[Ervaring] Kite ongeluk (je) : om van te leren

Marky

Berichten: 76
Oktober 09, 2011, 00:04:43
edit2Rapporteer  
Hallo luitjes, heb even getwijfeld  maar besloten om toch maar te posten wat mij is overkomen. We spelen met een gave sport maar ongeluk zit in een klein hoekje.

Afgelopen maand augustus was ik op vakantie op Corsica. De 3e dag begon het in de baai van Agajola (Bij Calvi) in loop vd dg flink te waaien. Overdag was eerst family time, dus de hele dag strand, zwemmen, kasteeltjes bouwen met mijn zoons, terras aan het water met de vrouwen. ondertussen werd er door enkelen gekite, harde maar constante aanlandige wind, perfece omstandigheden. Ik en mn kite maat (we waren met 2 gezinnen) konden niet wachten, na het vroege avondeten was het onze beurt, met onze 12 m (tijdens eten leek de wind af te nemen) liepen we naar het strand. Wind leek toch iets harder maar niet te. ik het water op, de golven waren ondertussen na 1 dag wind nogal toegenomen. Eenmaal op het water begon het echt hard te waaien en vooral super vlagerig, de wind bleek 90 gr gedraaid kwam nu parallel aan het strand, van een bergkam afgerold. Al snel bleek het niet leuk. mijn race machine nobile 666 ging veel te hard, depower had geen nut,  board kanten lukte niet goed, boven op de golftoppen werd ik weggeblazen. Veel vallen en opstaan, bodydraggen in hoge schuimkoppen naar mijn board. Koste al met al veel energie. mijn kite was gewoon te groot.,
Trok daarom maar rustig aan mijn quick releash, ik ging stoppen. maar ik werd schuin naar de hoek van het strand richting rotsen geblazen. hier was ik nog ca 200m vandaan. eerst wou ik schuin richting strand zwemmen, dit lukte maar zag niemand hier op het strand staan en was bang dat als de kite zou aanspoelen en de golven hem zouden draaien er weer wind in zou komnen. bij het smalle strandje met daarachter een bomen reeks toch het gevaar dat de kite kort fel gaat trekken en mij alsnog in de bomen parkeerd.. ik besloot de kite binnen te halen, over de bar heen winden had ik geen tijd meer voor dan maar aan de lijnen binnen halen , maar vooral niet om mijn handen winden, te gevaarlijk. ik begon dus de lijnen binnen te halen, + deze alsmaar direc weer loslatend, echter werd ik natuurlijk naar de kite getrokken. Door de ruige ggolven  ( begin branding) werden de losse lijnen verdreven en voelde ik in eens lijnen achter mij drijven. Toen schrok ik pas voor het eerst. als de kite toch wind pakt (lag wel plat op zijn LE naar mi jtoe, bandit 2) was dat natuurlijk bloed link voor het geval ade lijne  strak komen te staan, Daarom beslot ik op dat moment mijn kite maar op te offeren, safety getrokken en weg met dat ding. Terwijl ik bezig  was om de drijvende lijnen van mij af te duwen heeft een branding- golf in zijn omslagmoment de kite gelift en omgekanteld en viel de gehele golf met zijn duizend liter water als een bak beton in de kite, de lijen stonden direct strak net toen ik lijnen aan het pakken en wegduwen was. AUUU...de lijnen staan direct reete strak om m'n hele hand gekneld, als de golf is weg ben ik gehaast met mijn linker hand bezig om de strakke lijn van mijn hand af te pellen als de volgende golf al weer komt met  net laatste stukje lijn nog om mijn vinge.  De lijnen staan direct weer strak , ik voel een stekende pijn, en  schrik me het lazerus. Als ik mijn hand boven water houd is mijn rechter middenvinger doorgesneden en mist er 2 cm. ik kijk op een strakke doorklieving en het bloed behoorlijk. In paniek zwem ik naar het strand ren over het bijna lege strand naar de camping.  Het avondziekenhuis doet niet veel, ontsmetten en verband + met pijn stillers weer terug en  slapen in de tent. Volgende dag hoofdzieken huis in bastia, operatie, 3 dagen ziekenhuis, daarna om de dag weer naar ziekenhuis voor wondcontrole + verschoning.  Sindsdien eerste weken geen gebruik vd rechterhand, nu langzaam aan weer dingen met mijn hand doen, nog zeer gevoelig ( stoten) en sommige delen juist gevoelloos (oppassen voor wonden).

Moraal van het verhaal: blijf oppassen met wat je doet,bekijk vooraf goed de omstandigheden. De kite-de lijnen zijn onder spanning scherp en gevaarlijk voor een ander, de krachten ongekend bij te harde wind, check altijd goed vooraf ( ik was te gehaast). Ik ben normaal altijd heel voorzichtig maar toch is het mij toch gebeurd. 1 klein lichaamsdeel missen levert meer ongemak op dan ik had verwacht, ben al lang blij dat mijn hele hand er niet af is gegaan..

Oja , kan ondertussen niet wachten om weer het water op te gaan, nog even 1 maand extra herstel, en dan waag ik het er weer op nadat ik mijn windmeter 4 keer heb gechekd, de lijnen 5 keer en de size 6 keer   !

