QR trekken of niet? MET POLL

Poll
Vraag: Safety trekken wanneer je kite op het land uit de lucht komt vallen?
Ja   -32 (72,7%)
Nee   -12 (27,3%)
Totaal aantal stemmen: 44

feddomw
Gast
Juni 04, 2011, 09:15:26
edit2Rapporteer  
Wind is vlagerig, schommelt tussen de 12 en 20 knopen. Staat op strand, kite op 12u, wind valt weg, kite zakt weg in het venster EN valt voorover door het gewicht van de LE.

Je ziet gewoon de kite langzaam voorover vallen, weer de lucht in krijgen gaat je niet lukken zie je direct.

Snel beslissen dus, trek je de QR alvast terwijl de kite valt, of wacht je af hoe de kite op de grond valt omdat je hoopt 'm te kunnen houden?

In dit geval viel de kite keurig pal downwind op de grond, LE naar beneden, vol in de wind en met twee vingers in de neus te houden totdat een vriend de LE even vasthield en ik naar de kite kon lopen om 'm neer te leggen.

Ik had mijn hand op de QR terwijl 'ie viel, maar dacht dat ik 'm wel zou kunnen houden en wou zien wat er zou gebeuren. Daarmee bedoel ik dat de QR trekken meer "gezeik" zou opleveren dan de kite downwind houden terwijl een maat 'm even pakte.

Ik had de kite ook een paar keer in het water gecrasht en kon 'm van pal downwind zo de lucht weer in jagen met nauwelijks druk, maar dat was in het water.

Met andere woorden, ik denk dat ik prima heb gehandeld naar de omstandigheden qua wind, maar misschien was het toch onverstandig. Safety first?

[edit] Poll toegevoegd
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #1 Juni 04, 2011, 09:31:57
edit2Rapporteer  
Trekken!

Typisch een voorvalletje dat bijna iedereen wel eens heeft meegemaakt. In de meeste gevallen dwarrelt de kite naar beneden en ligt de hij al op de grond voordat de lijnen weer strak staan. Heb echter al een aantal keren gezien dat de lijnen al weer strak staan vóórdat de kite de grond raakt. De kite hangt dan vol in de powerzone en de kans is groot dat je horizontaal wordt gelanceerd, voordat je ook maar aan je QR denkt.....

Wat ook kan werken:
Zodra de kite uit de lucht lijkt te vallen: hard upwind rennen.
Of: als de kite al naar beneden dwarrelt: hard downwind rennen zodat de lijnen niet strak gaan staan.

Meest veilige blijft toch waar ik mee begon!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Juni 04, 2011, 09:34:10
edit2Rapporteer  
Ik zou hem niet trekken. Als ik de kite met die wind vol in het windvenster
met de bar volledig gedepowerd omhoog laat is het ook nog goed te doen.
Dit zou ik wel alleen doen met mijn eigen kites omdat ik die goed ken.

Met die van iemand anders zou ik het niet doen de QR trekken.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Juni 04, 2011, 09:37:47
edit2Rapporteer  
Als je merkt dat de kite gedoemd is de grond te raken of water... Gewoon trekken!!! Dat houd je kite heel! Doe je dat niet en hij vangt op het laatst nog een dikke vlaag, dan klapt hij hard op het water/ grond met alle mogelijke gevolgen van dien... Qr treken en hij valt veel zachter... Je kite heeft dan veel meer overlevings kans. Jij en anderen tevens ook!
feddomw
Gast
Antwoord #4 Juni 04, 2011, 09:52:06
edit2Rapporteer  
@EJ: trekken ook op het water? Dat zou ik nooit doen, dan mag ik terug zwemmen. Op het water wil ik altijd kijken of ik 'm niet de lucht ik kan krijgen. Trekken kan altijd nog....
Ik vaar alleen op zee trouwens, als dat iets uit maakt in jouw beleving.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #5 Juni 04, 2011, 09:54:50
edit2Rapporteer  
Wind is vlagerig, schommelt tussen de 12 en 20 knopen. [b]Staat op strand[/b], kite op 12u, wind valt weg, kite zakt weg in het venster EN valt voorover door het gewicht van de LE.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #6 Juni 04, 2011, 10:07:43
edit2Rapporteer  
Ik had het laatst ook een keer na een landing van een loopie met niet te harde wind.Ik zet me altijd maar schrap voor de klap die komen gaat.Dus bar van me af /boardje dwars en kont in het water en afwachten maar......Hield er wel een zere vinger en blauw dijbeen aan over door de klap van de bar toen de kite weer wind ving in de powerzone,Toch voor mij geen reden om de QR te trekken,of er moet echt harde wind staan,dan twijfel ik niet.

