Waarschuwing: Onderkoeling

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Februari 15, 2012, 01:13:56
edit2Rapporteer  
Na een, voor nederlandse begrippen, strenge vorstperiode slaat de dooi weer keihard toe.

De lucht is dan wel warm geworden, het zeewater is dat zeker niet! Op het moment van schrijven is het zeewater vlak langs de kust nog maar net 2 graden en meerdere kilometers uit de kust mag je pas rekenen op een temperatuur van rond de 4 graden.

Je raad het al, dat zijn temperaturen waar je ijskoude biertje in de zomer jaloers op kan zijn. Maar wanneer je er zelf in ligt te spartelen is het toch even andere koek en moet je vooral het gevaar van onderkoeling niet over het hoofd zien!
In een wetsuit ben je met deze temperaturen al na een half uur zwaar onderkoeld en ook een droogpak kan je niet eeuwig warm houden. Om nog maar te zwijgen over een lek droogpak of wetsuit....

Hoe aantrekkelijk het ook mag zijn om nu weer een dikke sessie te boeken, raak vooral je eigen veiligheid niet uit het oog. Je ligt namelijk langer in het water dan je denkt wanneer je je kite niet meer herstart krijgt. Zeker sideshore is nu extra gevaarlijk omdat je parallel aan de kust blijft drijven in geval van pech en een paar honderd meter in de branding zwemmen duurt vaak langer dan je denkt, tijd die je nu misschien niet hebt.
Blijf dus dicht bij de kust en kies in geval van pech ervoor om direct naar de kant te zwemmen als je je kite niet binnen enkele minuten herstart krijgt!

Hier een artikel van de KNRM over onderkoeling: http://www.knrm.nl/zeevast/help-mij/onderkoeling/


Daarnaast nog een waarschuwing voor de wind morgen, deze kan de 7bft halen. Zeker als dit je eerste sessie in weken is wordt de kans op pech of een blessure alleen maar vergroot! Weet dus wat je doet, kijk uit en be safe.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Februari 15, 2012, 01:19:05
edit2Rapporteer  
Top Evan! Goed om zoiets te openen!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Februari 15, 2012, 02:00:26
edit2Rapporteer  
Idd, verstandig om mensen er even op te wijzen.

Maar ik ga dit weekend wel het water op
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Februari 15, 2012, 09:52:31
edit2Rapporteer  
Goed verhaal Evan, check vooral je spullen. Als je met een droogpak vaart, niet te zuinig met onderkleding.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Februari 15, 2012, 10:10:20
edit2Rapporteer  
Kleine toevoeging: Ga niet alleen, en reken niet op wandelaars enz als je in de problemen komt!
Zorg voor een telefoon op het strand met het nummer van de kustwacht er in, liefst bovenaan in je lijst als 'ICE', In case of emergency nummer.

En zet vooral iets op je hoofd want daar verlies je de meeste warmte!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Februari 15, 2012, 11:43:50
edit2Rapporteer  
En zet vooral iets op je hoofd want daar verlies je de meeste warmte!

Dit is trouwens een fabeltje Edwin, overal verlies je evenveel warmte. Wink
Alleen is je hoofd vaak als enige niet bedekt.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #6 Februari 15, 2012, 12:07:40
edit2Rapporteer  
Oei ik ga nu een wetenschappelijke onderbouwing zoeken heh, want er zit wel degelijk veel verschil in (ondanks dat ik lekker met t blote koppie ga varen zometeen)
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Februari 15, 2012, 12:11:43
edit2Rapporteer  
Oei ik ga nu een wetenschappelijke onderbouwing zoeken heh, want er zit wel degelijk veel verschil in (ondanks dat ik lekker met t blote koppie ga varen zometeen)

Ik heb het in de krant gelezen, een of andere wetenschapper heeft dat uitgelegd.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #8 Februari 15, 2012, 12:59:10
edit2Rapporteer  
Oei ik ga nu een wetenschappelijke onderbouwing zoeken heh, want er zit wel degelijk veel verschil in (ondanks dat ik lekker met t blote koppie ga varen zometeen)


Ik heb het in de krant gelezen, een of andere wetenschapper heeft dat uitgelegd.


