[Ongeluk] Autostrand 12-7-2011

feddomw
Gast
Antwoord #25 Juli 14, 2011, 10:26:43
edit2Rapporteer  
Goed verhaal, thanks voor het verslag.
 
Bij morres zijn reactie kan je eerst even denken wat is die gozer negatief.
Maar ik sluit me volkomen bij hem aan.
Je verschijnselen zijn een reactie van jouw lichaam dat een signaal geeft.
Bv Het uitschakelen van bepaalde fysieke functies.


Ik heb als ski-leraar behoorlijk wat ongelukken meegemaakt, en wat je inderdaad vaak ziet (zoals hierboven aangegeven) is dat men op zich fysiek geen grote blessures heeft, maar toch een soort domino-effect ontstaat door de combinatie pijn en zenuwen. Precies wat jij omschrijft: nekpijn, dan ga je je zorgen maken, dan gaan je extremiteiten tintelen, ga je je nog meer zorgen maken, krijg je nog meer klachten, enz. Het lichaam is zo knap daarin, goed zlefbeschermingsmechanisme.

Onwijs goede reactie van iedereen en ook van de hulpdiensten trouwens.

Ik heb bij mijn eerste keer sleutelbeen breken ook een dergelijke reactie gehad. Op zich was het geen vervelende breuk, maar ik had nog nooit wat gehad en ging zowat out. Een vriend die bij me was bleef rustig maar was achteraf als de dood geweest, omdat hij gewoon het bloed uit mijn hoofd zag stromen, mijn ogen draaide weg, enz. Tyler Hamilton stapt bij een gebroken sleutelbeen gewoon weer op de fiets om de etappe uit te rijden.....

Ik zou wel alles goed in de gaten houden voor het geval ze toch iets gemist hebben zoals Morres zegt.
joey

Berichten: 274
Antwoord #26 Juli 14, 2011, 10:38:43
edit2Rapporteer  
Hey Ruben, fijn dat je je verhaal nog hebt gepost. Ik was erg nieuwsgierig hoe het met je ging. Ben blij te horen dat het goed met je gaat. Wel de komende tijd jezelf goed in de gaten houden zoals iedereen zegt.

Grtz
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #27 Juli 14, 2011, 12:57:39
edit2Rapporteer  
heftig verhaal Ruben, bedankt voor het delen, wat moet je geschrokken zijn toen je je benen en armen niet meer voelde....goeiendag! das pas eng. Shocked
veel sterkte verder.
Roebol

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #28 Juli 14, 2011, 23:00:37
edit2Rapporteer  
Nogmaals bedankt voor de support allen Smiley Gelukkig gaat het na een rustdagje alweer stukken beter met me en hangt er nu weer een mooi nieuw wetsuit in de kast. Nu alleen nog even afwachten tot een dagje met een matig windje en dan ga ik het weer eens proberen.

@Eagle-Jan. TIjdens het kiten was het idd wel iets geforceerder dan normaal. Ik was erg gepowered en met de harde windvlagen was het goed opletten om veilig heen en weer te cruisen.  zeker omdat ik me ook erg bezig hield met mn vriendin die downwind in haar eentje bezig was (hoewel ze zich wel prima bleek te redden). Kan dus goed zijn dat ik door de omstandigheden niet meteen last kreeg van uitvallingsverschijnselen, maar dat ze pas kwamen opzetten toen ik weer op het strand stond en mn kite had geland.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #29 Juli 14, 2011, 23:15:06
edit2Rapporteer  
Nogmaals bedankt voor de support allen Smiley Gelukkig gaat het na een rustdagje alweer stukken beter met me en hangt er nu weer een mooi nieuw wetsuit in de kast. Nu alleen nog even afwachten tot een dagje met een matig windje en dan ga ik het weer eens proberen.

