Wie heeft voorrang?

Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #25 December 20, 2011, 17:56:23
edit2Rapporteer  
Wie heeft hier nu eigenlijk voorrang, ik weet het nog steeds niet.... schater

http://www.youtube.com/watch?v=iMGTTU89_tA
Johnny Tampony

Antwoord #26 December 20, 2011, 18:04:38
edit2Rapporteer  
iedereen
wimbers

Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #27 December 20, 2011, 18:25:13
edit2Rapporteer  
heb dat vaker gezien in rusland, gelijkwaardige krijsingen zonder stoplichten. blijkbaar ook zonder regels..
Morres

Antwoord #28 December 20, 2011, 19:10:00
edit2Rapporteer  
Wie heeft hier nu eigenlijk voorrang, ik weet het nog steeds niet.... schater

http://www.youtube.com/watch?v=iMGTTU89_tA

In soviet russia Crossings cross you!

Oftewel, degene die het meeste vodka op heeft, heeft voorrang
HDFrank

Antwoord #29 December 20, 2011, 22:39:19
edit2Rapporteer  
Hé SUIT,

Je hebt weer een heerlijke discussie op tafel gegooid. ThumpsUp

hijo del viento

Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #30 December 20, 2011, 23:38:24
edit2Rapporteer  
Gezien de reactie van Feddo is het buiten NL wellicht anders maar hier in NL is het dus geen discussie. Wij kitesurfers zijn ondergeschikt aan alle overige watersporters en dus altijd de sjaak!

Maar boerenverstand wil wel eens helpen
hehuis

Antwoord #31 December 21, 2011, 05:17:25
edit2Rapporteer  
De sterkste heeft altijd voorrang!

Vrachtwagen voor personenauto,
Personenauto voor fietser.

Staal voor polyester.

Surfer voor kiter.

Wel vreemd, aan de windrichting te zien zat de kitesurfer meer dan goed. Benedenwinds van de surfer. Hij maakt een sprong zodat hij nog meer hoogte verliest en ruim baan voor de surfer geeft.

Die surfer is gaan afvallen, koers wijzigen.
En met  zijn zeil over stuurboord moet hij ook uitwijken.

Maar bij twijfel (goed zeemanschap) de snelheid eruit halen, of stil gaan liggen.
Dat doet hij niet, juist het tegenovergestelde. Alles wat je niet moet doen in het BVA, bpm, enz. doet hij.
Ik had hem gelynched, zonder woorden te maken.

@bikinisuit, wat is jouw analyse? Ik ben zeer benieuwd wat nu het antwoord is.
[Pepper]

Antwoord #32 December 21, 2011, 09:48:50
edit2Rapporteer  
De sterkste heeft altijd voorrang!

Vrachtwagen voor personenauto,
Personenauto voor fietser.

Succes met het halen van de theorie voor je rijbewijs....   
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #33 December 21, 2011, 10:05:50
edit2Rapporteer  
Volgens mij geeft een GoPro een behoorlijk vertekend beeld vanwege de groothoeklens die er op zit.. op @20sec is de windsurfer dus al veel dichter bij als dat het lijkt op het filmpje.
Het maken van een sprong is dus wel een beetje vreemd, al zit ie wel downwind dus zou het opzich geen probleem moeten zijn...
@27sec is goed te zien dat de windsurfer "toe-side" vaart en dus downwind aan het varen is, in een grote flauwe bocht, recht op de kitesurfer af... Zoals iemand al zei, als ie gewoon stil was blijven staan (of een rotsblok was) had de windsurfer 'm ook geraakt... Die kerel vaart gewoon op 'm in.
Beiden houden geen koers, dus geen van twee heeft voorrang (op basis van bakboord over stuurboord).
Beiden maken een manoeuvre, dus beiden hadden ervoor moeten zorgen dat ze de ander niet zouden hinderen....

Het is idd een beetje zoals die russische kruising.
Persoonlijk zou ik zeggen dat de windsurfer fout zat, omdat ie hoger aan de wind vaarde en dus min of meer de kitesurfer van achter aanvaart. Zelfde idee als op de piste, je moet altijd wijken voor degene die voor je zit. 

edit: ik bedenk me net dat er nog een mogelijkheid is: de windsurfer heeft de kitesurfer wel gezien, en maakt daarom een grote flauwe bocht alvorens te gijpen, zodat ie achter de kitesurfer langs zou gaan. Echter, de kitesurfer doet een transition en blijft dus 'in de weg' staan, dit had de windsurfer duidelijk niet gezien en dus *bam*. Als ik het zo bekijk zou ik zeggen dat de kitesurfer hier fout zat. Al, neemt dit niet weg dat de windsurfer hier een manoeuvre uitvoerde en niet goed oplette dat hij daarbij geen anderen zou hinderen....
Rickl

Geen avatar

Antwoord #34 December 21, 2011, 21:03:11
edit2Rapporteer  
Bikinisuit asked me to review and provide an opinion on this.   I believe both vessels need to employ sufficient caution and seamanship to avoid a collision in the first place beyond all other considerations.  Given the close nature of conditions prior to the collision I would say neither exercised sufficient seamanship to avoid one another and so both were at fault ultimately.  Beyond that the kiter threw a sudden transition placing his lines in front of and too  close to the windsurfer .  The windsurfer was far closer than the wide angle distortion of the GoPro image suggests.   It looks like the windsurfer would come close to catching his mast on the lines.  This is not good seamanship by either party but in particular apparent reckless operation by the kiter transitioning into as opposed to away from the windsurfer. 

