[Ervaring] Twee kites in elkaar en dan....

Hangglider

Berichten: 2
September 26, 2010, 11:22:35
edit2Rapporteer  
Oostvoorne Twee kites in elkaar   ThumpDown

Bij de vlieg sporten is het verplicht om elk incident op te schrijven. Dat zou voor kite surfen
ook ingevoerd moeten worden. Stuur iedereen een clubblad met verplicht leesvoer.
Helaas is mijn eerste inzending meteen al een incidentje. 

Zaterdag 25 september, Oostvoorne 13:30 uur 18 knopen soms 20 eindelijk weer waarbij we met onze 95 kg goed uit het water konden komen maar nog net niet hebben gevaren. Totale beginners dus. Het was onze eerste huur dag na de lessen. We moesten weer het plastic helmpje opzetten waar we niet gelijk het nut van inzagen. Die dag was ik o zo blij met dat helmpje. Wat is er gebeurd…

Ik stond met de kite op 12:00 uur. Wind in de rug kijkend naar het strand ruim 1 meter diep water uur toen een andere kite van achter met zijn lijnen door mijn lijnen vloog, gevolgd door een keiharde klap van achteren (de man) toen ik bovenwater kwam zag ik de kite van de ander midden in de powerzone telkens uit het water komen en cirkels draaien. De man meetrekkend richting het strand. Onze lijnen zaten in elkaar en ik werd meegetrokken waardoor ik niet kon gaan staan. Het duurde even voordat ik de release onder water los had en vervolgens ook maar de lease los gegooid. Pas toen de eerste kite op het strand kwam heeft een andere kite-surver de kite vastgepakt.  Heel aardig om even te helpen na al die paniek. Dit hele voorval gebeurd in minder dan 1 minuut.
Zelf had ik een snijwond in mijn hand en langs mijn nek en oor van zijn lijnen. Mijn helm lag in het water. In mijn bar stonden groeven van lijnen.
Bij hem was de trapeze afgescheurd aan een kant waardoor hij niet meer bij zijn release kon. Deze persoon was met een les bezig met een instucteur.
We hebben telkens voldoende afstand gehouden. De instructeur heeft op het strand nog excuses aangeboden.
Wij komen zeker terug en zien dit als een eenmalig incidentje.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #1 September 26, 2010, 11:33:38
edit2Rapporteer  
Houd daarom ook nooit je vlieger constant op 12.00. Dit maakt het andere bijna onmogelijk om je upwind te passeren en roept veel ergernis op. Ook ben je veel vatbaarder voor windvlagen en word je i.p.v. naar de zijkant, omhoog getrokken.
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #2 September 26, 2010, 11:34:33
edit2Rapporteer  
"Bij hem was de trapeze afgescheurd"  Zucht... Sad

Dit is iets bij het kiten waar weinig aan te doen is. Afstand houden, geen gekke dingen bovenwinds van iemand maar dan blijft het nog gebeuren. Het enige wat je kan doen is een goede safety en er op oefenen om die te gebruiken En ook weten hoe je de leash weer losmaakt. Want als lijnen in elkaar gaan zitten is alleen je safety gebruiken niet voldoende, de kite kan dan altijd nog weer wind vangen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 September 26, 2010, 11:47:25
edit2Rapporteer  
Helaas hoor je dit soort verhalen steeds vaker.
Daarbij ook heel opmerkelijk: het feit dat iemand een beginner is / er les wordt gegeven wordt ook steeds vaker als excuus gebruikt. De "ervaren jongens en meisjes" moeten uitkijken wordt er dan vaak geroepen.

Moet je voor de grap die situatie eens verplaatsen naar het verkeer op de weg. Stel je voor dat iedereen met een rijbewijs maar aan de kant moet gaan voor de bestuurder van een lesauto: er wordt les gegeven en jij hebt je rijbewijs dus jij moet maar uitkijken........
Of iemand anders heeft net z'n rijbewijs en parkeert z'n auto in de jouwe met het excuus "ja sorry ik ben een beginner" kun jij niet ff ergens gaan rijden......

Ook als beginner / lesser / instructeur heb je je gewoon aan de regels op het water te houden. Bij deelname aan het verkeer ( zowel op de weg als op het water) ben je overigens wettelijk verplicht om over voldoende vaardigheden te beschikken zodat je anderen niet in gevaar brengt.

