Loopen van kite zaterdag 17 september rond 12:30 uur

alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
September 19, 2011, 12:03:54
edit2Rapporteer  
Weet iemand hoe het is gegaan met de kiter die ongeveer 500 meter achter zijn loopende kite werd gesleept. Zag in de verte (400 m er van af) wel mensen op hem duiken maar stoppen leek pas op het laatst te lukken. Wat ging er fout en hoe is het met de kiter?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 September 19, 2011, 12:12:23
edit2Rapporteer  
Alex, waar was dat? Misschien handig om even te vermelden?
Oostvoornestrand? Zandmotor?
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #2 September 19, 2011, 12:38:08
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het Oostvoorne was. Ik zag zaterdag ochtend toen ik naar het water liep iemand achter een loopende kite door het water getrokken worden.
Er dook na een tijdje iemand op die uiteindelijk de safety trok. De kite werd in het vogelgebied door een andere kiter tot stoppen gebracht.
Ik zag de persoon die aan de kite vast heeft gezeten gewoon opstaan en normaal lopen.
Doordat er meerdere mensen waren aangesneld en ik met mijn kite richting water liep ben ik er maar niet heen gegaan en begonnen met varen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 September 19, 2011, 12:45:01
edit2Rapporteer  
laatst hier ook een gezien. Die had zn kite neer gelegd op strand in de pauze, door het klapperen in de wind was ze stuurlijn om de pigtail gaan wapperen en die schoot niet los tijdens oplaten. waardoor een stuurlijn effectief korter was en de kite hard begon te loopen..naare shit, maar ik heb m ff gebodychecked hahahaha
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 19, 2011, 12:59:06
edit2Rapporteer  
Vaak is het inderdaad de bridle of stuurlijn die om bijvoorbeeld een wingtip is geslagen. Of zoals ik zelf al eens heb gehad: een gebroken bridle dankzij die katrollen Tongue

Maar het blijft gissen natuurlijk. Ben benieuwd of iemand nog meer ooggetuige info heeft
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #5 September 19, 2011, 13:21:22
edit2Rapporteer  
Of zoals ik zelf al eens heb gehad: een gebroken bridle dankzij die katrollen Tongue


dat is zo niks, heb ik ook al meerdere keren gehad.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 September 19, 2011, 13:24:53
edit2Rapporteer  
1 Tip: Probeer een loopende kite niet te stoppen..... kan erg pijnlijk zijn....

Laatst op Rilland ging ook iemand achter z'n kite aan, en die had z'n leash getrokken ipv de safety..... beter stuurlijnen doorsnijden in zo'n geval denk ik.
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #7 September 19, 2011, 13:36:15
edit2Rapporteer  
Iemand ergens tegenaan zien vliegen omdat niemand zijn kite probeert te stoppen is geestelijk ook erg pijnlijk faxie Wink.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 September 19, 2011, 13:41:15
edit2Rapporteer  
Ik heb tot net een paar weken terug met Cabrinha's uit 2007 gevaren.
Die dingen zitten vol met katrollen, nog nooit een lijn gebroken.
Het probleem is dat bijna niemand de katrollen schoonmaakt. Ik deed
dat altijd wel en ik heb nooit problemen gehad.

Zo kan je een loopende kite tenminste op een manier verminderen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 September 19, 2011, 13:43:52
edit2Rapporteer  
..... beter stuurlijnen doorsnijden in zo'n geval denk ik.

Uiteraard ligt het aan de omstandigheden (windsnelheid versus kitemaat, etc.), maar lijnen doorsnijden is het meest veilig voor omstanders inderdaad. Zo'n loopende kite heeft zoveel energie dat de "redder" zelf makkelijk in de lijnen verstrikt zou kunnen raken met alle gevolgen van dien.


@ Mark: katrollen schoonmaken deed ik altijd met F-one bandits, maar maakte weinig tot niets uit.
Enige wat goed helpt is de speciale lijn die o.a. Zeeko gebruikt: die is praktisch onverslijtbaar gebleken na een heel seizoen zand & zout.

Of nog beter: helemaal geen katrollen zoals de Gaastra Jekyl, Zeeko Krush... Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 September 19, 2011, 14:03:47
edit2Rapporteer  
Dan denk ik dat Cabrinha ook zulke lijnen had, nog nooit een doorgesleten.

Maarja het is altijd een pot nat met bridles.
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 September 19, 2011, 14:08:35
edit2Rapporteer  
Weet iemand hoe het is gegaan met de kiter die ongeveer 500 meter achter zijn loopende kite werd gesleept. Zag in de verte (400 m er van af) wel mensen op hem duiken maar stoppen leek pas op het laatst te lukken. Wat ging er fout en hoe is het met de kiter?

