Kitesurfbrevet....voors en tegens..

Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #25 Augustus 22, 2010, 00:05:41
edit2Rapporteer  
Zo'n brevet heeft geen enkele zin!
De mensen die overleden zijn tijdens het kiten waren meestal allemaal behoorlijk ervaren en zouden zonder problemen slagen voor zo'n zgn kitebrevet.
Waar het om gaat is dat sommige mensen gewoon niet bewust zijn van de risicos die ze soms nemen, die we allemaal nemen eigenlijk.
Als je soms gewoon even stil staat en denkt "wat zou er nu mis kunnen gaan" ben je al een heel eind op weg.

Het gaat gewoon om een stukje bewustwording, en dat bereik je niet met brevet of een lycra met een leuk kleurtje...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #26 Augustus 22, 2010, 12:35:37
edit2Rapporteer  
er mogen gewoon geen nieuwe kiters bijkomen :+
joggli

Berichten: 83
Antwoord #27 Augustus 22, 2010, 12:57:14
edit2Rapporteer  
allemaal leuk en aardig maar ik denk dat we onbewust 1 ding vergeten..............de kitescholen....

Daar begint het tenslotte allemaal net als bij iedere school.
Wat voor brevet krijg je als je slechts een paar uurtjes les hebt gehad?
Tja... een plastic pasje wat ik thuis zelf ook kan maken....het gaat nergens over....dit noemt zich dan een "school"....

Mijn mening: maak eerst de lessen maar eens langer én intensiever en leg veel nadruk op veiligheid.
Maar vooral, de instructeur moet ook kunnen beoordelen of men er écht geschikt voor is.
vergeet commercie, het gaat (soms) om mensenlevens/zwaar letsel.

Het is eigenlijk belachelijk dat je binnen enkele uren al zelfstandig mag kiten en alles kopen. (lees: aan je lot wordt overgelaten)
dit moet anders.

mag ik na 2 uur rijles al de snelweg op?  kan ik dan al een auto besturen?
ja, want ik kan al sturen, remmen en gasgeven!
maar mag ik het ook? nee natuurlijk niet!

wederom geef ik het voorbeeld van kite"school" H. Vogelezang
die staan soms met 8 of 9 instructeurs vermedigvuldigt met 2 á 3 lessers op het water. jongens, wees eerlijk, dit gaat toch nergens over?






wat een onzin is dit ron! lessen duren normaal gesproken 4 uur, de cursisten zijn normaal gesproken aardig vermoeid na 4 uur lessen, en dan stel jij voor om de lessen langer te maken??! dat is pas onverantwoordt!
ook krijg je je ''brevet'' niet na een paar uurtjes les, de IKO-pas wordt pas uitgereikt zodra de cursist de kite volledig zelfstandig en veilig kan opbouwen en controleren..
de scholen kunnen de cursiten tog niet verplichten om meer dan 1 les te nemen als ze kiten tog niks vinden...?
daarnaast kan iedereen leren kiten.. alleen heeft dit bij de een meer tijd nodig dan bij de ander, jij kon tog ook niet 3 weken nadat je je rijbewijs had gehaald autorijden zoals je nu doet? nee je wist hoe je moest autorijden maar dat betekent niet dat je het ook daadwerkelijk kon!
hoelang is het geleden dat jij kiteles hebt gehad? minstens 8 jaar, als je al kiteles gehad heb... wat wil je er dan van weten wat er aan bijvoorbeeld veiligheid wordt behandeld in de les? kan je dat horen als je op 200 meter afstand langs komt varen? nee...!
je moet niet altijd alles afschuiven op de scholen die op ''JOUW'' spot lessen!! want daar komt het tog altijd op neer!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #28 Augustus 22, 2010, 13:38:03
edit2Rapporteer  
Net zoals niet iedereen goed kan leren voetballen, biljarten, paardrijden enz enz kan NIET IEDEREEN kitesurfen.

Het is natuurlijk een leuke commerciële uitspraak dat "iedereen het kan" .
Nou "wake up" :   NIET iedereen is geschikt om te gaan kitesurfen.
Naast de technische basisvaardigheden heb je ook nog zoiets als fysieke eigenschappen, inzicht in de situatie / materie en bovenal een dosis "gezond verstand" nodig.




thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #29 Augustus 22, 2010, 14:15:14
edit2Rapporteer  
Idefixe,
ik ben er van overtuigd dat iedereen die lichamelijk normaal kan functioneren kitesurfen kan leren.

Waar een wil is, is een weg. Als iemand zegt: ik kan het 'gewoon' niet, heb je een gebrek aan doorzettingsvermogen..

