Vaarbewijs???

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Juni 07, 2011, 07:45:41
edit2Rapporteer  
Goedemorgen,

hoor net het bericht maar half op de radio....

maar ik ving iets op van " vaarbewijs voor kitesurfen komt er aan"
aldus Metro?

wie weet meer?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Juni 07, 2011, 07:48:19
edit2Rapporteer  
De kustwacht "denkt" dat dat de oplossing is......
LINK
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #2 Juni 07, 2011, 08:08:59
edit2Rapporteer  
Maar de fatale voorbeelden die ze beschrijven, waren toch ervaren kiters.
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #3 Juni 07, 2011, 08:33:14
edit2Rapporteer  
Ja ik hoorde het net ook op de radio. Hoe zit dat met de kust wacht..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Juni 07, 2011, 08:38:12
edit2Rapporteer  
radio 1     11.00 uur
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #5 Juni 07, 2011, 08:45:20
edit2Rapporteer  
radio 1     11.00 uur

Gaan we luisteren
Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #6 Juni 07, 2011, 08:55:08
edit2Rapporteer  
Grappig bericht ..... Ik ben net begonnen met kite surfen, Heb mn Groot vaarbewijs+ Stuurman khv en ook nog een tijdje bij de kustwacht gevaren, Ik heb daar qua voorangs regels, meteo, en basis zeemanschap we veel aan natuurlijk, Maar het begint volgens mij bij het kunnen besturen van je kite en deze goed onder controlle hebben anders heb je er nog niet veel aan,

Ik denk dat een verplicht  klein vaarbewijs (light?) zeker tot meer veiligheid op het water kan leiden ook voor vaartuigen die nu nog geen vaarbewijs nodig hebben zoals kleine zeilboten and catamarans.

In het bericht gaat het trouwens over een vaardigheids bewijs en op zee heb je niet eens een vaarbewijs nodig
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Juni 07, 2011, 08:55:47
edit2Rapporteer  
Ik weet niet of ik kan luisteren, ik zit op school.

Maar ik heb net het stuk in de krant gelezen, ik vind het nog wel meevallen.
Ze laten in ieder geval iemand die varstand van zaken heeft aan het woord.
In dit geval Tom. Wink

Ik vond in ieder geval het stukje van Metro "Wat vind jij?" de meningen wel goed dat alle drie de personen positief zijn en dat het niet verboden moet worden. Smiley
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #8 Juni 07, 2011, 09:01:02
edit2Rapporteer  
Dit stond ook groot uitgemeten op de voorpagina van de Metro vanmorgen (inderdaad... kwalitatief een fantastische krant natuurlijk, maar ik moet toch iets lezen in de trein)...

Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Hoe ze het willen gaan controleren en hoe het moet met alle nu ervaren kiters die geen bewijs van cursus volgen hebben of iets dergelijks.
Is dit een nieuwe melkkoe van de overheid, moet iedereen een soort toets af gaan leggen voor de een vaarbewijs kunnen kopen en is er dan zowel aan de toets en het bewijsje zelf mooi een aardig centje te verdienen?
Goonie

Berichten: 674
Antwoord #9 Juni 07, 2011, 09:03:27
edit2Rapporteer  
Is het niet beter een vliegbrevet te nemen soms en je aan melden bij rijksdienst luchtverkeer.. Smiley

Ps Tom.. grote klasse kerel voor je uitspraak op Metro.
Respect voor je goeie inzet voor de kitesurf wereld.

http://www.metronieuws.nl/algemeen/vaarbewijs-nodig-voor-kitesurfers/SrZkfg!p6Tks1HrQG6VI/

Edit mod, sorry ik krijg het ook niet voor elkaar.  Undecided
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Juni 07, 2011, 09:14:16
edit2Rapporteer  
http://www.readmetro.com/show/en/MetroHolland/20110607/1/2/
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juni 07, 2011, 09:22:25
edit2Rapporteer  
HHmmm, net een telefoontje Radio 1 : gecancelled....
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Juni 07, 2011, 09:25:27
edit2Rapporteer  
Das jammer. Ik ben benieuwd of er nog reacties in de Metro komen staan
op het kiten...
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Juni 07, 2011, 09:28:47
edit2Rapporteer  
Vaardigheidsbewijs.. is niet zo'n verkeerd idee maar of het uitmaakt en te handhaven valt.. misschien wel een drempel voor velen om er aan te beginnen.

Melk koe? daar wordt de overheid echt niet rijk van, dus dat valt af.

Ik vind mijzelf vaardig genoeg, kite ervaring: 10+ jaar, heb kleinvaarbewijs 1 en 2... en toch was ik waarschijnlijk een van de zes die in het artikel genoemd staan...
Soms gaan er gewoon dingen mis..

Jorino

Berichten: 17
Antwoord #14 Juni 07, 2011, 09:31:20
edit2Rapporteer  
Is het niet net als met auto tijden: je neemt lessen, je slaagt en pas daarna gaat het echte werk beginnen? Ik kom op de weg genoeg lui tegen die een rijbewijs hebben, maar zich absoluut niet weten te gedragen, zien niets, nemen vreemde beslissingen etc. Maarja, ze hebben wel een rijbewijs.