Sorry dit was inderdaad Oostvoorne
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 September 19, 2011, 14:29:46
edit2Rapporteer  
OT en ter verduidelijking: Katrollen in bridles heb je in twee verschillende ontwerpen:
 
> "floating": het towpoint rolt continu mee als je stuurt of (de-)powered. Je voelt dit aan de bar, een beetje indirect en sponzig, zeker als de katrollen vies en versleten zijn.
(vermeend) voordeel: altijd een goed gebalanceerde vlieger ongeacht de AOA.
nadeel: genoemd sponzig gevoel, veel slijtage aan katrol en bridle, met grote kans op breuk en death-loops.
Ik heb hier slechte ervaringen mee, ik ben tegen de 100kg en slijtage is voor mij echt een probleem. In de tijd dat ik Shockwaves had voortdurend gezeik en gevaarlijke shit mee beleefd.

> "fixed": de katrol staat aan één kant tegen een stopper-knoopje, en komt alleen in beweging als er extreem gedepowerd wordt, bij volledig loslaten bar of trekken safety.
voordeel: direct stuurgevoel, geen noemenswaardige slijtage, toch giga depower mogelijk in noodsituaties (double front line flagging)
(vermeend) nadeel: geen tow-point correctie, en iets ongelijk verdeelde spanning in de bridle, waardoor de LE wat stijver moet worden gemaakt.
Mijn ervaring is dat hier uitstekende kites mee kunnen worden gemaakt, en slijtage aan bridle en/of katrollen heb ik hier niet meegemaakt.

Dus: Voordat je een kite ontwerp afschiet op de aanwezigheid van katrollen, kijk eerst even hoe ze dan in de bridle zitten.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 September 19, 2011, 14:40:37
edit2Rapporteer  
Dat snap ik allemaal wel, de Xbow van mij was een kite die actief van katrollen
gebruik maakte en daar gebeurde ook niets mee. Maar ik snap je punt wel. Wink
feddomw
Gast
Antwoord #14 September 19, 2011, 15:33:21
edit2Rapporteer  
laatst hier ook een gezien. Die had zn kite neer gelegd op strand in de pauze, door het klapperen in de wind was ze stuurlijn om de pigtail gaan wapperen en die schoot niet los tijdens oplaten. waardoor een stuurlijn effectief korter was en de kite hard begon te loopen..naare shit, maar ik heb m ff gebodychecked hahahaha

Dit zie je toch als je de kite oplaat? Ben ik nou de enige nerd mijn eigen lijnen helemaal checkt bij het oplaten en als ik een kite van een ander oplaat ook even alle lijnen en bridles check? Ik bedoel met  checken goed kijken of alles "vrij" is als je de kite in de hand hebt en er spanning op de lijnen staat, net voor "thumbs up".
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #15 September 19, 2011, 16:43:26
edit2Rapporteer  
Als je een beetje oplet is het niet al te lastig om op een loopende kite te duiken. Vaak slaan ze bijna elke loop tegen de grond, dan moet je erop. Als'ie in de lucht blijft, is het lastiger, maar niet onmogelijk. Zorg dat je de kite in 1 keer stil heb, anders krijg je inderdaad gedoe met de lijnen.

Het is erg fijn als iemand eindelijk op je kite duikt. Echt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 September 19, 2011, 17:04:21
edit2Rapporteer  
Dat snap ik allemaal wel, ....


Nou voor mij to-taal nieuwe informatie... Roll Eyes

Er zijn kites met floating katrollen in de bridle die deze nadelen niet hebben, inclusief het uitblijven van (gevaarlijke) slijtage. Marc gaf de Xbow al aan (en andere Cabrinha kites met katrollen), evenals mijn Zeekoeien Notus1/2/3, Core GTS en RiotXR1/2 om er slechts een paar te noemen.

Verder haalt Rudo weer de menig van slechts een (1, uno, un, one) kitedesigner aan (OR). Klinkt allemaal best aannemelijk, maar in de praktijk zijn er ook kites die wel heel reactief voelen met floating katrollen (neem bijvoorbeeld de Nomad van Cabrinha). Marketing meets wetenschap. De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen Wink


@ DM2008: juist dat moment dat een kite schijnbaar even stil ligt, waarna hij meestal opeens weer de lucht in kan schieten voor de volgende "loop-of-death" ,is heel gevaarlijk in harde wind. Al een paar keer gehad dat ik dacht, nu spring ik erop. Net als bij de Tom & Jerry cartoons schoot hij dan weer weg. Je zou maar net op een lijn staan...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 September 19, 2011, 18:07:26
edit2Rapporteer  
Dat snap ik allemaal wel, ....


