[Ervaring] Dijken buigen niet mee 7-9-'11

Vise

Berichten: 49
September 09, 2011, 12:56:31
edit2Rapporteer  
Er was gevraagd het verhaaltje hier te posten wat me 2 dagen geleden is overkomen.

Was lekker beetje aan het kiten met 2 maten van me op de Grevelingen. Op gegeven moment klapt m'n buddies kite dubbel en wil ik hem helpen. Ik stond eerst op een zanderige ondergrond, daarna kwam ik dichter bij de dijk terecht en stond ik op kleine schelpjes en steentjes. Met m'n kite in m'n handen probeerde ik zijn kite een beetje weg van de dijk te trekken maar had al snel door dat het geen nut had en dat ik geen grip had en m'n voeten openhaalde aan de bodem. Mijn boardje was uit m'n handen geslipt en tegen de stenen aan de onderkant van de dijk gekomen.

Ik besloot zijn kite te laten doen want hij stond op zanderige ondergrond en kon langzaam naar achteren lopen. Dus ik loop rustig over die schelpjes en stenen op de grond naar m'n board die tegen de stenen van de dijk was aangekomen. Wil m'n boardje pakken en op het moment dat ik em pak hoor ik achter me: 'THOM PAS OP'. Ik kijk naar achteren, want ik dacht dat het gevaar van achteren kwam. Opeens merk ik dat ik snoeihard gelanceerd wordt en beland ik met m'n linker zij boven op de stenen afzetting van de dijk (van die zwarte stenen van 30-50 cm die het water breken) hierna bouncte ik nog eens vollebak op de dijk (waar ook losse stenen lagen). Dit alles gebeurde in één seconde en ik zag vanuit m'n ooghoeken tijdens die 1 seconde hoe m'n kite dwars door de powerzone ging en neer kwam op de dijk.

Bleef liggen en kon amper ademhalen. Had 2 giga klappers gemaakt en lag op die dijk met moeilijke ademhaling en ik zag de grassprietjes en stenen voor m'n hoofd heel dicht bij liggen. Je weet wel, net zo'n film opname waarbij het gras waait en je de mieren op de grassprieten ziet lopen. De kite hing nog aan m'n harnas en wapperde gelukkig op 3u half tegen de dijk aan. Ik had er nog net genoeg controle over en hoefde geen safety te trekken. Ik was ook bang dat als ik de safety zou trekken ik nog verder omhoog gesleurd zou worden zonder  controle te hebben.

Op een gegeven moment komt m'n maatje uit het water naar me toe gesneld en helpt m'n kite neer te leggen. Ik vraag em m'n harnas af te doen omdat ik zo moeilijk adem haal. Verder probeer ik wat te bewegen en ben fucking bang dat ik wat gebroken heb. Over 2 weken ga ik voor 2 maanden naar Brazilië en dat kan ik dus niet gebruiken... maf, maar dat was het eerste wat door m'n hoofd ging. Gelukkig voelde ik dat ik niets had gebroken maar door de adrenaline kon ik amper bewegen. 'Alles' was direct stijf geworden.

M'n maatje ondersteunde me tijdens het opstaan en ik was echt opgelucht dat ik niets had gebroken, geen uitstekende botten of gekke dingen. Ik was nog helemaal heel maar m'n linker kant was wel aardig lam. We strompelen arm aan arm de dijk op en op het moment dat ik op de dijk sta gaat m'n buddy weer het water in om de kites te pakken en de boardjes. Ik lig op de dijk uit te ademen en ik kijk achter me en zie opeens een dikke boswachter aankomen lopen. Hij wilt zeggen: 'Je weet dat je hier niet ma....' en toen hij wat beter keek vroeg hij. Gaat het goed? Ben je gevallen?
Dus ik toch een beetje gebruik maken van de situatie, speelde het spel goed mee (was ook niet zo moeilijk want ik was fucking hard gecrashed en kon niet lopen). Hij zei niks bleef naast me staan en ik zei dat ik toch langzaam naar de auto liep. Ok zei de bosboy en hij liep voor me uit (dikkedulle) naar beneden en ik moest die hele dijk nog af lopen. Van eerste hulp had de bosboy nog nooit gehoord en een beetje ondersteuning kwam niet voor in z'n besnorde hoofd.

