Lesgeven boven de 25kn in Nederland, wat kunnen we er tegen doen?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Juli 25, 2011, 13:20:52
edit2Rapporteer  
Hoop discussie en gezeik, maar als we zwart op wit kunnen krijgen dat het onverantwoord is om les te geven boven een bepaalde windsnelheid kunnen de betrokken instructeurs/scholen niet meer bij hun verzekering aankloppen als het fout gaat.

Ook moeten de instructeurs niet denken dat ze zomaar overal tegen gedekt zijn, kijk hier maar (dank aan bikinisuit)

LJN: AU4042, Hoge Raad , C04/216HR
Arrest van de Hoge Raad: organisator en leider van een skeelercursus is aansprakelijk voor ongeval met dodelijke afloop van een beginnend cursist. Op het deelname formulier stond vermeld: deelname is voor eigen rekening en risico van de cursist. Cursist heeft deze ondertekend.De school heeft verteld dat de cursisten een helm KONDEN pakken. Tja niet gedaan. Cursist valt naar achter op r achterhoofd. Volgende dag was ze door hersenletsel dood.

LJN: BP8101, Rechtbank Middelburg, 69787 / HA ZA 09-534
Ongeval bij strandzeilen. Cursist krijgt van instructeur een helm met een kapotte kinband. Tijdens zeilen krijgt cursist ongeluk, helm vliegt van r kop, giek tegen haar hoofd

LJN: BD7925, Rechtbank Haarlem, 15/670504-06
Kliminstructeur wordt aansprakelijk gesteld. Kliminstructeur heeft nagelaten bij iedereen zorgvuldig na te kijken of ieder zijn gordel deugdelijk heeft bevestigd. Cursist krijgt zwaar letsel na val



Dus wat kunnen we er aan doen om een signaal af te geven aan de commerciële scholen om niet meer met noodweer en buien les te gaan geven en zo het verkeerde signaal af te geven aan de beginnende kiters?
feddomw
Gast
Antwoord #1 Juli 25, 2011, 13:28:37
edit2Rapporteer  
Evan, heel goed verhaal. Even voor alle duidelijkheid, ongeacht of een school verzekerd is of niet zal het "slachtoffer" zijn eigen verzekering ervan op de hoogte moeten stellen en die zal dan verhaal moeten halen op de school.

Dus: men raakt gewond omdat hij/zij les krijgt bij 30knopen. Dan moet het slachtoffer zijn verzekering (zal vaak gewoon ziektekosten zijn trouwens) aansporen om de school aan te spreken. Dan moet nog de aansprakelijkheid worden aangetoond, en daarvoor zal vermoedelijk de NKV een verhaal moeten houden, alsmede het IKO boek als referentie worden genomen en moet je uitdraaien van de KNMI hebben of zo. Enz.

Dan krijg je nog het verweer van "de leerling trok aan de bar terwijl hij/zij deze juist van zich af had moeten duwen", en dat verweer treft dus geen doel omdat een dergelijke fout wordt niet zo hard afgestraft met 4bft (en langzame kite), en WEL met 30kn en een snelle kite.

Als de school verzekerd is, dan wordt die aangesproken, en die kan dan weer weigeren op grond van bijvoorbeeld overtreding van eigen polisvoorwaarden o.i.d.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juli 25, 2011, 13:30:46
edit2Rapporteer  
om te beginnen... de instructeurs aanspreken... verzoeken om van het water af te gaan waar de leerling bij is... en beiden duidelijk maken waar om het niet verantwoord is (Ron weet wel hoe dat moet Grin iig werd er toen wel gehoor aan gegeven ). een beetje vakkundige instructeur zal daar heus wel gehoor aan geven. als hij niet gedient is van negatieve reclame... op de spots een vlaggen systeem neer zetten... om iedereen kenbaar te maken dat de omstandigheden goed of juist risico vol worden.
feddomw
Gast
Antwoord #3 Juli 25, 2011, 13:40:26
edit2Rapporteer  
EJ: Ik denk dat het nou juist te doen is om die niet-vakkundige instructeurs een keer aan te pakken, die niet luisteren naar verzoeken om niet het water op te gaan. Als ze vakkundig waren, zouden ze er ook helemaal niet zijn op dat moment!

