kiteloop hulp/tips ??

El Banditos

Berichten: 955
Juli 05, 2010, 21:18:26
edit2Rapporteer  
Aloha,

Ik wil al een tijdje een kiteloop gaan proberen, maar ik heb geen idee hoe ik daarmee kan proberen. Ik dacht zelf aan om in de low end van mijn 8 te proberen. Heb al veel filmpjes erover gekeken maar jullie advies is altijd welkom.

Denk dat de kwestie lef ook wel een grote rol speelt, maar graag jullie advies, hoe zijn jullie ermee begonnen?
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #1 Juli 05, 2010, 21:55:01
edit2Rapporteer  
In lowend van je 8 is inderdaad ook prima. En het is gewoon een kwestie van doen. Springen en op het hoogste punt ineens aan één kant van je bar trekken. Het is belangrijk dat je niet twijfelt want halverwege stoppen is absoluut geen optie!

Zelf ben ik begonnen door met mn grooste kite een backloop kiteloop te doen. Die voelt is smoother aan en in het begin ook wat vertrouwder.

Bij loops met meer wind al je spieren spannen, dat zorgt er voor dat je zelf stabieler blijft en dus meer controle hebt.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #2 Juli 05, 2010, 22:02:37
edit2Rapporteer  
Thnx, dus wel echt op het hoogste punt van je sprong want zat het een beetje te google'en en daar kwam ik op buitenlandse forums tegen dat je het ook kan doen tijdens het stijgen.

Denk dat het vooral gewoon lef is. Heb het een keer geprobeerd toen ik in het water stond, en werd toch wel aardig hard mee getrokken.

Met een backroll is hij makkelijker? Want moet zeggen dat dit er vrij lastig uitziet
http://www.youtube.com/watch?v=s3nRxbtzhys
.

Kan ik het het beste proberen met springen of is in de lowend van mijn 8 tijdens het normaal varen ook een optie?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Juli 05, 2010, 22:16:23
edit2Rapporteer  
kiteloop backroll oefen je gewoon met weinig wind, gewoon langzaam opbouwen.
kiteloop idem, alleen doe je dat in een sprong. gewoon op het hoogste van je sprong de bar aan aan kant aantrekken. NOOIT twijfelen, dan komt het met kleine maten altijd goed. Langzaam opbouwen door steeds verder VOOR het hoogste gedeelte van de sprong te gaan loopen en daarna in harderen wind als hiervoor beschreven opbouwen.
Na een kiteloop, als de kite weer klimt, ff bar van je af zodat ie sneller klimt, voor de landing aantrekken, spaart je knietjes. Loop je er niet zo bij als ik.
grt
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #4 Juli 05, 2010, 22:18:14
edit2Rapporteer  
Zelf durfde ik die backloop kiteloop met een grote kite eerder in te zetten. Je stuurt je kunt naar 12 u, trekt de bar een beetje aan terwijl je je backloop inzet, als je met je rug naar je kite bent trek je je bar aan zodat je kite loopt. Dan trekt de kite je als het ware uit de draai. Met een 10-11m in een knoopje of 15-17 is het ideaal om te leren.

Als je je kite loopt voordat je op je hoogste punt is wordt je loop veel aggresiever en krijg je een veel hardere pull. Als beginnend looper kun je dus beter je kite iets later loopen.

Je kunt inderdaad ook opbouwen door eerst vanuit pop te loopen en daarna pas echt een sprong met een loop. Maar zelf heb ik het direct vanuit een sprong geleerd, gewoon verstand op nul en gaan met die banaan Wink
Dennuzzz

Berichten: 170
Antwoord #5 Juli 06, 2010, 10:41:51
edit2Rapporteer  
Gouwd, dat dit ook ff op het forum wordt gezegd.
Ik wou het ook al een tijdje proberen gewoon ff de krachten voelen die er dan vrijkomen, maar had geen idee wat ik precies moet doen, maar het is dus gewoon doen/durven.
Nu maar hopen dat die 17 knopen dan ff komen.Cheesy

PS kappuh, als je vanuit pop een kiteloop maakt, heb je dan wel genoeg hoogte om niet tijdens de loop op het water te knallen. Er komt toch meer voorwaartse kracht dan lift vrij in een kiteloop, of zie ik dat verkeerd?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 Juli 06, 2010, 10:57:03
edit2Rapporteer  
Persoonlijk ben ik niet van mening dat via een kiteloop backroll het de makkelijkste weg is. Zelf ben ik via die weg een paar keer flink gevallen (te vroeg inzetten).

