[Ongeluk] Mirns 26-5-2011

Idefixe

Berichten: 8241
Mei 26, 2011, 16:16:05
edit2Rapporteer  
Het waait hard. Kijk uit!!!
Zojuist tel. vernomen dat het @ Mirns behoorlijk heftig is misgegaan.........
Zodra ik meer info heb gooi ik het online......

Info vanaf het strandpaviljoen:
(Duitse?) Kitesurfer wordt met vlieger in de lucht overvallen door een windvlaag: door het hek / prikkeldraad , over de dijk . Afgevoerd met ambulance.
Laten we er maar het beste van hopen.
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Mei 26, 2011, 16:31:10
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag was er ook een kite over de dijk gevlogen. Gelukkig niks ernstigs. Persoon in kwestie was alleen beduist dat zijn kite er als een razende gek vandoor ging. Hoop niet dat dit incident ernstig is. Hopende op een goede afloop.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #2 Mei 26, 2011, 16:39:19
edit2Rapporteer  
pfffff. "door een hek"  "over de dijk"


gvd, zal toch niet gelijk de eerste van het zeizoen worden he.....
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Mei 26, 2011, 16:42:55
edit2Rapporteer  
vreselijk nieuws!

Blijft voor mij toch ongelofelijk dat mensen toch gaan met dit weer. Ik had ook vrij gepland maar heb besloten niet te gaan omdat de wind 20 m/s was en daar is gewoon geen fun aan!

Ik hoop dat het mee mag vallen.

Reodude

Berichten: 434
Antwoord #4 Mei 26, 2011, 16:48:22
edit2Rapporteer  
Shit man, het gaat helemaal fout dit seizoensbegin.
En dan van alle voorvallen op de keidrukke spots zoals bvb Brouwersdam, waar gelukkig niets ernstigs is van gekomen, nog niet gesproken.

Veel beginners die of zichzelf overschatten, of toch niet echt de goede mentaliteit hebben meegekregen.

Laatst vol aanlandige wind, staan lessen waar ze amper konden staan te hoog tij en vol aanlandige wind, dicht bij de oever, terwijl al die kunners...er lekker langsheen scheuren..

gelukkig is het allemaal bij wat schelden en even wat paniekreacties, lijnen in elkaar enz gebleven , maar waar moet dit naar toe..?

Ik vond het zelfs zo gevaarlijk langs de oever dat ik gewoon mijn free race boardje ben gaan nemen, recht naar buiten gestoken en daar mijn kilometertjes gevaren heb, dan even gaatje zoeken langs de kant , binnenkomen, kite opgeruimd en wegwezen...het regende kites die op de kant knalden, en dan die oevermannetjes,die met hun lijnen en kites over het strand scheerden.

Nogmaals het verwonderd me dat er niet meer ongelukken gebeurd zijn, waar moet dit naar toe??

gelukkig heb ik veel tijd en kan ik door de weeks gaan, zodanig dat ik in het weekend niet meer moet , of als ze allemaal al terug weg zijn nog een paar late of heel vroege sessies trekken.

Wat kunnen en moeten we er aan doen..;een mentaliteitsverandering en verantwoordelijkheisgevoel cursus....maar dat brengt ons toch wel heel ver..

Wat gezond verstand zou helpen, maar velen zijn zoveel met zichzelf bezig..de lesser kijkt alleen maar naar zijn kite...de poser hoopt alleen maar dat er zoveel mogelijk zijn kunstjes zien..Scholen geven bij iedere wind en tij les..enz...

Ik vrees het ergste als dit zo blijft verder gaan.

En ja hoor, er verongelukken er iedere dag met de motor, de fiets, de auto enz..blijkbaar is dit minder extreem dan het melden van de kite ongelukken in de pers, en dan worden er direkt verboden en regels gemaakt, maar alle auto's motorfietsen kunnen nog altjd veel meer dan 120 rijden enz..

Wat doen we eraan??
Sterkte voor de ongelukkige!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Mei 26, 2011, 16:54:40
edit2Rapporteer  
Ik ben weleens op Mirns geweest, en daar is erg weinig ruimte om zonder al te veel kleerscheuren de kant opgetrokken te worden.

Klinkt zeer heftig, doet me denken aan een ongeval een aantal jaren geleden op Herkingen. Precies hetzelfde: jongen (ervaren kiter overigens) de dijk opgetrokken dwars door het prikkeldraad e.d.