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #4 Juli 25, 2011, 13:52:01
edit2Rapporteer  
Deze discussie moet eens over een andere boeg.
De verantwoordelijkheid voor het wel of niet doorgaan van een les moet je niet direct meer bij de scholen neerleggen.
Dit zou een primaire taak van de NKV en/of Nederlandse watersport Bond moeten worden.

vergelijk het nu eens met voetbal:
als er veel regen komt of onweer bepaalt de KNVB (lees NKV) wat er gebeurt, niet de clubs (lees kitescholen) zelf.
een stukje van KNVB regels zelf:
De KNVB Landelijk is verantwoordelijk. Bij slechte omstandigheden van de velden in Nederland. Dit betekent dat het volledige competitieprogramma in alle Districten of per District komt te vervallen. Ook op kunstgras.

Dus om deze anders eeuwig durende discussie ten einde te brengen moet het echt hogerop worden gezocht. kitesurfen is geen recreatiesport meer maar een way of live en niet meer weg te denken uit de maatschappij net als voetbal.

De kitescholen dienen toestemming te vragen/krijgen bij NKV/NWB. punt.
Gewoon 1 organisatie die de boel uitmaakt.
achteraf ontstaat er dan geen discussie meer en iedereen weet zijn/haar plek.

Simpeler kan het niet.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juli 25, 2011, 13:57:37
edit2Rapporteer  
Deze discussie moet eens over een andere boeg.
De verantwoordlijkheid voor het wel of niet doorgaan van een les moet je niet direct meer bij de scholen neerleggen.
Dit zou een primaire taak van de NKV en/of Nederlandse watersport Bond moeten worden.

vergelijk het nu eens met voetbal:
als er veel regen komt of onweer bepaalt de KNVB (lees NKV) wat er gebeurt, niet de clubs (lees kitescholen) zelf.
(toch?, corrigeer me maar als dit niet zo is)

Dus om deze anders eeuwig durende discussie ten einde te brengen moet het echt hogerop worden gezocht. kitesurfen is geen recreatiesport meer maar een way of live en niet meer weg te denken uit de maatschappij net als voetbal.

De kitescholen dienen toestemming te vragen/krijgen bij NKV/NWB. punt.
Gewoon 1 organisatie die de boel uitmaakt.
achteraf ontstaat er dan geen discussie meer en iedereen weet zijn/haar plek.

Simpeler kan het niet.


ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp


franco

Berichten: 874
Antwoord #6 Juli 25, 2011, 13:57:49
edit2Rapporteer  
  :Dhet gaat bij de meeste instructeurs alleen maar om geld blijkbaar, zijn dus niet goed bezig met hun werk, nee alleen maar zakken vullen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, ben bang dat dit nog erger wordt.

Ook ik vind dat de slechte instrukteurs eruit moeten.
Dit moet gewoon stoppen, en anders als wij als ervaren kitesurfers vinden dat het te gevaarlijk wordt er voor zorgen dat ze dan wel gaan stoppen.

Hoe dan ook neem je verandwoording (dit geld ook voor de mensen die gaan lessen).
Speel niet met je leven, maar kom naar een leuke dag weer vrolijk thuis (en zo moet het gaan!)

Edit: schreeuwen is in dit topic nergens voor nodig, zie ook de opmerking van Ron!
feddomw
Gast
Antwoord #7 Juli 25, 2011, 14:00:14
edit2Rapporteer  
Deze discussie moet eens over een andere boeg.
De verantwoordlijkheid voor het wel of niet doorgaan van een les moet je niet direct meer bij de scholen neerleggen.
Dit zou een taak van de NKV en/of Nederlandse watersport Bond moeten worden.

vergelijk het nu eens met voetbal:
als er veel regen komt of onweer bepaalt de KNVB (lees NKV) wat er gebeurt, niet de clubs (lees kitescholen) zelf.

Dus om deze anders eeuwig durende discussie ten einde te brengen moet het echt hogerop worden gezocht. kitesurfen is geen recreatiesport meer maar een way of live en niet meer weg te denken uit de maatschappij net als voetbal.

De kitescholen dienen toestemming te vragen/krijgen bij NKV/NWB. punt.
Gewoon 1 organisatie die de boel uitmaakt.
achteraf ontstaat er dan geen discussie meer en iedereen weet zijn/haar plek.

Simpeler kan het niet.

