kiten in Texel

dennisvansetten

Berichten: 68
Januari 02, 2012, 16:44:17
edit2Rapporteer  
Hallo allen

Mijn ouders, mijn zusje en ik hebben een meivakantie gepland naar texel  Smiley
Wij zullen voor 7 dagen verblijven op de camping de sluftervalei nabij de cocksdorp als ik het goed heb.

Nu zit ik met een paar beginner vraagjes, namelijk:

- Waar is er het beste te kitesurfen in de buurt van de sluftervalei voor een beginner?
- Ik lees hier allerlei verhalen over sterke stromingen, welke voornamelijk in het gebied tussen de eilanden zit, maar heb je hier in het midden aan de westkant ook erg veel last van, of valt dit wel mee?
- Is het toegestaan / veilig om aan de westkant van de vuurtoren te kiten?
- En waar is het voor de rest toegestaan of juist niet toegestaan om te kitesurfen?
- En is de watertemperatuur te doen in mei of weet iemand hoe warm het water dan ongeveer is?

Allerlei vragen maar ik wil alles zeker weten voordat ik het voor de locals verpest of iets dergelijks Wink
En zeker omdat ik nog niet zo goed kan kitesurfen wil ik ook niet in te sterke stromingen terecht komen.

Alvast dank voor jullie hulp!

En nog een Gezond, Gelukkig en WINDVOL 2012 toegewenst!

Met vriendelijke groeten,

Dennis van Setten

ohwja ( aan de moderators) : Mocht dit topic verkeerd geplaatst zijn, verplaats hem gerust !
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #1 Januari 02, 2012, 20:56:59
edit2Rapporteer  
dan zou ik gewoon lekker bij paal 17 gaan kiten. daar komen de meeste mensen kiten.

zelf zat ik vorig jaar (bijna geen wind gehad) en 2 jaar geleden in de zomer op het landalpark bij cocksdorp.
als je daar richting het strand gaat (dus niet naar de vuurtoren) is daar een heel stuk naar rechts (richting vuurtoren) ook een kitespot, maar het was niet zo druk op het strand, dus ik mocht van de reddingsbrigade voor hun keet bezig, konden ze mij beter in de gaten houden, en hadden ze ook nog wat te zien zeiden ze  ThumpsUp
was toen wel dikke wind, 2,5 meter golven en regen, vandaar dat ik bijna de enige op het strand was.

maar voor de sfeer en gezelligheid zou ik lekker paal 17 opzoeken.
veel plezier daar  Cool
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #2 Januari 03, 2012, 00:19:30
edit2Rapporteer  
Heb je facebook?  Dan gewoon ff inloggen op de kiteclub van Texel en dan afspraken maken. Ik ben er vaak in het najaar te vinden en mail of bel ook altijd ff om te kijken waar iedereen uithangt. Have fun.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #3 Januari 03, 2012, 00:37:42
edit2Rapporteer  
Paal 17 is the place to go. Let wel even op de strekdammen.

TEKSEL is top



http://vimeo.com/3956444



http://www.youtube.com/watch?v=zhEB-hnQi5A&feature=channel_video_title





RutgerTexel

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #4 Januari 03, 2012, 01:12:13
edit2Rapporteer  
Heey Dennis!

Ik zal proberen om zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen :

-   Als beginner kun je het beste kiten bij paal 17, dit is niet echt in de buurt van de sluftervallei maar wel het veiligst voor jou! als je bij paal 17 het strand oploopt is aan de rechterkant (einde strandhuisjes) de kitesurfschool van texel. officieel is dit ook een kitespot.
overige spots zijn aan de oostkant van het eiland beneden oudeschild(Ceres volgens NKV verboden?!) en boven Oudeschild (Dijkmanshuizen). Bij een ZZW wind word er ook nog wel gekite op paal 9 (ook westkant van texel)

-   Stroming is op paal 17 niet heel bijzonder, je hebt hoofdzakelijk eb,- en vloedstroming. zoals eerder gezegd  moet je wel goed oppassen bij laagwater omdat dan de pieren in het water bloot komen te liggen. Deze pieren worden met gele palen op het strand aangegeven.

-   Officieele kite spots kun je vinden op http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/kitespots

-   Water tempratuur is voor iedereen anders afhankelijk van je wetsuit etc. maar mei is naar mijn idee prima te doen ( eindelijk weer die vervelende schoentjes uit iig   )

Op het strand kun je natuurlijk altijd ff iemand vragen om je te helpen als je iets niet weet etc.