@Eagle-Jan. TIjdens het kiten was het idd wel iets geforceerder dan normaal. Ik was erg gepowered en met de harde windvlagen was het goed opletten om veilig heen en weer te cruisen.  zeker omdat ik me ook erg bezig hield met mn vriendin die downwind in haar eentje bezig was (hoewel ze zich wel prima bleek te redden). Kan dus goed zijn dat ik door de omstandigheden niet meteen last kreeg van uitvallingsverschijnselen, maar dat ze pas kwamen opzetten toen ik weer op het strand stond en mn kite had geland.

je bent er goed van af gekomen dus eind goed al goed... blijkbaar heb je dus de boel dusdanig lopen spannen en op het moment dat jij je eindelijk ontspande er mogelijk iets fout ging in je rug of zow.  ik zou hier voor oppassen of iig voorzichtig mee omgaan... voor dat je het weet heb je een hernia of erger.
succes en tot op het water.
verder zou ik wat info van je willen weten, mocht je deze details weten? zat die "kneuzing" in je trapezelijn of daar onder of daar boven, zat je trapeze goed strak of misschien te strak al dan niet los... was het een zit of heup trapeze?
bikiniisuit
Gast
Antwoord #30 Juli 15, 2011, 09:26:02
edit2Rapporteer  
ik sluit ff bij Eagle aan met de aanvullende vragen:
- toen je klappen kreeg/crashes maakte neem ik aan dat dit op het water gebeurde. Was het op t diepe deel of raakte je de bodem;
- welke delen van je lichaam of overal

Reden waarom ik je dit vraag is omdat ik al n tijdje verslag geef aan een kennis, hij is wetenschapper in de US, bestudeert dit soort ongevallen al 11 jaar. Die van jou is a-typisch. Ik zou niet veel posten op dit forum, en niemand zou ergens wat vanaf weten als ik deze info niet op een positieve manier zou kunnen aanwenden, vertalen voor de sport. Zou je ook antwoord willen geven op de vragen van Eagle Jan. Dank je.
Roebol

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #31 Juli 16, 2011, 17:40:36
edit2Rapporteer  
Ik geef maar al te graag antwoord op jullie vragen, zeker als het mogelijk iets bijdraagt aan dergelijke onderzoeken/studies.

@Eagle-Jan
De verschoven wervel zat een paar cm boven de rand van mn trapeze. Dat is iets hoger dan de onderkant van mijn schouderbladen.
Verder zit mijn trapeze niet overdreven strak, ik zorg dat ie goed op z'n plaats blijft zitten, maar dat er wel voldoende speling is om goed in/uit te ademen. Het gaat trouwens om een heup trapeze. 
Verder is het misschien wel goed om te vermelden dat ik lichte scoliose heb, waardoor het bovenste gedeelte van mn rug wat stijver is.

@bikiniisuit
Het klopt inderdaad dat alle klappen op het water gebeurden. Tijdens mn sessie ben ik eigenlijk maar één keer gecrashed waarbij ik met mijn zij en rug het water raakte. Op dat moment viel het allemaal reuze mee, dus meteen weer doorgegaan.
Daarna begon de wind wat toe te nemen, waardoor ik goed gepowered stond en kite nog net op een veilige manier kon houden. Ben toen wel hard downwind geboard naar mn vriendin om samen van het water af te gaan, mocht de wind verder toenemen. Toen heb ik dus de eerder genoemde klappen op het water gemaakt, aangezien ik goed hard over alle golfjes werd geknald. Ben dus niet gevallen, maar heb wel een serie harde landingen + rukken aan mn trapeze door de vlagen gekregen.
Op het strand wel nog kite kunnen landen en die van vriendin aangepakt, maar daarna begon dus alle ongein..

Het is helaas nog niet helemaal duidelijk voor me wat nou precies de oorzaak is geweest, maar mocht het harde trekken van mn trapeze bij windvlagen nou meespelen, in hoeverre kan ik dat in de toekomst minimaliseren door bijvoorbeeld over te stappen op andere kites.
Ik vaar nu met Naish Torches uit 2006 die het nog prima doen, maar niet het depower bereik hebben van de nieuwere kites. Zal een nieuwe kite (bv bow/delta) zorgen voor minder harde rukken aan je of blijf je die houden bij harde wind en windvlagen?

HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #32 Juli 17, 2011, 17:36:44
edit2Rapporteer  
Roebol,

Jouw verhaal geeft mij de info dat je probleem ontstond toen je weer met je volle gewicht op je het strand stond.

De kite trekt ten alle tijden een deel van je gewicht naar boven. Dus je onderrug zal minder belast zijn.
Op het moment dat je je kite neerlaat komt het volle gewicht weer voor je eigen rekening....

Zorg dat dit soort info bij je behandelaar (arts of fysio) komt, met je eigen woorden en met je eigen gevoel...

MIjn ervaring is met zwemmers die uit de gewichtloze houding (water) komen en een klap krijgen door een beklemming, waar ze voorheen geen last van hebben gehad..

Suc 7
Frank

Ps:  Ik zou het fijn vinden als je niets mankeert, maar zekerheid voor alles......
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #33 Juli 18, 2011, 00:25:03
edit2Rapporteer  
Ik geef maar al te graag antwoord op jullie vragen, zeker als het mogelijk iets bijdraagt aan dergelijke onderzoeken/studies.

@Eagle-Jan
De verschoven wervel zat een paar cm boven de rand van mn trapeze. Dat is iets hoger dan de onderkant van mijn schouderbladen.
Verder zit mijn trapeze niet overdreven strak, ik zorg dat ie goed op z'n plaats blijft zitten, maar dat er wel voldoende speling is om goed in/uit te ademen. Het gaat trouwens om een heup trapeze. 
Verder is het misschien wel goed om te vermelden dat ik lichte scoliose heb, waardoor het bovenste gedeelte van mn rug wat stijver is.

@bikiniisuit
Het klopt inderdaad dat alle klappen op het water gebeurden. Tijdens mn sessie ben ik eigenlijk maar één keer gecrashed waarbij ik met mijn zij en rug het water raakte. Op dat moment viel het allemaal reuze mee, dus meteen weer doorgegaan.
Daarna begon de wind wat toe te nemen, waardoor ik goed gepowered stond en kite nog net op een veilige manier kon houden. Ben toen wel hard downwind geboard naar mn vriendin om samen van het water af te gaan, mocht de wind verder toenemen. Toen heb ik dus de eerder genoemde klappen op het water gemaakt, aangezien ik goed hard over alle golfjes werd geknald. Ben dus niet gevallen, maar heb wel een serie harde landingen + rukken aan mn trapeze door de vlagen gekregen.
Op het strand wel nog kite kunnen landen en die van vriendin aangepakt, maar daarna begon dus alle ongein..

Het is helaas nog niet helemaal duidelijk voor me wat nou precies de oorzaak is geweest, maar mocht het harde trekken van mn trapeze bij windvlagen nou meespelen, in hoeverre kan ik dat in de toekomst minimaliseren door bijvoorbeeld over te stappen op andere kites.
Ik vaar nu met Naish Torches uit 2006 die het nog prima doen, maar niet het depower bereik hebben van de nieuwere kites. Zal een nieuwe kite (bv bow/delta) zorgen voor minder harde rukken aan je of blijf je die houden bij harde wind en windvlagen?



ik denk wel dat een goed depowerbare kite het verschil had kunnen maken... maar als je eenmaal overpowerd bent dan ben je overpowered, dus dan heeft depoweren ook geen zin meer. maar je heb ook wel eens van die momenten dat je zelf denkt... lekkah harder... ff persen... en dan pats. auw er is wat gescheurd of verrekt of overbelast.  ik denk ook dat je zelf forceren terwijl je scoliose hebt ook niet bevorderlijk is.  maar goed, rust nu maar lekker uit herstel zo goed mogelijk en dan weer rustig aan beginnen...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.