Trouwens op het land zou ik wel willen aanraden meteen je QR te trekken,simpelweg te veel risico om af te wachten wat de kite gaat doen ivm harde oppervlakten/obstakels.

 @feddomw je kan altijd je QR trekken,je kite hou je toch bij je middels je safety leach.Dus QR herstellen en weer inhaken met je chickenloop en je kan weer varen,ook op zee........
chico

Berichten: 1112
Antwoord #7 Juni 04, 2011, 10:20:05
edit2Rapporteer  
Niet trekken. Gewoon bar van je af als ie weer start, mits je ruimte heb bij een verstelbare stopper.

Gisteren nog ff iets scary mee gemaakt wat mn eigen fout was. Was op autoplaya mijn zoon les aan het geven met mn zesje helix. Kite crasht en draait een keer in zn lijnen (door mn zoon). Kite ligt op het water en attach CL en safety aan mijn harnass (neem over van hem). Kite ligt downwind en terwijl ik gewoon in gehaakt ben zie ik dat een stuurlijn idd een power lijn kruist. Ik als luie donder probeer de bar op n wat vreemde manier door de lijnen te halen dus ook het depowerkoord en ja hoor alles staat vast (geen depower) want die is om mn bar gewikkeld en de kite herstart. Ja die ging lkkr loopen natuurlijk en ik wordt door het water gesleept met behoorlijk snelheid. CL trekken hielp niet want mn mini 5th en de heleboel zat om de bar gewikkeld dus ik werdt lkkr doorgesleept. Bleef kalm en kon mn safety pakken onder het sleuren (hoofd goed boven water face forward) maar besloot te wachten omdat ik downwind (200 mtr verder) andere lessers zag staan die dan mijn kite + lijen in hun nek zouden krijgen, Gelukkig na 80 mtr crasht de kite op het water en met behulp van mn zoon konden we m weer pakken.

Zo zie je maar. 46 jaar en kite al 5 jaar en door zo'n domme actie breng je bijna de ongeval statistieken omhoog.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Juni 04, 2011, 10:32:32
edit2Rapporteer  
@EJ: trekken ook op het water? Dat zou ik nooit doen, dan mag ik terug zwemmen. Op het water wil ik altijd kijken of ik 'm niet de lucht ik kan krijgen. Trekken kan altijd nog....
Ik vaar alleen op zee trouwens, als dat iets uit maakt in jouw beleving.

Ik vaar normaliter altijd op zee vlak of grote golven maakt me niet uit, sporadisch vind je me ook op het oostvoornse meer.
In de grote golven (indien je zekerweet dat je door de golf gespoeld dreigt te worden zowiezo trekken..  Anders maakt de golf gehakt van je kite. Maar ik trekhem bijna automatisch bij harde wind en een mislukte landing waarbij ik niet meer zeker weet dat ik de kite onder controle weet te houden.