Hij is er weer bovenop gekomen, maar dat heeft heel lang geduurd...
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #6 Mei 26, 2011, 17:06:02
edit2Rapporteer  
Citaat
Blijft voor mij toch ongelofelijk dat mensen toch gaan met dit weer.

Ik heb vanmiddag prima gevaren zonder problemen met een 7 meter.  ThumpsUp   ThumpsUp
Ik vaar met deze wind wel veel geconcentreerder en doe alleen sprongen die ik kan.  Ben wel op een gegeven moment van het water afgegaan omdat het niet relaxt varen was door de hardere vlagen. Dan kan je wel varen maar dan wordt het meer overleven.  ThumpDown


Sterkte voor die duitse kiter

 
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 Mei 26, 2011, 17:07:52
edit2Rapporteer  
Heeft ook te maken met gewicht/kitemaat. Als je 70kg weegt heb je met deze wind genoeg aan een 5,5 - 6m terwijl iemand anders prima met een 7-8m kan varen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Mei 26, 2011, 17:23:51
edit2Rapporteer  
Veel mensen zoeken het iedere keer in de "kleine maatjes" als oplossing.
Bedenk goed dat een klein vliegertje met dikke wind veranderd in een agressief monstertje.
Het zijn helaas vaak de beginners die dan door de enorme reactiesnelheid van de vlieger verrast worden. Kitesurfen onder de omstandigheden van vandaag is als het rijden van een TT in Assen met iemand anders ( de wind) die je gashendel bedient...
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #9 Mei 26, 2011, 17:29:17
edit2Rapporteer  
Daarom ben ik met hardere wind een stuk scherper en geconcentreerder dan ik normaal al ben i.v.m. het bovenstaande

Je wordt gelijk genadeloos afgestraft bij een stuurfout.  ThumpDown
mocem

Berichten: 874
Antwoord #10 Mei 26, 2011, 17:40:21
edit2Rapporteer  
Ik denk dat et zwaar depoweren van kites ook een probleem is. Veek kites worden er slecht bestuurbaar en zenuwachtig van wat snel resulteert in een stuurfout/ongeluk
allysa83

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #11 Mei 26, 2011, 19:25:17
edit2Rapporteer  
ik las op facebook dat er op mirns ook een ernstig ongeluk was met een duitser die de dijk over ging en er een trauma helicopter bij kwam....
ik hoop niet dat het zo is en anders dat het allemaal meevalt.. Sad
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Mei 26, 2011, 19:30:55
edit2Rapporteer  
Ik heb een aantal berichten gehad over een traumaheli maar op de diverse site's is er geen melding van inzet van een heli. Die gast schijnt wel een beste klapper te hebben gemaakt........
allysa83

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #13 Mei 26, 2011, 19:33:27
edit2Rapporteer  
is dat dan weer een ander persoon dan die waar dit topic over ging??
dat zouden er dan al 2 zijn...
Wjs

Berichten: 121
Antwoord #14 Mei 26, 2011, 19:38:27
edit2Rapporteer  
Ook niks kunnen vinden op http://www.112meldingen.nl/ ?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #15 Mei 26, 2011, 20:07:07
edit2Rapporteer  
Vandaag heb ik ook heel lang getwijfeld. Was ook van plan om richgting Mirns te gaan en heb ook de beschikking over een 7m2. In tegenstelling tot voetbal is het bij kite het moto "bij twijfel niet doorgaan" Soms moet gewoon, voor je eigen veiligheid, een keertje "nee" zeggen.

Mirns is opzich, in tegenstelling tot hoop andere spots aan het IJsselmeer, erg veilig want er is voldoende ruimte op het water. Nadeel is alleen dat er maar weinig kiters de ruimte opzoeken en geneigd zijn om samen te klonten.