Good winds : Mark
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Oktober 09, 2011, 00:48:27
edit2Rapporteer  
Wow, heftig verhaal, goed dat je het deelt! Sterkte met het herstel
saimen

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #2 Oktober 09, 2011, 00:50:47
edit2Rapporteer  
. ik het water op, de golven waren ondertussen na 1 dag wind nogal toegenomen. Eenmaal op het water begon het echt hard te waaien en vooral super vlagerig, de wind bleek 90 gr gedraaid kwam nu parallel aan het strand van een bergkam afgerold. Al snel bleek het niet leuk. m

ging het hier al niet fout, om je eerste gevoel op zij te zetten het toch te proberen.. rationeel-gevoel probleem?
Marky

Berichten: 76
Antwoord #3 Oktober 09, 2011, 01:17:46
edit2Rapporteer  
klopt, we hadden de hele dag aan het water gezeten (strand, terras etc) en zagen alleen maar kiters die lekker aan het knallen waren. Tijdens eten  is de wind blijkbaar 90 gr gedraaid en werd verraderlijk vlagerig.  we kwamen net weer aan in een relatief stabiele windluwte. Hoorden van een andere kiter later dat hij contiu aan het kite wisselen was (tussen zijn 12 en 9m) omdat om de 15 minuten de wind toe en afnam.

We gingen te gehaast het water op, met de 9m was er niets gebeurd. Wel lastig blijft aanspoelen met harde wind op een smal strand met niemand die de kite kan aanpakken.
twas tegen 20.00 hr strand bijna leeg, voor de mensen die er wel waren, wind/strandopwaarts ging het te snel, ze hadden niet snel genoeg door dat ik in de problemen zat. Mijn kite maat was zelf te druk om te blijven staan, zag wel uit ooghoek dat het niet goed ging en kon mijn plank later halen. Kitesloeg op de rotsen is wonderwel heel gebleven, touwen is nog 1 grote spaghetty, moet ik nog ontrafelen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Oktober 09, 2011, 01:32:51
edit2Rapporteer  
Fuck... Heftig... Maruh, mes?
arco

Berichten: 32
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #5 Oktober 09, 2011, 09:08:04
edit2Rapporteer  
Sodan, wat een verhaal zeg, sterkte!
gerwinhop

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #6 Oktober 09, 2011, 22:49:54
edit2Rapporteer  
Sterkte, hoewel een klein lichaamsdeel lijkt het me toch een groot gemis.

Ik was in september in Akyaka Turkije. Stond met mijn 12m in het water een beetje rond te kijken na het kiten. Opeens lijkt het alsof ik opgepakt wordt en 3 meter het water uitgeslingerd. Ik zag naast mij een licht vrouwtje de kant op geworpen worden. Gras, bomen, alles stond te schudden. Nadat ik mijn QR had getrokken bleek het een soort lokale windvlaag te zijn geweest. Paar honderd meter verderop hadden ze niks gemerkt.
Moraal van het verhaal, een ongeluk zit in een heel klein hoekje en zoals de poster ook stelt een onschuldige situatie kan snel minder onschuldig worden.

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #7 Oktober 09, 2011, 22:57:22
edit2Rapporteer  
Hey C3PO, je kan nog typen + je hebt r nog zin in: Beterschap!.

Ik heb even naar t archief gekeken v windguru. Hele maand augustus geen/0 wind (3 wkn lang) en dan rond de 27e augustus boem 20 knp. Is t rond die datum gebeurd? Net als jij had ik onder deze omstandigheden dezelfde maat kite gepakt en ook geen mesje meegenomen. Anders dan jij was ik begin vd avond niet gaan varen: seabreeze effect (heb t vaak mensen zien afdrijven). Maar jij moet t zeggen.

Dat met die rotsen herken ik meteen, vlijmscherpe krengen. Op 200 mtr QR trekken dan geef je jezelf net te weinig sleurruimte met deze lijnen. Heb t zelfde meegemaakt, maar veel meer mtrs genomen. Ik lees in jouw verhaal niet veel leerpunten hoor, je hebt echt vette pech gehad. Volgende keer beter   InLove.   

feddomw
Gast
Antwoord #8 Oktober 10, 2011, 07:31:55
edit2Rapporteer  
Hoe weet je dat hij niet R2D2 is?
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #9 Oktober 10, 2011, 09:04:48
edit2Rapporteer  
Hoe weet je dat hij niet R2D2 is?
 
> tuurlijk niet, in zijn pak zit Gollem/smeagel whatever..dat wil je toch niet zijn.







...alhoewel heb nooit vingers gezien bij R2D2
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #10 Oktober 10, 2011, 18:04:47
edit2Rapporteer  
Zo, aardig heftig, sterkte met herstel!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #11 Oktober 10, 2011, 19:22:36
edit2Rapporteer  
Had laatst bij relaunchen van mn kite niet goed opgelet, ook gelijk een snee in mijn vinger. Had het eerst niet eens door. Viel gelukkig alles mee en kon gewoon doorkiten, maar bij wat meer spanning had ik zomaar een topje kunnen missen.
Blijft listig.
Beterschap!
Marky

Berichten: 76
Antwoord #12 Oktober 12, 2011, 23:08:35
edit2Rapporteer  
haha Bikinisuit,  R2D2 heeft wel een klein lasapparaatje vlgns mij, kun je vast ook wel gebruiken om mee te typen.   Mijn ongeluk is op de 8e augustus gebeurt, sávonds 19.30 hr. Vaak heerlijke sessies met ondergaande zon . Afgelopen hemelvaart ook bij wissant een paar avondsessies gehad, hmm heerlijk.

 Enne MVBtje, je hebt geluk gehad, want een vingertje is (weet ik nu) zo weg. t gebeurde jammergenoeg ook in de branding, zoeken naar het topje had geen nut.. Ben er ondertussen alweer aangewend, merk dat m'n omgeving het enger vindt (meiden vooral, mensen die inde trein gaan staren), Ach ja weer een stoer verhaal erbij. Her en der wat functionaliteit inleveren mag, als het maar niet te snel gaat...

Good winds,  Marky.   ennne dat de kracht met je mag zijn ;-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.