Powerkitester IJmuiden 14-7-2011

bikiniisuit
Gast
Juli 14, 2011, 12:58:37
edit2Rapporteer  
[Edit] Achteraf bleek het om een powerkitester te gaan, geen kitesurfster!

(tijdens mn lunch wilde ik kijken hoe het de Duitse dame v gister vergaan is, toen zag ik helaas dit weer....)

bron: http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article10251631.ece/Kitesurfer-gewond-door-storm-

Kitesurfer gewond door storm
Gepubliceerd op 14 juli 11, 12:38 Laatst bijgewerkt op 14 juli 11, 12:50
IJMUIDEN - Een vrouwelijke kitesurfer is donderdagochtend tijdens de storm gewond geraakt op het strand van IJmuiden. Nog op het strand zelf is haar kite waarschijnlijk gepakt door een sterke windvlaag waardoor de vrouw omhoog is getild en op het strand smakte. De IJmuider Reddingsbrigade was in de nabijheid en kon meteen assistentie verlenen.

De vrouw is naar de ambulance gebracht en daarna naar het ziekenhuis vervoerd. Even later vroeg de reddingsbrigade kitesurfers uit het water te komen omdat het te gevaarlijk wordt. Via de marifoon is te horen dat een aantal schepen op de ankerplaats voor IJmuiden niet achter hun anker blijft liggen. Ze gaan opnieuw ten anker of houden zich gaande met de kop in de wind.

off topic:
wordt tijd voor nieuwe regelgeving
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juli 14, 2011, 13:01:24
edit2Rapporteer  
Nieuwe regelgeving? Eerder gezond verstand, meer heb je niet nodig om jezelf te behoeden voor dit soort ongelukken....
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #2 Juli 14, 2011, 13:12:49
edit2Rapporteer  
Snap niets van dit verhaal,  Het ging om een meissie uit Drenthe die aan het vliegeren was en daarbij werd gelift. Haar broer was erbij en die was aan het kitesurfen. Er waren verder geen kiters aanwezig, die jongen is zijn zus te hulp geschoten en dus zonder waarschuwing van het water gegaan.althans dat is wat ik ter plekke gehoord heb
bikiniisuit
Gast
Antwoord #3 Juli 14, 2011, 17:13:53
edit2Rapporteer  
@evan,
 loser kun je mij dan nog alsjeblieft 1 keer uitleggen wat gezond verstand is?
_______________________________________ ___________________________
Het is overal in Europa noodweer. Windguru is in IJmuiden paars 28 en 40 knopen, maar ook in Zuid Frankrijk is het pokkeweer. .

Franse kitesurfer (man) 42 jaar overlijdt op 14-7-2011, 10.30 uur

bron: http://www.letelegramme.com/ig/generales/france-monde/france/bouches-du-rhone-un-kite-surfeur-victime-d-un-coup-de-mistral-14-07-2011-1370783.php


Een kitesurfer van 42 jaar die op het strand van Marignane kitesurfte is om 10.30 vanochtend 14 juli overleden. Hij is door een windvlaag meegenomen en tegen een rots aangesmeten. Tja de mistral waait hard bij Bouches-du-Rhone.
Hij had een kite van 10 meter, kort na het launchen is hij te pletter gesmeten („fracasser“) tegen de rotsen van t strand genaamd „Jai“, heeft een officier van de 1e hulp van de gemeente uitgelegd.

„La provence“ vertelt over het ongeluk: hij was een beginner, op het strand waaide het tussen 35 en 45 knopen. Hij was bezig om zijn kite onder controle te houden toen een sterke windvlaag hem heeft gelift, meegenomen tegen de „l aroute“.
De ambulances zijn tegen 10.30 uur gewaarschuwd en uitgerukt om de kiter te reannimeren, hij was bewusteloos en men heeft cardio-respiratoire (?) op hem toegepast. Hij heeft het niet gehaald.

offtopic
ik lees niks over een helm etc
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #4 Juli 14, 2011, 17:35:41
edit2Rapporteer  
Nog ff en je kan je kites zo in de grijze rolemmer flikkeren ! ThumpsUp
Goeie actie van de KNRM om kiters van het water te halen.
Dit zou preventief moeten gebeuren bij ca. 30knp.(gewoon helemaal niet het water op)
Ik weet dat er nu mensen het hier niet mee eens zijn maar onze
sport gaat op deze manier wel naar de klote !
'

Bedankt, ook die kitescholen die denken te moeten gaan lessen bij bij 24 knp en meer !
Kite is 100% depowerbaar, ja hoor ammehoela zodra ze 'm insturen en het gaat fout
zijn deze lessers nergens meer.............
Ga lekker zo door, ach waar maak ik me ook druk om, ze luisteren toch niet
Weten het allemaal beter en doen gewoon waar ze zin in hebben !

