[Ervaring] suicide

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Oktober 05, 2010, 22:49:30
edit2Rapporteer  
Alweer een paar maanden geleden en de persoon in kwestie staat weer op het water (gelukkig heb ik het niet over mezelf, alhoewel dat best zo had kunnen zijn).
Een typische dag waarop dit soort dingen gebeuren, mooi weer maar met af en toe een bui. Rijdend naar het strand komt er zo'n bui over....veel regen en het lijkt dat de buien een flinke toename in de wind met zich mee brengen. Op dat moment (achteraf mijn geluk) besluit ik om ruim voor dat een bui arriveerd maar van het water te gaan. (buien duurden maar een minuut of 10).
12 meter Bandit DOS opgezet en het gaat allemaal perfect. Ik besluit van het water te gaan omdat er weer een bui aan komt. Kite op het strand gelegd en even mijn straps wat aan het verstellen. Ik voel een vlaag en kijk om. Meteen zie ik iemand geloft worden. Hij trekt zijn safety maar er gebeurd niets. Hij wordt op het strand gekwakt net voor een hek, wordt weer opgepakt en vliegt net over het hek en land 25 meter verderop in het duin. Ik schat dat hij minstens 5 meter de hoogte in wordt getrokken  dus helemaal releasen is geen optie voor hem. de kite stuurt inmiddels opzij met voldoende snelheid om hetzelfde nog eens te doen. kiter vliegt weer door de lucht en land (over mazzel gesproken) tussen 2 hekken in en komt tot stilstand. Ik denk dat hij inmiddels 100 meter heeft afgelegd en niemand van de omstanders kon hem bij houden. Resultaat; flinke kneuzing van de ribben en een hele zere rug. Hij was aanspreekbaar maar had veel pijn. Hij liep naar het water om zich af te spoelen. Geloof iemand niet alshij zegt dat het wel gaat want in het water zakte hij in elkaar. Een heel slechte combi met de zeer gevaarlijk stromingen en rips die daar staan. Na zo;n klap komt gegarandeerd de shock!! Ik heb hem naar zijn auto geholpen en zijn maatje heeft hem naar het ziekenhuis gereden.......
Oorzaak: kite op 12 uur en de leash suicide bevestigd. Bij mijn weten kite hij niet unhooked!?!!? Anderen bleven verder op het water, ver uit de kant. Als er dan wat gebeurd land je zachter dan op land. Dit was een goede reminder dat 100% safety NIET bestaat!!! Dit was een SLE style kite.
Persoonlijke lessen geleerd:
- Schat de situatie in wat weer betreft en heb een plan. Denk niet ach anderen etc. Misschien   wegen ze 50 kg meer en hebben ze een kite met een giga high end etc. Dat is tegenwoordig geen referentie meer. (Ik vaar vaak al met een 8meter DOS terwijl er ook nog mensen met een 12 meter bezig zijn)
- Kite laag houden als je loopt.
- Ken de safety features van jouw kite, controleer ze en oefen er mee

Ik lees jullie suggesties graag.

Be safe
TimLimbo

Berichten: 241
Antwoord #1 Oktober 06, 2010, 09:25:36
edit2Rapporteer  
Als je continue de lucht in gaat, moet je kiteloops maken, dan ga je weer lager.
Daar is ergens een goed filmpje van, maar of het 100% werkt, no idea
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 Oktober 06, 2010, 09:45:03
edit2Rapporteer  
dat is denk ik niet het punt hier
Kite niet boven je houden als je het niet vertrouwd, eind van het windvenster is betrouwbaarder
Flow-Rush

Berichten: 25
Antwoord #3 Oktober 06, 2010, 12:18:12
edit2Rapporteer  
dus als ik het goed begrijp, trekt die gast zijn safety, terwijl deze suicide vaart?

niet erg handig toch?
(en voor iemand die suicide vaart zou je zeggen dat deze genoeg ervaring/verstand heeft om niet met de kite op 12 te gaan lopen toch?)

Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #4 Oktober 06, 2010, 15:17:45
edit2Rapporteer  
suicide-mode is toch ook bedoeld om niet 100% te depoweren? En schijnt handig te zijn met uitgehaakte -tricks

Misschien een handige tip om morres aan te vullen. Kite eind van het windvenster zetten en 1 hand (indien mogelijk) op je safety..

Er is ergens ook een topic waar al deze dingen besproken worden.. Als het hard waait heb ik met oplaten altijd 1 hand bij de safety.. Als het misgaat niet twijfelen maar gelijk trekken
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #5 Oktober 06, 2010, 19:43:04
edit2Rapporteer  
wat is "de leash suicide bevestigd" ?
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #6 Oktober 06, 2010, 19:48:57
edit2Rapporteer  
Dan bevestig je hem aan je chickenloop of depowerkoord. Hierdoor houd je kite gewoon kracht als je op 5 meter hoogte bv een handlepass mist, en val je niet op de kop als een baksteen naar beneden.

