Voortaan eenduidig reglement voor kitesurfen aan de Belgische kust

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Februari 02, 2011, 17:28:09
edit2Rapporteer  


Er is een eenduidig reglement uitgewerkt voor kitesurfen aan de kust. Het reglement komt er na een reeks ongevallen. Bij het kitesurfen staat iemand op een kleine surfplank en laat men zich voorttrekken met een vlieger.
Aan de kust zullen voortaan zones worden afgebakend waar kitesufers hun vlieger mogen optrekken. Kiten kan tot maximum 6 Beaufort. Het materiaal moet ook aan enkele technische vereisten voldoen. De burgemeesters van de kustgemeenten vragen een financiële tussenkomst van de hogere overheden voor de implementatie van de nieuwe regels. Dat zegt schepen Patrick De Klerck (open vld) van Blankenberge.

 
Lanceerzones
Op de stranden komen voortaan lanceer- en insteekzones voor kitesurfers. De lanceerzones zullen met gele kegels worden aangeduid. In een aangrenzende insteekzone kunnen de sporters de zee op. Om veiligheidsredenen wordt naast een insteekzone een bufferzone van 50 meter voorzien. Die moet andere badgasten afschermen van de kiters.
 
Kiten wordt voortaan verboden bij windsnelheden hoger dan 6 Beaufort. De situatie in de voorziene zones zal met groene en rode vlaggen met daarop het silhouet van een surfer worden aangeduid. Bij afwezigheid van een vlag is kiten op eigen risico en voorbehouden voor kiters met een vaar- en reddingsbewijs.
 
HandBoek
De vliegers moeten voortaan over een snelle ontkoppeling beschikken die ervoor zorgt dat de kiter zichzelf snel kan bevrijden. Er wordt voorgesteld dat cursisten een helm en een rode lycra dragen. Kiters met een kitebekwaamheidsbewijs zullen een gele lycra moeten dragen. Ter sensibilisering zal een handdoek met daarop de nieuwe reglementering worden uitgewerkt. (belga/kve)
bron: www.hln.be
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #1 Februari 02, 2011, 18:02:38
edit2Rapporteer  
Hebben ze daar al een regering dan die er over kan beslissen?
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #2 Februari 02, 2011, 18:29:19
edit2Rapporteer  
Tja......... niet meer boven 6 Bft varen in Belgie ??
Zullen ze dan wel allemaal de Nederlandse kust komen opzoeken.

P.s. wist niet dat ze zo'n mooi blauw water hadden bij onze zuiderburen Wink
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #3 Februari 02, 2011, 18:45:32
edit2Rapporteer  

Hoe en waar halen we dat vaarbewijs?

Hopelijk laten ze ons in de herfst en de winter met rust, weinig tot geen clubs open, laat staan badgasten te zien...
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #4 Februari 02, 2011, 19:32:15
edit2Rapporteer  
Ja ik vroeg me net hetzelfde af.
Vaar- en reddingsbewijs, nog nooit van gehoord.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 Februari 02, 2011, 19:50:14
edit2Rapporteer  
we slaan allemaal door met z'n allen....wordt steeds gekker. belachelijk allemaal dat het zover moet komen.
sommige dingen zoals zones en die gele en rode hesjes, oke, dat is  best, maar kiten verboden vanaf 6 bft? pffff ik hoop niet dat dat hier ook gaat gebeuren. dan kap ik ermee.
gebeuren er bij 4 en 5 bft geen ongelukken dan? slaat nergens op.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #6 Februari 02, 2011, 20:05:48
edit2Rapporteer  
Nu al onduidelijkheid:

dit bericht zegt weer vanaf 7 bft,  goed bezig die beleidsmakers/media,  wat wordt het nu?

Kitesurfen wordt voortaan aan veel strengere regels onderworpen. Staatssecretaris Etienne Schouppe heeft een koninklijk besluit (KB) klaar. Ook in de politiereglementen aan de kust komen er nieuwe regels. Afgelopen weekend gebeurden er nog drie ongevallen aan zee met kiters.

