Lijnen veilig oprollen (?discussie?)

bikiniisuit
Gast
Juni 11, 2011, 01:23:47
edit2Rapporteer  
Over nog geen 1,5 maand is t een jaar geleden dat een jonge kitesurfer overleed op Schellinkhout. Hij was bezig zijn lijnen op te rollen toen de kite power pakte. Hij belandde tegen de rotsen en was op slag dood.  2 weken geleden op Oostvoorne liep ik met een klasje beginners mee, toen ik realiseerde dat ik ook niet helemaal precies meer wist hoe je veilig je lijnen moet oprollen. Dit vond ik op t Ierse forum:  http://www.kitesurfing.ie/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=36

Vertaling:
Deze methode is standaard bij de IKO opleiding en wordt standaard gegeven bij al hun lessen. Het beste is dat een IKO instructeur je dit laat zien voordat jezelf gaat lopen kloten.

ZOWEL BIJ ONDIEP ALS DIEP WATER
Je bar is losgelaten en je trekt hand over hand je leach naar je toe. Zorg er ten alle tijde voor dat je leach niet om je heen slaat. Je trekt de leach naar je toe totdat je bij de knoop komt van je stuurlijn waar je leach aan vastzit. Vanaf dit punt heb je 3 lijnen. Je bar is nu ergens in t midden gestopt en wordt tegengehouden door een bal of iets wat voorkomt dat ie helemaal naar de kite toe trekt. Heb je niet zo een ding, dan moet je die daar wel plaatsen. Doe je dat niet, dan is t onmogelijk om je bar te bereiken zonder gevaar te lopen om in je lijnen verstrikt te raken.

Pak nu de knoop of bal tussen je 2 vingers in je linkerhand. Terwijl je deze in je linkerhand vasthoudt kun je de bar naar je toetrekken.
 
Zolang je de knoop of bal tussen je vingers vasthoudt heb je de kite in een depower positie, door alleen spanning te houden op de stuurlijn waar de leach aan vastzit. Hierdoor worden de andere lijnen automatisch langer. In t geval dat de kite will wegvliegen kan er geen power meer in komen.

Zelfs als ik de bar in mijn hand heb, dan heb ik de keuze, relaunchen van de kite of doorgaan met t oprollen. Zodra je bij je bar bent, hou m dan verticaal en lijnen over de top lopen en duw de knoop naar beneden met je duim. Nu ga je ALLEEN de „tight flying line“ 4 keer om je bar wikkelen.

4 KEER OMWIKKELEN
Omdat je alleen deze lijn 4 keer om je bar wikkelt, zorg je ervoor dat wanneer je de andere lijnen gaat omwikkelen, de kite met geen mogelijkheid kan wegvliegen.

Zorg ervoor dat je leash lijn vrij is, door m over je schouder te plaatsen, DUS NIET om je nek!

Dit is tricky om te doen om je eerst moet begrijpen waarom je het zo doet en hoe t precies werkt. Pas dan zal je in staat zijn om dit te doen. Allerbelangrijkste is – doe t niet gehaast – en wees je bewust hoe en waar je lijnen lopen en zorg ervoor dat ze allemaal niet om je heen zitten.

Nu dat je de „tight line“ 4 keer om de bar hebt gewikkeld, pak dan alle lijnen bij elkaar en wikkel ze om je bar heen terwijl je tegelijkertijd doorgaat met de oorspronkelijke „tight line“. Wat nog belangrijk is, is dat je niet vergeet om tegelijkertijd de tight line ook om te wikkelen, omdat je lijnen anders weer even lang worden, en dan zal de kite weer kracht krijgen en jou in problemen brengen.

Zodra je bij de kite bent zet je de lijnen vast om de bar heen (denk de elastiekjes) om te voorkomen dat de lijnen weer trekken.

Wanneer je gered wordt door een boot, zet je hand dan onder de leading edge en deflate de leading edge.

Trek de tip van de kite naar je toe en plaats je bar in de tip en je kan hem inwikkelen richting de middelste centre strut. Omdat je drijft in het water terwijl je dit uitvoert, zodra je bij de centre strut bent trek de andere kant van de kite naar je toen en rol hem naar binnen toe.

De reden waarom je de leading edge deflate is omdat ie anders niet in die reddingsboot past, ergo de wind kan hem aan dek weer power geven.

Is er geen rescue boot in zicht dan zul je self rescue moeten toepassen. Bij dit laatste mag je NOOIT deflaten. Terwijl je met je lijnen bezig bent, zorg er ten alle tijde voor dat de lijnen niet om je heen drijven, en als je spagetti van je lijnen maakt, maakt niet uit.

