[Ervaring] (Bijna) ongeluk Strand Horst

KappuhH

Berichten: 3273
Oktober 18, 2010, 12:24:37
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag, NO voorspelling met knoopje of 16. Had weinig tijd dus dacht even 2uurtjes varen op Horst omdat er verder in de buurt niet te varen is met die richting.

Had alleen mn 12 meegenomen gezien de voorspellingen. Ik kom daar aan, blijkt het flink harder te waaien, zo'n 20 knopen schat ik. De meeste mensen met een 9 of een 7 op het water. Heb het een poosje aan staan kijken, ingeschat en had genoeg vertrouwen om met mn 12 het water op te gaan. Voor de kant was het enorm vlagerig (waarom zet iedereen dan zn kite hoog, als ie dan uit de lucht valt ben je eerder de Sjaak dan als je je kite gewoon boven het water houd).

Ik had iemand gevraagd me zo dicht mogelijk bij het water op te laten, ging prima, loop naar het water, vaar weg (met rechts voor) en kon de kite makkelijk houden, dus de maat was geen enkel probleem. Ik zie iets verder het water op, iets upwind iemand zn kite aan de rechterkant op het water crashen. Voor mij geen enkel probleem maar ik dacht nog: beginner, Horst, vlagerig, laat ik uitkijken en vaar dus direct zoveel mogelijk downwind. En zie in mn ogen de kite al aan komen vliegen. Ik had geen tijd meer om te draaien, ontwijken of wat dan ook. Mn eerste reactie was: onder water. Dus duik vanaf mn boardje onder water om te voorkomen dat ik direct door een lijn gepakt wordt. Hoor een knal, en toen ik weer boven water kwam (geen idee of ik echt onder water geweest ben, maar mn hoofd in ieder geval wel) zag ik dat de kite (een 9m Cabrinha Nomad 2010) ongeveer ter hoogte van mn depowerstrap op mijn bar/lijnen enz gekomen is en inmiddels helemaal om me heen gevouwen is. Gelukkig kon ik mn kite nog controleren maar en trok wel steeds iets aan de linkerkant van mn bar dus moest echt moeite doen om mn kite laag te houden. Aan de ene kant van de bar zat het doek van de Nomad gevouwen en dat hield ik dus bij de bar vast. Inmiddels zat de bridle van de kite om mn benen gewikkeld maar gelukkig kon ik die eer vrij snel af krijgen. Inmiddels zat de LE van de Nomad strak om mn middel, stond ik in de bridle van de kite. Ik keek naar de gebruiker van de Nomad, die stond echt te kijken van: wat moet ik nu, maar deed niks. Toen maar naar de kant geroepen want durfde mn eigen safety niet te trekken. Omdat ik midden in de andere kite stond kon er ergens wat achter blijven hangen met alle gevolgen van dien. Er kwamen 2 jongens vanaf de kant aanrennen om te helpen. Ik besloot daar op te wachten met de hand aan mn safety. Toen ze halverwege waren kwam er een windvlaag of er gebeurde iets met die Nomad dat weet ik niet. Maar in ieder geval kon ik de bar van mn eigen kite niet meer goed houden en kreeg ik zo'n ruk aan de rechterkant dat de kite heel snel naar links schoot, ik werd gelanceerd en trok in de lucht nog mn safety.

Ik heb heel veel geluk gehad. Ben dwars door het doek van die Nomad getrokken want die was in het midden van boven tot beneden helemaal doorgescheurd. Alleen mn leash zat nog één keer door de bridle van de Nomand. Nadat ik die los gehaald had werd mijn kite aangepakt door één van die twee jongens en de ander pakte de Nomad.

Toen naar de kant gelopen en de brokkenpiloot van de Nomad opgezocht. Bleek een Duitser te zijn. Gevraagd hoe het met hem ging, alles was goed maar "geen idee hoe het met die andere jongen gaat". "Nou dat ben ik, ik ben ook nog heel." Toen begon hij zich te verontschuldigen "Sorry ik ben een beginner". Op zo'n moment kun je kwaad worden maar dat lost niks op. Die gast had de schrik goed te pakken en zn kite helemaal kapot dus die zal die dag wel niet meer gevaren hebben.