Als je als moderator zo'n statement loslaat: "Dat is een fabeltje" zul je je wel moeten beseffen dat m.n. in zo'n topic over veiligheid je wel moet kunnen onderbouwen waarom dat dan een fabeltje is...  ThumpDown

Om de uiteinden van het lichaam te verwarmen moet er veel warm bloed naar de koude uiteinden stromen. Nog steeds verliest een mens rond de 30% van de lichaamswarmte via zijn hoofd en doordat de hersenen doorbloed moeten worden en niet door kou gehekeld is het juist daar belangrijk een hoofddeksel te dragen. Dus minstens zo belangrijk als bij handen en voeten. Anders krijg je sneller de 1e verschijnselen van onderkoeling. Door onderkoeling (zelfbeschermingsverschijnsel van het lichaam) is het soms mogelijk om verdrinking in zeer koud water te overleven. Het slachtoffer verliest het bewustzijn en de hartslag (bloedsomloop) stopt. Gek hé misschien alleen daarom al belangrijk je hoofd te beschermen. Juist de windchill factor is een vaak vergeten punt.

Hoe komt een moderator erbij dat niet te willen onderbouwen en het argument af te doen met een 'fabeltje'. Dit is geen topic waar je lichtelijk over moet denken...

Ken je verantwoordelijkheid als moderator zou ik hier willen meegeven.  ThumpsUp

tips:
http://zeekano.addieannie.nl/?p=hypothermie
http://www.wvz.vuurwerk.nl/onderkoeling.html

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #9 Februari 15, 2012, 13:27:56
edit2Rapporteer  
goede info....   maar het zeewater is echt geen 2 graden. lag er om 8 uur in vanochtend en totaal niet koud, ok met droogpak, moest een keer of 4 draggen maar zeker warmer dan 2 graden. Bezemsteel was in wetsuit en ook niet koud gehad.   Maar  goede info is nooit teveel!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Februari 15, 2012, 13:54:03
edit2Rapporteer  
Hier een lijstje met de actuele zeewatertemperaturen: http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/rwsnl/awd.php?mode=html&projecttype=watertemperatuur

Je ziet dat het alleen midden op de Noordzee boven de 4gr uitkomt..... en zolang je niet langer dan 5min in het water ligt heb je ook weinig te maken met afkoeling via het water, zoals normaal is wanneer je aan het kiten bent.

Leuk dat je het warm hebt met 8gr tijdens je sessie, het er juist om dat je je bewust bent van de gevaren van ijskoud zeewater. In het water koel je nu eenmaal 20x sneller af dan in de lucht, dus voel je je al snel veilig als je het gewoon lekker warm hebt tijdens je rakjes. Je merkt pas dat het echt koud is wanneer je er even in ligt.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #11 Februari 15, 2012, 14:03:00
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle info Evan.

Wat betreft de discussie of je via het hoofd je de meeste warmte kwijtraakt: het is maar net hoe je het bekijkt.

Dat het min of meer een volkswijsheid is geworden komt omdat het onderzoek (waarop de uitspraak is gebaseerd) werd afgenomen onder proefpersonen uit het leger die dikke wollen pakken hadden aangetrokken, zonder muts. Omdat hun hoofd als enige niet bedekt was, verloren ze dus logischerwijs via dit lichaamsdeel de meeste warmte.

Hadden de proefpersonen in hun zwembroek in de kou gestaan dan was slechts tien procent van hun lichaamswarmte via het hoofd verloren was gegaan.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #12 Februari 15, 2012, 14:22:21
edit2Rapporteer  
wie heeft het over 8 gr.?  ik niet hoor!  maar andere bronnen geven een zeewatertemperatuur aan van 4 à 5 graden aan de kust. das andere koek dan 2. maar het is geen discussiepunt. zoals ik al zei... goede info is nooit teveel
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #13 Februari 15, 2012, 17:29:43
edit2Rapporteer  
Onderkoeling heb je natuurlijk zelden last van met een normale kite sessie.
De kans dat jij je airbag of je autogordel s echt nodig hebt is ook klein, maar het gaat om noodgevallen. Als jij een paar honderd meter uit de kant je kite crasht en de boel wil niet meer de lucht in is de situatie wel anders met 2 C of met 20 C water.

De kans op onderkoeling is in het voorjaar zelfs groter als in het begin van de winter. April, lekkere lucht temperatuur,, lekker in je 5/3 t water op zonder cap etc, want het zonnetje schijnt zo lekker maar de temperatuur van het zeewater ligt dan meestal nog niet eens boven de 10 C.