Het liefste wilde hij bekeuringen uit gaan schrijven maar hij vond het ook wel 'een beetje lullig'. En besloot ons een officiële waarschuwing te geven. Beetje geluk bij ongeluk? Tsja whatever. De motorkap van de auto zat onder het bloed en m'n hand was ook helemaal rood. Terwijl m'n hand geen wondje had. Wel maf vond ik want ik voelde ook helemaal niets. Had het meeste last van m'n heup, m'n kuit en die buil op m'n hoofd.

Wetsuit uit kunnen trekken en zag dat er een jaap in m'n elleboog zat en een grote scheur in m'n schouder. What the fuck? Ik dacht, dat moet een schrammetje zijn ofzo want m'n wetsuit was nog helemaal heel. Zat een snee van 6 cm in m'n schouder tot de lederhuid aan toe. Als die steen mijn hoofd had geraakt dan.....

Tsja... Kwam half uurtje later bij de huisartsenpost en bleek dat ik gehecht moest worden. Paar prikkies in m'n schouder en 6 hechtingen erin. M'n elleboog zonder verdoving gehecht (ben megabikkel ;b). En nog ff een tetanus prikkie

2 dagen na dato herstel ik snel. Gisteren alweer 2 km met de hond gelopen en ben vollebak Tantum aan het smeren. Werkt goed, wondermiddeltje.

Mentaal gaat het ook goed, had die dag nog nooit zo'n lekkere kitesessie gehad en kan niet wachten om weer het water op te gaan. Mag alleen nog niet omdat de hechtingen er eerst uit moeten... Verder nog aardig stram en m'n hele linker flank is bont en blauw.

Wat heb ik geleerd?
* Check op welke bodem je staat.
* Sta niet onder aan een dijk, de wind gaat namelijk omhoog (ja dat is ook logisch, maar op dat moment realiseerde ik het niet... fucking lomp).
* Zorg zelf dat je veilig bent en vergeet niet dat iemand die je probeert te helpen altijd nog aan z'n safety kan trekken alvorens je zelf gekke capriolen uit gaat halen.

Oja en zorg ervoor dat je naast het kiten ook nog iets doet aan sporten. Ik zwem zelf vollebak en af en toe hardlopen. Als je goed in je vel zit, kan je klappen makkelijker incasseren en herstel je extreem snel. Ik weet zeker dat als ik een slechte conditie had gehad, dat ik dan nu nog steeds als een dood vogeltje voor de geraniums had gezeten.

Maandag weer wild doen op de Brouwersdam wie is er ook? ;d

Lutz, Thom
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #1 September 09, 2011, 13:27:56
edit2Rapporteer  
gelukkig is het allemaal redelijk afgelopen voor jullie.
wel 1 opmerking.

Jij zegt:
Met m'n kite in m'n handen probeerde ik zijn kite een beetje weg van de dijk te trekken maar had al snel door dat het geen nut had en dat ik geen grip had en m'n voeten openhaalde aan de bodem

nooooit meer doen. er is maar 1 actie noodzakelijk op zo'n moment met een dijk downwind en dat is:

alles losgooien, niet gaan lopen k8tten, nogmaals; gewoon losgooien. niet nadenken, gewoon doen.

ik weet dat het makkelijk is voor mij maar ik heb het mezelf aangeleerd.
zodra ik mezelf onveilig voel heb ik mijn hand al op de QR zitten en gooi alles los.
sterkte met het herstel!

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #2 September 09, 2011, 15:35:09
edit2Rapporteer  
wat mij verbaast: waarom was je bang dat je kite zou loopen als je de safety trekt?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 September 09, 2011, 15:57:23
edit2Rapporteer  
...loop rustig over die schelpjes en stenen op de grond naar m'n board die tegen de stenen van de dijk was aangekomen. Wil m'n boardje pakken en op het moment dat ik em pak hoor ik achter me: 'THOM PAS OP'. Ik kijk naar achteren, want ik dacht dat het gevaar van achteren kwam.

goed afgelopen,  les is denk altijd je kite in de gaten houden. naar achter of ergens anders heen kijken en met flinke wind kan die ineens een duik maken als je je bar maar ietsje teveel naar links of rechts beweegt. heb het wel eens met boardje pakken in het water!!   binnen een seconde is ie aan de andere kant. en ik ook Roll Eyes
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #4 September 09, 2011, 16:03:06
edit2Rapporteer  
Je hebt echt heel veel mazzel gehad!

