Irritatie en Agressie bij Kitesurfen !!!

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Mei 30, 2011, 20:46:43
edit2Rapporteer  
 Ik wil het dit keer niet over de vele ongelukken hebben van de afgelopen weken maar over Agressie en Iiritatie bij het Kite surfen

Afgelopen week zijn er weer 2 incidenten geweest waarbij agressie en irritatie was

Ik kwam zelf vorige week een bebloede windsurfer tegen op de parkeerplaats van Ijmuiden, De windsurfer had een conflict met een kite instructeur waarbij klappen zijn gevallen en vervolgens is de politie is er bij gehaald om aangifte te doen.
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=23361.21600

Van horen zeggen: windsurfer voer door tot vlakbij cursisten, kite-instructeur zei daar wat van, kreeg agressieve reactie, etc. etc., windsurfer haalde uit en kite-instructeur was wat beter in zelfverdediging. Inderdaad, ik hoorde het van de kite-instructeur.


Ook problemen met een doorgedraaide windsurfer op Schellinkhout maar door rustig ingrijpen is het gelukkig goed afgelopen
http://www.hanglos.nl/forum/267585/kiteforum-oh-oh-schellinkhout.html?CurrentPage=3#reactions

Op Schellinkhout kom ik al sinds de vorige eeuw waar ik ben begonnen met windsurfen in 1979.
Ik kan dus aardig wat windsurfers en maak regelmatig tijdens het kiten op het water een praatje met ze. Hoor ook een hoop geklaag dus over kite surfers. Irritatie dus van de windsurfers

In de beginjaren 2000 kwam het kitesurfen in opgang en toen ik weer eens voorbij werd gevaren door een kitesurfer ben ik overgestapt op het kiten en ben er aan verslaafd geraakt.

Heb aan sommigen windsurfers gevraagd of het het niet eens tijd werd om over te stappen om te gaan kiten. Ze bleven stug volhouden in hun passie voor het windsurfen.

Zo blijf je dus altijd 2 groepen watersporters houden die rekening met elkaar moeten houden !!!!! Dit houdt een hoop irritatie naar beide kampen waaruit weer agresie kan voortvloeien, zie het incident op Ijmuiden

Toen ik begon met kiten kon ik bijna iedereen op schellinkhout en was de sfeer zeer relaxt.
Het probleem bij Schellinkhout is dat het te druk wordt en dan met name in de weekeinden. Te veel mensen op elkaar en te weinig ruimte. Ander probleem is dat het de perfecte beginnersspot is dus een zoot beginners en begrijpelijk natuurlijk. Ook hierdoor weer veel kiteschools die les geven waaruit nog meer irritatie ontstaat

Eigenlijk is alles al bekend en beschreven hierboven maar hoe gaan we hiermee om in de toekomst ????
Ik weet het eigenlijk niet en wie het weet mag het zeggen. De kite sport is op dit moment eigenlijk te populair aan het worden en ik verwacht nog veel meer van zulke incidenten hoe erg ik het ook vind.

Persoonlijk probeer ik de weekeinden in Schellinkhout te vermijden maar op een mooie zonnige zondag of zaterdag is het op Zee ook zeer druk.

Ik vind het zeer jammer en weet eigenlijk niet hoe we in de toekomst meer van zulke incidenten kunnen voorkomen.

Wie de oplossing heeft mag het zeggen !!!!!!!





Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Mei 30, 2011, 21:01:04
edit2Rapporteer  
 ListenToMe ListenToMe ListenToMe laat die windsurfer alsjeblieft lekker windsmurfen, ga ze nou niet overhalen... Roll Eyes anders hebben we niemand om te pesten/ overheen vliegen  (kitehigh_kitesmiley)en zijn de spots ubervol, voor zover ze dat al niet zijn!!!

