Provincie Flevoland anticipeert in nieuwe kitesurflocaties.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Februari 24, 2011, 16:05:15
edit2Rapporteer  
Provincie Flevoland anticipeert in nieuwe kitesurflocaties.

van de NKV regiocoördinator Tom Rotmans:

Na een aantal voorbereidende gesprekken heeft de NKV vandaag een schrijven van de provincie Flevoland ontvangen. De provincie Flevoland stelt zich in dit schrijven (binnen het wettelijke kader) positief op in zake kitesurflocaties in de provincie Flevoland en heeft haar medewerking aan de NKV in dezen toegezegd.
Een belangrijk gegeven hierin is het feit dat de provincie op gebied van NB wetgeving het bevoegd gezag is.  Door de NKV zijn in eerste instanties 8 potentiële kitesurflocaties aangewezen. Het betreft hier locaties in Urk, Lelystad, Almere en Zeewolde.
Een flinke stap op weg naar nieuwe kitesurflocaties!
marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #1 Februari 24, 2011, 16:12:59
edit2Rapporteer  
MOOI!!!!
minder ver rijden Wink
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #2 Februari 24, 2011, 16:35:52
edit2Rapporteer  
Strak bezig !!  ThumpsUp
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 Februari 24, 2011, 16:38:02
edit2Rapporteer  
goed nieuws!!!   zo zie je maar, achter de schermen is NKV hard bezig.
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #4 Februari 24, 2011, 17:58:59
edit2Rapporteer  
kunnen deze locaties ook via een kaart bekenbaar gemaakt worden zodat we met ze alleen weten waar deze locaties zijn waar we wel en niet mogen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Februari 24, 2011, 18:04:04
edit2Rapporteer  
Zodra ze officieel zijn worden ze natuurlijk hier bij de spots toegevoegd.
lolbroek3

Berichten: 244
Logs: 0 | 312 uur
Antwoord #6 Februari 24, 2011, 19:58:11
edit2Rapporteer  
Super! ThumpsUp
Strohrum Robby

Berichten: 39
Antwoord #7 Februari 24, 2011, 21:35:46
edit2Rapporteer  
Goed bezig NKV  Smiley

Keep up the good work!!!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Februari 25, 2011, 01:57:43
edit2Rapporteer  
kunnen deze locaties ook via een kaart bekenbaar gemaakt worden zodat we met ze alleen weten waar deze locaties zijn waar we wel en niet mogen

Voorlopig hebben we in Flevoland nog nergens toestemming het water op te gaan. Met de onmisbare ondersteuning vanuit de provincie gaan we nu vanuit de NKV richting de betrokken gemeentes.
Voor wat betreft een officiële (legale status) gaat er nog behoorlijk wat tijd in zitten. Een mooie tussenstap zou kunnen zijn dat we op sommige locaties ( vooruitlopend op legalisering) een gedoogstatus creëren. Zodra daar sprake van is zullen we deze locaties publiceren.
Vooralsnog geldt de status "kitesurfen verboden" 
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #9 Februari 25, 2011, 11:07:27
edit2Rapporteer  
Voorlopig hebben we in Flevoland nog nergens toestemming het water op te gaan. Met de onmisbare ondersteuning vanuit de provincie gaan we nu vanuit de NKV richting de betrokken gemeentes.
Voor wat betreft een officiële (legale status) gaat er nog behoorlijk wat tijd in zitten. Een mooie tussenstap zou kunnen zijn dat we op sommige locaties ( vooruitlopend op legalisering) een gedoogstatus creëren. Zodra daar sprake van is zullen we deze locaties publiceren.
Vooralsnog geldt de status "kitesurfen verboden" 
er wordt dus nu nergens gedoogd in Flevoland? ook niet op de 'Marina Lelystad' (rechts van de sluizen)?

ff mierbibsen: anticiperen op, participeren in. Tongue
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 Februari 25, 2011, 11:15:25
edit2Rapporteer  
naar laatste info gaan ze ook bij het Marinastrandje handhaven ( zodra de paaltjes / ballenlijn weer geplaatst is  ThumpDown

( over dat gebruik  participeren/anticiperen heb ik nog wel een leuke "discussie" / doen we wel ergens een keertje aan de waterkant  Tongue  )
isomis

Berichten: 205
Antwoord #11 Februari 25, 2011, 13:48:32
edit2Rapporteer  
Ze moeten gewoon even ergens aan de westkust een dik strand opspuiten Smiley Dat zou de uberspot van Nederland worden Smiley

Ik denk dat spots zoals pampushaven enz, als dat eerst gedoogd wordt komen ze snel tot de conclusie dat ze het nergens meer willen Sad Flevoland kent jammer genoeg gewoon nog geen ideale spot die veilig zijn.
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #12 Februari 26, 2011, 15:12:18
edit2Rapporteer  
Kijk eens wat een vooruit gang, minder ver rijden!!
JiePie

Geen avatar

Berichten: 140
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #13 Februari 26, 2011, 17:22:18
edit2Rapporteer  
Beter!:D
luukie

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #14 Februari 27, 2011, 15:36:16
edit2Rapporteer  
Urk is niet echt een mooie spot volgens mij. Te veel grote stenen die net onder het water zitten. Een redelijke grote klotsbak, geen plek om je kite op te laten en locals die er ook niet echt op zitten te wachten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Februari 27, 2011, 17:18:01
edit2Rapporteer  
Urk is niet echt een mooie spot volgens mij. Te veel grote stenen die net onder het water zitten. Een redelijke grote klotsbak, geen plek om je kite op te laten en locals die er ook niet echt op zitten te wachten.

