North handle bar coating repareren

debontehond

Geen avatar

Berichten: 6
Juli 06, 2010, 21:47:51
edit2Rapporteer  
De coating die op de handlebar zit van mijn North bar laat los. Het is van dat schuimspul dat zorgt dat je niet direct het staal van de bar vast hebt. Ik wil deze in eerste instantie lijmen. Ik heb nog 2 komponenten Bison Kombi plastic lijm liggen. Hieronder staan de specs van de site. Ik ben bang dat de lijm het spul doet smelten.


Kombi Plastic

Snelle, super sterke en vullende 2-componenten (acrylaat)lijm voor binnen én buiten.

Toepassingsgebied
Ideaal voor snelle en super sterke reparaties aan kunststof voorwerpen die bestand moeten zijn tegen zware omstandigheden (krachten, trillingen), zoals huishoudelijke apparaten, speelgoed, kunststof onderdelen aan gereedschap en onderdelen van auto, motor of (brom)fiets.

Geschikt voor het lijmen van vrijwel alle kunststoffen zoals ABS, acrylglas (Perspex®, Plexiglas®), polycarbonaat (Lexan®) en hard PVC.

Ook geschikt voor het lijmen van kunststof in combinatie met porselein, steen, marmer, rubber en verschillende soorten metaal.

Niet geschikt voor polyethyleen (PE) polypropyleen (PP), P.T.F.E. en polystyreenschuim.
Eigenschappen

    * Snel
    * Super sterk
    * Bestand tegen zware omstandigheden
    * Vullend
    * Temperatuurbestendig (van - 20°C tot + 90°C)
    * (Zee) waterbestendig
    * Chemicaliënbestendig
    * Kan geschuurd, geboord of overschilderd worden als de lijm is uitgehard
    * Binnen en buiten toepasbaar
    * Beige


Is dat een goed plan?  Wat stellen jullie voor?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juli 06, 2010, 22:34:18
edit2Rapporteer  
Secondelijm, lost geen plastics/rubbers op zover ik weet.
MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #2 Juli 06, 2010, 22:43:25
edit2Rapporteer  
Ik heb bisonkit gebruikt omdat dat flexibel blijft.
Gaat 1 seizoen goed en dan moet het opnieuw omdat dan de delen die eerst nog goed waren ook loslaten
debontehond

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #3 Juli 06, 2010, 23:12:26
edit2Rapporteer  
Ok, volgens mij wordt die 2 komponenten plastic lijm super hard. Wat voor bisonkit heb je gebruikt?

En is er ook een permanente oplossing? Of is dit niet echt te repareren?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 Juli 07, 2010, 00:40:14
edit2Rapporteer  
racefietsenplak-spulgedoe.

maarre, garantie..?
debontehond

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #5 Juli 07, 2010, 13:34:57
edit2Rapporteer  
Geen garantie meer, is oud.

Racefiets plakspul? Neej joh, dat houd toch nooit?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Juli 07, 2010, 13:49:10
edit2Rapporteer  
ergens eens gelezen, doe de search eens Smiley
mocem

Berichten: 874
Antwoord #7 Juli 07, 2010, 17:48:45
edit2Rapporteer  
hockey tape of dat spul wat om een tennis racket zit is misschien ook een idee.
MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #8 Juli 07, 2010, 19:04:04
edit2Rapporteer  
De handle bestaat uit een alu strip met hieroverheen/omheen een soort schuim als van een muismat. Dat schuim bestaat uit meerdere lagen die verlijmd zijn.

Door zout en oxidatie van dat alu  gaan de lagen los.

Eigenlijk moet je de boel volledig loshalen, dus handle eraf en de lagen losnemen. Dan alles reinigen en de boel weer samen lijmen met bisonkit of tix.

Om de boel strak te krijgen zonder open naad, kun je het  tijdens het drogen, strak intapen. Ik heb zelf het tape er daarna weer afgehaald, maar je zou ook speciaal tape erom kunnen doen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Juli 07, 2010, 19:47:44
edit2Rapporteer  
En waarom geen nieuwe handle van 10,- ? Lijkt me de makkelijste oplossing als je echt alles eraf moet trekken om het te repareren. Los flapje vastlijmen is nog te overzien maar dit lijkt me teveel moeite te gaan worden voor wat een handle waard is.
debontehond

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #10 Juli 08, 2010, 09:16:03
edit2Rapporteer  
Hockey of tennistape! Dat lijkt me wel een goeie vervanging.  Maar dat is niet gemaakt voor al dat (zoute) water toch?

