Raar gedrag kite

CorH

Geen avatar

Berichten: 3
Augustus 21, 2010, 17:01:40
edit2Rapporteer  
Wie weet een oplossing? Ik ben afgelopen week een middag aan het kiten geweest maar heb zeer veel moeite de kite in de lucht te houden. Ik moet als een gek blijven sinussen om druk in de kite te houden en wanneer ik net op het board sta valt door dat “sprongetje” de druk meteen al weg.

Bovendien heb ik erg weinig bardruk.

Er was ook een klein winddipje die iedereen om mij heen gewoon opvangt, maar mijn kite viel als een dood vogeltje uit de lucht, valt gewoon achterover weg.

Ik heb ik het begin problemen gehad met onjuiste lengte van mijn stuurlijnen (waren te lang). Zijn deze problemen misschien ook het gevolg van foutieve lengtes van bijvoorbeeld de stuurlijnen?

Ik heb een Gaastra Jekyll ‘ 09 10m, wind was ca. 15-18 knopen (moet voldoende zijn)
Arnold

Berichten: 220
Antwoord #1 Augustus 21, 2010, 17:06:19
edit2Rapporteer  
als hij "achter uit vliegt" dan stalt hij en dus zijn je stuurlijnen te kort.( of je powerlijnen te lang, net hoe je het bekijkt)
dit kun je testen door wat meer te depoweren en kijken als hij het dan niet doet.
martijnc

Berichten: 669
Antwoord #2 Augustus 21, 2010, 19:08:43
edit2Rapporteer  
had precies hetzelfde probleem met mijn jeckyll

stuurlijnen waren vanuit de fabriek veeeeels te lang
erik1970

Berichten: 14
Antwoord #3 Augustus 21, 2010, 20:18:22
edit2Rapporteer  
Uit mijn eigen begintijd weet ik nog dat ik direct na de start mijn board veel te veel up-wind stuurde. Daardoor kwam ik nooit op snelheid. Pas toen iemand tegen me zei dat ik eerst een klein stukje (1 a 2 meter) met de wind mee moest varen en dan mijn board *langzaam* up-wind moest sturen, kon ik opeens ook met weinig wind wegkomen.

Het zou kunnen dat jij hetzelfde doet. Als je namelijk zonder snelheid uit alle macht up-wind probeert te gaan met te weinig wind 'stalt' een kite ook.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #4 Augustus 21, 2010, 20:48:09
edit2Rapporteer  
lijkt mij als je stuurlijnen te kort zijn dat je dan meer bardruk hebt, of heb ik het nou mis? Huh
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #5 Augustus 21, 2010, 21:31:07
edit2Rapporteer  
in een normale situatie wel, maar als je lijnen echt veels telang zijn gaat hij stallen of echt achteruit vliegen.
Heb er vorig jaar wel iemand bezig gezien met een gaastra max met een andere bar erop van gaastra volgens mij. als iemand zijn kite opgooide was het feest want dan vloog de kite volgas letterlijk achteruit door de powerzone.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #6 Augustus 21, 2010, 21:35:55
edit2Rapporteer  
robbepop, als je kite achteruit door de powerzone vliegt, had dn dude dan niet gewoon zijn powerlijnen en zn stuurlijnen bij zn kite omgedraaid? ..

Hroc, een combinatie van erg lage bardruk en geen druk op je vlieger duidt, mijns inziens, op te lange powerlijnen.

Laten we morres er eens bij halen, die weet alles van gaastra want hij slaapt er elke nacht onder.

morres?

VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #7 Augustus 21, 2010, 21:42:46
edit2Rapporteer  
Als hij achteruit vliegt -> Stuurlijnen te kort
Als hij niet reageert op je stuurbewegingen en totaal geen druk levert -> stuurlijnen te lang
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #8 Augustus 22, 2010, 10:49:58
edit2Rapporteer  
idd. te lange stuurlijnen. had ik ook met de Jekyll. moesten (4!!!) knopen bij op de bridle.  1 stuurlijn was bijna 20 cm. langer dan de ander. hahaha 
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #9 Augustus 22, 2010, 11:04:13
edit2Rapporteer  
Slecht hoor van gaastra maat van me had dit ook waarschijnlijk gewoon een serie die verkeerd is gemaakt ?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Augustus 22, 2010, 12:31:51
edit2Rapporteer  
Jekyll heeft lage bardruk, pas bij veel wind wordt het medium bardruk, als je meer bar druk wilt ,moet je de stuurlijn pigtails dichter naar de LE plaatsen.

