[Ervaring] Strand horst (met goede afloop) zondag 22 mei

darky001

Berichten: 330
Mei 24, 2011, 21:47:47
edit2Rapporteer  
om toch het verhaal maar te vertellen wat mij zondag is overkomen.
op zich een vlagerige wind is hard en dan weer zacht is. weet niet of het iets te maken had met het toeval dat ik werd gelift en daarna door het water werdt getrokken.

De wind nam iets af en ik besloot toch het water nog effe op te gaan, loop geheel naar de linker kand richting de wind. na een flinke wandeling en goed te hebben gekeken of ik veilig kon starten gooide ik de kite omhoog. mijn maatje kwam in tussen ook aangelopen links langs het riet, tot zover ging alles goed. geen gekke dingen dus mijn board aan mijn voeten en starten. op dat moment wordt ik spontaan gelift denk een metertje of 3 niks ernstigs dus, schop het board onder mijn voeten vandaan en probeer weer controle te krijgen. dit lukte niet dus dan maar los, op dat moment blijft mijn bar hangen en de kite gaat richting het riet, waar ook mijn maatje met zijn vlieger loopt. met een behoorlijke snelheid zie ik op het zelfde moment 4 lijnen op mij afkomen, dan zie je in een oog wenk effe je leven voor bijgaan, door een angst manoevre grijp ik de lijnen vast en gooi ze over mij heen, en miste een power lijn die op dit moment mij echt in mijn nek kapot gaat,of dit toeval was of zuiver geluk was weet ik niet. na dat een oplettende kiter mijn kite had gepakt ben ik naar het riet gestrompeld met het idee dat helemaal open lag, maar tot mijn verbasing had ik alleen zeer veel blauwe plekken, en een snee in mjn lies en blauw schouder en een schuur plek van de powerlijn in mijn nek. en een kapot duikerspak van de lidle. maar ik weet wel dat ik een goed gezinde engel op mijn schouder had en het nog kan na vertellen. er zijn al vele kiters die dit niet kunnen na vertellen.  ik was altijd al erg voorzichtig maar is nu weer verdubbeld, en ga het weer langzaam proberen als ik weer hersteld ben van de ervaring, die mij de rest van mijn leven wel zal bij blijven.


Darky


 
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 Mei 24, 2011, 23:59:10
edit2Rapporteer  
Jij had dus echt een engeltje op je schouder zitten .....bofkont Roll Eyes
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #2 Mei 25, 2011, 00:11:40
edit2Rapporteer  
Veel geluk inderdaad...

Alleen mij is onduidelijk waar die vier lijnen nou vandaan komen, andere kiter waar jij langs vloog? Of eigen lijnen, het is me namelijk onduidelijk hoe jij die lijnen over je heen gooit?
darky001

Berichten: 330
Antwoord #3 Mei 25, 2011, 18:36:07
edit2Rapporteer  
die gast die langs het riet liep had zijn kite in de hand, dus die lijnen zaten als het ware als een lus
en mijn vlieger ging er bij langs en ik zelf ging de lus in, en de bovenste lijnen gooide ik over me heen en een van de power lijnen greep me in mijn lies en nek.
de lijnen bungelden als het ware met de wind mee. het waren dus niet mijn eigen lijnen !
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Mei 25, 2011, 18:45:37
edit2Rapporteer  
Gewoon niet meer gaan kiten op Horst met ZW! Is altijd rete vlagerig, ik ben bang dat daar nog meer ongelukken gaan gebeuren (helaas).

Ga gewoon naar de kust waar de wind stabieler is.
lolbroek3

Berichten: 244
Logs: 0 | 312 uur
Antwoord #5 Mei 25, 2011, 18:54:16
edit2Rapporteer  
Gelukkig dat het goed is afgelopen! ThumpsUp

Horst is idd super vlagerig, opeens valt je kite uit de lucht, vervolgens pakt hij vol de wind en vlieg jij meters door de lucht. Niet ideaal! ThumpDown
mr007

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #6 Mei 25, 2011, 19:08:09
edit2Rapporteer  
Ik heb zondag zelf ook ervaren hoe verradelijk windstoten zijn.
Zelf ging ik afgelopen zondag kiten op de locale plas hier (rijkerswoerdse plassen @ Arnhem)

Aangezien dit ver landinwaards is en het erop leek dat er wel wind stond, maar ook weer niet gigantisch veel mijn 12m opgepompt....

Twee rakjes gevaard, tot ik op een gegeven moment wilde draaien. Bar volledig van me af geschoven en toen de stuurbeweging om te draaien gemaakt.
Ineens ging de wind vol aan, dus ik ging de lucht in.
Toen mijn kite aan land gebracht en een tijd naar mijn board moeten zoeken.

