gaat.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #87 Februari 08, 2010, 15:19:07
edit2Rapporteer  
Even over een heel andere boeg:

Waarom niet gewoon een land- /mountainboard ombouwen zodat deze op ijzers glijdt i.p.v. op wielen rolt? Hier een aantal leuke pica's en aardige ontwerpen:

http://skateandannoy.com/2009/01/history-and-modern-ice-boards/

Lijkt me ook een stuk stabieler omdat je je board niet meer hoeft te kanten. Net als bij een landboard heb je altijd 4 wielen / ijzers aan de grond.

Hier nog een aardige pdf met een Amerikaans pattent incl. handige details!
http://www.freepatentsonline.com/4114913.pdf
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #88 Februari 08, 2010, 18:21:30
edit2Rapporteer  
Das lekker Brackenwood.  Roll Eyes

Die jongens hier lekker brainstormen en jij komt met een kant en klaar concept.  Undecided
Dat mountainboard lijkt me goed te werken.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #89 Februari 08, 2010, 19:11:43
edit2Rapporteer  
haha Teigert, ik denk dat die bestuurbare trucks niks toevoegen op hogere snelheid. Die skateboardjes lijken vooral voor binnen en op kleins slootjes.
Ik wil het carve gevoel, dus grote ruime bochten op flinke snelheid, liefst heel en toeside.
Maar bouw ook wat of mag dat niet van je vrouw schater
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #90 Februari 08, 2010, 19:20:43
edit2Rapporteer  
Yep helemaal eens!!  ThumpsUp

Het mooie van het EL RUDO DESIGN is dat het ontwerp veel weg heeft van 2x de "Switchblade", dus rijden op de rail, (ook toe-side)

Het mountainboardprincipe gaat zeker werken, alleen geeft dat een totaal ander beleving van het ijskiten denk ik....

Kwestie van smaak en voorkeur Undecided.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #91 Februari 08, 2010, 19:34:15
edit2Rapporteer  
Check hier een antiek filmpje van iemand op schaatsen, iemand op een vreemdsoortig-mindervaliden-ijsglij-kitestoeltje en iemand op een ice-skateboard (op 1:06). Lijkt toch best aardig te werken.


http://www.youtube.com/watch?v=n45r_z9XEIo&feature=player_embedded#
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #92 Februari 08, 2010, 19:42:38
edit2Rapporteer  
t vriest!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #93 Februari 08, 2010, 20:20:07
edit2Rapporteer  
Woh! Goed bezig die gasten! Leuk meertje ook!
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #94 Februari 08, 2010, 20:30:06
edit2Rapporteer  
Citaat
Maar bouw ook wat of mag dat niet van je vrouw

Mag wel hoooor, maar mijn techniek gaat niet verder dan een simpel boardje bouwen van wood.  Grin
Over techniek zoal jullie bezig zijn gaat mij net iets te ver.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #95 Februari 08, 2010, 20:33:36
edit2Rapporteer  
hey Lord,
wat dacht je hier van:
80x25cm plank met 1 cm rocker
45° afgeschuind
outline ook 1 cm rond
dan is de schaats gewoon vlak.
bevestigen met stukje staf met draad gat in een schuin gat 1,5cm  van ijzer af. (A lá Ikea)
Ik heb helemaal geen tijd meer om het te bouwen maar dit zou ook best wat kunnen zijn.

je kan de plank ook gewoon alleen schaven aan de onderkant, bovenkant vlak houden.
hij zal alleen wel remmen als je op de achterkant (of voorkant) gaat staan, maar dat zou best eens handig kunnen zijn.  Roll Eyes

