Bardruk en stuurgedrag aanpassen, kites met 2:1 besturing.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Januari 30, 2010, 19:49:37
edit2Rapporteer  
Nu heb ik zelf tegenwoordig alleen maar kites die 1:1 zijn, ik wou dus graag mijn
Xbow2 ook op 1:1 hebben. Nu had afgelopen week de tijd om een beetje te experimenteren.

Hier een foto van een Contra, die heeft op verschillende afmetingen na de zelfde
bridle als de Xbow2 die ik aangepast hebt. Op deze foto is het zwarte gedeelte
de nieuwe bridle die ik erop gemaakt heb. Het rode gedeelte heb ik er tussen uit gehaalt.



Hier een paar foto's van mijn aangepast Xbow2.




 




Om dit mogelijk te maken heb ik de bar ook aan moeten passen. Deze is nu 1:1 geworden.
Hier zal ik proberen morgen foto's van te maken.

Ik heb de kite getest in weinig wind, net genoeg zodat die in de lucht kon blijven. Ik moet
de precieze lengte van de bridle voor de stuur lijnen nog bepalen zodat de kite vol gepowerd
niet gaat stallen. Maar dat moet ik met meer wind doen. Voor de rest stuurde de kite echt veel
sneller als voorheen en vertoonde hij ook geen vervorming nu die is aangepast.

In princiepe is dit voor elke kite mogelijk om te proberen mits die de zelfde set-up heeft als
deze Cabrinha kite. Denk hier aan de Airush Halo, Slingshot Turbo Diesel 1/2/3 en er zullen nog
vast wel een paar kites zijn die dit ook hebben.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Januari 31, 2010, 21:59:23
edit2Rapporteer  
Hier nog enkele afbeeldingen van de kite zoals die nu is aangepast. Zo ga ik er ook
mee gaan varen.





En ook de aangepaste bar, deze is nu ook te gebruiken op bijvoorbeeld en best kite.
Zelf gebruik ik deze bar bij de Bularoo's die ik heb.

Lude

Berichten: 1420
Antwoord #2 Januari 31, 2010, 23:02:24
edit2Rapporteer  
Zie ik dat jij je stuurlijnen door oogjes van je bar haalt en dan weer naar boven om ze daar vast te zetten? Of zitten hier nog katrolletjes tussen?  (zo niet dan moet je denk ik oppassen dat ze niet doorslijten)
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 Januari 31, 2010, 23:05:00
edit2Rapporteer  
Nieuwe Wimt?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Januari 31, 2010, 23:08:13
edit2Rapporteer  
Zie ik dat jij je stuurlijnen door oogjes van je bar haalt en dan weer naar boven om ze daar vast te zetten? Of zitten hier nog katrolletjes tussen?  (zo niet dan moet je denk ik oppassen dat ze niet doorslijten)

Er zitten katrollen tussen dus het is geen probleem, en de Naish bar van 2006
had het als zo en bij Cabrinha in 2008 ook dus dat werkt prima.

Nieuwe Wimt?

Nee hoor, en ik heb tenminste foto's. Ik plaats het hier voor mensen die eventueel
kritiek hebben. Misschien heb ik daar wel wat aan.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #5 Februari 01, 2010, 10:04:08
edit2Rapporteer  
Er zitten katrollen tussen dus het is geen probleem, en de Naish bar van 2006
had het als zo en bij Cabrinha in 2008 ook dus dat werkt prima.

Ah gelukkig!

Als ik naar je één na laatste foto kijk zie ik wel dat je doek wat meer op spanning staat...

Als je gewoon je bar 1:1 had gemonteerd zonder je briddle aan te passen, had dat ook niet gewerkt?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Februari 01, 2010, 18:18:04
edit2Rapporteer  
Er zitten katrollen tussen dus het is geen probleem, en de Naish bar van 2006
had het als zo en bij Cabrinha in 2008 ook dus dat werkt prima.

Ah gelukkig!