Dan moeten de scholen wel zijn aangesloten bij de NKV..... En dat zijn ze niet allemaal. Ook niet bij IKO, ook niet bij KNWV. En ze zijn ook niet verplicht zich aan te sluiten. Ik zie ook niet in hoe je in de praktijk het wil aanpakken.

Je maakt volgens mij de fout die de politiek veel maakt: en dat is alles verder willen reguleren en in regeltjes en afspraken zetten. Dat hoeft helemaal niet omdat we onder bestaande regels en wetgeving gewoon de "foute" jongens kunnen aanpakken.

Ik bedoel het niet lullig, is gewoon mijn mening.

Je vergelijkt ook appels met peren: KNVB is een competitie en als je wil meedoen moet je aan hun regels houden. De KNVB bepaalt niet of Poldervogels 2 wel of niet gaat trainen op woensdagavond in de regen en storm. Ik mag morgen een voetbalvereniging oprichten en trainen (=lesgeven) wanneer ik wil. Ik hoef op geen enkele wijze lid te zijn van de KNVB, totdat ik iets wil met competitie of erkenning.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #8 Juli 25, 2011, 14:05:21
edit2Rapporteer  
:Dhet gaat bij de meeste instructeurs alleen maar om geld blijkbaar, zijn dus niet goed bezig met hun werk, nee alleen maar zakken vullen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, ben bang dat dit nog erger wordt.
OOK IK VIND DAT DE SLECHTE INSTRUKTEURS  ER UIT MOETEN.
DIT MOET GEWOON STOPPEN, EN ANDERS ALS WIJ ALS ERVAREN KITE SURFERS VINDEN DAT HET TE GEVAARLIJK WORDT ER VOOR ZORGEN DAT ZE DAN WEL GAAN STOPPEN.

HOE DAN OOK NEEM JE VERANDWOORDING(DIT GELD OOK VOOR MENSEN DIE GAAN LESSEN) SPEEL NIET MET JE LEVEN, MAAR KOM NAAR EEN LEUKE DAG WEER VROLIJK THUIS(EN ZO MOET HET GAAN)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jongens, zet nu eens je frustratie opzij en bevuil dit topic niet met brullen. begrijp je gedachtengang maar houd het objectief a.u.b.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Juli 25, 2011, 14:10:09
edit2Rapporteer  
Praktisch gezien heel erg lastig denk ik om de kennis en kunde van alle instructeurs te gaan testen. of je moet al soort van mysteryshopping gaan doen en je voordoen als beginner en zo de rotte appels eruit halen.
NKV...dan heb de duitse scholen nog....geen nkv-lid.
En: geen enkele school meldt zich op een spot en zegt: ik wil graag lessen met mijn leerlingen. Dus misschien is dat een oplossing: een spot-supervisor waar scholen zich moeten melden en die bepaalt dan of het wel of niet door gaat.
feddomw
Gast
Antwoord #10 Juli 25, 2011, 14:15:49
edit2Rapporteer  
Praktisch gezien heel erg lastig denk ik om de kennis en kunde van alle instructeurs te gaan testen. of je moet al soort van mysteryshopping gaan doen en je voordoen als beginner en zo de rotte appels eruit halen.
NKV...dan heb de duitse scholen nog....geen nkv-lid.
En: geen enkele school meldt zich op een spot en zegt: ik wil graag lessen met mijn leerlingen. Dus misschien is dat een oplossing: een spot-supervisor waar scholen zich moeten melden en die bepaalt dan of het wel of niet door gaat.

Gaat ook niet werken. Moet er van 's ochtends tot 's avonds op elke spot in NL iemand staan? Wie regelt/betaalt dat? En dan krijg je dat ellenlang geouwehoer over welles/nietes. "Gaat zo'n supervisor voor mij bepalen of ik het water op mag?" Enz..... Ik kan zo 4 spots tussen Scheveningen en Katwijk noemen waar je het water op kan zonder dat iemand je lastig valt of ook maar een strobreed in de weg zit.