En waarom geen nieuwe handle van 10,- ? Lijkt


Die zijn toch erg duur dacht ik?  Een hele nieuwe bar kost €300 hoorde ik. En als je de handle vervangt heb je bijna een hele nieuwe bar.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Juli 08, 2010, 10:13:35
edit2Rapporteer  
Mijn fout, zat aan een (grab)handle te denken ipv een bar.
debontehond

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #12 Juli 26, 2010, 10:56:10
edit2Rapporteer  
Er is ook speciaal watersport tape te krijgen heb ik me laten vertellen. Is dat misschien een oplossing?
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #13 Juli 28, 2010, 16:13:43
edit2Rapporteer  
Ik was ook genoodzaakt m'n North 07 barretje nieuw leven in te blazen. Ruim 300,- pleuries betalen voor een nieuwe bar vind ik echt gekkenwerk loser.

Na enig freubelwerk de coating vervangen door zogenaamd "stuurfoam". Verkrijgbaar bij elke fietsenzaak voor een paar euro. Makkelijk te monteren door de oude popnagels uit te boren en te vervangen (5 x 12 mm) waarna je het stuurfoam erop kan schuiven met wat water en afwasmiddel.
Daarna de bar goed uitspoelen en laten drogen.

Ook wat lijnwerk vervangen door 6mm super slijtvast voorgerekt nylon met een treksterkte van 850 kg verkrijgbaar bij een elke zeilbotenwinkel.

Voor nog geen 20,- euro was ik klaar Wink.



Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Juli 28, 2010, 17:30:34
edit2Rapporteer  
Kom ik weer betweterig doen (in de hoop niet weer fout te zitten...) Maar nylon depowerkoord van 850kg als die voor de helft wegslijt zit je al onder de breekkracht van je 2 frontlijnen....

6mm dyneema heeft een breekkracht van ruwweg 4000kg dus zelfs als je daar driekwart van wegslijt is die nog sterker dan je nylon koordje.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #15 Juli 28, 2010, 17:38:39
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens dat dyneema veel sterker is. Het nylon depowerkoord wat ik nu gebruik krijgt niet eens de kans zo snel te slijten....ik vervang het gewoon wat eerder voor die paar euries.
debontehond

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #16 Juli 29, 2010, 12:49:29
edit2Rapporteer  
Na enig freubelwerk de coating vervangen door zogenaamd "stuurfoam". Verkrijgbaar bij elke fietsenzaak voor een paar euro. Makkelijk te monteren door de oude popnagels uit te boren en te vervangen (5 x 12 mm) waarna je het stuurfoam erop kan schuiven met wat water en afwasmiddel.
Daarna de bar goed uitspoelen en laten drogen.

Dit is precies wat ik zoek! Maar die popnagels uitboren lijkt me best een klus. Hoe heb je dat gedaan? Ik ben bang dat ik de bar beschadig ermee. En nieuwe popnagels erinzetten, hoe werkt dat?

En dat stuurschuim is dat een waterbestendig? Hoe heb je het vastgemaakt? Gelijmd?
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #17 Juli 29, 2010, 16:14:49
edit2Rapporteer  
Popnageltjes uitboren is zo gefixed. Begin met een 3mm - daarna met een 5mm metaalboortje op een relatief laag toerental.

De schuipies kan je met water en zeep (Dreft) insmeren zodat het makkelijk over de bar schuift. Daarna een 5x 12mm Popnagel erin en met een speciale Blindklinknagel-tang een keer of 3 knijpen zodat het staafje op de popnagel automatisch afgeknipt wordt. Tang en popnagels zijn gewoon verkrijgbaar bij de Karwei of Gamma.

De schuimpies zijn gemaakt van 4 mm dik celrubber (neopreen) dus het is zeker waterbestendig. Ik heb ze niet verlijmd, wat volgens mij ook niet hoeft vanwege de stroefheid.

Mocht je er niet uitkomen en je bent in de buurt van Purmerend kan ik het eventueel voor je fixen ThumpsUp.

Anyway....om m'n depowerkoord een krimpkous geschoven tegen het slijten. Ik ben benieuwd of dat een beetje gaat werken.
rogierkiting

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #18 Juni 20, 2018, 13:17:04
edit2Rapporteer  
Hoewel oud topic, toch nog hoe ik reparatie vorig jaar heb gedaan met Naish bar:

- bar demonteren (alle lijnen los en rubberen uiteinden van bar halen)
- wielren-tape met epoxy over de oude grip geplakt (ik wilde dikkere bar). Probeer zo netjes mogelijk te werken want wordt snel kliederboel. Zorg dat epoxy niet op je huid komt, is niet goed voor je.
- uiteinden wielren-tape met 'electro-tape' extra vast gezet
- rubberen uiteinden bar weer terug en lijnen monteren

Heb er nu jaartje mee gekite, ook op zout water en het werkt prima.

Succes!
Rogier
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.