ongelukje oostvoorne meer

tgroot

Berichten: 664
April 20, 2012, 08:37:51
edit2Rapporteer  
Gisteren 19-04 lekker aan het kiten geweest.
Op oostvoorne meer, weinig wind net genoeg voor mijn 12, tijdens een buitje rond 3 uur trok de wind nog een beetje aan tot een knoop of 18 lekker genoten.

Na wat gegeten te hebben bij de plaatselijke tent, weer het water op, wind werd minder maar in de verte kwam een bui aan. Even gewacht en toen het water op. was rond 5 uur.

Lekkere wind denk tussen de 20 en 25 knopen, hup de plas zelf op voorbij de strekdammetjes.
Vervolgens in het midden gedraaid en sprongetje ingezet, voelde meteen dat het foute boel was, kwam amper naar beneden met bar helemaal van me af. (torch)

Sprong wel geland en richting kant, maar hoe kom je door de strekdammetjes? wind werd harder en harder . .  depowerkoord was niet meer aan te trekken, en moest nog flink upwind naar de doorgang, had al in me hoofd dat ik dat niet ging halen. Toch nog bijna gered op een meter of 2 na.

Op het moment dat ik de stenen drijgde te raken, denk ik met reflex de bar aangetrokken, met het board tegen de strekdam gekomen, uit de voetbanden gesprongen en geland (op me voeten) net achter het strekdammetje in 40cm water met een rot klap.

En dan lig je daar nog steeds met zeker 35 knopen (schatting voor mijn gevoel veel meer) om je oren, om me heen gekeken, 2 andere kiters lagen precies zoals mij, overleven met de kite tegen de grond in de wind, en het stormpie uitzitten.

Pff vies geluk gehad, kan amper lopen van de impact op me balvoet, denk gekneusd of iets, en van me andere voet is 3cm eelt weg . .

Mijn eerste ervaring na 2 jaar kiten met onverwachts heel veel wind . . .  met name omdat het eerste buitje prima was en er geen vuiltje aan de lucht leek
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #1 April 20, 2012, 08:46:55
edit2Rapporteer  
Oops,mazzel gehad kerel  ThumpsUp

Ik ga bij windwaarschuwingen(bij buien 10 knopen boven de gemiddelde wind) wat voorzichtiger te werk.Blijf veel om me heen kijken naar de lucht ...en voor de buien voor de zekerheid maar van het water af.
You never know,zoals blijkt uit jou verhaal  Undecided
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 April 20, 2012, 08:54:13
edit2Rapporteer  
Goed afgelopen inderdaad. Waarom heb je niet je safety gebruikt?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 April 20, 2012, 08:57:37
edit2Rapporteer  
Zo dan...idd dikke geluk gehad...
Het blijft altijd link met losse buien kiten. heb ook een keer op autostrand met bezemsteel onder een kite gelegen... dikke hagel bui met stoten van over de 40 kts, terwijl daarvoor bijna geen wind was maar daarna een heerlijke konstante 25 kts. was wat blij dat we toen onze kites niet hadden opgelaten...
Het enige wat je er tegen kan doen is goed om je heen blijven kijken en kite neer leggen als er zo'n bui aankomt. en eh ja. oostvoornsemeer is tricky wat spot betreft... Als jij je daar laat verrassen dan heb je grote kans dat het pijnlijk afloopt.

Sterkte met je voet.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #4 April 20, 2012, 09:07:03
edit2Rapporteer  
Goed afgelopen inderdaad. Waarom heb je niet je safety gebruikt?

Heb er wel over nagedacht, had mijn safety aan het depowerkoord, niet aan de 5th, was bang met deze wind dat de kite als nog wel even wind zou vangen en ik was al vlakbij het strekdammetje.

Wat ik had moeten doen is denk ik eerst leash lostrekken en daarna safety, dan maar kite weg . . . . 

Eagle Jan ik was voor het eerst daar bij Oostvoorne meer omdat het zuid was, er leek dus inderdaad niks aan de hand . . . denk wat me overkomen is op elke spot tricky is, maar die dammetjes zijn in deze sitauaties wel echt killers . . .

thx voet komt wel goed denk, ff een weekje rust
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 April 20, 2012, 09:18:29
edit2Rapporteer  
Oostvoornse meer met zuid??? Dan is het daar zo fucking vlagerig... Je kan daar feitelijk alleen relaxter varen met 2 windrichtingen en dan nog is het vlagerig...daar hoort zuid niet bij. Dan weet je dat voor de volgende Wink
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #6 April 20, 2012, 09:26:43
edit2Rapporteer  
Eagle het was maar een knoop of 14 denk ik , kon net varen maar wel super stabiel. (absoluut niet vlagerig) het was aanlandig naast het surfcentrum (zuid)

