advies over kitesurfscholen + even voorstellen

Charin

Geen avatar

Berichten: 10
Logs: 0 | 14 uur
Augustus 03, 2011, 17:57:18
edit2Rapporteer  
Hey allemaal!

Laat ik me eerst even voorstellen;

Mijn naam is Natasja, a.s zondag wordt ik 22 jaar "jong" en ik kom uit Breda.
Naast het snowboarden, windsurfen en na 2 zomervakanties golfsurfen wordt het tijd voor iets nieuws. Kitesurfen ! ... waarom?   de vlieger vind ik onwijs cool, ik denk dat dat het element is wat ik mis tijdens het goldsurfen en het snowboarden!

nu ik bijna jarig ben dacht ik .... ik doe mezelf een 2 / 3 daagse cursus cadeau, mocht dat tof zijn krijg ik voor mn verjaardag een kite.

Nu  ben ik internet aan het afstruinen hoe en wat en ik kom veel scholen tegen met veel tarieven en veel informatie.

Zijn er mensen die bepaalde scholen af of aanraden om de cursus bij te volgen?

wat ik veel zie is het certificaat dat je bij sommige scholen niet krijgt ( of niet vermeld is op de site)
het verschil tussen de lestijden varrierend van 2.5 uur tot lessen van 4 uur
en de prijzen die daarin ook nog erg schommelen.


Het idee was eigenlijk om samen met mijn vriend in scheveningen de eerste les te nemen ... vandaag .... maarja geen wind te bekennen. Als ik de weersvoorspelliongen een beetje zie dan is volgende week een mooie week om lessen te nemen.

Dus als jullie tips hebben bij het vinden van de perfecte school laat het even weten !

Thanks
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Augustus 03, 2011, 18:00:29
edit2Rapporteer  
Over kitescholen moet je niet bij mij maar mag ik vragen wat voor kite je hebt gekregen?
Hier zit namelijk zeer veel verschil in en dan met name de veiligheid van de kites.
Dat is voor een beginner namelijk een heel belangrijk punt.

Over de kiteschlen zullen nog wel mensen reageren die er meer vanaf weten. Wink
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Augustus 03, 2011, 18:04:25
edit2Rapporteer  
Ik weet dat je bij Naturalhigh bij de brouwersdam 500,- korting krijgt op nieuw materiaal als je een cursus bij hun hebt gevolgd. Of andere scholen dat soort aanbiedingen hebben weet ik niet.

Tevens is er een Breda topic op 'trefpunt' Smiley
Charin

Geen avatar

Berichten: 10
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #3 Augustus 03, 2011, 18:15:46
edit2Rapporteer  
Hey Marc,
ik heb nog geen kite gekregen die krijg ik pas na mn lessen en tijdens die lessen hoop ik tevens goed advies te krijgen over wat voor soort kite voor mij het beste is Grin

@ Faxie; bij natural high heb ik inderdaad al zitten kijken en het breda trefpunt tpoic heb ik ook al doorgepluisd verbaasde me dat er zoveel mensen uit de omgeving breda actief zijn Grin een hele nieuwe wereld gaat voor mij open Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Augustus 03, 2011, 18:24:35
edit2Rapporteer  
Ah oke dan gaat het allemaal wel goedkomen, succes met de lessen. Wink
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #5 Augustus 03, 2011, 19:23:32
edit2Rapporteer  
Ik weet niet of ik reclame mag maken maar ik doe het toch  Grin
Mijn vriendin heeft pas les gehad in Ouddorp bij kitesurfschool element.

Zelf kite ik al een paar jaar en als kritische kiter heb ik zijdelings meegekeken naar de les en ik moet bekennen dat er goed les gegeven wordt. Er werd voldoende aandacht gegeven aan de veiligheid en hoe vervelend ook is een keer een les afgeblazen vanwege te harde wind. Op dat moment is het even balen maar het altijd beter dan toch een les door te laten gaan. Ik weet ook dat er scholen zijn die bij nog hardere wind (of juist te zachte wind) gewoon les geven maar dat wil je als lesser echt niet.

Wat ik ook fijn vond was dat de lokatie erg rustig is. Op plekken zoals Oostvoorne is het mijn inziens veel te druk om rustig te kunnen lessen.

Je hebt het over een IKO certificaat. Na afloop hebben wij deze niet gehad. Weet eigenlijk niet of het gewoon vergeten is aangezien er wel een IKO logo op de site staat. Zelf heb ik dat kaartje al jaren in mijn portemonee zitten maar ik heb hem nog nooit ergens moeten laten zien. 
feddomw
Gast
Antwoord #6 Augustus 03, 2011, 19:52:34
edit2Rapporteer  
Ik heb over Element ook goede dingen gehoord.

Die deal bij Natural High klinkt mij als een HELE goede deal, want €500 is echt veel korting (op alleen een kite), maar ik weet niet wat de lessen daar kosten, en ik zou je als beginner afraden om een nieuwe kite te kopen vanwege de kosten. Voor het geld van een nieuwe kite koop je twee goede gebruikte kites. Je wil er minstens twee om vaak te kunnen varen, en gezien je geschiedenis lijkt me het waarschijnlijk dat jij fanatiek zal worden.