Maar begrijp ik goed dat jou kite moeilijk is te herstarten na qr? Koop of een betere kite of ontspan heb geduld en wees creatief, meestal is het gewoon een kwestie van je kop er bij houden, goed kijken hoe je kite valt... Met een vijflijns kite is idd minder prettig als je lijnen om de kite wikkelen. Maar bij vierlijns kan het gebeuren dat je kite door de lijnen heen vliegt met gevolg dt je lijnen(pwrr en stuurlijnen) geen probleem herstarten naar de kant varen en je boel weer opnieuw aansluiten. Klaar is kees... Niks terug zwemmen... Ik trek mijn safety liever te snel dan te laat!!!
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #9 Juni 04, 2011, 10:37:57
edit2Rapporteer  
@allen hierboven;
Op het water zou je idd kunnen overwegen om niet de QR te trekken en je schrap te zetten voor de ruk die wellicht komen gaat. Vraag van topicstarter is echter wat je doet als dit op het strand gebeurt (dus met mogelijk obstakels, wandelaars, andere kiters e.d downwind van je....).
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Juni 04, 2011, 10:45:51
edit2Rapporteer  
c-kite, trekken. jekylltje, niet trekken
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 Juni 04, 2011, 10:58:33
edit2Rapporteer  
c-kite, trekken. jekylltje, niet trekken
damn ben het met je eens, het hangt van het type kite af. Een SLE kite met voldoende depower kan je met die wind nog wel handelen, al moet je je wel voorbereiden op een klein wandeltje downwind. Niet schrap zetten.
Verder maakt het uit hoe de kite valt, of ie in de lucht draait zodat ie in de knoop kan komen met bridles. Bij de geringste twijfel QR trekken.
(Bij een Jekyll depower lijn doorknippen)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juni 04, 2011, 11:10:10
edit2Rapporteer  
Rudo... Helemaal met je eens, eerst jezelf zekerstellen. Schrap zetten zoorgt vaak nog voor meer ellende... Ontspan ga voorover liggen..  Beentjes naar achter anders bestaat de kans dat je die weer breekt... Wordt dat niet tijdens het lessen uitgelegd? Of os dit iets waar alleen doe het zelvers " kitekoters" op komen na gebruik van gezond verstand?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 Juni 04, 2011, 11:15:42
edit2Rapporteer  
Da's een lastige  Grin
Heb je veel ervaring dan schat je de situatie van dat moment in en handel je.......
D'r komen hier op de site  ook bakken met bezoekers die niet veel ervaring hebben en dit ook lezen: Dan zeg ik Hoppa Safety / Quick release erop.
Dan gaan we er natuurlijk wel even vanuit dat je op een veilige plek staat zonder badgasten om je heen enz enz
feddomw
Gast
Antwoord #14 Juni 04, 2011, 11:35:29
edit2Rapporteer  
Wind is vlagerig, schommelt tussen de 12 en 20 knopen. [b]Staat op strand[/b], kite op 12u, wind valt weg, kite zakt weg in het venster EN valt voorover door het gewicht van de LE.

Voor alle duidelijkheid, ik stond niet op het strand lekker te chillen met de kite op 12u. Kite stond 5-10 seconden op 12u terwijl ik laatste meters terugliep naar de container en door strandgangers (en een gezin met een een-lijns vliegertje die pontficaal in onze zone zaten te kamperen met de vlieger aan de windscherm vastgemaakt) kon ik de kite niet laag zetten toen.  Er was al iemand onderweg om de kite op te vangen voor de landing. Toen gebeurde het. Was geen moment spanning of stress verder.


Maar begrijp ik goed dat jou kite moeilijk is te herstarten na qr? Koop of een betere kite of ontspan heb geduld en wees creatief, meestal is het gewoon een kwestie van je kop er bij houden, goed kijken hoe je kite valt... Met een vijflijns kite is idd minder prettig als je lijnen om de kite wikkelen. Maar bij vierlijns kan het gebeuren dat je kite door de lijnen heen vliegt met gevolg dt je lijnen(pwrr en stuurlijnen) geen probleem herstarten naar de kant varen en je boel weer opnieuw aansluiten. Klaar is kees... Niks terug zwemmen... Ik trek mijn safety liever te snel dan te laat!!!

QR betekent meestal dat de bar ook dan echt snel van me af is, dus buiten handbereik. Dan kan ik niet herstarten nee, daar heb ik toch echt de bar voor nodig. Of begrijp ik je vraag niet goed?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Juni 04, 2011, 12:27:56
edit2Rapporteer  
Feddomw... Luie kiter die die je bent dan zwem je of naar de bar toe of je trekt aan die safety lijn... Dan pak je de bar vast, je wikkel met een par slagen je safety lijn er omheen, je reset je qr pak je je bar vast laat je rustig je lijn uit vieren je haakt in, en je begint aan je herstart. Een pies of koek, a child can doe de wassing machine. Probleem? Welk probleem. Board kwijt? BODY DRAGGEN!!!!
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #16 Juni 04, 2011, 12:31:01
edit2Rapporteer  

Op het land hangt het puur van de omstandigheden wind etc. af wat ik doe, 12kn tot 20kn trek ik hem eigenlijk niet. Bij hardere wind trek ik hem op land wel op het water niet.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Juni 04, 2011, 20:49:07
edit2Rapporteer  
Veiligste is het om met een compleet stuurloos naar beneden dwarrelende kite direct de QR los te gooien (wel safetylijn vast i..m. mogelijke omstanders benedenwinds).