All most anything from a boogie board and up falls under the broad definition of "vessel" which I believe includes both kiters and windsurfers in COLREGS which I assume apply where the incident occurred.  With the  windsurfer on a port tack as he approached the kiter, both "sailing vessels," this is what COLREGS says:

"Rule 12

Sailing Vessels

(a) when two sailing vessels are approaching one another, so as to involve risk of collision, one of them shall keep out of the way of the other as follows:

(i)when each of them has the wind on a different side, the vessel which has the wind on the port side shall keep out of the way of the other;
(ii) When both have the wind on the same side, the vessel which is to windward shall keep out of the way of the vessel which is to leeward;
(iii) if the vessel with the wind on the port side sees a vessel to windward and cannot determine with certainty whether the other vessel has the wind on the port or the starboard side, she shall keep out of the way of the other."

Given our small numbers and threats to access, I believe we work to get along and avoid incidents like this, jumping into windsurfers, threatening to clothesline them, etc..  As such I would take small comfort from COLREGS but instead work to avoid the problem in the first place.   Avoiding such problems is a mark of skill, superior seamanship and ability on the water, things we all should admire and pursue.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #35 December 21, 2011, 23:25:26
edit2Rapporteer  
Hi Rick,
thanks for posting your opinion here. Bikini has worked her magic on you for sure!
While I agree on most of what you write, most of us on here conclude that the windsurfer is on a half wind tack that would pass the kite surfer upwind, so if he maintained that course the kite surfer plus his lines would always be downwind of the windsurfer. The windsurfer on the other hand seems to have changed his direction and thus collides in to the kite surfer.
cheers,
Rudo
bikiniisuit

Geen avatar

Antwoord #36 December 22, 2011, 01:17:23
edit2Rapporteer  
I want to thank everyone for his opinion. It reflects your understanding of kitesurfing. 
Hallo. Ik wil graag iedereen bedanken die zijn mening heeft durven geven. Leuk om t kennis nivo van jullie te lezen.

Hi Rick. Welcome to Kitehigh and thanks for your opinion. For a 1st post a high wow factor! As you stress out, rules are very important but common sense lifted in to a professional level is even more important. This is what I learned these past years from your writings.
Hi Rick. Welkom bij kitehigh, top dat je ook je mening hebt gegeven. Voor een 1e post heeft dit een hoge wow factor. Zoals je uiteenzet, regels zijn belangrijk, maar gezond verstand omhoog getrokken naar een professioneel nivo, is zo niet nog belangrijker. Dit is iets wat ik de afgelopen jaren uit jouw stukken heb geleerd, begrepen.

(attempt to translate bold part) "Poging" tot vertaling v vet gedrukte stuk v Rickl:
Hij verwijst naar Colregs. Colregs betekent “regels om botsingen te vermijden”. Bron: http://www.collisionregs.com/Collregs.html. Dit is een document oorspronkelijk uit 1781, dat door de jaren gewijzigd is en mede “vertrekpunt” is geweest voor huidige regelgeving, waar dan ook.

In artikel 12 staat dat:
a.   Wanneer 2 zeil vaartuigen elkaar naderen, zal teneinde een mogelijke aanvaring te voorkomen,  1 van hen moeten wijken:
(1)   Wanneer ze allebei de wind van de andere kant krijgen, zal het vaartuig dat de wind op bakboordzijde heeft moeten wijken voor de ander  etc…

Het is voor mij helder wie de fout maakte en wie fout reageerde.
Maar, voel vrij om n andere mening of aanvulling/betere vertaling te geven
hehuis

Antwoord #37 December 22, 2011, 07:30:46
edit2Rapporteer  
Tsja, beide hadden koers en vaart moeten houden.
Was er niks gebeurt.
Maar in de zeilsport of zeevaart wijk je duidelijk uit door de tegenligger je andere boordlicht te laten zien (dat doet de kiter met zijn transitie). En niet op zo'n manier door op iemand in te varen.
In de zeilsport = dat overstag. Zeevaart SB uit.

@johan.
Als je geen voorrang verleent krijgt,  dan wijk je, zeker voor een vrachtwagen.
Nog nooit een ongeluk gehad in het verkeer. Ik néém geen voorrang.
Zeker op de motor niet, en voor een vrachtwagen invoegen doe ik  bijna nooit. Tenzij mijn snelheid minstens de helft groter is en de weg voor de vrachtwagen voor een paar honderd meter vrij is.
Rickl

Geen avatar

Antwoord #38 December 23, 2011, 04:53:44
edit2Rapporteer  
It is good you are discussing questions like this.   Awareness is a very good thing in keeping a sport going.  All success on your side of the pond and good winds!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.