@ Ron Rodeo, over het huidige lessysteem wordt beter nagedacht dan je misschien zou denken, bovendien zijn langere lessen dan bijv. 7 uur gewoon ook niet effectief meer. (Zie dingen als vermoeidheid.)


Zo'n brevet is zeker geen slecht idee, alleen vind ik dat er dan in plaats van een aantal 'algemene open dagen', een soort bureau waarbij je op verzoek examen kunt doen, zoals bij brommerrijbewijs het geval is/was..
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #30 Augustus 22, 2010, 14:55:01
edit2Rapporteer  
Met de groei van de populariteit en daarmee het aantal beoefenaars ontkom je (in een klein land als NL) er niet aan om zaken te reguleren. Het gaat namelijk niet alleen om de veiligheid van de beoefenaar (kitesurfer) maar ook om die van anderen. Je kunt dit vergelijken met een jachtvergunning, vliegbrevet, vaarbewijs, enz.  Zou Nederland de omvang hebben van Canada, Australië, VS, Siberië dan zouden al deze "vergunningen" geen issue zijn.

wat zijn voordelen van een invoering van een brevet?
1. verhoging van de gemiddelde kitevaardigheid van de kitesurfpopulatie, want je krijgt pas een brevet nadat je een proef van bekwaamheid hebt afgelegd.
2. als gevolg van punt 1 een verhoogde gemiddelde veiligheid.
3. een brevet zal voor sommige mensen selecterend werken ("nou, als ik daarvoor eerst lessen moet gaan volgen en ook nog eens examen moet gaan doen, dan hoeft het voor mij niet meer" ) dat zal inperkend werken op de kitesurfpopulatie en "eens uitproberen op een zonnige zomerdag op een overvol strand" meer voorkomen.
4. Dit sluit aan bij hetgeen Idefix stelt: sommige lui zullen het brevet niet halen omdat ze er gewoon niet geschikt voor zijn m.a.w. verlaging van het aantal kitesurfers en verhoging van de veiligheid.
5. het afnemen van het brevet kan ook als sanctiemiddel worden ingezet bijv. als een bepaalde kiter op een spot door zijn onverantwoorde gedrag anderen in gevaar brengt en hij blijft ook na een waarschuwing hierin volharden dan kan het afnemen van het kitebrevet een mogelijke sanctie zijn.
6. Er van uitgaand dat een kitebrevet door een erkende kiteschool wordt uitgereikt, biedt dit de mogelijkheid om kwaliteitseisen te stellen aan de cursussen die daar worden gegeven.
7. Als de kitesurfwereld aankomt met zelfregulering voorkomen we dat anderen  (overheden) dat voor ons gaan doen. Het versterkt ook onze onderhandelingspositie wat betreft handhaven (en zelfs uitbreiding) van kitespots.

Nadelen:
1. invoering van een brevet betekent invoering van regulering en bureaucratie. Dit staat haaks op de cultuur van de surfwereld nl. vrijheid, ongedwongenheid, relaxedheid.
2. invoering van een kitesurfbrevet betekent een hoop bureaucratie, gehannes enz.
3. Invoering van kitesurfbrevet betekent ook invoering van handhaving (controle): wie gaat dit doen? De politie?  de plaatselijke kitevereniging? de lokale kitesurfschool?

Eigenlijk ben ik TEGEN een kitesurfbrevet omdat dit het "wezen" van het (kite)surfen aantast. Maar ik moet ook de realiteit onder ogen zien namelijk dat we in een klein landje wonen met heel veel strandliefhebbers. Nou en dan ontkom je er niet aan om samen afspraken re maken. Als door de juiste afspraken (o.a. dus een kitesurfbrevet) gegarandeerd wordt dat ik mijn favoriete sport in NL op een veilige wijze kan blijven beoefenen en de sport door omstanders niet als bedreigend wordt ervaren dan ben ik VOOR invoering van een kitesurfbrevet.

Ik denk en verwacht dat voor de NKV een belangrijke rol hierin is weggelegd. O.a. de volgende vragen moeten beantwoord worden:
Wel of geen invoering van een brevet?
Hoe gaan de voorwaarden eruit zien?
Welke kosten?
Wie gaat het uitvoeren?
Wie gaat het handhaven?
Wat te doen met de oude ervaren knarren die al jaren kiten?
Hoe om te gaan met buitenlandse kiters?
enz.
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #31 Augustus 22, 2010, 15:28:05
edit2Rapporteer  
Zo'n brevet heeft geen enkele zin!
De mensen die overleden zijn tijdens het kiten waren meestal allemaal behoorlijk ervaren en zouden zonder problemen slagen voor zo'n zgn kitebrevet.
Waar het om gaat is dat sommige mensen gewoon niet bewust zijn van de risicos die ze soms nemen, die we allemaal nemen eigenlijk.
Als je soms gewoon even stil staat en denkt "wat zou er nu mis kunnen gaan" ben je al een heel eind op weg.