Gebruik toch is je hersens bij dit soort omstandigheden !

ps. Zo dat moest ik ff kwijt, lucht weer lekker op !

 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Juli 14, 2011, 17:38:54
edit2Rapporteer  
@ Bikinisuit:
Dat stemmetje in je hoofd dat je zegt dat het beter is om een dag over te slaan als iedereen kleiner vaart dan jou of je nog nooit met zoveel wind gekite hebt.

Maar je hebt gelijk, gezond verstand is te algemeen. Maar toch mag men wel eens wat voorzichtiger omgaan met een kite in 6bft+ Klinkt cru, maar al die ongelukken bewijzen dat er toch nog ergens iets fout gaat bij hun.

Natuurlijk zijn er onvermijdbare ongelukken (daar zijn het ongelukken voor) maar soms is het gewoon zo simpel te voorkomen dat je er moedeloos van wordt.


Beterschap, sterkte en gecondoleerd aan alle verwonde en verongelukte kiters. Hopelijk leert er iemand iets van!

@TBK:
Beter om alle beginners dan weg te sturen, maarja dat valt niet te controleren.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #6 Juli 14, 2011, 18:03:10
edit2Rapporteer  
cardio-respiratoire

cardio = hart
respiratoire = ademhaling

Samengevat = hij zal gereanimeerd zijn

Zonde dat we als kitesport WÉÉR negatief in het beeld komen...

Jongens zelf bij een tramhalte kan je takken op je hoofd krijgen....(nieuws)

GRTZ Frank
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #7 Juli 14, 2011, 18:23:09
edit2Rapporteer  
Het gaat mij niet alleen om de beginners @Evan maar om iedereen.
Gebruik gewoon je gezonde verstand en laat daamee het goede voorbeeld zien zowel aan de beginner als de gevorderde !
Is dat zo moeilijk ?
Schijnbaar wel !
jatochofniet

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #8 Juli 14, 2011, 18:30:29
edit2Rapporteer  
@TBK:

Hoezo nou weer iedereen? 30 knopen is zeer goed te doen voor ervaren kiters... sterker nog, dat zijn de leukste/lekkerste conditie's. Je gaat toch ook niet bij wintersporten de zwarte piste voor iedereen verbieden? het is voor iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid om in te schatten of je de omstandigheden aan kan zoals bij wel meer dingen het geval is.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #9 Juli 14, 2011, 18:39:08
edit2Rapporteer  
Ook ,,de beste kiters" kunnen met enorme vlagerige wind niet inschatten
wanneer er ineens 10 of 15 knopen bij komt.
Heel knap als je dat wel kan.
Iedereen  moet voor zich zelf inschatten wat wel en niet kan, ik geef
alleen maar aan hoe ik erover denk.
Als jij graag met 30 knp en meer vaart moet je dat gewoon doen !
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Juli 14, 2011, 18:58:17
edit2Rapporteer  
Ook ,,de beste kiters" kunnen met enorme vlagerige wind niet inschatten
wanneer er ineens 10 of 15 knopen bij komt.
Heel knap als je dat wel kan.
Iedereen  moet voor zich zelf inschatten wat wel en niet kan, ik geef
alleen maar aan hoe ik erover denk.
Als jij graag met 30 knp en meer vaart moet je dat gewoon doen !

waarom heb je het dan over met 30 kt verbieden?  hangt gewoon van je skillz af... alleen denken sommigen het te kunnen...
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #11 Juli 14, 2011, 19:03:59
edit2Rapporteer  
Nog niet begrepen, ik geef alleen maar aan hoe ik erover denk ,
Je moet ergens een grens leggen, als jij wil dat het bij 40 is, ook goed !
Wat is wijsheid ?

ps. Oh ja, ik heb nergens in mijn tekst het woordje,, verbieden" gebruikt !
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #12 Juli 14, 2011, 19:05:41
edit2Rapporteer  
vlagen  Huh geen vlagen....................... ThumpDown off topic
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #13 Juli 14, 2011, 19:37:59
edit2Rapporteer  
Wat is 30 kn nou weer voor een grens als je al langer kite.. Als beginner of als je went aan een kite of omstandigheden oke.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #14 Juli 14, 2011, 20:10:44
edit2Rapporteer  
Bron: http://forum.flysurf.com/bar/accident-au-jai-14-7-t61897.html
(op dit kiteforum zitten de Zuid Franse kiters)

Ik zie dat de Fr online-media het toch verkeerd gepubliceerd hebben.  loser
Daarom correctie:

De Fr kitesurfer had een 6,5  meter Bandit Dos. De hulpdiensten deden: étaient au massage cardiaque et au défibrillateur.
@Breizpunishers zegt dat t iedere keer weer t zelfde is, beginners kiezen ALTIJD voor n Bandit, deze is bij hen enorm populair. @olivaire zegt: ik vind t gewoonweg crimineel om dit soort kites op de markt te gooien. @joetadri zegt dat de oude versies gevaarlijke kites zijn.