PROBEER TE ONTHOUDEN:
1.Probeer eerst je kite te relaunchen voordat je bedenkt om m op te rollen.
2.Hou de knoop vast terwijl je de bar naar je toe trekt, totdat je de bar te pakken hebt. 
3.Voordat je een poging doet om te relaunchen, doe ALTIJD maar dan ook ALTIJD een dubbelcheck dat je geen lijnen om je heen hebt drijven.
4.Wanneer je je lijnen gaat oprollen, rol eerst de tight leash lijn 4 keer om je bar heen.
5.Rol dan de tight lijn tezamen met de andere lijnen, NADAT je de tight line eerst 4 keer om je bar hebt gewikkeld.
6.Je deflate pas je leading edge als de reddingsboot dicht bij je is.
7.tekst verwijderd
8.Als je bij he toprollen merkt dat de kite om wat voor reden dan weer power krijgt, laat je onmiddellijk de bar los en begin je van voor af aan. Pas wel op dat er geen lijnen om je heen komen.
9.Allerbelangrijkste is neem de tijd ervoor en hou je kop erbij bij wat je doet.
10.Red je het allemaal niet, is de wind te sterk, zet dan de self rescue in. Pak de 2 tips van de kite als t lukt om de stuurlijnen vast te houden.   

Je zou t bovenstaande echt toch minimaal 2 keer op land moeten proberen, puur als oefening.
Einde vertaling

Stukjes hier boven die ik niet goed begreep, heb ik in het Engels gelaten of een ? gezet. Misschien dat iemand weet hoe t in t NL heet. Als r iets niet klopt in t bovenstaande, post t.

ride safe
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #1 Juni 11, 2011, 08:44:49
edit2Rapporteer  
wrist leash is oud, zat ook nog op mn wipika van "vroeger"
ipv een hp-leash die nu iedereen gebruikt, had je toen zo`n pols bevestiging die 2 meter verder aan je één stuurlijn zat, dus flag out.

verder nog niet helemaal gelezen, maar een goeie reminder.
zal m vanavond ff helemaal lezen.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #2 Juni 11, 2011, 11:28:27
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=fCSlN4FtCm8



 ThumpsUp
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #3 Juni 11, 2011, 11:45:15
edit2Rapporteer  
Als het even kan wikkel een powerlijn op, hangt van je safety systeem af dus. Als stuurlijnen strak komen te staan heeft de kite nog wel s de neiging om rond te gaan draaien.

Gebruik de inflate om er lucht uit te laten lopen.

Doe t is in t water, ziet er erg makkelijk uit op t filmpje maar is t niet.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #4 Juni 11, 2011, 11:46:41
edit2Rapporteer  
Ziet er makkelijk uit, zo op het strand zonder wind. Wil hem dat nog wel eens op zee  zien doen bij 30+ knopen, stevige golfslag en buiten adem van je zware kitesessie. Er komt dan nog bij dat je nagenoeg alle handelingen onder water (dus eigenlijk geblinddoekt moet doen).....
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #5 Juni 11, 2011, 12:04:46
edit2Rapporteer  
Bikini, de draad op het Ierse forum dateert uit 2003!!!! Ik ben absoluut geen expert maar ik denk niet dat je deze techniek zomaar kan overnemen voor nu.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #6 Juni 11, 2011, 12:08:48
edit2Rapporteer  
@martimor > wrist leach? om je pols, echt waar???, dus r lopen kiters rond zonder armen, manman welke gek verzint dat. Ik pas de tekst aan.

Leon, geloof me, op t strand is t eitje. Heb net n foto erbij gepost, ik heb dit met 38 knopen, 10 m lijnen, en idioot hoge golven gedaan. je instinct gaat meteen aan en je komt r levend uit...dit heb ik in februari geoefend, no problemo.
Nu 2 weken geleden, in simpelweg knie diep water in Oostvoorne. Wist t ff niet meer. Brain damage. klopt t verhaaltje nu (die vent in t filmpje kan m makkelijk oprollen, hij gebruikt zn 2 handen! dus niet 1 hand (zijn r meer VEILIGE methoden?). Dat stuk hierboven met die knoop snap ik niet helemaal. Bovendien heb ik een IDS bar, das weer anders.