Het gaat gewoon om een stukje bewustwording, en dat bereik je niet met brevet of een lycra met een leuk kleurtje...

Voor deze mensen is het ook niet bedoeld Vliegenaar, is ook niet de reden dat ik de discussie heb opgestart.
Voor die mensen geldt meer wat jij zelf als zegt.......de bewustwording en het af en toe stil staan bij wat er mis zou kunnen gaan.

@Chico: Ik wil zeker niet zeggen dat ik een groot voorstander ben Chico  Cool. Insteek was meer om eens een tegengeluid te geven tegen de loze kreten die af en toe geroepen worden zonder onderbouwing.
Op het moment dat er dan een goede discussie onstaat geeft dat ook wel weer wat "bewustwording" zoals Vliegenaar het benoemde  Wink

@ Limbo Blandit: Mooi samengevat. Je punt 1 van de voordelen is al weer een stap verder (en misschien onmogelijk) om dat te realiseren, punt 2 is daar wel een mooi gevolg van als dat zou lukken.
Met name punt 3, 4 en 5 zijn de punten die ik ook bedoel en volgens mij dus wel te realiseren zijn.
Punt 6 zou mooi zijn maar al weer moeilijker.
Punt 7 is daarentegen ook een heel belangrijk en niet te onderschatten punt.
Zodra de politieke lobby weer ergens lucht van krijgt om te kunnen "scoren" ..kijk eens wat we hebben "geregeld" om het veiliger te maken... ws met iets wat zeker kosten met zich gaat meebrengen, kun je dit juist voorkomen door het zelf te gaan reguleren....klinkt beperkend maar is het eigenlijk niet.

Brengt me bij de door jou genoemde nadelen, op het moment dat jij je brevet op zak hebt vernaderd er in principe niets aan de  vrijheid, ongedwongenheid, relaxedheid....
Handhaving zou mooi zijn als dat bij de gemeentes gelegd kon worden. Net zoiets als de parkeerwachten bij Workum, naast je parkeerkaartje ook je brevet kunnen laten zien, zo niet, KASSA ! (ook voor de gemeente).
Wat betreft die oude knarren...even een dagje naar zo'n "open dag", je ding doen, ff bieren, sterke verhalen en klaar  Joepie.

Maar ik moet ook de realiteit onder ogen zien namelijk dat we in een klein landje wonen met heel veel strandliefhebbers. Nou en dan ontkom je er niet aan om samen afspraken re maken. Als door de juiste afspraken (o.a. dus een kitesurfbrevet) gegarandeerd wordt dat ik mijn favoriete sport in NL kan blijven beoefenen dan ben ik VOOR invoering van een kitesurfbrevet

Citaat iets aangepast maar is mi inderdaad waar het om draait.
Je kan ook beter ZELF de afspraken regelen (NKV, brevet) dan dat ze je worden opgelegd (politiek, regels, beperkingen, kosten).
 
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #32 Augustus 22, 2010, 15:31:22
edit2Rapporteer  

ik ben er van overtuigd dat iedereen die lichamelijk normaal kan functioneren kitesurfen kan leren.
Waar een wil is, is een weg. Als iemand zegt: ik kan het 'gewoon' niet, heb je een gebrek aan doorzettingsvermogen..

HHmmm, op m'n eigen homespot zie ik "kitesurfers" die 4 jaar geleden als ongeleide projectielen over het water vlogen en waar ik vandaag de dag nog steeds , uit pure veiligheidsoverwegingen, met een grote boog omheen vaar. Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.

Natuurlijk kun je als school iemand die lichamelijk in orde is, goed de techniek van het kitesurfen bijbrengen. Nog veel belangrijker echter is het hele gebeuren naast de hele techniek. inzicht in de omstandigheden, inzicht in het "verkeer" op het water. Snel kunnen anticiperen op het gedrag van anderen. ( als beginner kom je bijvoorbeeld ook andere beginners tegen op het water) Een wel overwogen  keuze kunnen maken: ik ga het water op / ik sla nu ff over. enz enz.

Men zegt niet voor niets dat kitesurfen 25% techniek is en de overige 75% zit "tussen je oren" .

Kitesurfen is en blijft een extreme sport. Gaan roepen dat "iedereen het kan leren" is echt onzin. Juist op het moment dat de "maatschappij" dit goed gaat begrijpen ben je bezig met een belangrijk stuk bewustwording van de eigenschappen en risico's van deze sport.