verder: 2009 jekyll had een batch kites waarbij de stuurlijnpigtails idd te lange knopen haden, kwestie van een korter knoopje erbij leggen /of/ de stuurlijnen korter zetten onder de floaters(schuimen drijvers op je bar)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Augustus 22, 2010, 12:33:32
edit2Rapporteer  
idd. te lange stuurlijnen. had ik ook met de Jekyll. moesten (4!!!) knopen bij op de bridle.  1 stuurlijn was bijna 20 cm. langer dan de ander. hahaha 
knopen in je bridle....? dat moet je dus niet doen! hoogstens in de pigtails(stuurlijn attachements op de kite)
Als 1 lijn langer was dan de andere, dan moet je terug naar de winkel, lijkt me erg stug, ff naast elkaar uitleggen
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #12 Augustus 22, 2010, 12:38:18
edit2Rapporteer  
Al meerder mensen gezien met dit probleem bij de Jekyll!

Volgens mij komt het vooral bij grotere maten voor..
Afgelopen week een man geholpen die de kite niet eens normaal kon besturen zonder de lijnen zelf bóven de bar beet te pakken om te sturen...

Heb er een extra knoopje bijgemaakt op de kite en toen ging het een stuk beter..
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 Augustus 22, 2010, 13:05:01
edit2Rapporteer  
Al meerder mensen gezien met dit probleem bij de Jekyll!
verder: 2009 jekyll had een batch kites waarbij de stuurlijnpigtails idd te lange knopen haden
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #14 Augustus 22, 2010, 13:06:43
edit2Rapporteer  
idd. te lange stuurlijnen. had ik ook met de Jekyll. moesten (4!!!) knopen bij op de bridle.  1 stuurlijn was bijna 20 cm. langer dan de ander. hahaha 
knopen in je bridle....? dat moet je dus niet doen! hoogstens in de pigtails(stuurlijn attachements op de kite)
Als 1 lijn langer was dan de andere, dan moet je terug naar de winkel, lijkt me erg stug, ff naast elkaar uitleggen

pigtail i ment.   
CorH

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #15 Augustus 22, 2010, 13:27:26
edit2Rapporteer  
Als ik de reacties zo lees, zijn waarschijnlijk mijn stuurlijnen te kort.

Zoals meerdere van jullie aangeven klopte mijn kite ook vanaf de fabriek niet. Volgens de site van Gaastra moet het onderste knoopje op de kite op 105 cm zitten. Hiervoor heb ik 2 knoopjes erbij moeten zetten. Hiervoor was de kite geheel niet te sturen (moest gewoon aan de stuurlijn trekken om hem te sturen). Met deze twee knoopjes reageert hij wel.

Maar misschien is dit weer een knoopje teveel als ik jullie goed begrijp, ik heb de stuurlijnen nu op het middelste knoopje staan, ik zal het volgende keer op het laatste knoopje proberen. Misschien is dat een oplossing.

Wel slecht van Gaastra dat je zelf zoveel moet experimenteren om de kite goed te kunnen gebruiken. Maakt het voor een beginner er niet makkelijker op.
Dutchy

Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #16 Augustus 22, 2010, 14:18:01
edit2Rapporteer  
ik heb zelf een jekyll ,09 12m die ik op xtra knoopjes vaar en gaat super!
ik heb ook een 2010 9m en die backstallde verschrikkelijk bij het springen trokken mijn tips naar binnen en dondderde als een kei uit de lucht....dit betekent dat de stuurlijnen te kort zijn dus vaar ik hem nu ietsje ge-depowered dan worden de powerlijnen korter en stuurlijnen langer ...wel ff zoeken wat de lekkesrte afstelling is maar gaat nu goed zonder problemen.....inderdaad zou niet mogen met de 2010 ontwikkelingen...ps : mijn 2010 QR was pas geleden net als de 2009 QR gebroken dus ook weinig verandering ondergaan naar mijn idee gewoon houtje touwtje kunststof...ik heb met dit bericht even gewacht om hier te plaatsen ik heb gaastra kites zelf erover aangeschreven maar 0,0 reactie gehad ! door het breken van de QR heb ik 6wkn met gekneusde ribben gelopen...ik heb wel een nieuwe QR van de dealer gehad maar ben wel steeds benauwd bij het maken van een big-air....jammer dat er niet op gereageerd word door gaastra kites zelf......mijn gedachten gaan door deze voorvallen helaas wel uit om over te stappen naar een ander merk
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Augustus 22, 2010, 17:47:47
edit2Rapporteer  
@Duchy: http://gaastrakites.com/images/downloads/2010/pdf/2010gk-qr-recall0.1.2.pdf