Als ik naar je één na laatste foto kijk zie ik wel dat je doek wat meer op spanning staat...

Als je gewoon je bar 1:1 had gemonteerd zonder je briddle aan te passen, had dat ook niet gewerkt?

Ik heb helaas geen foto's van voor dat ik de kite ging aanpassen die ik weet
niet of het echt spanning is of dat het zo is dat de wind niet echt hard was.
En de spanning is ook boven in bij de kite te zien, daar is de bridle nog gewoon
zoals de orgineel is.
Ik laat het voorlopig wel zo, als die kapot gaat dan heb ik pech. Ik krijg er namelijk
toch niets meer voor en ik heb ook nog een 10m.

En de bar alleen op 1:1 werkt niet omdat er zo'n katrollen bridle op zit die de
voor powerlijnen met de stuurlijnen verbind. Het kan wel maar dan moest
de bridle net zo zijn als van de REV bijvoorbeeld.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Februari 02, 2010, 12:21:50
edit2Rapporteer  
Ik vraag me altijd af: is die 2:1 vergroting nu om meer te kunnen depoweren erop gezet, of om sneller te kunnen sturen?

Het lijkt me dat de kite die van 2:1 naar 1:1 gaat minder snel zal sturen. Ik heb dat ook zo ervaren met een Naish (die eerste SLE van Naish, ben de naam ff kwijt, 2006 en 2007 model).

Bardruk werd aanzienlijk lager, maar stuursnelheid ook. Echter door de afgenomen bar en stuurdruk kun je weer makkelijker sturen wat het gevoel geeft dat hij toch nog redelijk snel stuurt.


Ben benieuwd hoe je het op het water gaat ervaren. Zou voor veel mensen een uitkomst zijn denk ik
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 Februari 02, 2010, 14:30:23
edit2Rapporteer  
Naish Boxer?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Februari 02, 2010, 17:38:52
edit2Rapporteer  
Ik vraag me altijd af: is die 2:1 vergroting nu om meer te kunnen depoweren erop gezet, of om sneller te kunnen sturen?

Het lijkt me dat de kite die van 2:1 naar 1:1 gaat minder snel zal sturen. Ik heb dat ook zo ervaren met een Naish (die eerste SLE van Naish, ben de naam ff kwijt, 2006 en 2007 model).

Bardruk werd aanzienlijk lager, maar stuursnelheid ook. Echter door de afgenomen bar en stuurdruk kun je weer makkelijker sturen wat het gevoel geeft dat hij toch nog redelijk snel stuurt.


Ben benieuwd hoe je het op het water gaat ervaren. Zou voor veel mensen een uitkomst zijn denk ik


De gene die jij bedoel is inderdaad wat Reflex zegt de Naish Boxer SLE uit 2007.
In 2008 kwamen ze met die Sigma gevallen.

Maar hier een foto van een Boxer SLE, de bridle is aanzienlijk anders dan mijn
Xbow2 daardoor kon deze wel op 1:1 gevlogen worden. Daardoor werdt de
stuurtuitslag wel minder maar ook lichter. Doordat de Xbow2 een dubbele
katrol heeft en dat de katrol niet op de kite is bevestigd maar in de bridle wil
dat helemaal niet.



Omdat de Xbow2 dus een compleet andere bridle heeft heb ik er dus een soort van bridle
opgezet als de Best Waroo heeft. En daardoor stuurt die zeer direct er snel. Maar is de bardruk
niet compleet weg maar je kunt nu precies voelen waar die staat.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Maart 26, 2010, 20:51:19
edit2Rapporteer  
Vandaag even mijn 14m Contra 2007 aangepast, de eerste indruk is zeer goed.
Er was bijna geen wind en hij bleeft perfect in de lucht. Hier een foto van de aangepaste bridle:



De rede dat deze bridle iets anders is dan bij mijn Xbow2 is omdat de afstand tussen de
aanknopings punten van de bridle anders te ver uit elkaar lagen en dat zodoende de kite
zou kunnen vervormen.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #11 December 18, 2012, 10:53:46
edit2Rapporteer  
Mijn nieuwe oude Cab switchblade 16 op aanraden van Marc aangepast op dezelfde wijze als zijn 14 contra.. Nog niet gevlogen, maar op mysterieuze wijze passen alle toomstukjes op andere wijze zonder knippen of extra knopen in elkaar... (zie schets) alleen de dubbele katrol met de slijptol twee enkeltjes van gemaakt.. verder kan ik alles zo terugzetten.. De stand van de kite op de grond met de lijnen eraan lijkt prima, het power/depower bereik is uiteraard minder (meer bar beweging nodig) maar lijkt wel ok.. . Nu nog testvliegen.. Eerste keer maar ff met weinig wind veel ruimte en niet alleen.... Huh
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 December 18, 2012, 14:06:21
edit2Rapporteer  
Goed uitgewerkt man, dat heb ik niet zo netjes gemaakt. Maar ik zie één foutje, zie mijn plaatje:

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #13 December 18, 2012, 14:25:47
edit2Rapporteer  
Ja, nu je het zegt... dom.. of..

Het toompunt komt bij jou versie dichter naar de wingtip.. dus directer sturen. aan de andere kant heb ik in de versie hoe het nu zit theoretisch een wat groter power/depower effect bij beweging van de bar.. Zit met het aangrijpingspunt van de stuur lijn meer naar voren..

Dus, wie weet is dit niet eens zo gek.. de eerste drie toom aangrijpingspunten (a,b, en c) zitten echt alle 3 op het deel van de LE wat al 'de bocht om' is. Door de 2 katrollen verdeelt de druk zich uiteraard wel en blijft de arc mooi...... doordat het lijnstuk dat van c naar (single) katrol 3 loopt relatief lang is verschuift het toompunt relatief weinig naar voren... 

Maar goed.. ik pas het toch maar aan Grin Roll Eyes
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 December 18, 2012, 17:13:08
edit2Rapporteer  
Je kunt het ook gewoon proberen en kijken wat je er zelf van vind. Aangezien het een grote kite is zou ik zelf voor iets sneller draaien gaan en iets minder depower. Wink
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #15 December 18, 2012, 20:46:44
edit2Rapporteer  
Waarom wil je op een grote kite niet juist veel depower? OMdat hij toch al traag stuurt heeft dat prioriteit?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 December 18, 2012, 20:56:16
edit2Rapporteer  
Weinig wind = minder vlagen en vaak beter voorspelbare weertypes.

Maar snel sturen is ook niet superbelangrijk, het belangrijkste is dat de kite goed blijft trekken wat je er ook mee doet. Sinussen met zo'n gevaarte moet je niet willen, hoe "snel" ze ook zijn.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 December 18, 2012, 21:27:40
edit2Rapporteer  
Weinig wind = minder vlagen en vaak beter voorspelbare weertypes.

Maar snel sturen is ook niet superbelangrijk, het belangrijkste is dat de kite goed blijft trekken wat je er ook mee doet. Sinussen met zo'n gevaarte moet je niet willen, hoe "snel" ze ook zijn.

Klopt helemaal wat Evan zegt, maar omdat zo'n bow-kite als deze uit zichzelf al zo langzaam is kan je beter voor het snellere sturen gaan.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #18 December 18, 2012, 22:22:13
edit2Rapporteer  
Overtuigende argumenten, ga ik doen dus.. Thanks Marc en Evan!


Edit 22-12-12

Zo net even getest.. en niet ontevreden.. Was eerst even afstellen van de lengte van de stuurlijnen. Punt gevonden waarop depower werkt en kite kan sturen..