Invoering van een kitesurfbrevet?  Wie gaat dat controleren / handhaven?
In de duiksport heb je ook goede opleidingen. Wettelijk gezien mag iedereen duikspullen kopen en op de aangewezen duikplaatsen het water inspringen.Geen mens haalt het echter in z'n hoofd om "zomaar even" op marktplaats een duikuitrusting te kopen en het water op te zoeken.  

Kitesurfen is en blijft een extreme sport. Water en wind zijn naast je materiaal de ingrediënten voor deze sport.  Water en wind heb je gewoon niet in de hand, jij moet je met jouw gedrag dus aan kunnen passen. Niet iedereen kan dat.

Zodra je je zelfstandig op het water gaat begeven ( ook al ben je een beginner) heb jij de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van jezelf en van anderen.  Het feit dat je beginner bent is geen excuus voor onverantwoordelijk gedrag!  ( zowel op de kant als op het water)

Een goede scholing heeft als einddoel dat de cursist zich na scholing op een veilige manier op het water kan begeven. Het eigenlijke "leren kitesurfen" begint pas op dat moment.
Iedereen kan  voetballen, ik kwam er zelf wel snel achter dat ik niet zo geschikt was om te voetballen. Iedereen kan aan een vlieger hangen. Nu moet men nog gaan begrijpen dat dat niet voor iedereen verstandig is.





 


Hein

Berichten: 52
Antwoord #33 Augustus 22, 2010, 16:03:25
edit2Rapporteer  
Vandaag een fietser verongelukt op Texel, deze fietser had geen fietsbewijs. Per jaar zijn er meer doden en gewonden door fietsen dus wordt het ook hoog tijd voor een fietsbrevet, fietsbewijs of fietsrijbewijs en fietsvergunning of fietsvaardigeheidsbewijs.

Het enige voordeel van een Kitebrevet is extra inkomsten voor de "kitescholen" en voor de instantie die deze bbrevetten uit gaat geven, misschien dat ik dat kan gaan doen?
Als het ook nog waar is dat niet iedereen kan leren kiten dan is zo'n bewijs vast ook alleen voor de mensen die het echt kunnen. Dan hebben we dus meteen het echte probleem opgelost! Maar in dat geval moet iemand anders maar de brevetten uitgeven want dan valt er weinig te verdienen.

Het echte probleem is dat de plekken waar we MOETEN kiten zijn te klein, ik ben tegen want ik geloof er niet in dat een papiertje de sport veiliger maakt.

En ik denk ook dat we met zijn allen blijven fietsen zelfs zonder helm!

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #34 Augustus 22, 2010, 16:46:43
edit2Rapporteer  
Vandaag een fietser verongelukt op Texel, deze fietser had geen fietsbewijs. Per jaar zijn er meer doden en gewonden door fietsen dus wordt het ook hoog tijd voor een fietsbrevet, fietsbewijs of fietsrijbewijs en fietsvergunning of fietsvaardigeheidsbewijs.

Het enige voordeel van een Kitebrevet is extra inkomsten voor de "kitescholen" en voor de instantie die deze bbrevetten uit gaat geven, misschien dat ik dat kan gaan doen?
Als het ook nog waar is dat niet iedereen kan leren kiten dan is zo'n bewijs vast ook alleen voor de mensen die het echt kunnen. Dan hebben we dus meteen het echte probleem opgelost! Maar in dat geval moet iemand anders maar de brevetten uitgeven want dan valt er weinig te verdienen.

Het echte probleem is dat de plekken waar we MOETEN kiten zijn te klein, ik ben tegen want ik geloof er niet in dat een papiertje de sport veiliger maakt.

En ik denk ook dat we met zijn allen blijven fietsen zelfs zonder helm!



Beste Hein,

Alle leerlingen in heel NL moeten in groep 7 van de basisschool het zgn "fietsexamen" doen nadat ze 2 jaar lang verkeersonderwijs hebben gehad op school. Dit geeft aan hoe belangrijk de overheid verkeersvaardigheid vindt. Een fietsexamen in groep 7 voorkomt geen ongelukken met  fietsers maar zorgt wel ervoor dat het aantal ongelukken minder is dan dat dit het geval zou zijn zonder verkeersexamen in groep 7.

Met het volgende reageer ik op heel veel kiters die hier gereageerd hebben:

Met een brevet, diploma, of wat voor een bewijs zorg je er echt niet voor dat er helemaal geen ongelukken meer gebeuren maar je reduceert het aantal ongelukken wel substantieel. Als voorbeeld: In Nedeland is het behalen van een rijbewijs een langdurige en kostbare geschiedenis. In België gaat het veel gemakkelijker en vlugger. Vergelijk vervolgens de ongevalstatistieken van beide landen en je moet tot de conclusie komen dat het strenge Nederlandse beleid verstandiger is.