(@joetadri) vertelt: de overleden kiter blijkt echter helemaal geen beginner te zijn. Het is een kiter met 4 jaar ervaring!

@jibay69 heeft t ongeluk life zien gebeuren: J'ai assisté en live à l'accident car je sortais de l'eau à ce moment là, en planche, avec 4m je galerais, un coup sous toilé, un coup à la rue... le vent alternait entre 25 et 35 nds je dirais, peut etre meme des claques plus puissante....
j'ai vu ce gars en tshirt, tenu derrière par un de ses potes, à peine eu le temps de me dire "mais qu'est-ce qu'ils branlent ces deux là par 40nds, ca va mal se finir", que le mec s'est envolé... la suite vous la connaissez....35 nds onshore... je comprend pas comment un truc comme ca peut arriver
(wie vertaalt)

In deze thread lees i k niet veel respect voor de overleden, iedereen boos

Condoleance a sa famille
RIP
fratser

Geen avatar

Berichten: 132
Antwoord #15 Juli 14, 2011, 20:59:23
edit2Rapporteer  
Ppppffffff al die verhalen over slecht voor onze sport,kiten gaat verboden worden....
Als er een dooie in de tour valt fietsen ze ook gewoon door. Bot breuken aan de orde van de dag!
En wie de kans om een ongelukje te krijgen niet wil accepteren ga dan lekker klaverjassen ofzo OOK LEUK!

Ik heb geen meedeleven met mensen die door eigen toedoen (onervaren) zichzelf slopen. Weet je wat je doet en ging er toch iets fout..... Dat kan altijd gebeuren hoe goed je ook bent! Dan is het vervelend maar je weet dan(neem ik aan) wat voor sport je doet en dat de kans bestaat.
 
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #16 Juli 14, 2011, 22:43:48
edit2Rapporteer  
Misschien moeten helmen verplicht worden. Dan zullen in ieder geval de zware ongevallen minder worden.
jatochofniet

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #17 Juli 15, 2011, 10:01:46
edit2Rapporteer  
Aan kiten zitten gewoon risico's, net zoals aan meer dingen. Er vallen daardoor jaarlijks helaas een aantal slachtoffers, echter door gelijk te roepen dat een helm verplicht gesteld moet wordem of boven de 30 knopen iedereen van het water af is gewoon overdreven. Dan is toch de hele charme van het kiten weg?? Bij wintersport, bergbeklimmen, zeilen, surfen enz. vallen jaarlijks ook een aantal slachtoffers. Daar word toch ook niet gelijk geroepen dat er allerlei veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen?? Als wij als kiters zelf al dit soort dingen gaan roepen, snijden we onszelf echt in de vingers op lange termijn en gaan dat soort regels er ook echt komen.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #18 Juli 15, 2011, 10:15:57
edit2Rapporteer  
Allereerst sterkte aan de kiters.

Punt 1 is het nog maar de vraag of een helm wel veiliger is, daar zijn geloof ik al genoeg discussie topics over. Bovendien moet iedereen zijn eigen verstand gebruiken of hij / zij dan wel niet een helm op doet.

Punt 2 een limiet stellen bij het aantal knopen slaat natuurlijk nergens op. De ene kiter kan prima overweg met 35kn terwijl een ander een groter gevaar voor zichzelf en omgeving vormt in 20kn.

Oftewel iedereen moet gewoon zijn eigen verstand gebruiken en luisteren naar de adviezen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #19 Juli 15, 2011, 10:21:58
edit2Rapporteer  
@fratser: beginners schatten de situatie vaak standaard verkeerd in, daar zijn het beginners voor. Daarnaast zijn mensen die willen (leren) kitesurfen niet erg bang of overdreven voorzichtig, (anders gingen ze wel bowlen of Nordic-walken) Dat kan dus voor serieuze problemen zorgen blijkt telkens weer. Ik heb dus wel medeleven met ze.

De enige 'oplossing' die ik kan verzinnen om dit soort incidenten te voorkomen, is bij verkoop van een vlieger nog duidelijker te communiceren dat lesnemen verplicht is, en dat je de eerste periode verplicht met een geoefende kiter aan de slag gaat, die jou begeleidt. Beginners  zijn nu niet direct herrkenbaar op het strand en laten zich vervolgens vaak niets vertellen door een goedbedoelende gevorderde kiter. 