Het nadeel is alleen wel dat je geen safety hebt. Want als je die trekt dan hangt hij nog net zo hard aan de leash.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #7 Oktober 06, 2010, 23:21:25
edit2Rapporteer  
safety zit toch altijd aan je depowerkoord ? Shocked
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #8 Oktober 07, 2010, 02:18:35
edit2Rapporteer  
Hi gehakt dag,Je depower koord loopt van van je chickenloop naar de powerlines van je kite. Zeg maar het koord dat door je bar gaat. Je safety line is de lijn waar je je leash aan vast maakt (5th line, een van je stuurlijnen etc. afhankelijk van de kite die je vaart) Als je de safety van je chickenloop activeerd blijft je kite compleet gedepowered aan je leash hangen.Suicide betekend dus dat je ipv je leash aan je safety vast maakt, hem aan je chickenloop vast maakt of boven je chicken loop om het depowercord vast maakt. Resultaat is hetzelfde. Dit doe je als je unhooked vaart.  Als je uitgehaakt je bar los laat werkt je kite als een parachute zeg maar. Maak je je safety line aan je safety feature van je kite vast (5th line bijvoorbeeld) dan kom je als een baksteen naar beneden als unhooked de bar los laat omdat je kite opeen 100% depowered.Vaar dus alleen siucide als je unhooked vaart, anders nooit. Je verliest namelijk je 100% depower. (enige optie is je kite helemaal los gooien).Bij somige kites kan je bijde doen. je kan dan je leash om de chicken loop doen en de ring van bijvoorbeeld je 5th line er ook aan maken. Activeer je de safetty van je chicken loop dan blijft je leash gewoon nog aan de ring van de 5th line zitten. (zie fotos van een van de recente topics op het discussie forum.)Ik ben blij dat ik dit er op heb gezet gehaktdag want jou vragen laten zien dat  de benaming  van de diverse onderdelen makklijk door elkaar te halen zijn. (of je kent de werking van je safety features niet.!!????!!) Kites zijn veeeeeeel veiliger geworden ........mits je precies weet hoe de safety in elkaar zit. Dat kan lang goed gaan hoor. Ik kite 6 jaar en heb mijn safety nog nooit hoeven gebruiken.  Dat maakt de noodzaak om te weten hoe je kite precies werkt echter niet minder. De laaste paar maanden hebben dat wel aangetoond met diverse fatale ongelukken.
Het ongeluk zoals in dit topic beschreven is een goed voorbeeld van iest wat ook met gemak dodelijk had kunnen zijn. Wij parkeren altijd op het strand en voor het zelfde geld was hij tegen een van de auto's geknald, of op een hek etc.

Voordat ik het water op ga stel ik me altijd even voor dat het mis ga en grijp mijn safety. Dit is nu zo gewoon dat ik hem blindelings weet te vinden. Ik hoop maar dat in een paniek situatie dat ook zo is.



KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #9 Oktober 07, 2010, 02:21:46
edit2Rapporteer  
Als je continue de lucht in gaat, moet je kiteloops maken, dan ga je weer lager.
Daar is ergens een goed filmpje van, maar of het 100% werkt, no idea

He Tim,
Wel eens een kite loop gemaakt als je echt gepowerd bent.?? Je komt inderdaad lager mar wel met 100km/uur. Ik ga het in iedergeval niet proberen LOL
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #10 Oktober 07, 2010, 02:26:34
edit2Rapporteer  
dus als ik het goed begrijp, trekt die gast zijn safety, terwijl deze suicide vaart?

niet erg handig toch?
(en voor iemand die suicide vaart zou je zeggen dat deze genoeg ervaring/verstand heeft om niet met de kite op 12 te gaan lopen toch?)

Ik weet het ook niet precies. Volgens mij vaart hij niet unhooked en had dus nooit zijn leash 'suicide' vast noeten maken. Kite op 12 uur is niet slim. Hij kan redelijk varen wat maar weer bewijst dat goed kunnen varen geen garantie is dat je alles zo veilig mogelijk doet.

Lopen met de hand op je safety kan helpen zoals Iwan zegt..... moet het alleen wel werken!!! persoon in kwestie laatst gesproken en achteraf.....etc etc. 
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #11 Oktober 07, 2010, 18:07:26
edit2Rapporteer  
Oke thanks voor de uitleg. Heb zelf geen 5e lijn op mn kite maar die leash zit bij mij direct aan 't depowerkoord vast. (Best bar 2010)
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #12 Oktober 09, 2010, 18:38:37
edit2Rapporteer  
Dit is dus een voorbeeld van suicide mode, maar dan met je safety erbij dit kan niet zomaar bij elk merk en type kite. Meestal zit de leash alleen om de chickenloop, en mensen die hem dan in de weg vinden zitten of bang zijn per ongeluk de safety te trekken zetten hem dan om het koord zelf.
Weet wel waar je mee bezig bent en wat de gevolgen zijn als je hem op deze manier bevestigd.