Even reageren op mensen zoals Thomasr die beweren dat kitesurfen een sport is die iedereen kan leren. DAT IS NAMELIJK NIET ZO!
1. mijn vrouw wil niet gaan kitesurfen omdat zij daarvoor bang is!  Gelukkig laat zij zich niet door mij ompraten want ik weet zeker dat zij in een kritische situatie (en die kom je genoeg tegen in het kitesurfen) volledig in paniek zou raken ... Daarmee zou zij niet alleen een gevaar zijn voor zichzelf maar ook voor omstanders.
2. De surfers die ik op het strand & water tegen kom zitten motorisch en mentaal  goed in elkaar. Maar er zijn genoeg medeburgers die dat niet zijn bv, te zwaar, slechte conditie, angstig en onzeker, slechte motoriek, gebrekkige spierontwikkeling, enz. Wat Thomasr bedoelt met " ik ben er van overtuigd dat iedereen die lichamelijk normaal kan functioneren kitesurfen kan leren " ziet er in realiteit niet zo rooskleurig uit. Vraag dit maar eens aan de school- & kinderartsen in NL.

Kitesurfen stelt hoge fysieke (kracht, uithouding, motoriek) en mentale (sterssbestendigheid, zelfvertrouwen, zelfkennis) eisen aan de beoefenaar. Kortom: niet iedereen kan kitesurfen.
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #35 Augustus 22, 2010, 16:56:47
edit2Rapporteer  
Vandaag een fietser verongelukt op Texel, deze fietser had geen fietsbewijs. Per jaar zijn er meer doden en gewonden door fietsen dus wordt het ook hoog tijd voor een fietsbrevet, fietsbewijs of fietsrijbewijs en fietsvergunning of fietsvaardigeheidsbewijs.

Het enige voordeel van een Kitebrevet is extra inkomsten voor de "kitescholen" en voor de instantie die deze bbrevetten uit gaat geven, misschien dat ik dat kan gaan doen?
Als het ook nog waar is dat niet iedereen kan leren kiten dan is zo'n bewijs vast ook alleen voor de mensen die het echt kunnen. Dan hebben we dus meteen het echte probleem opgelost! Maar in dat geval moet iemand anders maar de brevetten uitgeven want dan valt er weinig te verdienen.

Het echte probleem is dat de plekken waar we MOETEN kiten zijn te klein, ik ben tegen want ik geloof er niet in dat een papiertje de sport veiliger maakt.

En ik denk ook dat we met zijn allen blijven fietsen zelfs zonder helm!

Nee klopt Hein, hij had geen fietsrijbewijs, hij had echter ooit wel op school geleerd dat fietsers soms voorrang hebben, dat voorrang géén recht is, dat vrachtwagens een dode hoek hebben, dat automobilisten verblind kunnen worden door een lage zon en jou dus niet altijd zien....
Hij had dus wel een bepaalde BASISKENNIS. Ben er mee eens dat dat dus niet alles voorkomt maar wel een deel.

Wat betreft de "extra inkomsten voor scholen". Zoals je in de discussie kan lezen HOEFT dat dus niet, ligt er aan hoe het aangepakt wordt.

Op 't moment dat we ZELF de sport dus een tikkie veiliger maken hebben we misschien een sterker argument om meer/grotere plekken te vragen.
Tenslotte wordt het door gemeentes vaak verboden op totaal onzinnige gronden. Met de goede wil van onszelf kan het ms wel in ons voordeel werken.

@ Idefixe:
Invoering van een kitesurfbrevet?  Wie gaat dat controleren / handhaven?
In de duiksport heb je ook goede opleidingen. Wettelijk gezien mag iedereen duikspullen kopen en op de aangewezen duikplaatsen het water inspringen.Geen mens haalt het echter in z'n hoofd om "zomaar even" op marktplaats een duikuitrusting te kopen en het water op te zoeken.  


Handhaving is al een paar keer eerder benoemd hierboven.
Zou mooi zijn als dat bij de desbetreffende gemeente kan waar de spot bij hoort.
Aan die gemeente dan om te besluiten HOE fanatiek ze t doen.
Er gaat namelijk dan al een preventieve werking van uit dat als je GEEN brevet hebt je de kans loopt op een (pittige) boete.....wie wil dat risico lopen??

Kitesurfen is en blijft een extreme sport. Gaan roepen dat "iedereen het kan leren" is echt onzin. Juist op het moment dat de "maatschappij" dit goed gaat begrijpen ben je bezig met een belangrijk stuk bewustwording van de eigenschappen en risico's van deze sport.