dus Richard: top dat je daarvoor wilt inzetten maar, doemaar niet...  schater
nog een regel... als je wordt geslagen, sla terug maar dan meteen K.O. anders niet zelf beginnen loser, snel weg varen (ja dat kunnen wij) 
Als het stormt 9bft niet kiten, ga windsurfen  Grin
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #2 Mei 30, 2011, 21:03:36
edit2Rapporteer  
Ik begrijp niks van zo'n gasten,
HALLO het is een hobby!
Zijn waarschijnlijk gefrustreerd ofzo?
Ik moet zeggen ik denk ook vaak nostalgisch terug denk naar een jaar of 5-6 geleden, wow, toen was je blij dat er nog een paar andere kiters waren om mekaar ff te helpen. Maarja opzoek naar een leuk eilandje ;-)
misterkitesurf

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #3 Mei 30, 2011, 21:14:03
edit2Rapporteer  
Jij bent al bezig met een oplossing door erover te praten op het forum..
Als we dit allemaal veel doen en proberen elkaar een beetje te dulden op het water dan wordt het een stuk makkelijker..

Verder komen we er niet onderuit dat er toch meer spots dienen te komen toegestaan door de provincien ,gemeenten en zal de vogelbescherming ook in moeten zien dat het beter is een paar vaste spots te hebben als dat iedereen maar overal zijn eigen spot gaat kiezen vanwege de drukte NU en in de TOEKOMST !.

Dit komt nml. de vogels en bescherming niet ten goede...
De watersport heef gewoon de ruimte nodig ,beter georganiseerd als een grote puinhoop en waterpolitie die toch al wordt bezuinigd overal moet pattroulleren ..Dat is een oneindige cirkel !!!.

Tevens ZAL ook met de huidige prijzen van nieuwe kites de toekomst worden dat de kiteshops zichzelf in de vingers gaan snijden !..
Door de prijzen zo hoog te maken !.
Dit komt een keer terug bij de verkopers !.

Er worden nu al geen verloren spullen meer op de sites gezet of juist mee genomen aldan niet gepikt !..GEK HE ?? BAR en lijnen al boven de 300EU !!!...
Kites boven de 1400EU !!!...

Als je nu denkt hij wijkt af van het onderwerp agressie op het water , Geloof mij deze punten hebben ook allemaal zijn invloed !!.

Daarom zal er nog een hoop moeten gebeuren en de eerste verantwoording ligt bij je zelf ,de Gemeenten ,vogelbescherming en kiteshops-scholen.


Mr ktsrf
 


  
misterkitesurf

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #4 Mei 30, 2011, 21:16:54
edit2Rapporteer  
Op uitzonderingen natuurlijk voor de mensen die er wel wat aan doen en proberen te doen ...zo ook respect voor degene die de gevonden spullen op de site zetten !..
Dit vergat ik er even bij te zetten ,moet worden gezegd !.

mr ktsrf
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Mei 30, 2011, 21:32:35
edit2Rapporteer  
Op uitzonderingen natuurlijk voor de mensen die er wel wat aan doen en proberen te doen ...zo ook respect voor degene die de gevonden spullen op de site zetten !..
Dit vergat ik er even bij te zetten ,moet worden gezegd !.

mr ktsrf

Ik wou net zeggen pas op je letters  schater

het word tijd voor surf spigiatrie Tongue 

het enige wat mij dwars zit is dat de surf scene echt verziekt word door zelf verrijking door bepaalde figuren... kijk dat er wat verdient moet worden snap ik als dat je brood is maar die massa productie scholen, daar is niemand bij gebaat behalve de portemonnee van de eigenaar!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Mei 30, 2011, 22:49:15
edit2Rapporteer  
Het ligt er niet aan of je wind of kitesurfers bent, maar hoe je instelling is. Ik begrijp heel goed dat windsurfers zich soms onnodig druk maken over kiters, vooral omdat ze kiten niet 'kennen', en ook omdat er gewoon prutsers tussen zitten. Kiten neemt meer ruimte en de kant dat je een wind/kitesurfers onderuit maait is groter dan wanneer je als windsurfers een fout/beginner maakt/bent.
Dat gezegd hebbende zijn sommige windsurfers wel een beetje arrogant, maar wacht, kitesurfers zijn dat even goed. Gelukkig hebben wij op Kornwerderzand nooit dat probleem, en hier op mn homespot zijn we zelfs vrienden.