Laat dat gewoon aan de rechter over, achteraf. Daar zijn ze voor. Die kunnen objectief beoordelen op basis van meetgegevens (KNMI) en input van deskundigen (NKV/IKO/KNWV) of het wel of niet aanvaardbaar was dat er gelest werd en aansprakelijkheid vaststellen. (Geen discussie over wel of niet deskundigheid IKO AUB).
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #11 Juli 25, 2011, 14:37:33
edit2Rapporteer  


Laat dat gewoon aan de rechter over, achteraf. Daar zijn ze voor. Die kunnen objectief beoordelen op basis van meetgegevens (KNMI) en input van deskundigen (NKV/IKO/KNWV) of het wel of niet aanvaardbaar was dat er gelest werd en aansprakelijkheid vaststellen

@Feddomw
Tja, waarom nu wel achteraf via deze weg als er een gewonde is gevallen?
deze instanties moet dus verantwoordelijk worden. ook voor buitenlandse scholen.
dit kan i.c.m. met de gemeentes die de vergunningen uitgeven. is een lange weg maar niet onmogelijk.
dat bedoelde ik dus met mijn mening;
reguleren vanaf 1 punt is niet onmogelijk.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Juli 25, 2011, 14:41:24
edit2Rapporteer  
Pppsssttttt
Verkeerswetgeving op het water is vastgelegd in het BPR. Daar het kitesurfen vrij nieuw is is er in het BPR weinig over te vinden ( m.u.v. het algehele verbod  en de mogelijkheid voor een ontheffing voor dit verbod.)
Ik verwacht dat we in de toekomst in het BPR  nog wel wat extra aanvullingen op het gebied van Kitesurfen gaan krijgen........
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #13 Juli 25, 2011, 14:57:04
edit2Rapporteer  
En het is best effectief om een instructeur die met te harde wind op het water staat aan te spreken waar zijn cursisten bij zijn, dan is hij gelijk al zijn geloofwaardigheid als instructeur kwijt, probleem opgelost.

Anders is er altijd nog het mesje.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 Juli 25, 2011, 15:36:14
edit2Rapporteer  
Praktisch gezien heel erg lastig denk ik om de kennis en kunde van alle instructeurs te gaan testen. of je moet al soort van mysteryshopping gaan doen en je voordoen als beginner en zo de rotte appels eruit halen.
NKV...dan heb de duitse scholen nog....geen nkv-lid.
En: geen enkele school meldt zich op een spot en zegt: ik wil graag lessen met mijn leerlingen. Dus misschien is dat een oplossing: een spot-supervisor waar scholen zich moeten melden en die bepaalt dan of het wel of niet door gaat.

Gaat ook niet werken. Moet er van 's ochtends tot 's avonds op elke spot in NL iemand staan? Wie regelt/betaalt dat? En dan krijg je dat ellenlang geouwehoer over welles/nietes. "Gaat zo'n supervisor voor mij bepalen of ik het water op mag?" Enz..... Ik kan zo 4 spots tussen Scheveningen en Katwijk noemen waar je het water op kan zonder dat iemand je lastig valt of ook maar een strobreed in de weg zit.

Laat dat gewoon aan de rechter over, achteraf. Daar zijn ze voor. Die kunnen objectief beoordelen op basis van meetgegevens (KNMI) en input van deskundigen (NKV/IKO/KNWV) of het wel of niet aanvaardbaar was dat er gelest werd en aansprakelijkheid vaststellen. (Geen discussie over wel of niet deskundigheid IKO AUB).

maar 1 ding wat zeker niet helpt is alle suggesties gelijk afwijzen. kunnen ook gewoon open en vrij gaan brainstormen en van daaruit verder creatief zijn. vanuit vrij denken komen oplossingen, vanuit probleem denken komt regeltjes-land.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juli 25, 2011, 15:53:58
edit2Rapporteer  
Even voor alle duidelijkheid, ongeacht of een school verzekerd is of niet zal het "slachtoffer" zijn eigen verzekering ervan op de hoogte moeten stellen en die zal dan verhaal moeten halen op de school.

Precies, een slachtoffer (en we hadden er onlangs eentje op strand Oostvoorne) moet zelf wel de stap zetten om de kiteschool aansprakelijk (voor letselschade e.d.) te stellen. Via een rechtsbijstandverzekering of de rechtswinkel kom je dan een eind.

Dan krijg je een uitspraak, en het werkt zo in dit land dat andere rechters eerdere uitspraken overnemen.