Nu nog een keer met wat wind testen.. Stond denk ik slechts 6 tot 8 knoop hier in grun... Kite bleef zonder beweging niet langdurig in de lucht. Toom van de stuurlijnen is echter nu wel wat aan de lange kant waardoor hij makkelijk om de tip wikkelt wanneer kite de grond( of water) raakt.  Ervaring mee Marc? op jouw foto's lijkt dit ook het geval... In theorie kan je natuurlijk met een wat korter V -tje toe vanaf de eerste katrol.. Heb je wat langer voorloop stukje nodig...

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #19 Februari 20, 2013, 20:39:03
edit2Rapporteer  
Overtuigende argumenten, ga ik doen dus.. Thanks Marc en Evan!


Edit 22-12-12

Zo net even getest.. en niet ontevreden.. Was eerst even afstellen van de lengte van de stuurlijnen. Punt gevonden waarop depower werkt en kite kan sturen..

Nu nog een keer met wat wind testen.. Stond denk ik slechts 6 tot 8 knoop hier in grun... Kite bleef zonder beweging niet langdurig in de lucht. Toom van de stuurlijnen is echter nu wel wat aan de lange kant waardoor hij makkelijk om de tip wikkelt wanneer kite de grond( of water) raakt.  Ervaring mee Marc? op jouw foto's lijkt dit ook het geval... In theorie kan je natuurlijk met een wat korter V -tje toe vanaf de eerste katrol.. Heb je wat langer voorloop stukje nodig...



Mijn excuses voor de late reactie. Ik heb nog nooit de bridle van de stuurlijnen om de tip gehad.

Mijn 14m blijft met 6 knopen perfect boven mij in de lucht staan overigens, dat is misschien toch wel het verschil tussen zo'n Switchblade en de Contra die er voor gemaakt is.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #20 Februari 21, 2013, 00:16:08
edit2Rapporteer  
Heb de knoopjes wind toen niet gemeten Marc... kan minder zijn geweest dus..
Maar wanneer jouw contra er 'speciaal voor gemaakt is' waar is in hemelsnaam die 16 meter SLE kite van mij voor gemaakt....? Het vlottrekken van gestrande walvissen? Ga er eerst nog even een paar keer mee varen. Dan knip ik er denk ik een paar struts af en zet ik er koolstof latjes voor in de plaats.. Vroeger nasachutes en speedwings zelf gemaakt dus dat moet nog wel lukken... Gewichtsbesparing? Weet je pas wanneer je knipt.. Ben van plan te launchen met de geplande slachtoffers leeg (bladders eruit.. Dan kan ik ongeveer voorspellen wat het effect van de operatie op stabiliteit zal zijn.. hoop ik..
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Februari 21, 2013, 00:21:40
edit2Rapporteer  
Dat komt dat jou Switchblade uit 2006 is en mijn Contra uit 2007. In 2006 hadden ze nog geen speciale lightwind kite. Wink

Dat ga ik binnenkort ook even proberen met de struts eruit of het verschil maakt.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #22 Februari 21, 2013, 00:27:39
edit2Rapporteer  
Briljant idee niet  Grin

Edit: zie nu dat in een ander topic nature deze suggestie al deed...

Zou me niets verbazen wanneer je dit redelijk straffeloos kan doen... heb wel eens mensen met lege struts horen claimen dat ze er niet echt veel van merken. Aangezien sommige recentere kites van die latjes hebben ter ondersteuing van de TE is dat denk ik de meest elegante verlichting Wink van het oude beestje... 

We zijn nu wel erg off topic trouwens... Evan doe er wat aan... schater
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Februari 24, 2013, 20:52:50
edit2Rapporteer  
Moet ik weer met de botte bijl hakken?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #24 April 13, 2013, 18:19:24
edit2Rapporteer  
Vandaag mijn Cabrinha bar weer aangepast, nu zo gemaakt dat er net zoals bij Slingshot op één frontline geflagt kan worden. Vorig jaar had ik mijn kite verloren omdat er niet echt een safety systeem op zit, daar ben ik nu vanaf. Zie hier het resultaat:


http://www.youtube.com/watch?v=siPEbPx16DE
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.