Canon D60 / EOS 500D

Yoram

Berichten: 1217
Maart 13, 2011, 18:57:14
edit2Rapporteer  
Momenteel zoekende naar een spiegelreflex camera, alleen loop ik een beetje vast. Dus hopelijk willen de mensen met wat verstand van camera's mij opweg helpen.

Zit nu te twijfelen tussen een:
- Canon EOS 500D met 18 - 55mm IS en 55 - 250mm IS lenzen.
- Canon EOS 60D met 18 - 55m en 55 IS - 250mm IS lenzen.

De camera wil ik vooral gebruiken om wat actie foto's + film van het kiten vast te leggen, maar ook om gebouwen, natuur en cultuur van landen vast te leggen (laatste voor een website). Nu hebben beide camera's een filmfunctie, wat moet ik daarvan verwachten. Ik heb begrepen dat je maar een brandpunt hebt waarmee je filmt. (Nu is de vraag kan je dat niet tijdens het filmen steeds aanpassen/opnieuw scherpstellen, er zit op beide camera's liveview op). Of is de filmfunctie op zo een ding gewoon *** en kan ik beter ook de camera's in overweging meenemen zonder filmfunctie ?

Nu zag ik dat de 60D zand en spatwaterdicht is. Voor de rest zie ik weinig verschil tussen die 500D en 60D, op de prijs van 500 euro verschil na dan. Wat raden jullie een amateur aan in zo een geval?

En ik neem aan dat je voor het kiten alleen de 55 - 250mm lens gebruikt? Hoe groot is het bereik van deze lens? (Misschien handig om die 18 - 55mm lens weg te laten)?

Of nog suggesties voor andere camera's? Superzoom in plaats van spiegelreflex etc....? (Hoe goedkoper de camera hoe meer ik overhoud om nog een Go-pro surf hero aan te schaffen)...
Guus91

Berichten: 163
Antwoord #1 Maart 13, 2011, 20:32:34
edit2Rapporteer  
Een vriend van mij heeft een Canon 7D. Super mooie camera en perfect om mooie sfeershots te maken! Tuurlijk kun je er ook prima actie mee schieten maar ik ben toch van mening dat echte actie niet goed overkomt met een spiegelreflexcamera!
Wat de lensjes betreft heb je sowieso een telelens nodig als je van de kant af filmt. Die standaardlensjes zijn trouwens best wel prut.. Als je echt mooie beelden wilt maken moet je zorgen dat je een lens hebt met een zo laag mogelijk diafragma! Vaste objectieven hebben meestal al een lager diafragma dan bijvoorbeeld 18-55mm. Voorbeeld van een spiegelreflex met 50mm f:1.4
http://www.youtube.com/watch?v=rFqjXQZsSO4
Dit is zo veel mooier dan een 18-55 met waarschijnlijk een f:3.5-5.5!
Tijdens het filmen met een spiegelreflex is het het mooist als je handmatig scherp gaat stellen. Autofocus werkt niet.. Wat wel makkelijker is om actie te filmen is als je het diafragma dichter zet waardoor je minder scherpte-diepte hebt en dus zowel de kiter als de achtergrond scherp hebt!

Al met al is een spiegelreflex erg lastig om goed onder de knie te krijgen maar uiteindelijk is het zeker de moeite waard!!
Bij spiegelreflexcamera's is de body trouwens niet erg belangrijk. Het zijn vooral de objectieven die het verschil maken (en waar de kosten in gaan zitten..). Persoonlijk zou ik dus voor die goedkopere gaan en investeren in de lenzen!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Maart 14, 2011, 11:25:41
edit2Rapporteer  
500D en 60D zijn behoorlijk verschillend. Alleen al het aantal megapixels veschilt. Plus er zit bijna een jaar tussen de release van beide camera's.

De 60D deelt de sensor (APS-C cropfactor 1.6) met de 550D (de opvolger van de 500D) en 7D.

Voor kitefoto's vind ik de 500/550/60D niet zo heel geschikt, wat niet wegneemt dat je er prima foto´s mee kunt maken.
De reden is dat ik bijvoorbeeld graag met telezoomlens sequences schiet. Dan heb je een snelle burstrate nodig (de hoeveelheid foto's die je achter elkaar kunt schieten, ook wel fps genoemd)

Van de 60D is die goed, de 500/550D wat langzaam.

En niet onbelangrijk, ook de AF (autofocus = scherpstellen) moet snel zijn voor kiten. Eigenlijk is de 7D dan de enige geschikte camera van het stel, en die is flink aan de prijs. Maar dat heeft gewoon een reden.


Dan het filmen.
Dat kan waanzinnig goed met de 550D (500D minder), 60D en 7D. full HD en HD zelfs in slomotion (60 beelden per seconde).

Er is echter een groot nadeel aan het filmen van actie (kiten) met een D-SLR: de sluiter gaat horizontaal ipv verticaal bij een filcamera. Hierdoor krijg je als je horizontaal een bewegend object volgt vertekent beeld: de onderkant van het beeld lijkt trager te gaan dan de bovenkant van het beeld (en vv):


http://www.youtube.com/watch?v=MQCMsdhlXC0


Voor films dus beter nog voor de videocamera gaan. Of om leren gaan met de beperkingen van het filmen met een D-SLR.