Als ze een soort vaarbewijs gaan invoeren, vraag ik me af hoe ze dat gaan controleren/handhaven. Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid en zoals ik het begrepen heb zijn het niet de beginners die de ongelukken hebben gehad de laatste paar keer, maar de ervaren kiters.

Zometeen moet je ook nog verplicht een diploma als je gaat skeeleren of fietsen. (afgelopen weekend 3 dode fietsers btw...)
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Juni 07, 2011, 09:34:45
edit2Rapporteer  
Meeste winst is te behalen in Bewustwording van de gevaren van het kitesurfen.
Duiken mag je ook zonder opleiding maar iedereen laat het wel uit z'n hoofd om zonder opleiding met een uitrusting het water in te duiken......
chico

Berichten: 1112
Antwoord #16 Juni 07, 2011, 09:43:19
edit2Rapporteer  
Stond ook op teletekst. De kustwacht had het druk de laatste tijd met kitesurfers. Volgens mij waren er meer watersporters in de problemen door de harde wind of bootjes met een vuil brandstofilter. Doe dan ook maar n APK voor bootjes als kustwacht extra regels wil.

Voor mij is kitesurfen een sport met verstand. Helaas zijn er genoeg mensen die dat verstand soms niet volledig benutten. Daar helpt echt geen vaarbewijs tegen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Juni 07, 2011, 09:56:23
edit2Rapporteer  
van de site van de kustwacht zelf:

citaat persbericht Kustwacht:
Kustwacht heeft druk Hemelvaart weekend. 5 juni 2011

Overzicht van hulpverlening van donderdagochtend tot zondagavond.

Pleziervaart: 75 incidenten
Strand en zwemmers: 5 incidenten
(Kite) surfers 6 incidenten
Beroepsvaart 2 incidenten
Duikers 1 incident
Luchtvaart 2 incidenten

Totaal 91 incidenten.
Hulpverlening heeft plaatsgevonden op de Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer, Markermeer, Randmeren en de Zeeuwse - en Zuidhollandse stromen.
Ingezet zijn eenheden van de K.N.R.M., het Kustwachtvliegtuig alsmede lokale hulpverleners.

Vermeldenswaardig zijn de volgende incidenten:

Een speedboot vertrokken van Terschelling naar Harlingen meldde later bij de Pollendam bij Harlingen aan de grond gelopen te zijn. Een zoekactie leverde in eerste instantie niets op. Het ingezette Kustwachtvliegtuig trof het bootje en de opvarenden uiteindelijk aan op de Vliehors, aan de Noordzeekant van Vlieland.

Ook de jaarlijkse sloepenrace van Harlingen naar Terschelling leverde de hulpverleners handen vol werk op. Van 5 sloepen moest de bemanning, totaal 40 personen worden geëvacueerd. Allen zijn veilig aan wal gebracht. Ook de sloepen zijn geborgen
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #18 Juni 07, 2011, 10:27:41
edit2Rapporteer  
Breng even HIER je stem uit in de poll kitesurfen zou in NL verboden moeten worden.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Juni 07, 2011, 10:54:21
edit2Rapporteer  
Heb daar maar een voorpagina bericht van gemaakt: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?threadid=40275

En ja, dat het gebeuren door de media opgepikt zou gaan worden was helaas wel te verwachten. Wel weer jammer van de kustwacht dat (kite) surfers (ja ze gooien het nog steeds op 1 "grote" hoop) er zo uitlichten terwijl het niet eens enorm veel incidenten zijn in verhouding met de rest.

Vaarbewijs mag van mij alleen ingevoerd worden als er ook een flinke uitbreiding van het aantal spots daar tegenover staat!
On the Loose

Berichten: 1427
Logs: 0 | 194 uur
Antwoord #20 Juni 07, 2011, 10:58:54
edit2Rapporteer  
Bijna 11.00 uur radio 1
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #21 Juni 07, 2011, 10:59:53
edit2Rapporteer  
Zijn er 2 weekenden terug, met die mega wind, niet ook heel veel zeilers in nood gekomen, onder andere op het Ijsselmeer een bootje vol studentes waarvan er nog steeds 1 vermist (en dus zeer waarschijnlijk verdronken) is?
Dat wordt ook wel in de media genoemd, maar niet zo groot uitgemeten als (kite)surfers...
VJ

Geen avatar

Berichten: 29
Antwoord #22 Juni 07, 2011, 11:09:46
edit2Rapporteer  

Dit zelfde verhaal maar dan zo'n 35 jaar terug, toen windsurfen in Nederland populair begon te worden.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #23 Juni 07, 2011, 11:14:30
edit2Rapporteer  
radio 1 interview is gecancelled. ( door radio 1 )
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #24 Juni 07, 2011, 11:16:29
edit2Rapporteer  
Ah, dus ik zit voor niks naar deze saaie gesprekken te luisteren...
Jammer dat het afgezegd is. Ben benieuwd wat de media hier komende dagen mee gaan doen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.