Bij de saftety clinic van Huisman (NKV), had hij t (volgens mij) over oude barren, maar bij n IDS bar (Cabrinha), zit ik toch ff te puzzelen

@DM2008, die safetyclinic van NKV, daar zaten barren bij uit de prehistorie. Ik kan nergens een recent stukje tekst vinden. Jij wel, anders haal ik deze post gewoon wel weg. Maar clips van youtroep kloppen voor geen ruk, of gedeeltelijk. WIE HEEFT R IKO? en kan corrigeren.
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #7 Juni 11, 2011, 13:26:07
edit2Rapporteer  
@martimor > wrist leach? om je pols, echt waar???, dus r lopen kiters rond zonder armen, manman welke gek verzint dat. Ik pas de tekst aan.


tja, dat was toen veilg...
ter illustratie
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Juni 11, 2011, 13:37:23
edit2Rapporteer  
Na het trekken van je safety altijd je lijn die aan je leash / trapeze blijft zitten fixeren en meerdere meters om je bar winden voordat je begint aan het opwinden van de rest van je lijnen voor de self-rescue. Moeilijker is het niet!

Op deze manier kan je kite vrijwel nooit meer opnieuw poweren omdat je kite in safety-modus blijft hangen.


Vorig jaar een keer toe moeten passen in 7bft toen mijn centerlijn brak na een downloopje. Gezien ik nog on mn voetbanden stond en mijn bar helemaal naar de kite gevlogen was door de kracht van de knal ben ik maar begonnen met de 5e lijn om mijn board te wikkelen totdat ik bij mn bar / kites was om de rest van de lijnen op te gaan "rollen".
Dat ging uiteindelijk ook nog best makkelijk, zolang je je hoofd er maar bij houd, geduld hebt en rustig blijft.
Merijnhe

Berichten: 263
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #9 Juni 11, 2011, 14:43:32
edit2Rapporteer  
Eén van de niet-levenreddend-maar-toch-heel-erg-belangrijke dingen vind ik dat je op let dat je GEEN ENKELE lijn om je hand of vinger windt. Ik zag het laatst toch gebeuren bij een vriendin van me en heb haar op het gevaar hiervan gewezen. Eén goede vlaag en je bent je vingers kwijt! Ook bij het oefenen van de selfrescue...
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #10 Juni 11, 2011, 15:17:46
edit2Rapporteer  
Als je bij je kite gekomen bent door het oprollen van de lijnen is het handig om je tips te pakken en naar de kant te zeilen.
Als je kite hard genoeg is opgepompt kan het wel eens lastig zijn om je tips te pakken. Ik ga dan in het midden op mijn LE zitten waardoor de tips naar elkaar toekomen en te pakken zijn.
Als het even kan hou ik mijn board ook het liefst bij me. Daarom maak ik als ik bij de kite ben mijn leash los en maak daarmee mijn board vast (oppassen in de branding dat je 'm niet in je nek krijgt.)
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #11 Juni 11, 2011, 15:42:41
edit2Rapporteer  
> 7bft blijft oppassen geblazen. Zeker tijdens een selfrescue!

Een keer tijdens een selfrescue ben ik ook in de problemen geraakt. Na een kite-invert door een wazige windvlaag gecrashed. Tijdens het oprollen van m'n 5th line zoals in het filmpje, bleef ik hangen met de gesp van m'n trapeze in een kluwe stuurlijnen.

Het gevolg: ome Leon vloog ongecontroleerd 5 m omhoog, links en rechts windsurfers die van geen wijken wisten en uiteindelijk plofte de kite bovenop een andere windsurfer. Gelukkig geen lichamelijke schade van zowel mijzelf als de windsurfer.

Hoe langer je kitesurft, hoe groter de kans dat je een kitemare meemaakt.
Kortom, in harde wind koppie erbij en scherp blijven!

Of accepteren dat je met harde wind gewoon niet meer gaat kiten....zoals ik Undecided.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #12 Juni 12, 2011, 11:15:30
edit2Rapporteer  
O ja als je een 5th heb wikkel je deze natuurlijk om je bar, voordeel van de 5th is dat de kite meestal netjes daar wat aan blijft hangen laag boven t water.

Als ik tijd heb en zin heb zal ik de KNWV versie wel plaatsen.

Post van Bikinisuit is wel juist maar op punt van de lijnen wel verouderd.

Eerst 5th gebruiken, heb je die niet powerlijn, kan dat niet neem je stuurlijn.
Wikkel meer als 4 keer je lijn om de bar, 4x2x50cm is 4 meter lijn en dat vind ik wel erg weinig. Zou paar extra slagen doen zodat je zeker weet dat de kracht er echt uit is.
VJ

Geen avatar

Berichten: 29
Antwoord #13 Juni 14, 2011, 03:28:04
edit2Rapporteer  
@Leon B: Nette video. Werkt perfect.

Gewoon een keer oefenen en mocht je het nodig hebben dan ben je al een stuk verder.

Zelf laat ik de kite nooit leeglopen. Dit maakt me beter zichtbaar op het water.
Wanneer ze me eruit komen halen is de kite snel genoeg leeg door de plug eruit te trekken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.