Een standaard objectief kun je prima gebruiken voor kitefoto's te maken. Maar dan wel vanuit het water m.b.v een EWA Marinezak bijvoorbeeld. Juist door het f getal hoger te zetten zou je zelfs zonder AF kunnen fotograferen. Veel gebruikt bij groothoeklensen. Je hebt dan wel altijd een beetje zon minimaal nodig om hoge sluitertijden te kunnen halen.

Een lager f getal heb je meestal bij duurdere lensen (f2.8 of nog kleiner. Ik heb zelfs eentje met f1.4). Nadeel hiervan is minder scherptediepte: het gebied voor je lens wat scherp is en wat niet. Hiermee kun je je onderwerp mooi isoleren met een vage achtergrond. Nadeel is dat je dan een erg goede AF nodig hebt -> 7D (of heel veel skills)


En je vraag over het scherpstellen tijdens filmen: dit gebeurt d.m.v. zog. contrastdetectie ipv via je AF sensoren. "Normale" video en compact fotocameras's hebben dit ook, alleen omdat bij die camera's de scherptediepte veel groter is hoeft dat ook niet zo nauwkeurig te zijn als bij een D-SLR.

Kiters gaan echt te snel voor deze vorm van scherpstellen. Kortom hiervoor vrijwel onbruikbaar.

Echte digitale filmcamera's hebben ook geen autofocus. Daarbij gebeurd het nog steeds handmatig. Vandaar dat een cameraman ook veel skills moet hebben.
Bossy

Berichten: 338
Antwoord #3 Maart 14, 2011, 13:33:45
edit2Rapporteer  
de 500 voldoet prima met de sport stand Smiley
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #4 Maart 14, 2011, 18:06:30
edit2Rapporteer  

Thanks,  ThumpsUp Zit zeer nuttige informatie tussen.

Meer dan een 60D zit er niet, het is een goedkopere body plus Go-Pro surf hero of een 60D of camera van een vergelijkbare prijs met de juiste lenzen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Maart 16, 2011, 23:10:04
edit2Rapporteer  
550D is prima voor foto's + Go-Pro-tje kun je veel plezier aan beleven. Zeker de "onboard" actie is erg leuk. Ed (onze trefpunt forum local) heeft er volgens mij ook een.

60D is in principe wel geschikt voor sportfoto's (heb het ff opgezocht: heeft de AF sensor van de 40D/50D, dus goed). Filmen is een leuke bijkomstigheid mits je rekening houdt met de beperkingen (rolling shutter)

Echt zoveel prijsverschil zit er niet tussen een 550D/60D. iig niet genoeg voor leuk glas volgens mij.

70-200/f4.0 + 550D schijnt het leuk te doen voor surffoto's. Prijs ws. wel buiten je budget.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #6 Maart 18, 2011, 14:37:32
edit2Rapporteer  

 ThumpsUp 550D heeft nu de voorkeur, maar ga ze binnenkort is (sowieso 60D en 550D)beide in de winkel is in mijn handen houden. Die 550D scheelt toch gauw 300 euro, toch een aardige zakcent.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 Maart 18, 2011, 14:50:47
edit2Rapporteer  
kan je precies een go pro voor kopen, laatst nog dit filmpje mee gemaakt voor de wintersport; met een grote canon hadden we nooit zo veel op film gehad, want de go pro stop je gewoon in je broekzak..:

http://www.youtube.com/watch?v=DDPK6cg_dPs


 Cool
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #8 Maart 19, 2011, 20:38:26
edit2Rapporteer  

Ed, beelden zien er echt gelikt uit  ThumpsUp De HD versie neem ik aan...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Maart 19, 2011, 22:24:33
edit2Rapporteer  
Heb vandaag ook de 60D in mijn handen gehad. Is t.o.v. de 550D een makkelijker te bedienen camera, en ligt net iets beter in de hand (iets zwaarder en iets groter). Ook beter bestand tegen de elementen (maar, dan moet je objectief dat ook zijn).

Grootste verschil is de burstrate (fps).
Verder zitten er twee draawielen op voor de bediening van de camera, en een extra LCD schermpje bovenop de camera met de instellingen. Bij de 550D moet je daarvoor op het scherm achterop kijken. Voor filmen is het draaibare LCD scherm wel een pluspunt.

Deze zaken zijn alleen maar van belang als je zelf snel controle wilt hebben over de meeste camerafuncties. Hoef je dat niet, dan is de 550D een prima keuze. En de opvolger van deze camera, de 600D is er ook al met dat draaibare LCD scherm van de 60D.

Die HD gopro van Ed maakt prachtige, goed bruikbare beelden. En met de 550D/60D filmkwaliteiten prima te combineren tot een film.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Maart 20, 2011, 00:57:58
edit2Rapporteer  

Ed, beelden zien er echt gelikt uit  ThumpsUp De HD versie neem ik aan...

jep, en dit is 720p 30fps dus het kan nog een stuk mooier met dat ding
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.