Veel plezier en welkom op Kite walhalla Texel!!


dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #5 Januari 03, 2012, 17:40:08
edit2Rapporteer  
dan zou ik gewoon lekker bij paal 17 gaan kiten. daar komen de meeste mensen kiten.

zelf zat ik vorig jaar (bijna geen wind gehad) en 2 jaar geleden in de zomer op het landalpark bij cocksdorp.
als je daar richting het strand gaat (dus niet naar de vuurtoren) is daar een heel stuk naar rechts (richting vuurtoren) ook een kitespot, maar het was niet zo druk op het strand, dus ik mocht van de reddingsbrigade voor hun keet bezig, konden ze mij beter in de gaten houden, en hadden ze ook nog wat te zien zeiden ze  ThumpsUp
was toen wel dikke wind, 2,5 meter golven en regen, vandaar dat ik bijna de enige op het strand was.

maar voor de sfeer en gezelligheid zou ik lekker paal 17 opzoeken.
veel plezier daar  Cool

Thanks alvast voor jullie antwoorden!
@ Marti Mor

Is het stuk daar bij de sluftervalei goed te doen dan? Want aangezien dat maar 10 minuten lopen is vanaf de sluftervalei gaat mijn voorkeur daar toch heen!
Zo te zien is het bij paal 17 inderdaad erg mooi!

Weet iemand misschien ook hoe veel het parkeren bij de kitesurfschool kost?
En volgens mij als je een beetje bij de kant blijft is de stroming toch sowieso niet gevaarlijk, want volgens mij kan je nog best ver staan, of heb ik het verkeerd?

Thanks!

Met vriendelijke groeten,

Dennis van Setten
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #6 Januari 03, 2012, 17:50:53
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=ev4qJNckyb4&feature=player_embedded#!


is dit ook bij paal 17 trouwens?
Ziet er heel erg tof uit!]
Leuke impressie ook van een chill weekend!

Greetz!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #7 Januari 17, 2012, 02:00:00
edit2Rapporteer  
Staat op de vlag ;-D

Ja is ook paal 17.
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #8 Januari 17, 2012, 11:57:35
edit2Rapporteer  
Is opzich wel te doen, stroomt er alleen wat harder dan bij paal 17
En 10 min. Lopen klinkt mij vrij optimistisch, Kan me heugen dat je er bijna 10 min met de fiets over deed, dus fiets huren is dan een aanrader.

Verder is parkeren volgens mij gratis bij de stranden.

Tip: als de fam boodschappen gaat doen in bv den burg, vraag dan of ze  jou ffwillen droppen bij paal 17  Wink
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #9 Januari 19, 2012, 22:55:03
edit2Rapporteer  
thanks weer !
Ik heb ondertussen ook al contact gehad met de kitesurfschool texel, en deze vertellen mij ook dat je eigenlijk wel op veel plekken mag surfen, aangezien het best veel gedoogd wordt. Paal 17 wordt door hun ook aangeraden, en jullie raden mij deze ook aan, dus denk ik dat ik die spot sowieso ga checken  Smiley En ik denk dat ik ook paal 28 bij de sluftervalei ga proberen!
Het is ook inderdaad een tip om me te laten afzetten, moet alleen weer opgehaald worden, of gewoon lekker fietsen  Grin

Heb er zin in, en na de meivakantie gaan we nog 2 weken naar terschelling in de zomer  Grin

Thanks voor de reacties  Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Januari 19, 2012, 23:12:22
edit2Rapporteer  
Tof filmpje man! Ik ben vorig jaar ook op Texel geweest en bij paal 28 kan je ook prima kiten
wat ik heb gezien. Ik had helaas geen spullen bij me toen...
dennisvansetten

Berichten: 68
Antwoord #11 Februari 12, 2012, 20:35:11
edit2Rapporteer  
heey sorry voor mijn late reactie  Embarrassed
maar waar raden jullie mij aan om les te nemen, in de zomer op terschelling of in mei op texel? Ik kan eigenlijk al kitesurfen, heb een maand of 4 geleden mijn laatste sessie gehad, dus ondertussen al weer een hele tijd geleden. Toen kon ik al aardig upwind komen en ook wat sprongen maken. Nu heb ik nog nooit op zee gekite, dus wat voor les raden jullie me aan?

Ik heb natuurlijk de optie om voor een prive les te gaan, maar ik weet niet of je dan ook je IKO kan halen?

En mocht het op texel niet willen lukken, dan kan ik altijd nog gaan flyboarden, hier ben ik wel aardig goed in, en dit is ook onwijs tof om te doen met minder wind en een lekker hard strand !  Grin

En een keertje gewoon zelf proberen op het strand bij paal 28 kan natuurlijk ook geen kwaad denk ik, het is daar altijd zo rustig ,en met mijn flysurder speed 2 12 moet ik al met een knoopje of 10 kunnen varen, dus dan bestaat er ook nog niet veel gevaar op ongelukken of iets dergelijks  Smiley

even op een rijtje:

- les op texel of op terschelling?
- Prive les of een complete cursus?

Alvast bedankt!  Wink


Groeten Dennis
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.