Lekker bezig hoor, ziet er weer goed uit!
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #96 Februari 09, 2010, 06:41:18
edit2Rapporteer  
Hey Rudo, wat denk je hier dan van:
Om mijn idee te verduidelijken. Ik heb gisteravond alvast een begin gemaakt met mijn boardje.
De ijzeren strip die je aan de rail van het board ziet, komt vast met een aantal boutjes, verdeeld over de hele lengte van de strip. De kop van de bout wordt verzonken in het ijzer en aan de bovenkant komt ie vast met een moer. Door meer of minder ringen tussen de strip en de plank te doen kun je de rocker instellen. De hoek tussen de onderkant en zijkant van de strip slijp ik scherp, zodat ie in het ijs snijdt als je aankant. Hetzelfde principe als een snowboard dus.
Aan beide kanten van het board komt zo'n strip. Je glijdt dus alleen op de rail, net als je met snowkiten op een snowboard doet.
Eventueel moet ik het board nog verstevigen, om vervorming van de rocker te voorkomen als er druk op komt, maar dat kan vrij eenvoudig door een hoekijzertje langs de rail te monteren.


Dit is nog maar een beginnetje. De strip moet nog geslepen en vastgemaakt worden. De uitstekende delen aan de bovenkant moeten er nog af. En de tips van het board moet ik nog inkorten. Maar het idee is in ieder geval wel duidelijk denk ik (hoop ik).

Meer foto's volgen als ie af is (hopelijk met goede actiefoto's erbij!)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #97 Februari 09, 2010, 09:26:15
edit2Rapporteer  
Het vriest EN waait de komende dagen uit NO.... Roll Eyes Grin
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #98 Februari 09, 2010, 10:55:15
edit2Rapporteer  
haha Teigert, ik denk dat die bestuurbare trucks niks toevoegen op hogere snelheid. Die skateboardjes lijken vooral voor binnen en op kleins slootjes.
Ik wil het carve gevoel, dus grote ruime bochten op flinke snelheid, liefst heel en toeside.
Maar bouw ook wat of mag dat niet van je vrouw schater

en daar werd het longboard voor uitgevonden. Hoge snelheden, lekker carven.
Longboarders hadden bredere assen, ver uit elkaar, grotere en zachte wielen. Met een afmeting van tussen de 95 en 110 cm.

misschien kan je daar nog wat van afkijken
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #99 Februari 09, 2010, 11:01:05
edit2Rapporteer  
Hey Rudo, wat denk je hier dan van:
Om mijn idee te verduidelijken. Ik heb gisteravond alvast een begin gemaakt met mijn boardje.
De ijzeren strip die je aan de rail van het board ziet, komt vast met een aantal boutjes, verdeeld over de hele lengte van de strip. De kop van de bout wordt verzonken in het ijzer en aan de bovenkant komt ie vast met een moer. Door meer of minder ringen tussen de strip en de plank te doen kun je de rocker instellen. De hoek tussen de onderkant en zijkant van de strip slijp ik scherp, zodat ie in het ijs snijdt als je aankant. Hetzelfde principe als een snowboard dus.
Aan beide kanten van het board komt zo'n strip. Je glijdt dus alleen op de rail, net als je met snowkiten op een snowboard doet.
Eventueel moet ik het board nog verstevigen, om vervorming van de rocker te voorkomen als er druk op komt, maar dat kan vrij eenvoudig door een hoekijzertje langs de rail te monteren.


Dit is nog maar een beginnetje. De strip moet nog geslepen en vastgemaakt worden. De uitstekende delen aan de bovenkant moeten er nog af. En de tips van het board moet ik nog inkorten. Maar het idee is in ieder geval wel duidelijk denk ik (hoop ik).

Meer foto's volgen als ie af is (hopelijk met goede actiefoto's erbij!)

wha 5:41 - toch niet de hele nacht doorgeklust?
ziet er goed uit! zeker als er een dun laagje sneeuw ligt...Het instelsysteem met die ringen is een beetje grof, maar kan wel werken, waarom sla je geen inslag moer in de onderkant en een (lage) moer tegen de strip? dan kan je snel verstellen. Desnoods nog een moer bovenop de plank.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.