[Ervaring] Knopen en twists in de lijnen ->> ,zat zwaar in de shit

frankey21

Berichten: 49
Juli 23, 2011, 10:02:13
edit2Rapporteer  
De windrichting was deels aflandig, Ik launchte mijn kite, het was een hele vlagire wind met stoten van richting de 18 knopen denk ik. Mijn kite stallde in één keer en pleurde uit de lucht 3 meter naast mij.

Nadat de kite weer van mij af was gedreven zaten de lijnen in de knoop en getwist. De kite lag vol down wind te trekken en ik kon de knopen en twists er niet meer uit halen, ik heb besloten om mijn safety aan te trekken. De bar schoot naar voren maar de power in de kite bleef (ik denk door de vele knopen/twists die in mijn lijnen zaten). Ik had geen controle meer over de kite en ben er een paar keer achteraan gevlogen. Ik heb hulp van de kant geroepen om de kite vast te houden zodat ik er naar toe kon lopen en hem pakken.

Ik twijfel nu toch wat aan mijn safety systeem zou de power er niet volledig uit moeten zijn ook al zit de hele boel in de knoop?

Had ik mijzelf ook kunnen redden door keihard naar mijn kite toe te sprinten en hem zelf pakken (dit durfde ik namelijk niet aan)?







Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Juli 23, 2011, 10:18:45
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je op Mirns bezig was?
Mirns is zodra er iets van Noord in de wind zit,  een drama. Je krijgt dan met de wind gewoon hele rare toestanden.
De basis van ieder safety systeem is de kitesurfer die er aan hangt: keuzes maken!

Dan de technische kant van het verhaal: op het moment dat je je safety gebruikt en de boel blijft kracht ontwikkelen heb je maar 1 keuze: alles losgooien. En dat is met aflandige wind natuurlijk behoorlijk funest voor je materiaal.
Met "keihard achter je kite aan sprinten" neem je een heel vet risico: stel je loopt je eigen lijnen in en wordt ( aflandig) mee genomen door je vlieger?

Aflandige wind is heel simpel een NO-GO tenzij je backup hebt van een bootje.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #2 Juli 23, 2011, 10:20:10
edit2Rapporteer  
Brrr..klinkt niet best  Undecided Als het je lukt een sprint te trekken om 30m te overbruggen in 2 seconden, hebben we hier de nieuwe kandidaat voor de olympische spelen. Kansloos!

In het laatste geval kan je altijd nog je leash losgooien om de druk uit de kite te halen. Wel blijven roepen dat iedereen uit de buurt moet blijven van de lijnen.

Beter je kite weg dan jij in een rolstoel.
Oja......Als ik jou was nooit met aflandige wind kiten!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Juli 23, 2011, 10:21:03
edit2Rapporteer  
Tom, je was me net ff voor  Wink
Allard

Berichten: 67
Antwoord #4 Juli 23, 2011, 10:22:05
edit2Rapporteer  
Als je saftey in de knoop zit met andere lijnen, dan zal hij niet meer 100% zijn werk doen. Als je dan achter je kite wordt aangesleurd is er naar mijn mening één oplossing: "Kitelease" trekken. Beter je kite laten gaan, dan zelf in de kreukels. Negen van de tien keer valt je kite verderop wel stil.
frankey21

Berichten: 49
Antwoord #5 Juli 23, 2011, 10:47:55
edit2Rapporteer  
Ja, het wat op mirns ja , gelukkig was ik niet al te ver van de kant af, ik ben hier echt van geschrokken en ben er nog goed mee weg gekomen. Ik ga NOOIT meer met aflandig of tikkeltje aflandig, dit is echt gevaarlijk.

En als de lijnenboel echt zwaar in de knoop zit, ben je dus gewoon de sjaak want dan hapert het safety systeem. Nou ja weer  een berg geleerd.
kiterunner

Berichten: 74
Antwoord #6 Oktober 06, 2011, 21:44:49
edit2Rapporteer  
Tijdens een sprong met mijn Rebel 9 m2 uit 2008, schoot mijn chickenloop los, ik kon de vol gepowerde kite niet houden en liet mijn bar los.

De bar schoot als een speer richting de kite en raakt verstrikt in de lijnen inclusief de 5e lijn. Dit resulteerde in een loopende kite terwijl ik bij de 2e zandbank was op wijk aan zee.

Ik was alleen nog aan de 5e lijn bevestigd met de kite en werd 3 keer over een afstand van zo'n 10 meter achter de kite aan gecatapulteerd. Uiteindelijk heb ik als laatst de safety leash getrokken die met de 5e lijn was verbonden.

Nu was ik wel de kite kwijt maar kon wel weer veilig naar de kant zwemmen.

De wind was zuidwest waardoor de kite al rollend over het water richting het strand dreef, daar waren collega kiters die de kite hebben opgevangen.
Zelf werd ik door een behulpzame kiter naar het strand gesleept.
Ik had mazzel omdat ik zelf en de kite geen schade heb opgelopen.

Ik had nooit verwacht dat een loopende kite een kerel van 85 kg via slechts een (5e) lijn meerdere keren kan catapulteren.

Conclusie: zorg dat je altijd alle safeties controleert voordat je het water op gaat.  Ik was blij dat ik mijn kite toen kon loskoppelen.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.