Was de dag ervoor op rockanje geweest, en die klotsbak is echt geen optie, vandaar dat we het nu hier probeerde

Maar bedankt voor de tip, was ook niet echt van plan vaker te gaan Grin
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 April 20, 2012, 09:29:51
edit2Rapporteer  
Hier het lijstje met meetgegevens van HvH in m/s... Kun je goed zien dat de gemiddelde wind eerst rond 8m/s ligt en de vlagen toenemen tot 16 m/s, het dubbele dus!

datum   tijd   wind   stoot
19/04   19:30   8.1   11.4
19/04   19:20   8.3   11.4
19/04   19:10   8.8   16.3
19/04   19:00   11.6   15.5
19/04   18:50   10.3   15.9
19/04   18:40   8.2   10.5
19/04   18:30   8.9   12.0
19/04   18:20   8.7   11.9
19/04   18:10   7.7   10.7
19/04   18:00   7.1   9.6
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #8 April 20, 2012, 09:35:58
edit2Rapporteer  
Je hebt wel geluk gehad ja.

Verder werd er gister onweer voorspeld, met onweer voorspellingen en naderende buien altijd 't water af gaan. Vooral op open water ben je een mooie bliksemafleider, afgezien van flinke windstoten.
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #9 April 20, 2012, 09:51:07
edit2Rapporteer  
Gelukkig is het goed afgelopen Smiley

Gister ook voor twee buien het water afgegaan. Wind trok toen ook goed aan.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #10 April 20, 2012, 10:01:56
edit2Rapporteer  
Was in Rockanje gister en je kon aan de buien zien dat het heftig zou worden. Tijdig van het water dus. Je hebt  dus een <2012 Torch met depower onder de bar. Als je weet at het mogelijk link wordt dan zet je je leash toch op je 5e. Je hebt geluk en wijze les gehad. Vaar zelf ook Torch, gisteren een 10 en je gaat het gewoon niet houden in zo'n bui. .
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #11 April 20, 2012, 10:59:21
edit2Rapporteer  
Zelf in het binnenland merkte je het heel erg. Kwamen oppeens hele donkere wolken aan en het begon keihard te regenen met bliksem enz. was na 10min weer weg ofso.

Jammer van dat ongelukje ja. Kon je er niet een klein sprongetje overheen maken? Dat had ik geprobeerd. Anders had ik safety weer op de goede safety gezet en kite richting het water met safety getrokken.

Heb max gehad dat de wind oppeens 10 knopen toenam. Heb ook is een keer met golven in het water gedobberd, omdat de wind oppeens 90 graden draaide en wegviel.  Gelukkig was er niks aan de hand.
Allemaal uit het niets.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #12 April 20, 2012, 11:10:30
edit2Rapporteer  
Als je niet meer in control bent, trek je je safety. Dat je kite dan eventueel beschadigt of niet meer te vinden is is een bijzaak.
TimLimbo

Berichten: 241
Antwoord #13 April 20, 2012, 11:26:24
edit2Rapporteer  
inderdaad, safety trekken moet je dan doen!
Als je naar de wolken kijkt en ziet een donkere wolk komen en de wind valt even weg, kan je de donder erop zeggen dat een flinke wind aankomt.... Dan kan je kiezen om op het water te blijven en knallen zoals ik Smiley of gewoon snel het water af en even afwachten wat er gaat gebeuren.

Maar je moet NOOIT in een keiharde storm het water afkomen en met je kite over het strand op Oostvoorne gaan lopen, das levensgevaarlijk.... trek dan gewoon je safety of blijf op het water wat staan met je bord volledige tegen het water zodat je gewoon 'staat'.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #14 April 20, 2012, 11:36:44
edit2Rapporteer  
Zelf in het binnenland merkte je het heel erg. Kwamen oppeens hele donkere wolken aan en het begon keihard te regenen met bliksem enz. was na 10min weer weg ofso.

Jammer van dat ongelukje ja. Kon je er niet een klein sprongetje overheen maken? Dat had ik geprobeerd. Anders had ik safety weer op de goede safety gezet en kite richting het water met safety getrokken.


Depowerkoord aantrekken lukte niet, safety overzetten was ook lastig geworden ik had mijn handen nodig om de kite laag te houden

Heb je wel eens gevaren met een 12 in ongeveer 35 knopen? dan wil je echt geen sprongetje wagen, bovendien was er ongeveer 1 meter water na het dammetje, was helemaal richting het euro funcenter.
Wat dat betreft heb ik denk ik goed gehandeld, door een soort van klein popje te maken . .