Dit had dus echt heel anders af kunnen lopen. Op een paar schrammen na is er met mij en mn materiaal niets aan de hand. Alleen het is echt debiel wat voor taferelen je op Horst te zien krijgt. Beginners die in die harde vlagerige wind een half opgepompte 10m C-shape op willen laten, 4x de kite hard op het strand crashen. Niet gek dat sommige mensen een kitepas willen. En laten we direct een groot hek op de Oostgrens van NL zetten...
jurputje

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #1 Oktober 18, 2010, 12:39:33
edit2Rapporteer  
bij ons waide het ong 15 knopen harder?
jurputje

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #2 Oktober 18, 2010, 12:39:53
edit2Rapporteer  
nee bij ons waaide het 25 tot 30 denk ik
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #3 Oktober 18, 2010, 12:46:08
edit2Rapporteer  
Damn schrikken! Gelukkig geen lichamelijke schade! Maar goed dat die jongen niet aan zn safety had getrokken, dat had het nog gekker kunnen maken.
henkert

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #4 Oktober 18, 2010, 12:48:54
edit2Rapporteer  
Ik zag het gebeuren, het was maar goed dat je onder water dook. Die duitser vloog door de lucht achter zijn vlieger aan en stuurde hem recht op je! Shocked
ShadoW

Berichten: 21
Antwoord #5 Oktober 18, 2010, 12:49:11
edit2Rapporteer  
pfoe heftig, maar goed te lezen dat alles verder met jou ok is!
En die duitser, die is al beboet: geen kite meer = dus niet meer kiten en een hoop centjes voor een nieuwe Tongue
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Oktober 18, 2010, 13:50:54
edit2Rapporteer  
is geen bijna ongeluk, is gewoon een ongeluk Wink pinos, maar de vraag is eigenlijk. WAT DEED JE OP HORST, GEK!? Wink of was je bij je ouders?
 EINDELIJK WEST hendrik, awesome!
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #7 Oktober 18, 2010, 16:12:13
edit2Rapporteer  
Een paar weken geleden voor mij een soortgelijk voorval gehad: er plofte een kite een meter of 5 downwind voor me met de lijnen over mijn lijnen heen. Mijn reflex was het zelfde als die van jouw: meteen onder water proberen te duiken. Temeer omdat het een meter of 20 van de kant op Schellinkhout was, kon het wel eens tricky worden (keien!). Kite laag houden aan de rand van het windvenster was mijn motto toen ik weer tussen de lijnen, wat verstrikt, boven kwam. Gelukkig kon ik de lijnen rap van mij afkrijgen, temeer omdat er ook lijnen op nekhoogte om me heen zetten. Ook hier trok de beginner gelukkig niet aan haar safety en bleef de kite in het water liggen. Waarschijnlijk speelde de wind die slechts een knoopie of 15 was hierin wel een rol. In ieder geval kon ik mijn weg weer snel zonder kleerscheuren vervolgen.

Het blijft altijd oppassen met downwind passeren van, vooral, beginners...
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #8 Oktober 18, 2010, 17:04:39
edit2Rapporteer  
@Morres: jep en had weinig tijd vandaar.

Doe mij anders maar gewoon NO hoor, ideaal voor Loog. Ben je morgen op Harns? Misschien kom ik wel even langs, wel veel regen helaas Sad
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #9 Oktober 18, 2010, 20:26:57
edit2Rapporteer  
F*cking Hell, wat een verhaal!! Het is wel raak dit jaar!! Angry
Gelukkig staat de winter voor de deur.....Kitesurfen = wintersport!! (dan mot het wel rustig blijven  Angry )
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #10 Oktober 20, 2010, 13:47:03
edit2Rapporteer  
Voortaan je lijnenmesje pakken en die lijnen doormidden van de andere kite. Dit niet in 15kn natuurlijk maar in 20+ zeker wel.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #11 Oktober 23, 2010, 14:31:35
edit2Rapporteer  
Voortaan je lijnenmesje pakken en die lijnen doormidden van de andere kite. Dit niet in 15kn natuurlijk maar in 20+ zeker wel.
Dat is dus het gekke. Op het moment heb ik er helemaal niet aan gedacht dat ik een lijnenmesje in mn trapeze had zitten.

Weet trouwens ook niet hoe verstandig het is om de bridle of lijnen van een kite door te snijden waar je zelf tussenin staat...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Oktober 23, 2010, 15:04:10
edit2Rapporteer  
Dat is inderdaad niet niets, gelukkig is het redelijk goed afgelopen!
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #13 Oktober 23, 2010, 15:12:32
edit2Rapporteer  
niks voor je Hendrik! Pokke Duitsers..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.