Natuurlijk, van de ervaren kitesurf(st)ers wordt verwacht dat je je daar waar mogelijk aanpast. Je zoekt de lessers niet op. Je herkent de beginners en vaart daar als het ff kan met een ruime boog omheen. Iedereen moet de kans krijgen om deze sport te leren. 
Helaas wordt echter het gegeven "beginner / cursist"  steeds vaker gebruikt om allerlei ongein uit te halen en daarbij anderen letterlijk in gevaar te brengen.
De dag dat je voor het kitesurfen wettelijk een soort van vaarbewijs moet hebben komt helaas steeds dichterbij.

Gelukkig zijn er ook goede verhalen:
Gisteren stond ik @ Wijk in een vette bui. ( gemeten 30knp +)  Een behoorlijke zware beginner start z'n 10 meter. Alles gaat netjes maar hij stuurt de vlieger gecontroleerd weer naar beneden en land zijn vlieger. Ik vraag hem of er iets niet goed. Antwoord "het waait mij te hard, ik ben een beginner en sla nu ff over." 
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #4 September 26, 2010, 12:24:39
edit2Rapporteer  
Was zeker met  iemand een best kite?

Wind was overigens wel harder dan 18 knopen hoor, ik kon met de 6m leskite prima hoogte lopen..
Hangglider

Berichten: 2
Antwoord #5 September 26, 2010, 12:34:18
edit2Rapporteer  
Geel met wit en een vliegende hagedis.
Ja de wind was ook iets aan het toenemen Wij oefende met een 8 van Ozone
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #6 September 26, 2010, 12:46:16
edit2Rapporteer  
Wat mij opvalt is dat instructeurs met hun lessers op de B'dam vaak in het midden van het strand gaan staan.  Als er dan een clubje of 5 staat is het met aanlandige wind en hoog water bijna niet te doen om weg te komen, ook omdat de kites meestal op 12 uur staan en soms onverwachte bewegingen maken. Het gaat natuurlijk meestal goed maar een ongeluk..  
paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #7 September 26, 2010, 13:09:59
edit2Rapporteer  
Ik kan alleen maar aanraden om de moeite te nemen om 5 minuten extra door te lopen op de playa en zo (meer) de vrije ruimte te hebben. Klasjes blij en jij blij.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #8 September 26, 2010, 13:23:08
edit2Rapporteer  
Ik kan alleen maar aanraden om de moeite te nemen om 5 minuten extra door te lopen op de playa en zo (meer) de vrije ruimte te hebben. Klasjes blij en jij blij.

fout.

dit is goed:

Ik kan alleen de klasjes maar aanraden om de moeite te nemen om 5 minuten extra door te lopen op de playa en zo (meer) de vrije ruimte te hebben creeren in de gele wegvaarzone, want daar staan ze meestal in. Klasjes blij en jij blij.

 Grin


Hangbuikpapa

Berichten: 42
Antwoord #9 September 26, 2010, 13:45:55
edit2Rapporteer  
Ik denk dat we gewoon niet moeten vergeten dat we met  zn allen op dezelfde "postzegels" onze sport moeten beoefenen.

Met uitzondering van spots, waar je voor beginners en gevorderden giga ruimte hebt ,maar waar vervolgens ook weer niet iedereen gebruik van maakt (zucht), praten we wel over een sport waar we met natuurkrachten aan het spelen zijn. En die zijn helaas niet altijd goed voorspelbaar.

Ik kan me goed herinneren dat ik in het begin zelfs met mn 9 meter niet durfde te varen waar ik nu mn 13 op zou laten...en kan me nu soms ook storen aan gasten die in de beginnershoek thuishoren en iedereen "in de weg zitten"...

Iets meer ruimte, de moeite nemen om die ruimte ook op te zoeken én elkaar aanspreken op gedrag (soms met behulp van "gezag") over de do's en dont's
en zorgen voor goede duidelijke borden op de spots....

Maar helemaal veilig zal het wel nooit worden....
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #10 September 26, 2010, 15:09:25
edit2Rapporteer  
@hangglider...wel alles ok met je hand en oor?

Rob
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #11 September 26, 2010, 15:51:04
edit2Rapporteer  
Natuurlijk moeten beginners de ruimte op zoeken en zich ook aan de regels houden maar als kiter moet je altijd rekening houden met de mogelijkheid dat iemand, wie dan ook, met zijn lijnen in de jouwe komt. Het kan op sommige dagen erg druk worden en een stuurfoutje of een inschattingsfout zal altijd blijven voorkomen. Je kan je daar niet zo goed tegen beschermen anders dan je safety goed voor elkaar hebben en een mes op zak ( nee niet voor de andere kiter  Grin ).
Je normale depower of alleen je safety trekken is niet altijd voldoende hierbij, als lijnen in elkaar gaan zitten wordt een kite heel onvoorspelbaar en moet je em helemaal kwijt kunnen ook de leash en moet je rekening houden met dat de lijnen van de ander ook om jou heen kunnen gaan zitten.
Een duitse kampioene heeft dit met de dood moeten bekopen een flink aantal jaren geleden alweer tijdens een wedstrijd. Zelfs dan kan het voorkomen.