In iedergeval natuurlijk alle sterkte voor de kiter in kwestie.
conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #16 Mei 26, 2011, 21:23:10
edit2Rapporteer  
ongelukje is zo gebeurd met deze wind.
sterkte
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #17 Mei 26, 2011, 22:00:55
edit2Rapporteer  
Dit is de betreffende melding:

15:54:52    26-05-11    
Melding   :   A1 HUNINGSPAED OUDEMIRDUM
Regio   :   [FRI] Regio 2 - Friesland
Urgentie   :   [HOOG]
Eenheden   :   [0320908] Officier van Dienst Geneeskundig Noord Friesland
Gj

Berichten: 1472
Antwoord #18 Mei 26, 2011, 22:46:25
edit2Rapporteer  
ik ben de hele dag op mirns wezen knallen, was goed te doen met de 7 wel een beetje vlagerig, toen ik rond 3 uur naar huis reed was er net een school met caution kites aan het lesgeven hoe fokking sick is dat :|

 daarnaast was er nog 1 NL met een ozone en een duitser met een cabrinha,
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #19 Mei 26, 2011, 22:56:07
edit2Rapporteer  
Weet wel dat er een iets oudere man bezig was met een 10m Ocean Rodeo en zn vrouw de kite laten oplaten wat niet echt soepel ging. Al leek et op et water wel redelijk ervaren.

Maarjah ik met mn 110kg ben toen et me te heftig werd met mn 10m van et water gegaan begin van de middag. En die man was echt niet zo zwaar als ik.

Hopen dat degene met dat ongeluk dat ie snel weer de oude is.
Sterkte
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #20 Mei 26, 2011, 23:20:14
edit2Rapporteer  
Dat wil je niet mee maken als kitesurfer, sterkte toegewenst naar die gast die het ongeval heeft meegemaakt!!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Mei 27, 2011, 02:52:45
edit2Rapporteer  
ik ben de hele dag op mirns wezen knallen, was goed te doen met de 7 wel een beetje vlagerig, toen ik rond 3 uur naar huis reed was er net een school met caution kites aan het lesgeven hoe fokking sick is dat :|

 daarnaast was er nog 1 NL met een ozone en een duitser met een cabrinha,


Gewoon fokking sick... Gewoon waardeloos!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #22 Mei 27, 2011, 07:11:37
edit2Rapporteer  
ik ben de hele dag op mirns wezen knallen, was goed te doen met de 7 wel een beetje vlagerig, toen ik rond 3 uur naar huis reed was er net een school met caution kites aan het lesgeven hoe fokking sick is dat :|

 daarnaast was er nog 1 NL met een ozone en een duitser met een cabrinha,

Als je met de omstandigheden van gisteren gewoon gaat lessen ben je echt niet goed bij je hoofd. Ik zie het al voor me: cursisten vandaag naar de winkel , kopen een klein vliegertje en hoppa met 30+ knp het water op..........
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #23 Mei 27, 2011, 07:12:06
edit2Rapporteer  
Weet wel dat er een iets oudere man bezig was met een 10m Ocean Rodeo en zn vrouw de kite laten oplaten wat niet echt soepel ging. Al leek et op et water wel redelijk ervaren.

Maarjah ik met mn 110kg ben toen et me te heftig werd met mn 10m van et water gegaan begin van de middag. En die man was echt niet zo zwaar als ik.

Hopen dat degene met dat ongeluk dat ie snel weer de oude is.
Sterkte

No hard feelings, maar heb je er wat aan gedaan?? bij mij had hij echt zijn kite niet de lucht in  gekregen, al moet ik desnoods ruzie maken maar een 10 mtr. met 35+ knoop ben je echt ziek in je hoofd. zijn vrouw weet niet beter waarschijnlijk?
en ervaring is geen garantie voor succes en ook geen vrijwaring om alles maar te mogen doen.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #24 Mei 27, 2011, 08:24:33
edit2Rapporteer  
Ja persoonlijk vond ik het niet zo hard waaien. Gemeten door iemand daar waren vlagen van 35 tot vlak voordat ik weg ging. Volgens mij heel af en toe een paar stoten later op de dag die wat harder waren.

Mijn 10m is in verhouding errug krachtig, met mn 9m was ik ook veel later van het water gekomen. Waarschijnlijk niet eens nodig geweest. (athans gebasseerd op wat ik sofar aan windsnelheden weet)

Ik wou net van et water af toen hij al bezig was met starten. Het start gedeelte zag er wat knullig uit vooral omdat hij zn vrouw zowat et water in duwde met de kite door net ets te ver upwind te gaan staan. Maar goed eenmaal op et water leek hij er niet veel moeite mee te hebben. Andere lichtere mensen stonden ook met 9s op het water..  Dus op DAT moment zag ik daar nog niet echt een gevaar in.

Maar goed windstoten blijven altijd ruk natuurlijk.
Hoop dat ongelukkige het goed maakt ondertussen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.