De belangrijkste les uit je verhaal is wel, wat je overigens ook zelf noemt:

Zorg voordat je iemand anders helpt altijd zelf eerst 100% veilig bent!
Vise

Berichten: 49
Antwoord #5 September 09, 2011, 17:00:08
edit2Rapporteer  
wat mij verbaast: waarom was je bang dat je kite zou loopen als je de safety trekt?

Omdat de wind omhoog gaat en er nog behoorlijk druk in stond. De lijnen lagen half over stenen op de dijk. Zou achter gras kunnen blijven hangen of misschien achter een steen. Ik was niet bang dat ie ging loopen, ik was eerder bang dat ik over die dijk zou worden gesleurt.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 September 09, 2011, 17:09:34
edit2Rapporteer  
Jeetje echt dikke mazzel gehad!!! Ik wil hier verder niks aan toevoegen, je les heb je helaas uit eigen ervaring moeten leren... 1 klein puntje wil ik je wel meegeven, en anderen ook. Rij een paar kilometer verder, dan ben je op een noordzee strand, veel meer ruimte! En vooral veel zand! Beterschap!
zinno

Geen avatar

Berichten: 56
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #7 September 20, 2011, 20:08:33
edit2Rapporteer  
Op borsele heb je dat ook.

Hoog water, veel wind, board kwijt en dan terug lopen op de dijk met de kite over de dijk.
Doen we ook geen 2de keer meer Smiley

Geen grip op de stenen, wind over de dijk onvoorspelbaar, soms kite lijnen in het gras,  met de hand op de QR.

Gelukkig alleen wat blauwe plekken en schrammen aan overgehouden.

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 September 20, 2011, 20:26:13
edit2Rapporteer  

I
watt heb ik geleerd?
* Check op welke bodem je staat.
* Sta niet onder aan een dijk, de wind gaat namelijk omhoog (ja dat is ook logisch, maar op dat moment realiseerde ik het niet... fucking lomp).
* Zorg zelf dat je veilig bent en vergeet niet dat iemand die je probeert te helpen altijd nog aan z'n safety kan trekken alvorens je zelf gekke capriolen uit gaat


rij enkele kilometers verder en je staat op een VEILIGE spot ....... Rockanje, V/polder, Bdam, Neeltje/J enz......... Shocked

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 September 20, 2011, 20:41:58
edit2Rapporteer  


Oja en zorg ervoor dat je naast het kiten ook nog iets doet aan sporten. Ik zwem zelf vollebak en af en toe hardlopen. Als je goed in je vel zit, kan je klappen makkelijker incasseren en herstel je extreem snel. Ik weet zeker dat als ik een slechte conditie had gehad, dat ik dan nu nog steeds als een dood vogeltje voor de geraniums had gezeten.



Lutz, Thom

Beste Thom,

het klopt dat een goede conditie en getrained lichaam een positief effect hebben op herstel en incasseringsvermogen .......

MAAAAAAARRRR, ze zijn ook een valkuil want het kan ook leiden tot OVERMOED en ZELFOVERSCHATTING .....

Als je in een echte kritische situatie komt heb je meer aan GEZOND VERSTAND .......

Er bestaat een oudchinese spreuk:

" Beter duizend keer te voorzichtig dan een keer te overmoedig". Grin



Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 21, 2011, 01:14:58
edit2Rapporteer  
 


Oja en zorg ervoor dat je naast het kiten ook nog iets doet aan sporten. Ik zwem zelf vollebak en af en toe hardlopen. Als je goed in je vel zit, kan je klappen makkelijker incasseren en herstel je extreem snel. Ik weet zeker dat als ik een slechte conditie had gehad, dat ik dan nu nog steeds als een dood vogeltje voor de geraniums had gezeten.
T


Lutz, Thom

Beste Thom,

het klopt dat een goede conditie en getrained lichaam een positief effect hebben op herstel en incasseringsvermogen .......

MAAAAAAARRRR, ze zijn ook een valkuil want het kan ook leiden tot OVERMOED en ZELFOVERSCHATTING .....

Als je in een echte kritische situatie komt heb je meer aan GEZOND VERSTAND .......

Er bestaat een oudchinese spreuk:

" Beter duizend keer te voorzichtig dan een keer te overmoedig". Grin




ThumpsUp


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.