Zo zal kitesurfen - waarbij je op een speciale surfplank staat en wordt voortgetrokken door een soort vlieger - in de toekomst alleen nog mogen in speciaal aangeduide zones. De sport wordt ook verboden als er wind staat van zeven beaufort of meer, kiters zullen op minimaal 200 meter van de kust moeten blijven en altijd een veiligheidsuitrusting moeten dragen, staat in een nieuw KB van staatssecretaris voor de Noordzee Etienne Schouppe (CD&V). Het KB gaat nu voor advies naar de gewesten en nadien naar de Raad van State.
 
Ook de West-Vlaamse gouverneur Paul Breyne wil dat er duidelijker regels komen voor kitesurfers. Hij roept alle kustburgemeesters volgende week samen over de kwestie. De gouverneur wil ook dat er een verplichte opleiding komt voor kitesurfers. (belga/vsv)
06/07/10 06u56
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #7 Februari 02, 2011, 21:07:02
edit2Rapporteer  
Hoger dan zes, is  toch zeven of meer  Joepie
 
paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #8 Februari 02, 2011, 21:35:40
edit2Rapporteer  
als je dit betutteling vind join dan de facebook groep
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_148608291862492&ap=1
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Februari 02, 2011, 21:36:02
edit2Rapporteer  
Idd wat kitebart als zegt, Goed LEZEN Ron Rodeo .
Tot 7 bft dus een max van 6 bft. Hopelijk komt het hier nooit zo ver.
Als het leuk begint te worden mag je niet meer  loser
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #10 Februari 03, 2011, 11:00:17
edit2Rapporteer  
ik LEES ook goed  Kiss
en ik ga niet uitleggen waarom, dan moet je maar GOED lezen. Grin



Vraag me trouwens af hoe ze dit ooit gaan monitoren. met een goedkoop metertje?

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Februari 03, 2011, 13:45:07
edit2Rapporteer  
Zoals Ron zegt:


http://vimeo.com/19490430


Wat is het nu, tot en met 7 of tot en met 6. Volgens mij tot en met 7 zoals in de eerste berichtgevingen destijds is gezegd (dit was toen al een koninklijk besluit dacht ik dus niet makkelijk te veranderen).
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #12 Februari 03, 2011, 14:05:25
edit2Rapporteer  

Net een mailtje gehad van een surfclub houder aan onze kust, voor 90 procent vd kiters verandert er niets.

Meer ga ik er momenteel niet over zeggen, geen paniek.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #13 Februari 03, 2011, 14:36:35
edit2Rapporteer  
Is niet helemaal waar, boven de 7 Bft ben je niet meer verzekerd en dat is toch wel belangrijk.
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #14 Februari 03, 2011, 14:42:36
edit2Rapporteer  
Dus de Belgieze plietzie loopt straks met een pistool, gummieknuppel en een windmeter op zak? schater
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Februari 03, 2011, 15:53:31
edit2Rapporteer  
Jammer dat de berrichtgeving betreffende deze materie behoorlijk slecht is / door weinig mensen echt goed wordt gelezen.

De bovengrens van 7 Bft was er al. Nu is de handhaving hiervan neergelegd bij de plaatselijke clubs. Deze clubs kunnen dmv een vlaggensysteem aangeven of er gevaren mag worden.  Is de club dicht hangen er geen vlaggen dan bepaal je het dus zelf. Waait het knalhard en je krijgt problemen is dit nu ter eigen verantwoording.
In tegenstelling tot NL, waar op sommige plaatsen aan het strand alleen door een select groepje ( leden) nog gekitesurfed mag worden blijft iedere locatie in België ook voor toeristen toegankelijk. Je moet je ( in het hoogseizoen / zomer) wel even aanmelden.
Zodra ik de tekst van deze regulering van de off. kant heb ontvangen zal ik hem hier ff droppen.
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #16 Februari 03, 2011, 20:20:39
edit2Rapporteer  
Het lijkt erop dat er bij het maken van deze regelgeving weinig of geen advies is gevraagd aan professionals, ervaringsdeskundigen en b.v. (IKO) kitescholen.

