hoe herken je termal wind

bikiniisuit
Gast
Juli 02, 2010, 09:11:13
edit2Rapporteer  
 Roll Eyes in t buitenland - maar ook hier - heb je t effect dat je toch meer knopen of windkracht krijgt door verschil in koude en warme lucht. Echter daar hoef je geen websites te raadplegen gebeurt bijna iedere dag. Hoe kan ik dat op de websites hier herkennen + op welk moment dat zal zijn. welke WEBSITES zijn t beste om dat te kunnen herkennen. zijn r meer dingen dan temp verschillen waar je op moet letten? regionaal nog dingen waar je op KAN letten?

kan me herinneren dat ik vorig jr rond middernacht uit bed gebeld ben omdat er gave wind was, nou ja iedereen had t r weken daarna nog over. hoe herken je dit effect bij ons? ZONDAG a.s. bijvoorbeeld, zou dat dan ook kunnen? en zo ja waardan, en waarom? welke website?
jitze

Antwoord #1 Juli 02, 2010, 09:30:22
edit2Rapporteer  
Terminale wind herken je aan de stank.
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 Juli 02, 2010, 09:41:26
edit2Rapporteer  
Zondag a.s. is er Thermische wind op het Gardameer in Italie. Maar daar is het dan ook iedere dag Wink
bikiniisuit
Gast
Antwoord #3 Juli 02, 2010, 10:01:39
edit2Rapporteer  
  Smiley en toch zou ik niet met die Italos willen ruilen. Je moet eerst een duikpak aan en dan mag je vet vanaf t midden vh meer je vlieger oplaten, vind ik gestoord. Nee Reflex ga hier maar eens voor zitten: in Colombia (lake Calima check google), zit een heel groot meer waar je 365 dagen per jaar kunt kiten. Er zit daar een board bouwer die echt mooie handmade boardjes voor je bouwt tegen lokale tarieven. Je kan materiaal kiezen, vorm en je eigen design, die dingen zien er echt vet uit. Waarom je daar 365 dagen in het jaar kunt kiten heeft te maken met het antwoord op mijn vraag…nah ja kan rare vragen ook beter op facebook posten
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Juli 02, 2010, 10:43:19
edit2Rapporteer  
tHermal wind, oftewel thermische wind in het Nederlands Wink

In het buitenland zoals op het Gardameer versterken de bergen het effect enorm. De tafelberg in Kaapstad is ook een bekende. Zodra boven de bergen wolken boven de toppen verschijnen is dat vrijwel altijd een indicatie dat het thermisch effect van start is gegaan.

Zweefvliegpiloten letten ook op dergelijke wolken. Thermische wind ontstaat door temperatuurverschillen boven land, waardoor lucht gaat stijgen. Omdat de warme lucht sterk afkoelt bij het naar boven gaan waardoor de aanwezige waterdamp condenseert-> de wolk aan de "top" van de vertikale thermische luchtstroom.

De wind die je voelt op het strand ontstaat omdat er boven land lucht vertikaal snel stijgt, en dus weer boven het grondoppervlak aangevoerd moet worden. Meer een zuigbeweging dus. Zweefvliegers pakken de vertikale luchtstroom mee om hoogte te winnen, watersporters de horizontale "aanzuig" wind Tongue

Overigens heb je in Nederland echt wel een "motor" nodig voor een goed thermisch effect. Meestal is een zwak tot matige N tot NW wind langs de noordzeekust een goed begin voor een bruikbare thermische wind. Vorig jaar meerdere malen gehad dat zodoende een 3 Bfrt tot 6/7 Bfrt werd opgestuwd.

