waveboard

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
December 28, 2010, 11:48:18
edit2Rapporteer  
Ik was van plan om binnenkort te beginnen met het maken van mijn eigen waveboard om straples mee te gaan varen.
Als core wil ik XPS gebruiken. Ik heb nog wat vragen over het maken van zo'n board.
1. Wat voor soort hout is het best voor de stringer ?
2. Wat voor lay-up (aantal lagen glasvezel en welke zwaarte ?)
3. Iemand nog tips, voordat ik er aan begin ?
4. Kun je met dezelfde lay-up een SUP board maken ?

Ik wil namenlijk, als het eerste board maken me een beetje bevalt, ook nog een SUP maken van XPS en glasvezel
matta

Berichten: 195
Antwoord #1 Januari 02, 2011, 20:45:50
edit2Rapporteer  
Ik kan je niet helpen qua soort hout etc. maar in Acces magazine nr. 3 van 2009 staat een beschrijving hoe je een golfsurfboard ombouwt naar een kitewaveboard. Hierin word het volgende gezegd:

- kleine plank, vlakke rocker (waarschijnlijk voor de kleine golven in NL)
- scherpe rails

Qua lay-up leggen ze er 160g glasvezeldoek op, schijnt voldoende te zijn... In een ouder topic hier op KH word er het volgende op gelegd (board was wel een paar keer gebroken):

- 160 keper glas
- 160 keper glas
- 220 keper glas
- koolstof band
- oude surf board
- 220 keper glas
- 160 keper glas

Linkje: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=29019.0
Ik ben benieuwd, ga morgen een golfsurfboardje halen en deze ook ombouwen!
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Januari 03, 2011, 23:22:03
edit2Rapporteer  
Even een update.
Heb ondertussen besloten om toch maar eerst straps erop te zetten, en geen stringer erin te maken.
Ik ga de North Kontakt ongeveer namaken. http://www.kitehigh.nl/gear/Boards/North/Kontakt/2010
Heb vandaag XPS gehaald en de outline eruit gehaald. Morgen nog iets netter afwerken en dan verder.
Toch nog een aantal vragen.
Hoeveel epoxy heb ik nodig ? (Dus epoxy hars en harder totaal)
Heeft iemand misschien een idee hoeveel rocker de North Kontakt heeft (voor en achter)

Morgen waarschijnlijk een update met foto's
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Januari 03, 2011, 23:27:43
edit2Rapporteer  
@matta - Je moet enkel 3 lagen  glasweefsel zetten onder je voeten. De neus heeft genoeg aan 2 lagen
matta

Berichten: 195
Antwoord #4 Januari 04, 2011, 00:50:20
edit2Rapporteer  
Beste Eddy,

Tnx voor de tip! 3 lagen glasweefsel van 160g glasvezeldoek is voldoende om het board redelijk crash-proof te maken? En moet de onderkant ook nog enige versteviging hebben of deze lekker zo laten als origineel?
Het board wat ik gekocht heb is bijna even groot als de North Kontakt, iets breder en dunner.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 Januari 04, 2011, 22:43:02
edit2Rapporteer  
Vandaag niet zoveel gevorderd.
Bezig geweest om de rocker erin te krijgen, maar aangezien ik het board uit 1 plaatje van 10 cm haal moet ik die er dus uit zagen/schaven/schuren/watever Angry en dat is nog wel ff werk
Morgen nog weer ff verder.
Nog steeds de vragen:
Hoeveel epoxy heb ik nodig ? (Dus epoxy hars en harder totaal)
Ook wou ik graag nog weten of ik eventuele oneffenheden ergens mee weg kan werken voordat ik met de glasvezel/epoxy bezig ga.
En of ik de graphics erop moet maken voor of na de glasvezel/epoxy

Hieronder vast wat foto's
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Januari 04, 2011, 23:40:53
edit2Rapporteer  
Weet waar je aan begint. Dat geld voor alles natuurlijk, maar nog meer voor het zelf bouwen van een board en ik krijg alleen de indruk dat je je nog niet genoeg ingelezen hebt. Maar goed, daarom vraag je het natuurlijk ook allemaal  Wink