Okee, dit is een aanname, maar bijvoorbeeld 200 meter uit de kust blijven vind ik daar een voorbeeld van. Als je in de problemen komt kan je maar beter niet te ver uit de kust drijven. Dan hebben we het nog niet over het diepere water, eerder uit het zicht zijn van personen op de kant en veel lastiger hulpverlenen. Ook is de wind zelden pal aanlandig, dus hoe meer het naar sideshore gaat, Hoe langer het duurt dat iemand aan de kant komt, of zelfs een landpunt mist en naar open zee drijft.
Maar goed, dat hoef ik hier niet uit te leggen  Lips Sealed
Als deze regel er echt is, vind ik het een ronduit gevaarlijke en onverantwoorde maatregel  Angry
Vandaar dat ik me afvraag hoe deze regelgeving tot stand is gekomen.

Spelen in de branding en op de vlakke stukken (poeltjes) is er dan ook niet meer bij, dat gaat ten koste van onze mooie sport en zou enorm zonde zijn.

Hier: http://www.petitions24.com/no_kitesurfing_in_more_than_6bft_is_bullshit
staat een petitie tegen de nieuwe regels. Misschien dat massaal tekenen wat uithaald...

Hopelijk ben ik niet te voorbarig en blijkt de wettekst, of de handhaving ervan, straks mee te vallen :fingers_crossed:  ThumpsUp



Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Februari 03, 2011, 22:12:34
edit2Rapporteer  
@ CCaptain

Het is jammer dat je zo snel de conclusie trekt dat er geen vertegenwoordiging vanuit de kitesurfwereld aanwezig was. Die was er wel degelijk en hebben veel invloed gehad bij het tot stand komen van deze regulering. ( Het had er anders echt veel slechter uitgezien!)

Ook is het jammer dat er weer eens her en der mensen een eigen interpretatie van regelgeving geven. Om maar het genoemde "voorbeeld" van de 200m te nemen:

Er komen dus kitezone's , bij de kitezone is op het strand een landings en startzone. Het is zwemmers / badgasten niet toegestaan om binnen de kitezone te zwemmen enz. Binnen de kitesurfzone kun je gewoon alle kanten ( en ook dicht aan de kant ) kiten. Begeef je je echter buiten de kitesurfzone dan moet je een afstand van 200m aanhouden. Opmerkelijk feit: Bij iedere door de gemeente "gereguleerde" kitesurfzone aan de NL kust geldt deze regelgeving al........

Bij het bespreken van de max windgrens is er door de kitesurfwereld veel commentaar geweest. De kitesurfvertegenwoordigers hebben daar de autoriteiten weten te overtuigen dat het kitesurfen op de ene plek met 4 Bft gevaarlijker kan zijn dan op een andere plek met 7 Bft. Er zijn veel factoren die daar een rol spelen.

 Gezien de grens van max 7Bft ( of was het nou 6..) die voor dit overleg al bij "Koninklijk besluit" was vastgelegd, is besloten om de uitvoering van deze begrenzing neer te leggen bij de surfclubs. In de praktijk komt dat er op neer dat zolang de de surfclub het dus verantwoord vindt er een een groene vlag hangt  ( = kitesurfen).

Persoonlijk vind ik het een goed punt dat nu ook het dragen van een helm bij gebruik van een boardleash verplicht is.