Nou geen geluk over scholen die geld verdienen 'over lijken van anderen' die discussie ben ik en vast vele andere met mij spuugzat.
lars

Berichten: 418
Antwoord #7 Mei 30, 2011, 22:50:59
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekend in Ouddorp geweest.
Daar waren ook buggywedstrijden bezig. Stond duidelijk bij iedere ingang aangegeven. Deze jongens hebben dit netjes afgezet. Er is immers betaald om dit af te mogen zetten. Vergunningen voor dit soort evenementen zijn niet goedkoop!

Nu was de wind niet uit de meest ideale richting voor de buggyers. Maar goed er kon gereden worden.

Nu komen er halverwege wedstrijd een paar kiters die zich midden op het parcours settelen. Niet echt slim dus lijkt mij.

Nu komt er dus een buggy per ongeluk tegen een board. Niet hard gewoon een tikkie. Kiter over de zeik en geeft de buggyer een tik op zijn helm met zijn board. Als deze uitstapt en zijn vlieger landt, rijdt een andere kiter de buggy de zee in! Waar slaat dit gedrag op jongens!!!!
Die buggyrijder rijdt echt niet express tegen het board. Hij verwacht geen obstakels op het parcours! Stond allemaal toch echt goed aangegeven.
Ben er zelf ook geweest om te kiten dus......

Dit is nou niet echt goede reclame voor de kiters! Beetje jammer gasten.

Ik hoop dat de 2 kiters dit lezen. Kon ze helaas niet aanspreken omdat ze niet wisten hoe snel ze weg moesten gaan.

Kijk er kan altijd wat irritatie onstaan tussen de verschillende sportbeoefenaars! Dat hou je toch. Windsurfers blijven op kiters vloeken en andersom! Maar hou het bij vloeken. Het water is voor iedereen net als het strand! Hou het gewoon gezellig.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Mei 30, 2011, 23:06:27
edit2Rapporteer  
en dan in je achterhoofd de wetenschap dat de meeste kitesurfers die "ellende"veroorzaken niet op de kitesurfsites zitten.......
Je hebt op het water maar 1 grote groep en dat zijn watersporters........
de 1 in een bootje, de ander op een surfplank en weer een ander hangt aan een vlieger ( of staat bijv op zo'n soepding )
Doe je ding en hou rekening met elkaar.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #9 Mei 30, 2011, 23:06:40
edit2Rapporteer  
sluit me aan bij Morris.

Wij zitten de windsurfers soms in de weg, zij zitten ons ook weleens in de weg. Het zij zo. Maar feitelijk zijn wij een groter risico voor de mensen om ons heen dan de andere sporten. Ik vind dat wij ons daarna moeten gedragen.
Begrijpelijk dat agressie opspeelt op het moment wanneer je in gevaar komt door toedoen van een ander.
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #10 Mei 30, 2011, 23:19:32
edit2Rapporteer  
tja en als je een botsing op zoekt met een windsurfer wind hij het altijd met zijn punt op de plank. Heeft geen zin. De vaar richting van een windsurfer is vaak ook net wat anders dan van een kiter. Je kan je er wel aan irriteren maar veel schiet je er niet mee op.

Lang leven de lol en het plezier op het water.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #11 Mei 30, 2011, 23:25:09
edit2Rapporteer  
Citaat
laat die windsurfer alsjeblieft lekker windsmurfen, ga ze nou niet overhalen...  anders hebben we niemand om te pesten/ overheen vliegen  (kitehigh_kitesmiley)en zijn de spots ubervol, voor zover ze dat al niet zijn!!!

Het probleem gaat eigenlijk niet over de windsurfers en de kiters maar over het algemeen dat het veel te druk wordt en dit irritatie en agressie aanhaalt.