Helaas wel een "als het schaap in de put gevallen is dempt men de put". Er moet eerst een slachtoffer vallen die ook daadwerkelijk juridische stappen gaat nemen.


Verder ben ik het eens met het idee van Ron. Gewoon bij wet regelen (ai, dat zal vast lastig worden) dat scholen bij het NKV aangesloten moeten zijn, net als bij voetbalclubs. Dan kan dat weersysteem ingevoerd worden.

Alhoewel me dat best lastig lijkt, want locale buiten kunnen grote locale gevolgen hebben. Zie de afgelopen weken.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Juli 25, 2011, 16:12:11
edit2Rapporteer  
Waarom moeten er regels en beperkingen komen?

Als wij als kitesurf gemeenschap zouden willen voorkomen dat er met 25+ knopen lesgegeven wordt in Nederland kunnen we onze wens toch ook gewoon uiten? Dit lijkt mij een mooie taak voor de NKV om dit als 'richtlijn' te vermelden.
Het is aan de kiteschoolen om hier aan gehoor te geven, bij instemming krijgen ze dan bv het 'NKV-approved' keurmerk.

Als je wetten en regels wil laten opnemen die het verbieden om les te geven bij 25+ knopen is een algemeen verbod op kitesurfen bij 25+ knopen niet ver weg. Of je bent bv zelf dan ook niet meer verzekerd...  Dat willen we toch ook niet?
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #17 Juli 25, 2011, 17:04:27
edit2Rapporteer  
@Karel79>> helemaal mee eens. ThumpsUp
en als je alle scholen aanpakt heb je toch nog mensen die hun vriendinnetje "les" geven met een 10m kite op het strand. Zoals eergisteren op vrouwenpolder, met als resultaat waarschijnlijk een breuk in haar schouder. Heb je dus nog heel lang plezier van.

Hoe meer je reguleert hoe meer mensen zullen proberen het te omzeilen. Of wil je altijd een berg politie met jetski's aan het strand ThumpDown??
feddomw
Gast
Antwoord #18 Juli 25, 2011, 17:14:11
edit2Rapporteer  
Jongens, laten we even reëel doen.

Feit is dat er nu soms les wordt gegeven bij omstandigheden die - laat ik het netjes zeggen - niet ideaal zijn. Ook is gebleken dat de leraren/scholen die dus onverantwoord legeven aanspreken niet altijd helpt of zelfs tot vijandig gedoe leidt. Daar moet z.s.m. een einde aan komen, en daar zijn OP DIT MOMENT middelen voor. Aansprakelijk stellen. Zo krijg je de idioten die met 7bft gaan lesgeven op hun knieën.

Er is ook een verschil tussen een school die betaald les gaat geven (want dus deskundig geacht door onwetende cursist) en een idioot die zelf met een vriendinnetje gaat beunen. Dat soort mensen kan je niet tegen zichzelf in bescherming nemen, domme mensen heb je gewoon overal. Een cursist die betaalt denkt echter expertise in huis te halen, want hij betaalt er toch voor?


Alle andere ideeën zijn natuurlijk allemaal goed en leuk en lovenswaardig, maar op dit moment een utopie. Er IS geen wetgeving en die komt er voorlopig niet. De NKV HEEFT de middelen niet om deze scholen aan te pakken. Er IS geen mogelijkheid om spots 24/7 te bewaken en te bemannen.

Daarom ook denk ik terecht de jurisprudentie die bikiniisuit en Evan aandragen, er kan bij het volgende verwijtbare school ongeluk contact worden opgenomen met de verongelukte kiter en hem aansporen de boel op scherp te zetten.

Dan hoeft er verder helemaal geen regelgeving te komen verder, gewoon gebruik maken van de middelen die er nu zijn. De NKV kan daarbij ondersteuning bieden.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #19 Juli 25, 2011, 17:49:46
edit2Rapporteer  
Nadeel is wel, dat je als lesser een waiver tekenen moet, waarin je de kiteschool vrijpleit van aansprakelijkheid bij letselschade. Ben niet juridisch onderlegd en weet dus niet of je die waiver kunt aanvechten op gronde van onverantwoord risico nemen van de kiteschool.
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #20 Juli 25, 2011, 18:00:30
edit2Rapporteer  
En juist omdat er niet altijd gecontroleerd kan worden dient de verantwoordelijkheid altijd bij een school te liggen, mits onomstotelijk kan worden bewezen door de school dat de lesser zich als een totale debiel heeft gedragen. Les geven is niet alleen maar geld verdienen en verder geen verantwoordelijkheid dragen mijns inziens.