Dutchy

Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #12 September 26, 2010, 16:10:44
edit2Rapporteer  
 ListenToMe

hmmmm was gister op old village en daar was het ook 25 a 26kn s,middags ......
is dat niet een beetje te riskant om les te geven ???? enfin the money is weer in the pocket Joepie schater
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #13 September 26, 2010, 18:28:04
edit2Rapporteer  
ListenToMe


is dat niet een beetje te riskant om les te geven ???? enfin the money is weer in the pocket Joepie schater


nee is niet teveel!! met 30 knopen staan ze er nog, het enige waaar ze vaag om geven is geld
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 September 27, 2010, 06:13:03
edit2Rapporteer  
Geel met wit en een vliegende hagedis.
geniaal
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #15 September 27, 2010, 08:10:38
edit2Rapporteer  
Geel met wit en een vliegende hagedis.
geniaal

Ik zeg: Kahoona.
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #16 September 27, 2010, 08:29:38
edit2Rapporteer  
Titel:  "is twee kites in elkaar en dan........."

Nu ben ik zelf beginner en ben inderdaad erg benieuwd wat je nou precies moet doen. Nou hoor ik hier meteen je leash los gooien............is dat zo? In sommige gevallen kan ik me dit voorstellen, maar  het lijkt me verstandig om contact te leggen met de andere kiter (als dat mogelijk is). Als één iemand released, heeft die ander ineens de trekkracht van 2 kites te verwerken.

Ik zou dus haast zeggen, als het mogelijk is, probeer contact te leggen en/of samen de release te trekken of................(?)
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #17 September 27, 2010, 08:38:16
edit2Rapporteer  
Inderdaad... als één van de twee released kan het heel gek gaan, zo is er een paar jaar terug een Duitse pro kitesurfster om het leven gekomen. Je kunt zo weinig reactie tijd hebben dat zelfs als je geoefend bent je niet snel genoeg aan je safety kunt trekken.

Er is geen standaard recept voor wat te doen in nood situaties, zolang je maar na blijft denken en door hebt wat de gevolgen kunnen zijn.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #18 September 27, 2010, 09:27:38
edit2Rapporteer  
Even een (naar ik hoop) nuttiger post als zojuist.

De keren dat ik met een andere kite in de knoop kwam ging dat op een 'overzichtelijke' manier. Oftewel na de klap waren beiden de vaarsnelheid kwijt en konden we beide staan. Beiden hadden we onze kite stabiel, ofwel vliegend ofwel gechrashed (LE down, downwind)
Vervolgens kun je samen bekijken hoe je de vliegers los krijgt. Ben ooit letterlijk tussen iemands lijnen door gedoken (Mijn kite was tijdens een botsing tussen zijn lijnen door gefrommeld)
Er is dan geen enkele reden om te releasen. Sterker door te releasen leg je jouw probleem letterlijk in andermans handen.
Als je released, dan allebei tegelijk.

Bij gebrek aan kontrole van een of beide wordt het een ander plaatje. Losse kite/bar in je lijnen net zo. Dan komt het op ervaring aan of je wel of niet released.
Schreeuw desnoods voor je 'm losgooit dat je 'm losgooit. Geeft de 'tegenpartij' en mensen op het strand een idee wat er gaat komen.

Bottomline: release alleen als niet anders kan, en dan ook niet meer aarzelen. Zelfs niet als je ook je leash los moet gooien.


Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #19 September 27, 2010, 10:48:37
edit2Rapporteer  
Goed punt Wouter, alleen releasen als het niet anders kan, maar wees er wel op voorbereid dat het moet. Ook op het doorsnijden van lijnen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #20 Oktober 04, 2010, 17:20:05
edit2Rapporteer  
Goed punt Wouter, alleen releasen als het niet anders kan, maar wees er wel op voorbereid dat het moet. Ook op het doorsnijden van lijnen.


Laat het nu wel zo zijn dat als je met 2 kites in elkaar zit de grens tussen wel of niet kunnen heel dun is. Je kan het ene moment alles onder controle hebben maar vervolgens trekt de ene kite aan je lijn en gaan ze alle 2 loopen. Ik zou dus zeggen communiceer en release. Vervolgens kijk je wat de kites doen aan je leash en indien dit goed gaat dan ga je samen naar de kant om de boel uit elkaar te halen. Niet gokken met je leven, liever je lijnen in de knoop dan jezelf.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.