Door in je lowend te beginnen met loopen kreeg ik veel meer vertrouwen dan via de backroll. Steeds ga je met hardere wind loopen tot je weer eens hard op je bek gaat Wink
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #7 Juli 06, 2010, 11:19:29
edit2Rapporteer  
En vooral downwind landen met je board. als je met je board dwars land is de lol er erg snel af.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #8 Juli 06, 2010, 11:23:51
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=QXGtfXPKbjU


Aldus de geleerde
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #9 Juli 06, 2010, 11:33:46
edit2Rapporteer  
Duidelijk filmpje,ik zou  alleen de bar nog wat radicaler aantrekken naar een kant om de kite sneller zijn rondje te laten draaien dan op het filmpje als ik jou was.Je hebt anders kans dat je kite een "te'' grote loop maakt waarbij meer kracht vrij komt..Daar zit je in den beginne niet op te wachten......suc6

Ik ben ook sinds 3 dagen met loopen begonnen en moet zeggen het is wel kickuh..Landingen gingen ook meteen goed. Nu nog uitbouwen naar hogere sprongen en eerder de loop trekken.
Bramster

Berichten: 105
Antwoord #10 Juli 06, 2010, 13:00:59
edit2Rapporteer  
Bij een ingehaakte kiteloop, moet je je bar nou helemaal aantrekken of juist wat verder depoweren als je hem in een loop trekt?
Hoor wat tegenstrijdige verhalen hierover...

@robbepop: Idd goed downwind landen is de tip, het doet namelijk best zeer als je dwars land Wink
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #11 Juli 06, 2010, 13:19:49
edit2Rapporteer  
@Bramster, tijdens de loop aantrekken, direct na de loop van je af!(Y)
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #12 Juli 06, 2010, 14:38:24
edit2Rapporteer  
PS kappuh, als je vanuit pop een kiteloop maakt, heb je dan wel genoeg hoogte om niet tijdens de loop op het water te knallen. Er komt toch meer voorwaartse kracht dan lift vrij in een kiteloop, of zie ik dat verkeerd?
Je kunt al op het water zijn voordat de loop helemaal rond is en de kite weer boven je staat, maar omdat je hem uit pop doet en dus niet hoog komt is je voorwaardse snelheid veel hoger dan de neerwaardse snelheid waardoor je nog zacht landt. Dit is ook een beetje het idee van een backloop kiteloop.

Een backloop kiteloop te vroeg inzetten is inderdaad een beginnersfout. Je hebt dan geen hoogte genoeg om je draai lekker te maken en crasht dan snel. Door de backloop er bij te doen is de pull van de loop wat smoother waardoor ie meer vertrouwen geeft...
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #13 Juli 07, 2010, 10:50:26
edit2Rapporteer  
mmm thnx allemaal, ga ik die toch maar is gewoon proberen. Klein sprongetje, op hoogste punt ineens hard achterste hand naar beneden sturen, niet twijfelen, niet stoppen, als de kite weer terug omhoog gaat bar beetje van me af om zacht te landen en bar weer recht zetten.

Klinkt simpel hahaha
TableTopje

Berichten: 105
Antwoord #14 Juli 07, 2010, 11:12:21
edit2Rapporteer  
Je kan je loop ook inzetten ná het hoogstepunt van je srpong. Dan heb je bijna geen pull, maar krijg je wel een beter gevoel hoe snel je kite rond gaat... Als je daar een goed gevoel over hebt gewoon een keer een loop op het hoogste punt in zetten en als dat lekker gaat je loop tijdens de "lift" inzetten (als je op 60 tot 80 % van je sprong zit) Nog een ding: Altijd je loop doorzetten en nóóit stoppen met sturen én voor de wind landen... dan komt het helemaal goed!
(b.t.w. Ik deed een kiteloop-backloop ook eerder dan een gewone kite-loop...)
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #15 Juli 07, 2010, 11:55:25
edit2Rapporteer  
Ik sluit me aan bij veel van bovenstaande tips maar wat ook erg belangrijk is:

Check je materiaal goed. dus niet alleen je lijnen maar bijvoorbeeld ook je harnas.
vooral als de loops harder en hoger gaan is 100% materiaal perfectie zeer belangrijk en niet te onderschatten. Goed materiaal geeft je , vooral bij kiteloops, heel veel zelfvertrouwen en drijft je tot meer. Neem maar van mij aan dat als je een keer echt goed hoog en hard gaat je echt wel gaat realiseren dat je materiaal in orde moet zijn. dit wordt nog veel onderschat.

De enige reden waarom Lenten, Langeree en Hadlow zulke hoge mega-kiteloops maken is dat ze 100% vetrouwen op het materiaal. Anders zouden ze het nóóit doen.
Anyway, zoals velen zeggen, kies het juiste rustige moment en geduld en het gaat lukken.

mocem

Berichten: 874
Antwoord #16 Juli 07, 2010, 17:43:36
edit2Rapporteer  
na deze tips ben ik vandaag wezen kiteloopen. echt vet. en niet zo heel moeilijk, je moet gewoon met weinig wind oefenen. volgende keer backloop kiteloop proberen
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Juli 07, 2010, 23:06:24
edit2Rapporteer  
kiteloop-backroll heeft bij mij al 2x een kapot trommelvlies opgeleverd, dus pas op...1 op de 500 gaat fout
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #18 Juli 08, 2010, 00:26:44
edit2Rapporteer  