Ook is die korting bij Natural High misschien niet zo gek veel waard: ze verkopen alleen F-One en Slingshot, dus je zou als beginner eigenlijk de keuze hebben uit slechts 2 kites, de Bandit of de Rally. Fuel of RPM zou ik je niet aanraden als beginner.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Augustus 04, 2011, 11:09:41
edit2Rapporteer  
Ik zou niet teveel waarde hechten aan die korting, waarschijnlijk is die alleen op adviesprijzen en uiteindelijk scheelt het dan nauwelijks met de aanbiedingen van andere winkels. Op de site van NH staat dat je na aanschaf v.e. kite, 500 korting krijgt op wat je daarna nog koopt (komt neer op een gratis board). Voor +/- 1000 euro heb je bij bv Eurofun ook een complete set van kite+bar+board (650+300+500=1450, dus 450 korting). Als je daar dan ook een wetsuit en trapeze haalt krijg je echt nog wel 50 euro korting extra.

Mijn advies zou zijn om te gaan lessen bij een school op een plek met enigszins rustig of ondiep water. Nu heb je al aardig wat watersport ervaring dus misschien is dat wat minder voor jou van toepassing. Maar ik ken iemand die (trouwens ook windsurfer is) in Scheveningen heeft gelest en elke keer zo'n fijne golf over hem kreeg. Na 1 les was ie er wel klaar mee.
Oostvoorne en Brouwersdam zijn plekken met rustig water, nadeel is wel dat het daar erg druk kan zijn.

Daarnaast zou ik een school uitzoeken (of daarom vragen) waarbij je maar met maximaal 2 personen tegelijk les hebt. Ik vond 3 echt teveel, ben je te weinig zelf bezig.

Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #8 Augustus 04, 2011, 13:35:26
edit2Rapporteer  
Zeer goede dingen gehoord over deze kitesurfschool:

http://www.kitesurfschoolelement.nl/
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 05, 2011, 08:20:46
edit2Rapporteer  
Zeer goede dingen gehoord over deze kitesurfschool:

https://www.kitesurfschoolelement.nl/



3x hetzelfde advies is scheepsrecht? Wink

Pest is dat ik ook een aantal scholen ken, en van die ook element zou aanraden.
Heb oud cursisten gesproken en aan het werk gezien, niets anders dan lof.

Tevens zou ik nooit kiteles nemen in de branding zoals op Scheveningen of Kijkduin. Zou lekker een school kiezen die in vlakwater lesgeeft. En ja, dat doet Element ook.
Charin

Geen avatar

Berichten: 10
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #10 Augustus 09, 2011, 19:02:50
edit2Rapporteer  
bedankt iedereen voor de reacties en de mailtjes !

Ik heb vandaag mn 1e les gehad van de tweedaagse cursus bij Natural High
en het was zoooo LEUK !

veel wind stond er wel we zijn met een 4.5 het water op gegaan en dat liep allemaal soepeltjes Grin
morgen plankje er bij en dan een dagje vallen en opstaan !
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Augustus 09, 2011, 20:29:05
edit2Rapporteer  
uh, hoeveel waaide het daar dan? hier was het 24-36knopen ofzo
Charin

Geen avatar

Berichten: 10
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #12 Augustus 10, 2011, 07:16:05
edit2Rapporteer  
het waaide tussen de 19-24 knopen en dan af en toe wat windvlagen
feddomw
Gast
Antwoord #13 Augustus 10, 2011, 08:01:47
edit2Rapporteer  
Ik moet eerlijk bekennen dat ik net als Morres ook een klein beetje verbaasd ben. 4.5? Gaan we de discussie weer eens open gooien?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Augustus 10, 2011, 08:57:39
edit2Rapporteer  
4.5m kite (SS RPM gebruiken ze bij NH geloof ik) lijkt mij echt een razend snelle kite... Niet echt ideaal voor een 1e les zou ik zeggen.
Veel plezier vandaag, en lees de beginners topics nog eens door voor je zelfstandig het water opgaat.
Charin

Geen avatar

Berichten: 10
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #15 Augustus 10, 2011, 19:51:58
edit2Rapporteer  
vandaag de 2e deel van de tweedaagse cursus gehad weer 6 uur aan de bak geweest, vanochtend waaide het niet veel was in een andere groep ingedeeld wat niet echt handig was.
Een meisje ( ik ) van 63 kilo, een jongen van 78 kilo ... en een duitser van ... 130 kilo , tjah wat te doen dan ... dan maar met een 10 het water op... wel enorm wennen na die 4.5 van gister wat een traag ding in het begin... nou weer een beejte gespeeld en de wind begon toe te nemen. Bordje er bij gepakt en wat oefeningen gedaan wind nam nog meer toe ... en ik had zelf het gevoel dat ik die kite totaal niet onder controle had bij sleurde me zo hard mee zelfs als ik de bar losliet en toen ik m crashte in t water was het helemaal feest .... werd alleen maar meegesleept en kreeg m de lucht niet in... instructeur er bij met zn 2e aan dat ding bezig en ik was blij dat hij aan mij hing toen we omhoog gingen want sjees wat een rukwind kregen we mee toen die kite de lucht in ging.. daarna op het strand terug gelopen ... nou .. ik kon niet meer lopen dus ik werd achteruit getrokken en ik trappelde bijna de hele tijd met mn voeten van de vloer... gelukkig stopte we voor de ochtend