Je MOET er niet heen hoor.
luukie

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #16 Februari 28, 2011, 22:51:47
edit2Rapporteer  
Vroeg me gewoon af omdat het strand en de dijk daar in de zomer vol ligt met badgasten. Ik vang nog wel eens geruchten op dat men in de kitesport zo min mogelijk negatief en zonder ongelukjes in het nieuws wil komen.
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #17 Maart 01, 2011, 18:49:29
edit2Rapporteer  
mmm ben je zelf lokal op urk (waar je dus nog niet mag varen ) en wilt daar niemand hebben?
naja

Berichten: 355
Antwoord #18 Maart 02, 2011, 22:30:14
edit2Rapporteer  
Goede berichten hoor,gaat de goede kant op.
Nog een paar flinke stukken strand opspuiten  lans de polder kustlijn tussen Almere en Lelystad  zoals isomis al zei  zou helemaal te gek zijn!
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #19 Maart 03, 2011, 18:06:09
edit2Rapporteer  
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar deze nieuwe locaties. Is daar beeld materiaal van bijvoorbeeld?

Aanhakende op wat Luukie zegt. Ik kan me voorstellen dat er spots bij zitten die misschien niet zo kite vriendelijk zijn. Dat kan, zo zijn er wel meerdere.
Rijst mij echter de vraag: waar ligt de prioriteit? Kwantiteit over kwaliteit?


luukie

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #20 Maart 03, 2011, 18:29:43
edit2Rapporteer  
Ik heb daar familie wonen vandaar dat ik het ken en zou echt niet weten waar je je kite op zou moeten laten zonder problemen. Ook liggen er overal basalt keien langs de waterkant dus is lastig het water in komen. Behalve bij de strandjes waar als het warm is veel badgasten zitten.
Hoe zit dat trouwens met die windmolens die daar komen. krijgen de kiters daar geen last van???
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #21 Maart 03, 2011, 19:32:53
edit2Rapporteer  
Ik heb daar familie wonen vandaar dat ik het ken en zou echt niet weten waar je je kite op zou moeten laten zonder problemen. Ook liggen er overal basalt keien langs de waterkant dus is lastig het water in komen. Behalve bij de strandjes waar als het warm is veel badgasten zitten.
Hoe zit dat trouwens met die windmolens die daar komen. krijgen de kiters daar geen last van???

En zo kun je voor veel "potentiële kitesurflocaties" heel veel bezwaren bedenken. Op die manier zijn we in NL snel klaar. De overheid wil dat de jeugd meer gaat sporten. Er worden kapitalen geïnvesteerd om meer mensen te laten sporten. In Nl zijn we goed in kitesurfen. Op de ene locatie zijn we snel klaar op de andere zal er geïnvesteerd moeten worden.
In heel Flevoland liggen er basalt keien langs de kant en daar zijn best wel ( betaalbare ) oplossingen voor.
Je zou bijna gaan denken dat er kitesurfers  zijn die geen behoefte hebben aan nieuwe locaties  Grin
Wil je bij overheidsinstanties 100% succes hebben dan moet je op 200% inzetten......
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #22 Maart 03, 2011, 22:35:23
edit2Rapporteer  
Lijkt me verstandig dat onze sport wordt beoefend op een verantwoorde en veilige manier. Dat komt alleen maar ten guste van onze sport. Ik denk dat we het daar over eens kunnen zijn, niet?

Vanuit dat oogpunt lijkt het mij verstandig om in te zetten op kwalitatief verantwoorde spots, ipv het hebben van zoveel mogelijk spots.

Ik ben niet zo goed bekend met de situatie rond het ijsselmeer en flevoland. Gezien de hoeveelheid water zijn er volgens mij maar relatief weinig locaties om te surfen. Dus hardstikke goed dat er gezocht wordt naar mogelijkheden. Die mogelijkheden moeten ook komen. Ik heb alleen het vermoeden dat kwaliteit van een spot er te weinig toe doet.