Ook belangrijk is veel warmte, zoals vandaag...(wolken zijn funest) echter er is geen "motor" voorspeld. Wie weet a.s. zondag.
Ben net terug uit Griekenland, waar eenzelfde thermisch effect iedere dag voor een lekkerre bak wind zorgde!
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 Juli 02, 2010, 14:51:20
edit2Rapporteer  
bikiniisuit, een duikpak is echt nergens voor nodig in de zomer hoor Wink Maar dat je meteen bootje naar het midden moet klopt wel. Dat is ook het grootse nadeel. Maar je moet wat als je max 1200km wilt rijden en je vriendin ook nog een leuke plek wilt.
Stanley

Antwoord #6 Juli 02, 2010, 15:08:18
edit2Rapporteer  
Temische wind ontstaat door het verschil in temperatuur tussen verschillende grote oppervlakten.Het fenomeen is op zich zelf wel te verklaren maar te voorspellen wordt alweer een stuk moeilijker doordat dit lokaal zeer verschillend kan optreden.
Land warmt sneller op dan water waardoor s'avonds wind ontstaat vanaf
water naar land heb je mazzel dan wordt de gewone wind versterkt met een beetje pech zwakt deze zelfs verder af. Hoe langer het warm blijft  des te zwakker dit fenomeen wordt.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #7 Juli 03, 2010, 14:18:39
edit2Rapporteer  
@Michiel wat je zegt klopt, snap m. thnx. Ik mis alleen de vertaalslag op me vraag: met deze hitte wanneer kan ik “zuigkracht” (term v Michiel!) toevoegen als windfinder maar 11 lullige knoopjes aangeeft, bijv a.s. zondag .  Hiervoor dus ECHTE kennis nodig, en dan nog zit r een onzekerheids% in. Dit luie varken heeft geen zin om met de hele stampetamp naar t strand te rukken en dan no viento…grrrrrrr. 

Wat thermische wind is kun je overal op t webvinden maar de vertaalslag naar weerwebsites is n hel.  Ok, denk dat ik r uit ben dankzij facebook en uiteraard hulp van Rickl (kiteforum).  Hij is echt briljant.

Hier zijn face book commentaar:
"The optimum seems to be no clouds. In reality you can still have good thermals even with some clouds, sometimes. A good temperature differential between water and daylight warmed land helps too as you say. Founds a video, perhaps shot in England a bit closer to your area at: http://www.facebook.com/l/15b95sDFwfqkTcXsigmhKW5v2FA;www.youtube.com/watch?v=cmIVRgaKmsc .

Nu de websites die we hebben. Bij dit forum moet je inloggen daarom liever hanglos: http://www.hanglos.nl/kitespot/153247/kitesurfspot-ijmuiden.html (of www.weerdirekt.nl).
In IJmuiden zie je vanaf 16.00 uur 11 knoopjes. Je zit dan aan t eind vd dag. Rickl zegt ook hoe groter t verschil tussen water en land hoe groter t thermische effect. Nu hebben we toch al n tijdje hoge temp en die nemen va maandag toch wel af.

Op de website: http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteo/     zitten allemaal links naar parabelen die je nodig hebt om te kijken of je mogelijk “zuigkracht” kunt krijgen.  Op 1 v die links kun je in jip janneke Nederlands lezen dat je > 1013 hPa nodig hebt om te kunnen zeggen dat kans op neerslag klein is (dat is t geval volgens die grafiek nl van 4-6 juli loopt de grafiek stabiel horizontaal). Waarom kijk je naar neerslag: hoe minder wolken hoe meer kans op thermische effect. Op een andere link op diezelfde website zie je dat water temp bij IJmuiden ong 18C is en dag temp 22C. Volgens t videotje (hierboven) moet je tenminste 3 graden verschil hebben omdat effect te kunnen krijgen.

Op deze website http://live.actuelewaterdata.nl/windgegevens haal ik morgenochtend al gauw mijn windkracht en hihi “windstoten””. Helaas geeft deze beperkte website geen prognose, maar elke 10 minuten een update is natuurlijk geweldig.

Ik weet nu wel dat ik in de regio IJmuiden/Bloemendaal vanaf 16.00 uur kan kiten (mijn gewicht + mn 10 meter).  Dit wordt nog eens bevestigd door een 2 meter lange spierbal die ik enkele weken geleden tegenkwam (IJmuiden) en die – t strand was aan t leeglopen want windfinder en guru gaven niks meer aan- in zn up met zn kite achterbleef. Ben naar m toegelopen en vroeg of ie gek was. Hij vertelde mij dat hij vorig jaar zomer heel vaak tot laat nog kon kiten, als iedereen al weg was.. Met de gedachte dat die goser gek was ben ik weg gelopen. Naj ja, heb dus weer n lesje geleerd. Dus @Reflex, niet alleen in Italie maar ook wij hebben dit effekt. En @wazzaaah: lekker puh je bent niet de enige!