en hier dus zoals hij normaal gesproken hoort tezitten:
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #13 Oktober 09, 2010, 18:40:56
edit2Rapporteer  
En zo dus de Best bar: hetzelfde principe:
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #14 Oktober 11, 2010, 15:42:07
edit2Rapporteer  
ik vaar naish helix, ben beetje begonnen met uithaken, maar zou ik mijn safety ook alleen aan me depower koord kunnen doen waar je aan trekt om te depoweren, zodat als je hem loslaat dat die zelf het depower koord aantrekt zodat heel je kite gedepowerd is, of breekt dan het schroefje af waarmee die vast zit? zou zo ff foto's maken van hoe ik het bedoel.
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #15 Oktober 11, 2010, 15:55:33
edit2Rapporteer  
@Bezem, dat is het safetysysteem dat Liquid Force heeft, opzich prima met uithaken, maar laat je unhoocked los dan is de kans wel redelijk aanwezig dat je kite helemaal op ze rug gaat liggen opt water (niet ideaal voor relaunch).. ik zou gewoon aan je chickenloop/volledig om je depowerkoort doen!

Ciao
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #16 Oktober 11, 2010, 16:04:54
edit2Rapporteer  
swiftenaar bedankt alleen nog even een vraag, al zou je nou lijnbreuk krijgen hoe zou je dan het best kunnen handelen?
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #17 Oktober 11, 2010, 17:38:56
edit2Rapporteer  
swiftenaar bedankt alleen nog even een vraag, al zou je nou lijnbreuk krijgen hoe zou je dan het best kunnen handelen?

Deze vraag lijkt me een nieuwe topic waard!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #18 Oktober 12, 2010, 09:45:20
edit2Rapporteer  
ik vaar naish helix, ben beetje begonnen met uithaken, maar zou ik mijn safety ook alleen aan me depower koord kunnen doen waar je aan trekt om te depoweren, zodat als je hem loslaat dat die zelf het depower koord aantrekt zodat heel je kite gedepowerd is, of breekt dan het schroefje af waarmee die vast zit? zou zo ff foto's maken van hoe ik het bedoel.


Dat kan, maar dan moet je wel zeker weten dat ie a) je koord uit de cleat trekt.   b) vaar je met stopper? Dan moet die wel lossen als je released.
en c) Als je dan je bar verliest, je systeempie werkt en je vlieger depowered volledig tetter je dus wel uit de lucht.(....als aan HP's gaat beginnen.)



deze is dus de meest ideale.
- uitgehaakt hangt je leash aan je C-loop. je bar laten schieten en je kite blijft gewoon vliegen (suicide). lig je eenmaal in het water kan je naar je loop 'klimmen' en indien gewenst releasen.
- ingehaakt releasen laat de loop uit de ring schieten en je leash hangt alleen aan je 5th/safety line/ etc.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #19 Oktober 12, 2010, 10:00:43
edit2Rapporteer  
@ bezemsteel, dat moet kunnen hoor aan je depower bevestigen Smiley

Bij de 2010 helixen zit er zelfs een stalen oog aan het depowerkoord vast zodat je daar je leash aan kan bevestigen.
Ikzelf vaar ook wel eens zo, als ik denk dat ik ga uithaken (nog nooit geprobeerd uiteindelijk :S ) Als je de bar loslaat terwijl je uitgehaakt bent trekt ie dus volledig je depower aan en stort de kite gewoon neer. Je hoeft dan alleen jezelf maar naar je CL te trekken, inhaken en je kite weer te poweren.

hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #20 Oktober 12, 2010, 10:13:12
edit2Rapporteer  
@ bezem
je pleurt dus wel hard naar beneden zoals Vinnie zegt want bij het loslaten depower je je kite volledig want je trek het hele depowerkoord door de clamcleat.
Maar met de 2009 bar moet je hem op de bovenstaande manier kunnen bevestigen met je verkapte 5th met lus aan je cl bevestigen.
surfdude2

Berichten: 11
Antwoord #21 Oktober 12, 2010, 10:31:38
edit2Rapporteer  
@bezemsteel en Michael:


http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0&feature=related
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #22 Oktober 12, 2010, 10:41:31
edit2Rapporteer  
@ surfdude, dat bedoelde ik dus Grin

Aan je depower kan er lijkt mij weinig misgaan. En relaunch is zo gebeurd!

Bij de 2009 versie kan je hem ook aan je depower klikken, dan gewoon de haak van je leash achter het laatste zwarte balletje van je depower.

@hijo,  door de lus van je safety en aan je CL, Komt hij dan wel goed los als je released? Lijkt mij dat je CL dan niet lekker door de haak van je leash glijd?
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #23 Oktober 12, 2010, 11:36:38
edit2Rapporteer  
......@hijo,  door de lus van je safety en aan je CL, Komt hij dan wel goed los als je released? Lijkt mij dat je CL dan niet lekker door de haak van je leash glijd?

Daar is 't ie wel voor bedoeld. mag aannemen dat ze dat een keertje of 1000 getest hebben.....
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #24 Oktober 12, 2010, 12:00:56
edit2Rapporteer  
@Bezem, lijnbreuk is gewoon safety trekken en self resceu uitvoeren!

Nog naar fehmarn?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.