Dan maar wat duurdere lessen zodat de school een verzekering kan afsluiten.
Zo scheid je het kaf van het koren wat betreft kitescholen en je houdt mensen op les over die écht willen.
feddomw
Gast
Antwoord #21 Juli 25, 2011, 18:13:50
edit2Rapporteer  
Nadeel is wel, dat je als lesser een waiver tekenen moet, waarin je de kiteschool vrijpleit van aansprakelijkheid bij letselschade. Ben niet juridisch onderlegd en weet dus niet of je die waiver kunt aanvechten op gronde van onverantwoord risico nemen van de kiteschool.

Nee, dat kan niet zomaar. Zie ook de jurisprudentie die Evan noemt. Is een beetje hetzelfde verhaal als je jas afgeven bij een disco, ervoor moeten betalen, maar "de directie acht zich niet aansprakelijk voor diefstal of vermissing enz...." Die vlieger gaat niet altijd op.

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #22 Juli 25, 2011, 18:18:20
edit2Rapporteer  
Beste Feddowm, in feite klopt het wel wat je zegt alleen e.e.a. geldt dat voor het op dat moment onstane incident. het werkt als een corrigerende maatregel, niet als een preventieve.

1 van je citaten:

Daar moet z.s.m. een einde aan komen, en daar zijn OP DIT MOMENT middelen voor. Aansprakelijk stellen. Zo krijg je de idioten die met 7bft gaan lesgeven op hun knieën.

tuurlijk, maar na 3 mnd. is iedereen het toch weer een beetje vergeten en zoals sommige hardleerse, koppige scholen dan toch doen; weer gaan les geven bij 7 bft.
waarom? omdat niemand van hoger gerespecteerde hand ze het verbied.

telkens als ze dus teruggeroepen kunnen worden luister men wel, ongeacht de ongevallen geschiedenis.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juli 25, 2011, 18:59:16
edit2Rapporteer  
En het is best effectief om een instructeur die met te harde wind op het water staat aan te spreken waar zijn cursisten bij zijn, dan is hij gelijk al zijn geloofwaardigheid als instructeur kwijt, probleem opgelost.

Anders is er altijd nog het mesje.

Ed ik ben het met je eens maar het probleem met het mesje is dat dat ook weer tot onenigheid leid. En als die persoon de volgende keer weer tegen komt dan is dat vragen om ongewenste tegen reacties... Afblaffen waar de cursist bij is, is op zich al een walk of shame voor de instructeur, zeker als dat nog een keer door een derde persoon wordt benadrukt... De cursist zal dan ook de instructeur gaan vragen of dat hij wel weet waar die mee bezig is.

Maar ja bij overmatige koppigheid kan  het mesje de noodzaak de wet breken Wink zeker tov die school met trekzakken uit het jaar nul aus deutschland...
feddomw
Gast
Antwoord #24 Juli 25, 2011, 19:26:51
edit2Rapporteer  
Ron, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Waar ik op doel is dat bepaalde hardleerse scholen slechts op een manier aangepakt kunnen worden: juridisch en dus financieel. Er zijn zat scholen die nergens bij zijn aangesloten en zich in beginsel dus door niemand aangesproken voelen, ook niet op het strand als ze bezig zijn. Dus is de enige manier om ze aan te pakken (helaas) achteraf, maar dan weet je ook zeker dat het klaar met ze is.

Andere zaken zoals aanspreken, NKV eisen, toezichthouders, enz zijn op zich goede ideeen, maar voorkomen niet dat ze het weer doen. En WIJ kunnen wel als "gemeenschap" iets willen, maar de beginner die nog van niets weet kent onze gemeenschap niet en de scholen hoeven zich niets aan te trekken van wat de gemeenschap wil omdat ze er nou eenmaal niets mee te maken hebben.

Gezien het feit dat Evan met jurisprudentie aankomt gaat het topic dus denk ik niet over hoe we op de spot zelf de scholen moeten aanspreken. Dat is een andere discussie, en trouwens ook zinloos wat sommige scholen betreft omdat ze er toch niets van aantrekken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.