Maar een oplossing weet ik eigenliji niet !!! 
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #12 Mei 30, 2011, 23:26:21
edit2Rapporteer  
en dan in je achterhoofd de wetenschap dat de meeste kitesurfers die "ellende"veroorzaken niet op de kitesurfsites zitten.......
Je hebt op het water maar 1 grote groep en dat zijn watersporters........
de 1 in een bootje, de ander op een surfplank en weer een ander hangt aan een vlieger ( of staat bijv op zo'n soepding )
Doe je ding en hou rekening met elkaar.

Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste, houd rekening met elkaar
Dukeman

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #13 Mei 31, 2011, 10:10:56
edit2Rapporteer  
Ik loop als windsurfer en beginnend kiter al een paar dagen in m'n hoofd met een topic als deze. Vorige week naar mijn weten al meerdere ernstige kite ongelukken gebeurd verspreid over Nederland.

Als ik in de winter op bijv. Horst ga windsurfen varen we er met maximaal 10 man. Afgelopen zaterdag waren alle pakeerplaatsen afgeladen. Zomers is het gewoon zo ongelovelijk druk op de binnenwater spots. Horst, Mirns en Workum, waar ik zo af en toe kom is het soms gewoon te druk.

Ik zat te denken aan de volgende punten:

Een actiegroep op zetten met een reeks aan kiters(event. windsurfers). Het doel van deze actiegroep?

- Overal safety-clinics organiseren (vooral gevaren kiten op binnenwater/vlagerige wind en punten meenemen uit ongelukken uit het verleden, heb hier en daar al over wat gelezen, top!!)
- Overleg orgaan met de politiek / gemeentes (mogelijke heropening van spots i.v.m. immense drukte op bestaande binnenwater spots, of beperkingen opstellen op spots)
- 'Mindset' proberen te creëren bij kiters overal. Dan denk ik aan bij elke spots een serie van mensen die 'de badguys' aanspreken (dit gebeurd natuurlijk al, maar misschien is dit aan te sturen?) en vriendelijk verzoeken goed na te denken over hun kitecarriere. Niet alleen aanspreken maar ook plannen op te zetten om spots simpel weg veiliger te maken. 

Op marktplaats bijvoorbeeld heb ik maanden lang advertenties gezien over de gevaren van kitesurfen. Zo'n actiegroep plannen/acties verzinnen om dit zoveel mogelijk te verspreiden.

Goed, over wat een actiegroep allemaal kan doen valt erg te discussiëren, mij lijkt het me erg verstandig om iets in die geest op te zetten.

chico

Berichten: 1112
Antwoord #14 Mei 31, 2011, 10:18:10
edit2Rapporteer  
Hallo! Heb 17 jaar gewindsmurft op advanced niveau (ook Zuid Afrika en zo). Veel van mn oude maatjes blijven bij windsurfen omdat: ze kiten ENG vinden.

Dus het is onderliggende frustratie bij de smurfers maar toegeven....dat is een ander verhaal.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #15 Mei 31, 2011, 11:30:45
edit2Rapporteer  
Hey, veel kiters waren vroeger Windsurfers die overgestapt zijn en nu ineens alle Windsurfers als vreemden behandelen.
Voor niet kiters, inclusief windsurfers, surfers, komt kiten als gevaarlijk over, de meesten hebben angst voor de lijnen.

Ook het gedrag van veel kiters geeft vaak niet het goede voorbeeld:
-Kiters die hun 'kunsten' vlak langs de kant of het strand vertonen
-Kites die ongecontroleerd gestart en geland worden
-Kiters die zich niet aan de voorrangs regels houden, of vlak langs andere watersporters varen

Dit zorgt voor argwaan en angst bij andere watersporters.

Laten wij gewon het eerste principe van de Surf-, Windsurf- en Kitesport aanhouden: HANG LOOSE!!!
Dan zijn de meeste irritaies van tafel......
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Mei 31, 2011, 13:28:48
edit2Rapporteer  
Hey, veel kiters waren vroeger Windsurfers die overgestapt zijn en nu ineens alle Windsurfers als vreemden behandelen.
Voor niet kiters, inclusief windsurfers, surfers, komt kiten als gevaarlijk over, de meesten hebben angst voor de lijnen.