Na wat eten en weer een volle maag  een 6 mee genomen op het water... ja zegtie instructeur pakken we t bordje er weer bij, dacht t niet was mn 1e reactie met de vorrige crash ronde nog in mn hoofd ik was er best bang van geworden omdat die vlieger zo krachtig was en ik niets kon doen dus stukje bodydraggen upwind downwind en dat ging veel beter dan met die grote vlieger  ik kon temninste weer op mn voeten staan. toen wat rondes met bord gedaan en de eerste keer toen ik opstond was ik zo in "shock" dat ik echt stond... dat ik even vergat dat ik ook een vlieger had... plons , daarna nog een paar keer omhoog gekomen, ik moet zeggen tegen t einde van de middag waaide het wel weer enorm hard dat ik ook best wat moeite had met die 6, naar mijn mening beetje te veel wind zeker voor een beginner. Maar al met al een hele toffe dag gehad Grin

Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #16 Augustus 10, 2011, 19:57:47
edit2Rapporteer  
Charin het klinkt gek maar misschien was het maar goed ook dat het in het begin niet goed gong. Nu weet je wel wat een kracht er op een kite kan komen en waarom bijna iedereen hier vraagtekens heeft als er met meer dan 25 knopen les wordt gegeven.
Als je zelf gaat oefenen begin dan met een grotere kite met minder wind dan een kleine kite met meer wind. Het laatste kan veel gevaarlijker zijn.
Ben zelf een paar jaar geleden lekker begonnen met een 12 m kite en boven de 20 knopen ging ik niet het water op.
Charin

Geen avatar

Berichten: 10
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #17 Augustus 10, 2011, 20:24:43
edit2Rapporteer  
Ja inderdaad die kracht is echt onvoorstelbaar ! ze hebben mij ook aangeraden om als ik 1 kite neem een 9 aan te schaffen en met de wind zoals vandaag aan de kant te blijven en dat ben ik zeker ook van plan om dat advies op te volgen zeker in het begin het blijft lastig die kite goed te controleren en dan ook nog dat boardje er bij
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #18 Augustus 10, 2011, 20:29:44
edit2Rapporteer  
@ Charin: Vindt het echt belachelijk dat ze je met 2 zware kerels in een klasje stoppen en daardoor met een 10 laten proberen....
En dat ze dan adviseren om met deze wind niet zelf het water op te gaan...jaja..alsof het zoveel veiliger is als de instructeur 10 meter achter je staat...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Augustus 10, 2011, 20:33:45
edit2Rapporteer  
ik ben zelf 60-63kg en raak nooit groter aan dan 10mtr c-kite en 9mtr sle. Daar vaar ik al mee(met die 9/10) met 14knopen.. maw, beetje rare indeling, zoals je zelf al aangeeft. Als het nou om vliegercontrole ging, is verschillende gewichtsklasses niet erg, dan gaat de zwaarste er minder hard achteraan, maar dit lijkt me wat een aparte bedoeling. Ligt niet zozeer aan de harde wind, maar aan de combo kitekeuze/windsterkte/gewichtsklasse.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #20 Augustus 11, 2011, 00:04:32
edit2Rapporteer  
Met zn 3-en aan 1 kite? toen ik er leste waren we met zn tweetjes. Maar goed ik hoor het vaker dat er soms een derde persoon aan lessen worden toegevoegd. Niet echt relaxed m.i.
Bizar dat je ingedeeld werd bij iemand die zowat 2x zo zwaar is als jij en dus aan een veel te grote kite werd gehangen. Een 10 meter met jouw gewicht en vlagen van 24 is gewoon not done. Dat gaat echt nergens meer over.

In elk geval fijn dat er geen ongelukken zijn gebeurd en dat je wat metertjes hebt kunnen varen! 
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 Augustus 11, 2011, 00:42:14
edit2Rapporteer  
3lessers is niet zo raar hoor.
Het hangt erg van de lessers af. Als je mensen hebt die snel moe zijn of snel hun zin hebben gehad, is 3 echt ideaal.
Voor gemotiveerde en sportieve mensen is 2 het beste. Priveles vind ik zelf minder nuttig dan les met 2 personen. Met een 2e persoon erbij krijg je als lesser ook te zien wat de anders goed/fout doet. En je kan ze elkaar laten helpen, minder vermoeiend als instructeur, en leerzaam voor lessers.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.