Ik heb dan nog wel nooit een schuimen surfboard geshaped, maar gezond verstand zei me dat ze die stringer niet voor niks gebruiken en wat zegt de 1e youtube hit:


http://www.youtube.com/watch?v=kIORGW3V8jA


Verder zie ik bijna alle shapers een egaal schuim gebruiken (dus geen bolletjes-piepschuim / EPS) omdat dat met schuurpapier zo vlak te krijgen is dat je je board na het lamineren bijna direct kunt aflakken.


Dat zijn dus al 2 fundamentele onderdelen die je het shapen een heel stuk makkelijker gaan maken en er zullen vast nog wel meer handige tips in die "How to Shape & Make a Surfboard" reeks zitten.
Vandaar dat ik me dus afvraag in hoeverre je zelf al "how-to's" bestudeerd hebt, want als je goed genoeg zoekt is alles wel te vinden (of je moet absoluut geen Engels kunnen lezen/verstaan, dan neem ik mijn woorden terug)

Ik hoop dat ik je niet al teveel negativiteit ingepraat heb, want als jij liever iets zelf uitprobeer dan het eerst tot in het kleinste detail op te gaan zoeken kan ik dat ook begrijpen, alleen soms zijn het net die kleine details die het allemaal zoveel makkelijker maken.
matta

Berichten: 195
Antwoord #7 Januari 05, 2011, 21:39:27
edit2Rapporteer  
@ Hape, dapper om het zelf helemaal van begin tot einde te proberen! Hoeveel kost zo'n blok schuim?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #8 Januari 05, 2011, 21:46:02
edit2Rapporteer  
blok kost 30 euro voor een blok van 2,50m bij 60 cm bij 10 cm
Na het zien van het filmpje ga ik vrijdag op school toch maar even een stringer maken
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Januari 05, 2011, 22:20:36
edit2Rapporteer  
Valt dat blok schuim van jou nu mooi glad te schuren of niet?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #10 Januari 05, 2011, 23:16:13
edit2Rapporteer  
Ja, blok is wel vlak te schuren.
Die  vraag over eventuele oneffenheden wegwerken is meer voor als ik iets verkeerd doe, hoop alleen niet dat ik dat nodig ga hebben
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #11 Januari 05, 2011, 23:51:40
edit2Rapporteer  
heb heeeeeeeeeeeeeeeeeel vroeger ook een wave board proberen te maken op deze manier.
1ste tip... draag goede stofbescherming, het is letterlijk k^%$nkerzooi
2e tip, lees je eerst in zoals evan al zei, lijkt veel tijd te kosten, maar die haal je absoluut weer in.

matta

Berichten: 195
Antwoord #12 Januari 08, 2011, 21:48:01
edit2Rapporteer  
Wat voor een lay-up ga je op het boad doen als je klaar bent met shapen?
En 30 euro, is niet heel veel geld! Voor onder de 100 euro kan je dus klaar zijn met een beetje geluk....
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #13 Januari 08, 2011, 22:27:32
edit2Rapporteer  
lay-up word boven 3 lagen en onder 2 lagen 160 grams keper geweven glasweefsel.
Maar onder de € 100 gaat me niet lukken.
€ 30 voor de XPS, € 70 voor epoxy, glasweefsel en pigment
En dan moet ik nog voetbandjes, inserts en vinboxen kopen.
Maandag weet ik als het goed is wat de vinboxen gaan kosten.
Heb een mogelijkheid bij Eddy van Versusshop (FCS Systeem) en ben aant mailen
met Jinne van Brunotti. Denk dat het Versusshop word, scheeld ook dat ik daar de inserts kan kopen.
En dan dinsdag voetbanden halen.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #14 Januari 08, 2011, 22:29:57
edit2Rapporteer  
Weet iemand trouwens welk materiaal ik nodig heb om de laatste laag aan te brengen ?
Omdat epoxy niet UV bestendig is had ik gelezen, DD lak of iets wat ik nu niet meer weet
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #15 Januari 08, 2011, 22:54:17
edit2Rapporteer  
ja, dd-lak kan, is er ook doorzichtig.. Alleen heeft Evan eens gemeld dat het erg meevalt hoe gevoelig epoxy voor UV is, hij had een boardje al een jaar zonder uv-resistente laag erop, en was nog prima