Ook het gedrag van veel kiters geeft vaak niet het goede voorbeeld:
-Kiters die hun 'kunsten' vlak langs de kant of het strand vertonen
-Kites die ongecontroleerd gestart en geland worden
-Kiters die zich niet aan de voorrangs regels houden, of vlak langs andere watersporters varen

Dit zorgt voor argwaan en angst bij andere watersporters.

Laten wij gewon het eerste principe van de Surf-, Windsurf- en Kitesport aanhouden: HANG LOOSE!!!
Dan zijn de meeste irritaies van tafel......


helemaal mee eens
Wjs

Berichten: 121
Antwoord #17 Mei 31, 2011, 18:34:54
edit2Rapporteer  
De normen en waarden en respect voor anderen zijn ook veranderd de laatste jaren.

Als je iemand ergens op wijst, of een opmerking over maakt, dan is er direct agressie en willen ze het liefst oplossen met de vuisten of erger met een mes...

Als je gezelligheid op een spot wil behouden moet je rekening met elkaar houden en respect voor de ander tonen.  ThumpsUp
zjunnusun

Berichten: 236
Antwoord #18 Mei 31, 2011, 19:46:45
edit2Rapporteer  
Er gaat niks boven Groningen!  InLove
De sfeer is hier altijd zo relaxed en dat mag ook weleens gezegd worden vind ik!
Mooi water is dus niet perse een mooie spot. Maaruh, nou niet allemaal hierheen komen he  Grin !
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #19 Mei 31, 2011, 21:31:12
edit2Rapporteer  
Gewoon allemaal lekeer ff normaal doen, dan komt het helemaal goed.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Mei 31, 2011, 21:38:53
edit2Rapporteer  
Het is net als in het verkeer: hoe drukker hoe meer irritaties, en hoe meer de gekken (falling down) eruit springen Tongue

Verschil is dat autorijden niet zo heel snel verboden zal worden, kiten echter...
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #21 Mei 31, 2011, 22:10:13
edit2Rapporteer  
Ik had ook nog een idee om schellinkhout een stuk veiliger te maken door  de windsurfers, recreanten badgasten en kiters apart te houden

Als je naar het water kijk om het weiland rechts erbij te betrekken.

Na 100 meter de stenen er uit halen en dan een soort strand (geul) te maken waar je gemakkelijk het water op kan gaan.
Windsurfers starten zonder problemen vanaf de kant en de kiters 100 meter verder het water op. Zo heb je geen hinder van elkaar bij het starten
En de meeste ongelukken gebeuren op de kant

De recreanten en badgasten blijven lekker aan de kant op het grasveldje links

Dit gaat een hoop geld kosten en dus niet haalbaar of van de Berg moet dit gaan sponseren en dan bijv zijn naam er aan geven als bijv het v.d. Berg Kite strand,

Of via een gedegen plan i.c.m het NKV, KNWV en de gemeente

Zit hier al sind een paar jaar aan te denken maar is het haalbaar ???

Idefix (Tom) wat denk jij hiervan ??

misterkitesurf

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #22 Mei 31, 2011, 22:34:24
edit2Rapporteer  
Ja, weer een appart verhaal Lars met die Buggiers !.
Goed dat hij een helm op had !

Klinkt als haalbaar en zelfs noodzakenlijk betreft Schellinkhout !..
Echter het is naturlijk voor iedereen het perfecte stukkie om alleen het kleine strandje te gebruiken. voor badgasten kiters en surfers..

Dus zou er een 2e strandje aan die dijk moeten komen !!..
Of is het al verarderd ben er 2x geweest is al weer 5 of 6 jaar terug denk ik..
Bedoel je dat met geld !!! ,aanpassing van de waterzijde ?..