Een backloop kiteloop te vroeg inzetten is inderdaad een beginnersfout.
in het 1e fimpje trekt ie hem toch ook meteen als ie van het water komt? Dat is ie in ieder geval weer boven je als je land, of zie ik dat verkeerd?
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #19 Juli 08, 2010, 11:56:56
edit2Rapporteer  
Als ik als nog-niet-looper op mag reageren....
Als je op het hoogste punt trekt/gaat loopen staat de kite min of meer op 12 uur. je maakt dan een helicopterloop: de kite draait een rondje boven je hoofd, en dus vertikale pull.
Trekken bij take-off levert een lage loop en meer horizontale pull.

De enige manier om als ene R. Lenten 8mtr vertikaal te stijgen en vervolgens horizontaal afgeschoten te worden is; laat en niet te hard te trekken (grote loop)

enigszins on par, ervaringsdeskundigen??
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #20 Juli 08, 2010, 12:09:53
edit2Rapporteer  
Als ik als nog-niet-looper op mag reageren....
Als je op het hoogste punt trekt/gaat loopen staat de kite min of meer op 12 uur. je maakt dan een helicopterloop: de kite draait een rondje boven je hoofd, en dus vertikale pull.
Trekken bij take-off levert een lage loop en meer horizontale pull.

De enige manier om als ene R. Lenten 8mtr vertikaal te stijgen en vervolgens horizontaal afgeschoten te worden is; laat en niet te hard te trekken (grote loop)

enigszins on par, ervaringsdeskundigen??

Klopt, direct trekken of een fractie na je afzet levert een knetterharde pull op. je gaat idd meer horiziontaal. Ik moet zeggen , persoonlijk vindt ik dit wel de lekkerste om te doen met m'n 8 in 6 bft.
lekker je benen  naar achteren smijten ala railey en hopla.....
maar de landing moet je heel goed timen want die is knettehard en echt alleen op vlak water doen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Juli 08, 2010, 12:14:04
edit2Rapporteer  
kiteloop-backroll heeft bij mij al 2x een kapot trommelvlies opgeleverd, dus pas op...1 op de 500 gaat fout


@morres, vraagje: had je een gescheurde trommelvlies kunnen voorkomen door iets van oordopjes, propjes in te hebben of zo???
is misschien leerzaam voor de gene die hun oortjes heel willen houden.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #22 Juli 08, 2010, 20:11:09
edit2Rapporteer  
Zeker, Het staat niet heel mannelijk maar het is zeker niet onverstandig. Veel Wakeboarders dragen om die reden ook een helm, niet alleen voor de boxen.
Zelf voor een paar tientjes een setje waterdichte oordopjes gehaald en een case voor mijn mp3 speler, Weet niet of dit ook echt helpt het sluit mijn oor volledig af, maar het is wel lekker varen (als het niet te druk is met andere kiters).
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Juli 08, 2010, 20:12:39
edit2Rapporteer  
kiteloop-backroll heeft bij mij al 2x een kapot trommelvlies opgeleverd, dus pas op...1 op de 500 gaat fout


@morres, vraagje: had je een gescheurde trommelvlies kunnen voorkomen door iets van oordopjes, propjes in te hebben of zo???
is misschien leerzaam voor de gene die hun oortjes heel willen houden.
ja & ja. zonder twijfel
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #24 Juli 08, 2010, 20:20:41
edit2Rapporteer  
Als ik als nog-niet-looper op mag reageren....
Als je op het hoogste punt trekt/gaat loopen staat de kite min of meer op 12 uur. je maakt dan een helicopterloop: de kite draait een rondje boven je hoofd, en dus vertikale pull.
Trekken bij take-off levert een lage loop en meer horizontale pull.

De enige manier om als ene R. Lenten 8mtr vertikaal te stijgen en vervolgens horizontaal afgeschoten te worden is; laat en niet te hard te trekken (grote loop)

enigszins on par, ervaringsdeskundigen??


Klopt, direct trekken of een fractie na je afzet levert een knetterharde pull op. je gaat idd meer horiziontaal. Ik moet zeggen , persoonlijk vindt ik dit wel de lekkerste om te doen met m'n 8 in 6 bft.
lekker je benen  naar achteren smijten ala railey en hopla.....
maar de landing moet je heel goed timen want die is knettehard en echt alleen op vlak water doen.


Zo heb ik ze ook het liefst haha, zie hier filmpje van mij met de 10m in 20/22knopen en dan zie je dat ik bijna meteen de loop inzet (filmpje is natuurlijk iets vertraagd).

Kreeg nog een goeie lift door het insturen en daarna een lekkere pull Grin
Klik op filmpje voor fullscreen en 720P.

http://www.youtube.com/watch?v=Q0nZW47rHuA
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.