Nou voor mij to-taal nieuwe informatie... Roll Eyes

Verder haalt Rudo weer de menig van slechts een (1, uno, un, one) kitedesigner aan (OR). Klinkt allemaal best aannemelijk, maar in de praktijk zijn er ook kites die wel heel reactief voelen met floating katrollen (neem bijvoorbeeld de Nomad van Cabrinha). Marketing meets wetenschap. De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen Wink

Michiel, dit is mijn eigen mening ende constatering. De OR kite designert weegt 70kg en vaart in een zandvrije omgeving, dus ze zijn niet echt bekend met slijtage op de schaal waar ik mee te kampen heb. Reken er maar op dat 50% extra gewicht die ik aan die kite knoop het grote verschil maakt, plus 200 uur per jaar verblijf in de slijppasta van de Noordzee het verschil maakt. Jij kent de schaalwetten ook dus tel uit je verlies.
Zodra een floating katrol gaat hobbelen begin je dat te voelen aan de bar.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #18 September 19, 2011, 19:54:30
edit2Rapporteer  
Ik weet wel dat de betreffende kiter niet al te best zijn auto achteruit parkeerde op de parkeerplaats naast mij. Later zag ik de ongelukkige met een kluwe draad aan zijn bar lopen en een oranje cabrinha opvouwen. Hij leek in orde. Wel een raar gebeuren want volgens mij had hij de kite al in de lucht voordat ie ging loopen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #19 September 19, 2011, 22:59:39
edit2Rapporteer  
Iemand ergens tegenaan zien vliegen omdat niemand zijn kite probeert te stoppen is geestelijk ook erg pijnlijk faxie Wink.

Die persoon was al 'stabiel' omdat er 4 man op hem zat. Maar het was echt even slikken toen ik naast die loopende kite stond, ook al was het een 6,5je. Zo'n ding gaat echt hard van dichtbij.

Ik denk er niet meer aan om zo een kite te stoppen in ieder geval, en ik ga d'r zeker al niet op springen zoals een ander hier al suggereerde. M'n eigen veiligheid telt toch ook.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #20 September 20, 2011, 08:31:12
edit2Rapporteer  
Je zal de persoon toch wel erg dankbaar zijn die op jou kite duikt mocht het jezelf overkomen dude.

Jij kan jezelf waarschijnlijk ook gewoon in de spiegel aankijken wanneer iemand uiteindelijk een doodsmak maakt op het strand of tegen paal terwijl jezelf had kunnen handelen!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #21 September 20, 2011, 08:48:04
edit2Rapporteer  
Als je een beetje mikt kan je gewoon vol op een kite duiken. Hoe hard kan je worden geraakt door zo'n groot superlicht opblaasding?
Je bent het aan jezelf verplicht, niet te veel nadenken en handelen, in het ergste geval heb je mss een schrammetje terwijl die andere richting gele helikopter wordt gesleept.
feddomw
Gast
Antwoord #22 September 20, 2011, 09:57:30
edit2Rapporteer  
Als je een beetje mikt kan je gewoon vol op een kite duiken. Hoe hard kan je worden geraakt door zo'n groot superlicht opblaasding?
Je bent het aan jezelf verplicht, niet te veel nadenken en handelen, in het ergste geval heb je mss een schrammetje terwijl die andere richting gele helikopter wordt gesleept.

^^^ dit. De kite heeft geen massa, dus het loopt wel hard en lijkt eng, maar zal nooit echt een probleem mogen zijn.

EDIT: @Rudo is ben je niet vergeten, maar ben met 10 andere dingen tegelijk bezig en ons project is naar de achtergrond. Sorry, ik zal je nog eens bellen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 September 20, 2011, 11:17:10
edit2Rapporteer  
Het is vaker bewezen dat op een kite duiken levens redt...
Als kiter ben je gewoon verplicht te helpen waar mogelijk. Niet helpen is not done, je bent het niet alleen aan je zelf verplicht maar aan de sport! Wat denk je dat er gaat gebeuren als er weer een paar doden vallen in korte tijd? Btw surfers helpen elkaar altijd! Doe je dat niet, dan zou ik heel gauw een andere sport zoeken!

Sorry misschien wat hard en direkt... Maar dat is een kite ook als het fout gaat!
Btw er komen teveel onnozele egoïstische tokkies bij in deze sport, die het blijkbaar niet zien of willen begrijpen... Daar moet ook een keer wat tegen gedaan worden.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 September 20, 2011, 19:16:32
edit2Rapporteer  
En als het mis gaat liggen er 2 kiters in het ziekenhuis....

Ik zal niet zo maar op een kite gaan duiken.... zal echt aan de situatie liggen. Waar mogelijk snij ik lijnen, punt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.