Mij spiksplinter nieuwe RRD 8m heb ik na 1dag in bezit in de handen van mijn maat zien doorkruisen  door een surfer daar ,stuurfoutje van mijn maat ,maar mede doordat iedereen naar het zelfde stukje vaarde om via dat strandje eruit te kunnen !.

mr ktsrf


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Mei 31, 2011, 22:37:40
edit2Rapporteer  
Ik had ook nog een idee om schellinkhout een stuk veiliger te maken door  de windsurfers, recreanten badgasten en kiters apart te houden

Als je naar het water kijk om het weiland rechts erbij te betrekken.

Na 100 meter de stenen er uit halen en dan een soort strand (geul) te maken waar je gemakkelijk het water op kan gaan.
Windsurfers starten zonder problemen vanaf de kant en de kiters 100 meter verder het water op. Zo heb je geen hinder van elkaar bij het starten
En de meeste ongelukken gebeuren op de kant

De recreanten en badgasten blijven lekker aan de kant op het grasveldje links

Dit gaat een hoop geld kosten en dus niet haalbaar of van de Berg moet dit gaan sponseren en dan bijv zijn naam er aan geven als bijv het v.d. Berg Kite strand,

Of via een gedegen plan i.c.m het NKV, KNWV en de gemeente

Zit hier al sind een paar jaar aan te denken maar is het haalbaar ???

Idefix (Tom) wat denk jij hiervan ??


zou het helpen als je via de verschillende fora alvast een soort van handtekenigen actie begint? Daarmee kan je iig alvast aantonen dat deze issue onder de kite community leeft en dus ook het idee door ons (de kiter) gedragen wordt  en misschien ook onder de de badgasten en windsurfers dit plan ondesteund wordt... het zou iig aan kunnen tonen dat hier behoefte aan is
het is maar een klein gebaar die toch iets te weeg zou kunnen brengen
het is maar een idee...
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #24 Juni 01, 2011, 08:07:05
edit2Rapporteer  
Ik had ook nog een idee om schellinkhout een stuk veiliger te maken door  de windsurfers, recreanten badgasten en kiters apart te houden

Als je naar het water kijk om het weiland rechts erbij te betrekken.

Na 100 meter de stenen er uit halen en dan een soort strand (geul) te maken waar je gemakkelijk het water op kan gaan.
Windsurfers starten zonder problemen vanaf de kant en de kiters 100 meter verder het water op. Zo heb je geen hinder van elkaar bij het starten
En de meeste ongelukken gebeuren op de kant

De recreanten en badgasten blijven lekker aan de kant op het grasveldje links

Dit gaat een hoop geld kosten en dus niet haalbaar of van de Berg moet dit gaan sponseren en dan bijv zijn naam er aan geven als bijv het v.d. Berg Kite strand,

Of via een gedegen plan i.c.m het NKV, KNWV en de gemeente

Zit hier al sind een paar jaar aan te denken maar is het haalbaar ???

Idefix (Tom) wat denk jij hiervan ??



Hee Ries,

Lekker Topic snij jij aan.

Veiligheid/ agressie  zit inderdaad in de 'hedendaagse mindset'  en  beschikbare ruimte.

Het eerste is erg lastig aan te sturen, waarbij het credo ' verander de wereld begin bij jezelf en draag dit uit' een start zou kunnen zijn.

De beschikbare ruimte is ook niet makkelijk. Ik heb vorig jaar een aantal malen op verschillende manieren contact gezocht met de gemeente waaronder Schellinkhout valt. Dit was naar aanleiding van het dodelijk ongeval. Je zou denken dat dit de gemeentelijke politiek aan het denken zet en er bereidheid is om in ieder geval eens in gesprek te gaan. Ik heb tot op de dag van vandaag nog geen bericht terug gehad!

Ik denk dat het NKV hier een sturende rol in zou moeten hebben. Mogelijk kunnen ze/we een draaiboek ontwikkelen om de veiligheid te verhogen. Het is tenslotte een (groeiend) landelijk probleem. Een goed initiatief is al gestart met het geven van veiligheidsclinics. Mogelijk is er al een werkgroep met dit onderwerp aan de slag, maar die zou dan meer de achterban moeten betrekken.

See joes
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.