Pak je dus goed in en ga vooral niet ver de zee op.
Okke

Berichten: 21
Antwoord #14 Februari 15, 2012, 18:01:36
edit2Rapporteer  
Over die tabel, ben je met een wetsuit na 15 minuten dood of onderkoeld?
Dood lijkt me namelijk sterk..
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 Februari 15, 2012, 18:06:03
edit2Rapporteer  
We hebben het allemaal even uitgezocht net op de Zandkreidler, en jawel, het water is stervenskoud maar in een drysuit was het heerlijk toe doen. Ik zag Edje de straplesskoning een paar keer flink gespoeld worden in z'n wetsuit, maar dat is een zeehond.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 Februari 15, 2012, 18:20:06
edit2Rapporteer  
wie heeft het over 8 gr.?  ik niet hoor!  maar andere bronnen geven een zeewatertemperatuur aan van 4 à 5 graden aan de kust. das andere koek dan 2. maar het is geen discussiepunt. zoals ik al zei... goede info is nooit teveel

Ik had het met 8gr over de luchttemperatuur.

Over die tabel, ben je met een wetsuit na 15 minuten dood of onderkoeld?
Dood lijkt me namelijk sterk..


Onderkoeld bedoelen ze daarmee, maar als je dit leest ben je dan niet ver verwijderd van de dood:
"Koelt het lichaam af onder de 35 graden, dan spreken we van onderkoeling. Het slachtoffer begint suf te worden, presteert slechter en raakt langzamerhand het bewustzijn kwijt."
Vandaar ook dat je onderkoeling zeker niet moet onderschatten!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Februari 15, 2012, 18:29:53
edit2Rapporteer  
Als je als moderator zo'n statement loslaat: "Dat is een fabeltje" zul je je wel moeten beseffen dat m.n. in zo'n topic over veiligheid je wel moet kunnen onderbouwen waarom dat dan een fabeltje is...  ThumpDown

Dus minstens zo belangrijk als bij handen en voeten....

Hoe komt een moderator erbij dat niet te willen onderbouwen en het argument af te doen met een 'fabeltje'. Dit is geen topic waar je lichtelijk over moet denken...

Ken je verantwoordelijkheid als moderator zou ik hier willen meegeven.  ThumpsUp

tips:
http://zeekano.addieannie.nl/?p=hypothermie
http://www.wvz.vuurwerk.nl/onderkoeling.html


Ik ga er geen discussie punt van maken maar het artikel spreekt zichzelf tegen. Kijk maar naar het
 stukje wat ik onderstreept heb. En of ik nu mod ben of niet heeft hier niet zo veel mee te maken.

Maar ik zoek nog wel het stuk op waar ik het gelezen heb. En mvbtje heeft een goed punt. Ik vaar bijna
altijd zonder cap maar wel al snel met schoentjes en handschoenen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #18 Februari 15, 2012, 19:17:57
edit2Rapporteer  
Als je als moderator zo'n statement loslaat: "Dat is een fabeltje" zul je je wel moeten beseffen dat m.n. in zo'n topic over veiligheid je wel moet kunnen onderbouwen waarom dat dan een fabeltje is...  ThumpDown

Dus minstens zo belangrijk als bij handen en voeten....

Hoe komt een moderator erbij dat niet te willen onderbouwen en het argument af te doen met een 'fabeltje'. Dit is geen topic waar je lichtelijk over moet denken...

Ken je verantwoordelijkheid als moderator zou ik hier willen meegeven.  ThumpsUp

tips:
https://zeekano.addieannie.nl/?p=hypothermie
https://www.wvz.vuurwerk.nl/onderkoeling.html


Ik ga er geen discussie punt van maken maar het artikel spreekt zichzelf tegen. Kijk maar naar het
 stukje wat ik onderstreept heb. En of ik nu mod ben of niet heeft hier niet zo veel mee te maken.

Maar ik zoek nog wel het stuk op waar ik het gelezen heb. En mvbtje heeft een goed punt. Ik vaar bijna
altijd zonder cap maar wel al snel met schoentjes en handschoenen.