Valt niet mee om dat te realiseren, weet ik ook wel....  Undecided
ingmar

Berichten: 221
Logs: 0 | 244 uur
Antwoord #20 Juli 15, 2011, 11:32:40
edit2Rapporteer  
om in te gaan op het begeleiden van de zeg maar beginners, er wordt gezegt dat beginners vaak niet willen aannemen van mede kiters.
Heeft denk ik veel te maken op de manier hoe ze worden benaderd.
Niet iedereen neemt zo maar dingen aan van de eerste de beste kiter, wie zegt dat hij goed is mischien heeft die het ook wel mis.
Als ik mijzelf als voorbeeld neem, ik doe wel extreme sporten zoals parashute springen, duiken, Circuit racen, Klimen. en van wege mijn werk als militair versta ik wel degelijk zoiets als veiligheid voorop. ik neem voor dat ik iets ondedrneem zoals kiten eerst les, nadat de grondbeginsellen duidelijk zijn en ik zelf ga rijden dan pas ga ik het leren.
Ik verlang juist dat mensen mij helpen, nu heb ik geen probleem om op me bek te gaan en voor lul te staan omdat mijn kite max valt bijv, maar anderen hebben mischien iets " ik wil niet afgegaan voor die doorgewinterde kiters onderuit gaan, 
daardoor heb ik me juist op dit forum aangemeld maar neemt niet weg dat " mensen mogen fouten maken anders wordt je niet beter en stop je met goed te zijn" zeg ik altijd maar.

en snap zeker dat het verstand van somige wat te wensen over laat,
maar mensen moeten gewoon eens accpeteren als er iets gezegt wordt, en niet denken dat dat een aanval op hun als persoon is,

TBK

Berichten: 2050
Antwoord #21 Juli 15, 2011, 12:22:22
edit2Rapporteer  
Allereerst sterkte aan de kiters.

Punt 1 is het nog maar de vraag of een helm wel veiliger is, daar zijn geloof ik al genoeg discussie topics over. Bovendien moet iedereen zijn eigen verstand gebruiken of hij / zij dan wel niet een helm op doet.

Punt 2 een limiet stellen bij het aantal knopen slaat natuurlijk nergens op. De ene kiter kan prima overweg met 35kn terwijl een ander een groter gevaar voor zichzelf en omgeving vormt in 20kn.

Oftewel iedereen moet gewoon zijn eigen verstand gebruiken en luisteren naar de adviezen.

Het gaat niet alleen om het aantal knopen maar juist
om de vlagen die erop treden bij harde wind.
Hier in NL is de wind bijna nooit constant boven de 30knp
maar meestal vreselijk vlagerig.
Het maakt niet uit wat de skills van een kiter zijn, hier kan je
niet altijd op anticiperen !

Als mensen denken dat ze deze risico's aankunnen moeten ze dat gewoon doen !
Have fun !
 
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #22 Juli 15, 2011, 12:59:04
edit2Rapporteer  
@TBK, daar doel ik niet helemaal op. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat er ook mensen zijn die in 20kn met constante wind een groter gevaar vormen voor zichzelf en omgegving dan de meeste mensen die in 35kn bezig zijn.

De wind is vlageriger dat geef ik uit ervaring toe, maar de meeste die met 35kn het water opgaan weten waar ze mee bezig zijn. (Dat je niet altijd op een flinke vlaag kunt inspelen wil ik je wel gelijk in geven). Maar vind dat je de keuze om het water op te gaan aan de kiter over moet laten.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #23 Juli 15, 2011, 14:05:00
edit2Rapporteer  
@TBK, daar doel ik niet helemaal op. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat er ook mensen zijn die in 20kn met constante wind een groter gevaar vormen voor zichzelf en omgegving dan de meeste mensen die in 35kn bezig zijn.

De wind is vlageriger dat geef ik uit ervaring toe, maar de meeste die met 35kn het water opgaan weten waar ze mee bezig zijn. (Dat je niet altijd op een flinke vlaag kunt inspelen wil ik je wel gelijk in geven). Maar vind dat je de keuze om het water op te gaan aan de kiter over moet laten.

Dat zeg ik toch, ik laat ze die keuze !
We zijn het eens denk ik.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #24 Juli 15, 2011, 18:19:47
edit2Rapporteer  
Probleem is vaak dat mensen hun grenzen niet (willen) kennen.
Daarbij zijn er tegenwoordig heel veel (beginnende) kiters die nauwelijks kijk (verstand) van de wind hebben en niet weten wat de kracht van de wind is (kan).
Je ziet het maar al te vaak met harde wind, ieder vaart met een 7 terwijl er altijd gasten zijn die alleen een 9 hebben en toch het water op gaan. Zo zijn er legio voorbeelden.
Hier wordt geroepen over gezond verstand, vind ik een mooie kreet maar er lopen tegenwoordig heel wat gasten rond die het IQ hebben van een varken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.