Goed punt! Brevet helpt daar dus zeker aan mee want voor hoeveel sporten heb je nu echt een brevet nodig..??....juist de extremere  Smiley

De discussie of iedereen kan leren kiten etc is weer een discussie op zich.
Om het zo "clean" mogelijk te houden dit topic moeten we ms een nieuwe openen.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #36 Augustus 22, 2010, 17:27:06
edit2Rapporteer  
Vraagje stel je nou voor dat die Brevetten/ licenties/ vaarbewijs oid tot stand zou komen:

hoe zit dat dan met die rand figuren zoals ik die nooit ergens een les heeft genomen, maar issues zoals veiligheid en regelgeving hoog op neemt...moet ik dan daar ook weer geld in gaan pompen...voor iets wat ik al kan????



Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #37 Augustus 22, 2010, 17:33:40
edit2Rapporteer  
Vraagje stel je nou voor dat die Brevetten/ licenties/ vaarbewijs oid tot stand zou komen:

hoe zit dat dan met die rand figuren zo als ik die nooit ergens een les heeft genomen, maar issues zoals veiligheid en regelgeving hoog op neemt...moet ik dan daar ook weer geld in gaan pompen...voor iets wat ik al kan????





Nou kijken daar heb je nu een overkoepelend orgaan voor (NKV) zij moeten met een uitvoerbaar en door (bijna) iedereen geaccepteerd voorstel komen .....

acceptabel voor de aanvragers (in dit geval Eagle-Jan) en acceptabel voor de de controlerende instantie
MEGALOOPBEUN

Berichten: 3656
Antwoord #38 Augustus 22, 2010, 17:51:17
edit2Rapporteer  
kitebrevet is toch wel moeilijk want wie controleerd wie
je moet toch mensen hebben die dat gaan controleren en ook mensen durven aanpakken als ze toch gaan kiten
wat je wel zou moeten hebben zijn op elke spot  diverse mensen met een lycra aan van die spot en volgens mij zijn op elke spot wel mensen die zich daarmee willen inzetten want anders sluiten ze straks alle spots en daarmee zijn we helemaal niet mee geholpen
dus als je per spot 10 mensen kan motiveren dan is altijd wel iemand op de spot met een lycra
om mensen aan te spreken op hun gedrag als je dat ziet of als het te extreem word met wind of storm om ze dan aan de kant te sturen en houden dat zou iets zijn wat zeker op den duur wel zou werken want wie wil nou dat haar of zijn spot straks gesloten word omdat  ze zich niet aan de regels houden
ik wil mijzelf graag voordragen om een lycra te dragen hoe we daar dan aankomen dat komt wel goed
p.s
ook zullen de kitescholen zich volgens een paar regels moeten gaan gedragen en niet alles op het water kwakken zodat helemaal niemand neer kan varen want die ergenis is er gewoon veel onder alle kiters
begrijp dat ook die mensen hun geld willen verdienen maar als het spotje dicht is kan niemand meer iets verdienen
zal ook PEEWEE peter onze schellinkhoutvertegenwoordiger  een berichtje sturen om dit eens in de schellgroep te gooien
mocht je interresse hebben mag je ook mij een bericht sturen dus kom maar op met die aanmeldingen we moeten toch ergens beginnen
gr hans debeun
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #39 Augustus 22, 2010, 18:02:39
edit2Rapporteer  
Huh!  Heb ik iets gemist ofzo dat jullie doen alsof dat brevet er al aan zit te komen?

Ik Belgie zijn er vooralsnog alleen maar plannen om dit in te voeren en ik denk niet dat we het zover moeten laten komen in Nederland.
Er zijn veel betere manieren om iedereen de juiste regels/gevaren te leren dan onszelf op te zadelen met een brevet wat geheid geld kost en een hoop gezeik op gaat leveren? Wat te doen met die 1000en buitenlanders bijvoorbeeld of ontoegankelijke spots zonder scholen/clubs. Invoeren is 1 maar controle in Nederland is een hele grote 2 gezien we niet op elke spot een surfclub hebben zoals in Belgie wel het geval is.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #40 Augustus 22, 2010, 18:14:23
edit2Rapporteer  
nou eerlijk gezegd na het lezen van deze posts...
denk ik dat er eerst 20.000 sporters bij moet komen en een gemiddelde van 10-15 doden per jaar moeten vallen eer dat de overheid stappen gaat ondernemen...en aangezien er wereldwijd op internationaal gebied nergens iets vast staat...behalve dat je ergens niet mag varen omdat je in het hoogseizoen ergens met te veel badgasten zit,of het is een natuurgebied, tevens wordt dit soort regelgeving vaak door de locale overheid vaak bepaald m.u.v. natuurgebieden....