Of het nu een SLE/Delta/Hybride of een C-kite betreft, je weet nooit hoe diep hij in het windvenster gaat vallen en mogelijk daar vol de wind gaat pakken.

100% depower bestaat niet, en zeker niet met een snel accelererende kite midden in het windvenster.


Het valt me wel op dat er kites zijn die hier erg gevoelig voor zijn (koplastig, direct voorover kiepen), en kites die netjes iets achterover hangend blijven zweven.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Juni 05, 2011, 09:34:47
edit2Rapporteer  
Gister was voor mij een duur dagje... Omdat  2 klunzen niet hun safety trokken... Klappen tegen elkaar, lijnen door elkaar...ik help ze het water uit, snij een kite los omdat ze gvd hun safety niet wilden gebruiken. Zij hadden hun gear weer terug incl  losgesneden kite, ik board kwijt horloge kwijt, bijna mijn hand kwijt... Warom omdt ze geen safety hadden getrokken. Downwind loopend over  het water met zijn tweeen maar hun maatje vond de los gesneden kite belangerijker, dan ff mijn board down wind droppen...grrrrr
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #19 Juni 05, 2011, 11:37:06
edit2Rapporteer  
Tis wat  loser maar snap ernie veel van.
Waarschijnlijk moest je effe snel je hart luchten. Undecided
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 Juni 05, 2011, 11:51:32
edit2Rapporteer  
Ik zal hier het hele verhaal wel posten als ik meer tijd heb. Ze waren in elk geval goed geschrokken!
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #21 Juni 05, 2011, 12:15:43
edit2Rapporteer  
Als op de kant je kite onbedoeld naar beneden komt dwarrelen eerst je qr trekken en dan pas nadenken. De klap die je kan krijgen bij foute timing (Zeker als je kite door ijn lijnen is gevallen en 1 stuurlijn ergens achter zit...) staat zowel voor jouzelf als voor je kite in geen enkele verhouding tot naar beneden dwarrelen met een getrokken safety.

En dan nu de badgasten:

Als je je QR niet trekt, en je kunt nog net op tijd corrigeren, heb je mazzel (Maar wel een hartverzakking veroorzaakt bij die badgast. Ook ga je zelf een stukje naar hem toe.)

Als je je QR niet trekt en je bent te laat en je raakt een badgast mert je lijnen heb je een gewonde badgast.

Als je je QR trekt, en je raakt toch een badgast, (omdat je niet meer bij je bar kan) dan raak je die badgast met weinig spanning op je lijnen. Die dingen worden pas echt gevaarlijk als er spanning op staat. ook de leading edge komt wel hard aan maar zal meestal niemand verwonden. Irritant is het natuurlijk wel.

Dus ja, heb je liever een boze badgast (qr getrokken)  of een kleine kans op een geschrokken (Ging NET goed), maar een grote kans op een gewonde en hele boze badgast (QR getrokken en badast in je lijnen, kite met mach 5 op zijn hoofd of jij boven op hem landen)...


Trekken dus!


(En naatuurlijk uberhaupt al zo min mogelijk je kite op 12 uur hebben op de kant. Maar ja dat wisten we al.)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Juni 05, 2011, 13:56:31
edit2Rapporteer  
Shit van gister was medemogelijk gemaakt door povere (lees geen) instructie tav qr tijdens les
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #23 Juni 05, 2011, 14:33:39
edit2Rapporteer  
Ik trek de QR in zo'n situatie bijna nooit, behalve als ik te dicht bij de kant sta of er gasten vlak bij me staan, dit om te voorkomen dat ik ergens tegenaan geslingerd wordt. Is er ruimte genoeg, schuif de bar van je af en houd je hand op de safety. Pakt je kite dan toch wind dan wordt je in het ergste geval een stuk downwind getrokken, stuur je kite in dat geval naar de rand van het windvenster of trek alsnog je safety. Alle s hangt natuurlijk van je niveau en de omstandigheden af.
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #24 Juni 05, 2011, 14:43:51
edit2Rapporteer  
Zelf zou ik op de kant, direct hand erbij, en als hij licht valt en weer wind pakt, prima. Valt hij dieper (laten we zeggen meer dan 45 graadjes) dan sowieso trekken. Ten behoeve van je gear, jezelf en de burgers. Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.