Zelf geen problemen gehad, ook niet met harde loops.
backstallen van 2010 zou alleen moeten in low-end als je de strap volledig open hebt. De kites staan zo afgesteld, dat  wanneer je je bar volledig aantrekt, en de strap open staat, de kite licht backstalled(maar niet achteruit vliegt) in normale windomstandigheden.
Dat je geen reactie heb gekregen op je mail, begrijp ik niet ,waar had je heen gemaild?
grt
Dutchy

Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #18 Augustus 22, 2010, 18:20:50
edit2Rapporteer  
@ morres

ik heb wel reactie van bert v newsports gehad alleen van gaastra kites zelf 0,0....ik had mijn bar volledig gepowered in de 23 knts van vorige week maar werkte echt niet..moet echt een beetje depoweren om normaal te varen/springen gisteren met een maat van mij  die ook jekyll 2010 vaar de lijnen nagelopen zit minimaal verschil in dus dat kan het ook niet zijn...over  de QR....de 2009 vorig jaar gratis omgeruild voor 2010 die brak na de 2e sessie op het welbekende schroefje daarna de geupdate 2010 erop geen probleem! 8wkn geleden de 2010 9m gekocht incl 2010 bar en nieuwe QR gaan varen met 22knts en tydens de sprong brak de nieuwe ook gewoon...op het punt waar de safety line door de Qr gaat
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #19 Augustus 22, 2010, 21:15:28
edit2Rapporteer  
8wkn geleden de 2010 9m gekocht incl 2010 bar en nieuwe QR gaan varen met 22knts en tydens de sprong brak de nieuwe ook gewoon...op het punt waar de safety line door de Qr gaat

Kan het eigenlijk niet geloven dat dat echt zo is. Dat zou dus inhouden dat er nu ( nog steeds!)  via de reguliere handel ondeugdelijk materiaal verkocht wordt?
 Lips Sealed

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Augustus 22, 2010, 21:48:20
edit2Rapporteer  
@ morres

ik heb wel reactie van bert v newsports gehad alleen van gaastra kites zelf 0,0....
Bert=Gaastra NL
Dutchy

Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #21 Augustus 22, 2010, 23:18:40
edit2Rapporteer  
@ morres
weet ik bert is de importeur....ik bedoel gaastra kites zelf
@ idefix
klopt helaas eurofun stond er ook van te kijken die hebben het wel netjes opgelost door direct een ander te plaatsen alhoewel het ook garantie is.kostte me wel 6wkn gekneusde spare ribbetjes dus een reactie had ik wel op zn plaats gevonden...jammer
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #22 Augustus 23, 2010, 01:01:01
edit2Rapporteer  
ik zal het ze ff melden, maar het is logisch, gezien je bij gaastra NL moet zijn Wink maar dan hadden ze dat moeten zeggen.
Zie dat je de 9meter verkoopt die 9is gruwelijk lekker, snel+power.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #23 Augustus 23, 2010, 06:31:47
edit2Rapporteer  
Praat er maar overheen Maurice, maar je gaat hier toch wel af als een gieter als het waar is. Laten we hopen dat het niet weeer een QR soap word rond Gaastra.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #24 Augustus 23, 2010, 10:01:20
edit2Rapporteer  
ofwel de desbetreffende kite ligt al een tijdje op de plank en is hierom nog voorzien van een 'bad-batch-bar'.
ofwel er is een nieuwe lading van deze brekers losgelaten.

2e optie lijkt mij een pijnlijke situatie voor Gaastra.
de eerste meest reeel, niet minder vervelend voor jou als klant.

in beide gevallen had een reactie op zijn plaats geweest.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.