Ik heb net vandaag de officiële tekst binnen gekregen. In eerste instantie ziet het er goed uit. ( tja ik had het liefst ook geen regels gezien bij het kitesurfen.......)
Ga straks de inhoud  echt goed bestuderen en post dan nog wel ff wat



Jeroen89

Berichten: 201
Antwoord #18 Februari 03, 2011, 23:07:21
edit2Rapporteer  
Ik kite eigenlijk nooit bij onze zuiderburen. In hoeverre heeft dit betrekking tot NL?? Gaat onze regering hier een voorbeeld aan nemen of gaan ze uit van onze eigen zelfredzaamheid icm knrm enz?
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #19 Februari 04, 2011, 00:23:04
edit2Rapporteer  
Dit komt uit de tekst

- zee kiezen alleen bij windkracht van minder dan 7 Beaufort, of bij een
 windsnelheid tot maximum 13,9 meter/seconde. De windsnelheid is
raadpleegbaar op grond van een objectief gevalideerd
windmeetnetsysteem.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #20 Februari 04, 2011, 01:23:06
edit2Rapporteer  
Typisch België:

de politiek is een puinhoop,
de wegen zijn een puinhoop,
het rijvaardigheidsopleiding is een puinhoop,
de planologie is een puinhoop,

dus: deze kitesurfregeling is ook een puinhoop.

Ik snap alleen het Goede doel nog steeds niet ....."ik heb getwijfeld over België" want dit lied is ook een  ...... puinhoop.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #21 Februari 04, 2011, 03:48:12
edit2Rapporteer  
Ik ben gelukkig een hele simpele ziel m.a.w. ik probeer moeilijke dingen simpel te maken en simpele dingen simpel te houden. Dit is voor veel mensen al lastig genoeg heb ik de indruk.

Maar als ik de laatste ongevallen bekijk, hier en bij onze zuiderburen, hoe had deze geweldig doordachte regelgeving dit dan voorkomen??? NOT denk ik zelf.......Wel respect voor de kitescene daar want anders had er waarschijnlijk nog gekker uit gezien qua regelgeving. En lessers met een helm en rode lycra is ook zo gek nog niet maar waarom dan de  rest weer een gele aan moet snap ik dan weer niet.......

Maar goed zoals gezegd 'een simpele ziel'
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #22 Februari 04, 2011, 06:50:35
edit2Rapporteer  
in het journaal op 21 sec , bij meer dan 7 Bft. Dus ze hebben de regel niet goed gelezen. (bij het journaal).

Iemand die les heeft met een rood hesje en als je Pro bent draag je een geel hesje!!!!!

Sorry, (Idefix) hieruit lijkt het wel dat er mensen (kenners) bij het overleg hebben zitten slapen....
Alles wat tussen lesser en pro zit wordt gewoon overgeslagen.....

Of wordt een ieder die les heeft gehad pas los gelaten als hij geld krijgt om te kiten schater


Alle gekheid op eeen kiteboard.....
handhaven van deze regels is een job op zich...
En wat gaat de controleur op windloze dagen doen....
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #23 Februari 04, 2011, 17:17:20
edit2Rapporteer  
En wat gaat de controleur op windloze dagen doen....

Parkeerbonnen uitschrijven Grin
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #24 Februari 05, 2011, 14:09:41
edit2Rapporteer  
@ Idefixe

Bedankt voor de extra uitleg!  ThumpsUp
Ik heb wel geprobeerd duidelijk te maken dat ik een aanname deed en dat ik hoop dat het mee blijkt te vallen.

Verder sluit ik me aan bij Hijo. Fijn iig dat er kennelijk toch naar de kitesurfscene is geluisterd.

Overigens las ik je bericht mbt de kiters in nood. Hoewel ik ook tegen al die regels ben, zou ik het verplichten van bepaalde vaardigheden vanaf 9 Bft niet eens zo gek vinden. Was gisteren ook nog even aan zee en het was daar echt bizar.

Sorry dat ik zo snel conclusies trok. Ik ergerde me aan het opleggen van die regels en heb wat te impulsief gereageerd.  Lips Sealed
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.