waarom is er geen fiets brevet, kitebuggy, windsurf, wake board, wild water kayaken, golf surf brevetten, blowcart, skaten enz.???

en ok fietsen, zal ik het er maar niet over hebben...dat is een sport die kan je zo extreem maken als je maar wilt, van een bergaf, met alcohol of drugs op en zonder verlichting enz... maar ja het is een algemeen geaccepteerd vervoersmiddel...waar mee je over het algemeen niemand mee kunt doden behalve je zelf of overreden worden door een groter voertuig..

waarom krijg ik het idee dat een sport als extreme sport wordt bestempeld als er een paar waaghalsen zijn die zelf alle marges van veiligheid en de wetten van de natuur aan hun laars lappen?

sorry luitjes maar moest het ff kwijt
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #41 Augustus 22, 2010, 18:34:00
edit2Rapporteer  
Vraagje stel je nou voor dat die Brevetten/ licenties/ vaarbewijs oid tot stand zou komen:

hoe zit dat dan met die rand figuren zoals ik die nooit ergens een les heeft genomen, maar issues zoals veiligheid en regelgeving hoog op neemt...moet ik dan daar ook weer geld in gaan pompen...voor iets wat ik al kan????

Nee, zeker geen geld investeren zoals ik het zie.
Je zou naar zo'n "open dag" moeten en daar dan de basisvaardigheden (deel theorie?) moeten doen en dan heb je je brevet. Hoeft niet veel geld te kosten zoiets lijkt  me.
Theorie zou je zelfs op de NKV site kunnen zitten zodat men zich voor kan bereiden.

 
Citaat
kitebrevet is toch wel moeilijk want wie controleerd wie
je moet toch mensen hebben die dat gaan controleren en ook mensen durven aanpakken als ze toch gaan kiten

Daarom zou t mooi zijn als we dat bij de gemeentes neer kunnen leggen.

Huh!  Heb ik iets gemist ofzo dat jullie doen alsof dat brevet er al aan zit te komen?

Ik Belgie zijn er vooralsnog alleen maar plannen om dit in te voeren en ik denk niet dat we het zover moeten laten komen in Nederland.
Er zijn veel betere manieren om iedereen de juiste regels/gevaren te leren dan onszelf op te zadelen met een brevet wat geheid geld kost en een hoop gezeik op gaat leveren? Wat te doen met die 1000en buitenlanders bijvoorbeeld of ontoegankelijke spots zonder scholen/clubs. Invoeren is 1 maar controle in Nederland is een hele grote 2 gezien we niet op elke spot een surfclub hebben zoals in Belgie wel het geval is.

Zoals??

Wat betreft de buitenlanders heb je een punt, is iets waar nog een mouw aangepast dient te worden.
Komt ms het voorstel van de Beun om de hoek kijken om door eigen mensen ook de spot in de gaten te houden, kan nooit kwaad.

Citaat
en een gemiddelde van 10-15 doden per jaar moeten vallen eer dat de overheid stappen gaat ondernemen...

Ook al zou je door een brevet 1 dodelijk ongeluk kunnen voorkomen.............is t doel al bereikt denk ik.

Citaat
waarom krijg ik het idee dat een sport als extreme sport wordt bestempeld als er een paar waaghalsen zijn die zelf alle marges van veiligheid en de wetten van de natuur aan hun laars lappen?

Mee eens Eagle-Jan, je kunt t zo extreem maken als je zelf wilt.
Gros van de kiters heeft al veel lol met lekker heen en weer cruisen met af en toe een sprongetje.
Neemt niet weg dat je bedacht moet zijn dat je iets in de handen hebt en er invloeden zijn (wind) die het wel extreem kunnen maken. Dan spreek je over t puntje BEWUSTWORDING wat door meerdere al is aangegeven..
Hein

Berichten: 52
Antwoord #42 Augustus 22, 2010, 20:00:11
edit2Rapporteer  
In iedergeval helpt deze discussie zeker mee met de bewustwording.
Ik kan me helemaal vinden in Eagle zijn opvatting. Mensen aanspreken is de eerste stap en daar ben ik helemaal voor.

Maar met een lycra rond gaan lopen omdat jij een expert ben wordt me al weer te veel. Wie gaat mij vertellen dat ik mijn board leash niet meer mag gebruiken omdat jij dat te link vind?

Voor de duidelijkheid ik adviseer niemand om een leash te gebruiken maar ik vind dat wel prettig, ook draag ik een helm en een vest met voldoende drijf vermogen.

Waar ik wel voor ben is een gedrachtscode , bekendheid met veiligheids regels en procedures elkaar aanspreken scholen die erkent zijn , maar wat mij betreft geen verplicht kite brevet. Ik heb ondertussen al genoeg van die papiertjes!

Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #43 Augustus 22, 2010, 20:21:31
edit2Rapporteer  
@Uitspraak Idefix:   HHmmm, op m'n eigen homespot zie ik "kitesurfers" die 4 jaar geleden als ongeleide projectielen over het water vlogen en waar ik vandaag de dag nog steeds , uit pure veiligheidsoverwegingen, met een grote boog omheen vaar. Aan doorzettingsvermogen geen gebrek.

Waarom moet je het er nou telkens weer over hebben dat rohan en ik niet vooruit gaan..

(Excusses voor t offtopic gejengel, moest t ff kwijt, top discussie overigens)

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #44 Augustus 22, 2010, 20:45:03
edit2Rapporteer  
Vorig jaar was ik In Hyeres (Almanare) in Frankrijk.

Voor de outsiders: Almanare is vooral bekent bij de surfers. Het strand is smal, bezaaid met grote keien, vol met touristen, direct aan een drukke weg en als het waait is het vaak een keiharde wind.

Daar liep inderdaad een local (geen jong broekie maar een rustige ervaren gast) rond die het een en ander in de gaten hield op het strand. Hij was een lid van de plaatselijke kitescene.
De plaatselijke kitevereniging regelde de gang van zaken binnen de kitezone.
de toezichthouder spraak gasten die duidelijk nog beginners waren aan. Enkele zag ik daarna hun boeltje inpakken.

Er was ook een duidelijke samenwerking tussen strandwachters en de betreffende kitezonetoezichthouder.

duidelijk en goed voorbeeld van ZELFREGULERING

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #45 Augustus 22, 2010, 21:06:48
edit2Rapporteer  
sorry Joost, ik dacht toch echt dat jij en Rohan dit voorjaar pas waren begonnen.  Kiss
btw gisterenavond nog wat op het water gedaan?
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #46 Augustus 22, 2010, 21:11:28
edit2Rapporteer  
hehe jazeker tot een uurtje of 02.00 gevaren.. wat is dat gaaf zeg met (bijna) volle maan! Arnold vandaag balen dat hij niet meer was gekomen:P en dan vanmorgen om 09.00 weer lesgeven.. blegh haha

op naar de on-topic reacties
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #47 Augustus 22, 2010, 21:13:12
edit2Rapporteer  
Ik ben ook helemaal voor zelfregulering, maar waar gaat het heen als de kitescholen met de daarbij behorende voorbeeldfunctie zich door commercie laten sturen en zodoende voor onveilige situaties en dus een verkeerde instructie in het aller eerste begin zorgen?

Mijn idee is dat het een combinatie moet zijn van zelfregulering door ervaring enerzijds, maar ook strengere regels bij kitesurfscholen.
Een andere optie ipv de strengere regels is een groter verantwoordelijkheidsgevoel bij die kitesurfscholen, maar ik vrees dat dat er niet in zit.


Goed voorbeeld doet goed volgen....
MEGALOOPBEUN

Berichten: 3656
Antwoord #48 Augustus 22, 2010, 21:17:14
edit2Rapporteer  
het gaat mij niet om jou te vertellen dat je geen boardlease mag hebben dan begrijp je het niet helemaal
als ik daar zou zijn en ik zie dat er dingen gebeuren waardoor diegene gevaar kan lopen of een ander in gevaar brengt gaat het om het aanspreken !!!!!! van die persoon of personen
lars

Berichten: 418
Antwoord #49 Augustus 22, 2010, 22:55:15
edit2Rapporteer  
Ik denk dat zo'n brevet niks zal uithalen betreft de veiligheid.
Je kan het wel weten hoe het moet maar wat doe je erzelf mee....

Kijk naar mensen met een rijbewijs, doen die ook alles qua veiligheid ondanks ze donder goed weten hoe het wel moet!

En ik geef zelf ook kiteles. Ik leg altijd extra nadruk op veiligheid. Alles na aansluiten controleren. En ik zie met eigen ogen dat ze in de les alles goed doen en perfect luisteren. Kom je diezelfde gasten een week later weer doen ze alles op hun eigen dus verkeerde manier.
Ze hebben een boekje om alles in na te kijken maar waarom zou je dat doen. Staat toch niet stoer met een boekje op het strand je kitegear klaar leggen..... Dus alles maar op goed geluk de lucht in.

Als ik iets zie waar ik van denk dat het gevaarlijk word spreek ik de mensen aan. Vaak blijven de meeste toch echt op een afstand kijken wat er toch zou gaan gebeuren.....

Ongelukken zullen er helaas altijd blijven. Daar helpt een brevet echt niet mee. Ook de beste kters maken wel een een fout. Kom ook omdat alles een beetje routine word.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.