Zoek het vooral op... en ga vooral dieper op de materie in net zoals mbvtje. Was dat onderzoek op land was dat in het water was dat een onderzoek naar de isolatiewaarde van de wollen kleding of was het een onderzoek naar hypothermie Waren deze pproefpersonene in beweging of stilstaand.
Zijn allemaal argumenten die hun eigen invloed op zo'n onderzoek hebben.

Btw je onderstreepte deel: Volgens mij heb je dit punt nog niet begrepen Het spreekt zichzelf helemaal niet tegen. Probleem is dat jij en de meeste medemensen hun vingers en tenen wel snel merken als ze koud worden. Het gezicht/hoofd is daarin veel afgetrainder en geeft de kou niet aan (behalve oren en neus, maar dat gebeurt later dan vingers en oren). Daarom merk je niet hoeveel kou je via je hoofd verliest . DAT is juist de crux.

En dat jij voor jezelf het liefste zo lang zonder cap of wat dan ook vaart is je goed recht! Doe het en ga voor mijn part lekker in je shorty als je dat lekker vind. Alleen begrijp ik niet dat je zelfs met deze ontkennende reactie weer voorbij gaat aan een grote groep kitesurfers die misschien geen ene flaus weten van sporten in kou en op water. Daarvoor is toch dit artikel geschreven. KiteHigh heeft toch naast het NKV ook een bepaalde verantwoordelijkheid  voor de sport en de beoefenaars?
Daarom vind ik het een heel goed punt wat Evan hier is begonnen.

Alleen had ik gedacht dat de argumenten van een moderator Evan zouden bijstaan en verder onderbouwen. Juist om het belang en het potentiële gevaar bij de nietwetende kitesurfer attent te krijgen.

Beste Marc, doe ermee wat je wilt.  ThumpsUp
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Februari 15, 2012, 19:24:36
edit2Rapporteer  
http://www.google.nl/search?aq=1&oq=losing+heat&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=losing+heat+from+your+head
Marc lijkt toch echt een punt te hebben.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #20 Februari 15, 2012, 19:59:58
edit2Rapporteer  
Newton had er al een soort wetje van. De afkoelsnelheid zou evenredig zijn met het temperatuurverschil met de omgeving.
Als je zoekt op thermodynamica, zal daar wel meer over te vinden zijn.

Verder ligt het ook sterk aan het individu.

Als je bloedvaten wat oppervlakkiger liggen dan zullen eerder vernauwen als het kouder gaat worden. Uiteindelijk wil je lichaam hiermee de belangrijkste organen beschermen.

Hier nog een handig artikel over hypothermia (onderkoeld raken met de stadia)

http://aquaviews.net/scuba-guides/hypothermia-and-heat-loss-while-scuba-diving/

en
http://scuba-doc.com/coldjolie.html
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #21 Februari 15, 2012, 21:02:24
edit2Rapporteer  


Dat is goed geschreven!  ThumpsUp

Puntje bij paaltje, je kan maar beter een cappie opzetten
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #22 Februari 16, 2012, 00:22:18
edit2Rapporteer  
Of je gaat met dit weer gewoon op wintersport  schater
Flybert

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #23 Februari 16, 2012, 11:01:36
edit2Rapporteer  
Hoe snel je koud wordt is ook een persoonlijke kwestie, veel hangt af van je doorbloeding en je spiermassa en vetreserve in je spieren, niet op je spieren dus.
Mensen met te veel vet zullen gek genoeg sneller koud krijgen doordat ze over het algemeen minder doorbloeding hebben.
Mensen met een goede cardio vasculaire hebben een betere doorbloeding en zullen het dus langer volhouden.
Maar het neemt absoluut niet weg dat als je erin gaat en je kite ligt dubbelgevouwen op het water en je moet zwemmen dat dan pas de problemen beginnen.
Ik zeg risico's uitsluiten en bescherm jezelf, een goed winterwetsuit of droogpak een cappie op en goeie schoentjes en handschoenen.
Wat dan ook aangenaam is is dat je dan mss wel met gevoel je kite kunt inpakken en niet het eerste half uur zit op te warmen in de auto.
Neem ook een thermos mee met warme drank erin voor na je sessie, helpt veel voor opgewarmd te geraken na je sessie.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #24 Februari 18, 2012, 13:02:54
edit2Rapporteer  
Goeie topic Evan, ride safe mannen!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.