De wind ging de hele tijd aan uit, aan uit. Mijn 8m opgepomt en op het moment dat ik ermee het water op ging dacht ik al dat ik eigenlijk weer mijn 12m nodig zou hebben.
Door de vlagen besloten dat toch maar niet te doen, het was voor mij of met de 8 of niet.
Dus t varen lukte niet, kwam niet eens uit t water zo zwak was de wind dus toen maar gestopt.
Later ging de wind weer vol aan, maar had ik er geen zin meer in.
Volgens mij schommelde de wind op zondag hier tussen de 9 en 30 knp.

Heb dus een superslechte sessie gehad, maar was na afloop blij dat zowel ik als mijn materiaal geen schade hadden opgelopen.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Mei 25, 2011, 19:58:27
edit2Rapporteer  
ongelofelijk om dit soort verhalen te lezen! Op een plasje gaan kiten ergens ver in het binnenland is vragen om problemen.

Ik ben zwaar verslaafd aan kiten maar als ik alleen op gevaarlijke binnenmeertje ben aaggewezen dan zou ik lekker weer gaan windsurfen.

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #8 Mei 25, 2011, 20:12:41
edit2Rapporteer  
Lopen doe je daarom ook niet met je kite op 12 uur maar laag in de hoek als je dan een windvlaag krijgt trekt hij je alleen maar.

Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #9 Mei 25, 2011, 22:24:06
edit2Rapporteer  
die gast die langs het riet liep had zijn kite in de hand, dus die lijnen zaten als het ware als een lus
en mijn vlieger ging er bij langs en ik zelf ging de lus in, en de bovenste lijnen gooide ik over me heen en een van de power lijnen greep me in mijn lies en nek.
de lijnen bungelden als het ware met de wind mee. het waren dus niet mijn eigen lijnen !

Dank voor de toelichting, zo te lezen heb je heel veel geluk gehad!
mr007

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #10 Mei 25, 2011, 23:02:12
edit2Rapporteer  
ongelofelijk om dit soort verhalen te lezen! Op een plasje gaan kiten ergens ver in het binnenland is vragen om problemen.

Ik ben zwaar verslaafd aan kiten maar als ik alleen op gevaarlijke binnenmeertje ben aaggewezen dan zou ik lekker weer gaan windsurfen.



Ben dr gelukkig ook niet altijd op aangewezen Smiley

Zondag had ik geen auto tot mijn beschikking, normaal heb ik dat wel. Die plas is 5 minuten fietsen dus ik dacht ach waarom niet....

Was voor mij de laatste keer dat ik t daar heb geprobeerd
darky001

Berichten: 330
Antwoord #11 Mei 25, 2011, 23:14:50
edit2Rapporteer  
normaal heb ik nooit problemen en is het best wel te doen op horst, ik denk dat ik de wind en de bomen onderschat heb, en in een turbulente wind ben geraakt, we gaan het gewoon weer proberen maar niet meer in de buurt van die bomen met z/zw wind.

en nog een tip, een duikerspak is live saving. vooral met die nylon schouder pads.van de lidl ;-)
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #12 Mei 25, 2011, 23:28:17
edit2Rapporteer  
Mooi dat het zo goed is afgelopen! horst is idd 1 van de ergste spots met zw. (ooit 1 x geweest met zw storm drama na 10min gestopt)


Ik heb nu al een keer of 10 hierop de plaatselijke plas in me achtertuin (giesbeek) gekite en tot op heden nog 0 problemen gehad. Kijk de vlagen zijn vele malen erger als aan zee. Maar in vergelijking tot horst valt het me nog wel mee. En je houd er zoveel mogelijk rekening mee.
Kijk een 12 en een 8 is ook wel een verschil zeg . . .  en rijkerswoerd is echt een drama plas.

Maar wellicht piep ik ook anders als me een keer zoiets overkomt.

owja mr007 wij gaan in het weekend eigenlijk altijd naar zee of mirns als het waait dus als je een keer geen auto hebt en mee wil doe ff berichtje. Kan je zo mee.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Mei 26, 2011, 00:28:12
edit2Rapporteer  
Mooi dat het zo goed is afgelopen! horst is idd 1 van de ergste spots met zw. (ooit 1 x geweest met zw storm drama na 10min gestopt)


Ik heb nu al een keer of 10 hierop de plaatselijke plas in me achtertuin (giesbeek) gekite en tot op heden nog 0 problemen gehad. Kijk de vlagen zijn vele malen erger als aan zee. Maar in vergelijking tot horst valt het me nog wel mee. En je houd er zoveel mogelijk rekening mee.
Kijk een 12 en een 8 is ook wel een verschil zeg . . .  en rijkerswoerd is echt een drama plas.

Maar wellicht piep ik ook anders als me een keer zoiets overkomt.

owja mr007 wij gaan in het weekend eigenlijk altijd naar zee of mirns als het waait dus als je een keer geen auto hebt en mee wil doe ff berichtje. Kan je zo mee.

Kijk alsjeblieft uit op binnen wateren... Kan heel erg tricky zijn. En btw de meeste binnenwateren zijn toch offlimits voor kiters? Wettelijk verboden, op een paar uitzonderingen na?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.