search woord is: doorzichtige rail(s )
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #16 Januari 18, 2011, 15:04:21
edit2Rapporteer  
Weer een update.
Afgelopen week niet zoveel tijd gehad ivm veel werk op school en 's avonds werken.
Vandaag weer redelijk gevorderd, zo'n beetje al het schuurwerk gehad.
Vinnen en vinboxen binnen, voetbanden binnen en de inserts binnen, dus morgen ofzo gaten frezen voor de inserts en de vinboxen.
Check de foto's hieronder.
matta

Berichten: 195
Antwoord #17 Januari 19, 2011, 14:19:44
edit2Rapporteer  
Beste Hape,
Ik zou even goed kijken naar de maten van een wave-board wat ontworpen is voor het kitesurfen en deze nabouwen. Je board is nu wel heel erg dik..... Wat ik heb begrepen uit een kitemagazine dat de rail ook scherp moet zijn aan de achterzijde, daar schijn je veel grip mee te hebben in de bochten.
Waarom heb je gekozen voor epoxy en niet voor polyester?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #18 Januari 19, 2011, 16:36:59
edit2Rapporteer  
ben ook nog niet klaar met schuren, ik was er zelf ook al over uit dat hij nog dunner moet en de rails gaan nog scherper. Denk als de rails scherper zijn dat de dikte minder lijkt.
Echt veel moet er middenin niet meer af
jantjuhhh3

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #19 Januari 25, 2011, 16:29:15
edit2Rapporteer  
ik zou ook nog een stuk van de bovenzijde van de achterkant afschuren, weet niet wat de theorie erachter is maar de tail van de meeste productieboardjes is een stuk dunner in vergelijking met het midden van het board.
Emielkruisdijk

Berichten: 808
Antwoord #20 Januari 25, 2011, 17:25:59
edit2Rapporteer  
Volgens mij moet het board echt een stuk dunner! Ik denk dat ook de volume verdeling nog niet helemaal klopt, zoals het board nu is komt je voorste voet 50 cm van de voorkant te staan als je aan het varen bent. Tail zou ik zelf ook een stuk dunner doen voor meer controle in je turns. Rails moeten echt zo scherp mogelijk zijn de eerste +- 50 cm vanaf de achterkant! Ook lijkt mij de tail stuk te breed voor een kitegolfsurfboard! De onderkant van het board moet ook helemaal plat zijn, dus niet als een rondbodem windsurfplank!  Ook denk ik dat wat nose-rocker extra niet kwaad kan! Wat zijn de maten van het board wat je probeert te maken?

ps. die scheur in je stringer bij de tail ziet er ook niet al te best uit!

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #21 Januari 26, 2011, 00:20:44
edit2Rapporteer  
Zal morgen nog wel ff keertje weer foto's uploaden,
Boardje is ondertussen dunner, de rails zijn ook scherper.
En heb ondertussen ook de inserts voor de voetbanden en de vinboxen erin.
Hopelijk kan ik morgen beginnen met lamineren.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #22 Januari 26, 2011, 00:47:49
edit2Rapporteer  
Weet niet of het al te laat is.. Laat de inserts weg, koop een blokje wax

Mooi project man, ben benieuwd!
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #23 Januari 26, 2011, 04:23:01
edit2Rapporteer  
Inserts zitten er al in, Ik wil later wel strapless gaan varen maar eerst maar eens oefenen met voetbanden. Die schroef ik er later wel af
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #24 Januari 26, 2011, 19:12:32
edit2Rapporteer  
Hierbij nog de foto's van hoe het er nu voor staat
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.