[edit] Voortaan de url code gebruiken als je post leegblijft (of je link slecteren en op de "voeg hyperlinks toe"-knop klikken:
Code:
 [url] [/url] 

Bij links met vreemde tekens gebeurd het wel eens dat hij hem niet pakt zonder deze code eromheen en je reactie niet zichtbaar word.

Ik weet niet of je ook een opmaak gebruikt had, maar ik heb je stukje ook iets leesbaarder gemaakt.
wazzaah

Antwoord #8 Juli 03, 2010, 21:49:30
edit2Rapporteer  
Ik heb nog niet eens gereageerd  Roll Eyes  Grin

Je zal t ook niet zo snel op een website kunnen zien of t ontstaat ergens want een windmeter moet dan al op het strand staan.

In t kort:
Warm weer
Kouder zeewater
Goed land oppervlak waar t kan opwarmen

En op Terschelling wonen  YeSS

En thermische wind (of zeewind zoals we het meestal noemen in NL) zal nooit echt een stevige wind zijn. 15 ktns mag je blij mee zijn. de wind kan dan wel harder aan voelen het is een bolle wind.
wazzaah

Antwoord #9 Juli 03, 2010, 22:38:55
edit2Rapporteer  
Oh ja en er moet al een noordelijke richting in de wind stroming zitten (koude wind dus)
bikiniisuit
Gast
Antwoord #10 Juli 04, 2010, 23:02:41
edit2Rapporteer  
Thnx Evan!  loser
Wazzaaah, ben net thuis heb Waazzzzzzzzzzzzzzzzzahnig lekker gekite, hihihihi, lekkr puh
Was echt bang dat ik me (weer) onsterfelijk had gemaakt met me verhaal hierboven, maar T KLOPT!  YeSS YeSS YeSS YeSS
Check hanglos. Dr staat 10/11 knopen. Enkele mannen 70 + 75 kilo> kite 9 mtr gingen gelijk met mij rond 15.45 t water op en die konden vet cruisen tot Zndvrt. Op actuele waterdata.nl zag je rond dat tijdstip 3 BFT. Maw voor zone IJmuiden-Bloemendaal:  met 10 knopen kun je dr uit!
Wind was eerst NW, draaide pal W (kakte in) en toen pal Z. Ik wil n windwebsite waarbij je niet hoeft na te denken.
HDFrank

Antwoord #11 Juli 04, 2010, 23:04:51
edit2Rapporteer  
Bikinisuit, ik ben het helemaal met je eens!!!
wazzaah

Antwoord #12 Juli 04, 2010, 23:14:59
edit2Rapporteer  
Was geen thermische wind vandaag, gewoon een front wat net genoeg (of net niet genoeg) naar beneden zakte.

Maar was heerlijk en net op tijd  YeSS
bikiniisuit
Gast
Antwoord #13 Juli 04, 2010, 23:34:12
edit2Rapporteer  
bewijs op www? 
bikiniisuit
Gast
Antwoord #14 Juli 04, 2010, 23:36:07
edit2Rapporteer  
weet je wel hoe laat t is, moet jullie niet in bed liggen
wazzaah

Antwoord #15 Juli 04, 2010, 23:50:36
edit2Rapporteer  
Wat voor bewijs? Grin

Ben nog lang niet moe, naja beetje dan
Morres

Antwoord #16 Juli 05, 2010, 00:35:12
edit2Rapporteer  
Was geen thermische wind vandaag, gewoon een front wat net genoeg (of net niet genoeg) naar beneden zakte.

Maar was heerlijk en net op tijd  YeSS
true that! Dikke sessie bekommen Grin Opgegeven moment bijna overpowered met mn 10mtr max :S
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.