Ik kite aan zee, en ik ben vorig jaar welgeteld 1 keer in enkhuizen geweest. Daar heb ik dingen zien misgaan, daar heb je soms geen woorden voor. Door onkunde van sommige, zoals je die natuurlijk aan zee ook ziet. Maar ook door de inrichting van de spot. De plekken waar je moet oplaten. Te weinig ruimte, geen uitloop mogelijkheid etc.
Dan vraag ik me af waarom de spot niet meer geschikt is gemaakt om te surfen, terwijl die mogelijkheden er wel zijn denk ik. Hoe denken jullie binnen het NKV daarover?

Tot slot. Ik vind dat wij niet op ieder water hoeven te kiten. Ja wij hebben recht op locaties, genoeg locaties en mooie locaties. Maar andere mensen en de natuur hebben ook het recht te kunnen kiezen van ons geen last te hebben.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #23 Maart 04, 2011, 00:38:05
edit2Rapporteer  
Ik vind het erg jammer dat je stelt dat je het "vermoeden hebt dat de kwaliteit van de spot er weinig toe doet" .

Veiligheid is een item wat de NKV hoog in het vaandel heeft staan. Een mooi voorbeeld daarbij is misschien de locatie Trintelhaven ( midden op de dijk Enkhuizen / Lelystad)
Sporadisch werd hier gekitesurfed. Deze locatie werd in eerste instantie ook meegenomen in het hele Natura 2000 / BPR overleg. Echter het feit dat je hier direct aan een zeer drukke weg zit en in geval van een losgeslagen vlieger deze bijna altijd over de de weg gaat is er gekozen voor veiligheid: In de directe omgeving zijn genoeg alternatieven te vinden waardoor de meerwaarde van deze locatie o.i. niet opweegt ten opzichte van de veiligheidsrisico's voor deze locatie.
Er is voor gekozen om deze locatie "los te laten"

De locatie Enkhuizen is ook een "mooi" voorbeeld in dit verhaal. Op het water is dit een geweldige spot. De condities aan land zijn echter sterk voor verbetering vatbaar en ook relatief eenvoudig te verwezenlijken. Gammele, gladde steigertjes met basaltblokken aan de kant. enz. Vanuit de NKV gaan we dan kijken hoe we de situatie kunnen verbeteren en dan loop je tegen de eerste belangrijke drempel aan: de locatie heeft ( nog) geen off. status. Het kitesurfen is hier gedoogd en heeft dus ( voor de wet) geen bestaansrecht. Wil je de zaken aan de kant/oever  gaan veranderen dan heb je te maken met vergunningen op allerlei gebied. Heb je geen off. status dan ben je wettelijk illegaal bezig en krijg je nooit een toestemming om de zaken aan te passen c.q. financiële ondersteuning vanuit de overheid /( EU)



 Ingezet is dus op een officiele status: ontheffing BPR en opname in de Natura 2000 procedure. Daar zijn we de afgelopen jaren druk mee geweest ( dit geldt overigens voor alle binnenwaterspots in Noordholland) Nadat we de officiele status van kitesurflocatie hebben kunnen we met de plaatselijke autoriteiten aan tafel gaan zitten. Het voorwerk  ( BPR ontheffing / Natura 2000) is door het bestuur vanuit de regiocoordinatie verricht. Er staat een hele club enthousiaste regiovertegenwoordigers klaar om de zaken dan ter plekke aan te pakken en dat gaan we zeker doen. Ik hoop dat we dit jaar hier nog mee kunnen starten.

In Flevoland zijn we nu zo'n dikke 5 jaar bezig. De door de NKV voorgestelde locaties zijn in eerste instantie door ons ( NKV) beoordeeld op haalbaarheid op het gebied van BPR ( veiligheid t.o.v. andere gebruikers) en het Natura 2000 verhaal ( een kitesurflocatie in een voor de natuur kwetsbaar gebied willen wij ook niet)  Sommige voorgestelde locaties hebben weinig aanpassingen nodig en bij anderen zal er een flinke investering gedaan moeten worden om te komen tot een verantwoorde locatie. De haalbaarheid zal zich in de toekomst uitwijzen......


Op dit moment is er op deze locaties voor de gemiddelde kitesurfer geen sprake van een veilige situatie. Dat is dus ook de reden dat de betreffende locaties in deze berichtgeving niet verder worden omschreven. We zitten nu echt niet te wachten op allerlei idiote toestanden.

Dat er een behoefte is aan meer locaties is gezien de overbevolking van veel bestaande locaties een feit.
Vanuit de NKV zijn we daar druk mee bezig. Dit houdt echter niet in dat we dan ook ieder stukkie water claimen. Op natuurgebied zijn er (te?) veel partijen die daar een kwaliteitscontrole op los laten. Daarnaast houdt de NKV de veiligheid goed in het oog: kun je bijv veilig starten/landen ? enz.
Nog veel werk te doen dus.
Ik kan er nog heel wat meer over schrijven ( ga ik vast nog wel een keertje doen  Tongue ) maar ga nu echt ff m'n bedje in.
luukie

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #24 Maart 04, 2011, 00:48:25
edit2Rapporteer  
thanx, een duidelijk verhaal
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.