Maar de adviezen die ik hier lees enz zijn prima, ik denk er net zo over, maar het ging allemaal zo snel, dus maak je dan niet automatisch de juiste beslissing.

Mocht het een volgende keer voorkomen, dan gaat de kite lekker zonder mij verder, geld is is maar geld, en een kite is makkelijker te vervangen als een been of hoofd
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 April 20, 2012, 12:50:14
edit2Rapporteer  
Wanneer leert men het nu eens om een bui op de kant af te wachten in plaats van op het water, binnen 10min is de bui meestal alweer voorbij en kun je weer heerlijk in het zonnetje kiten. Buien zijn gewoon te onvoorspelbaar om in te kiten, zeker met een 12m!
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #16 April 20, 2012, 13:05:16
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk Evan, maar de bui ervoor zag er exact zo uit en was prima, vandaar dat we doorvaarde

Nu ga ik de boel uiteraard anders aanpakken, 1 keer in de stront lijkt me wel voldoende . . . . .  maar om eventuele andere mensen te waarschuwen toch even dit verhaaltje. . . .
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #17 April 20, 2012, 13:08:12
edit2Rapporteer  
D'er moet nog wel iemand staan om je kite op tevangen als je voor een bui wil landen.

In de oude tijd (2001 / 2002 - weinig depower - kon je niet rekenen op iemand aan de kant want mensen lipen weg van een kite) dan liep je zo hoog mogelijk aan de wind voor de bui om zo ver mogelijk van de kant te geraken. Als de wind teveel werd de kite in het water te leggen en hem zoveel mogelijk uit de wind te sturen. En hopen dat de wind voorbij was voordat je aan de kant dreef.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #18 April 20, 2012, 16:13:02
edit2Rapporteer  

Een keer gehad dat we een dikke bui in de verte zagen, dacht toen nog van kan nog makkelijk 2 rakjes varen, maar bui was er eigenlijk al voordat ik me eerste rakje had afgemaakt. Heb toen de kite laag gehouden, boardje vol in het water geduwd en gehangen. Hield hem nog wel en ben met de hand op de safety veilig aan wal gekomen.

Maar Oostvoornse meer is wel tricky, je hebt geluk gehad.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #19 April 20, 2012, 16:18:42
edit2Rapporteer  
Binnen paar dagen toch weer bewijs dat misschien een vaarbewijs of zo toch nodig is voor aantal onder ons.... Dan moet t seizoen nog beginnen... Prikkeldraad, strekdammen, donkere wolken !!!

Beetje opletten en om je heenkijken en er is weinig aan de hand...
Uit intresse, hoeveel werk is t om leach van depower op 5th te zetten bij Naish ??
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #20 April 20, 2012, 16:46:24
edit2Rapporteer  
@tgroot, jouw ervaring delen met medekiters is inderdaad prima! Het weer wordt nogal eens onderschat, vandaar onze reacties.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #21 April 20, 2012, 16:53:37
edit2Rapporteer  
Binnen paar dagen toch weer bewijs dat misschien een vaarbewijs of zo toch nodig is voor aantal onder ons.... Dan moet t seizoen nog beginnen... Prikkeldraad, strekdammen, donkere wolken !!!

Beetje opletten en om je heenkijken en er is weinig aan de hand...
Uit intresse, hoeveel werk is t om leach van depower op 5th te zetten bij Naish ??

bij normale omstandigheden carabijnhaak losmaken en overzetten op lusje ernaast, 5 seconde? nadeel door het veertje in de karabijnhaak vind ik het lastig om het met een hand te doen . . .  daardoor toch tricky tijdens het varen . . .

Maar om nou een vaarbewijs in te voeren? ik had het gewoon nog nooit meegemaakt, als ik op oostvoorne zelf was geweest was er weinig aan de hand, maar toevallig was ik voor het eerst en het laatst bij die niksstrekdammetjes en werd ook nog een recht naartoe getrokken
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #22 April 20, 2012, 16:56:51
edit2Rapporteer  
Top dat je het deelt. Genoeg mensen die het niet zouden doen. Het heeft weinig zin je er nu op af te kraken van: ´´had maar dit of dat gedaan´´. We nemen allemaal wel eens risico, schatten risico´s verkeerd in of worden verrast door iets wat we niet voorzien hadden op basis van informatie uit eerdere ervaringen (die dan helaas niet te generaliseren blijken naar andere situaties). Juist door dat te delen en van elkaar te leren kunnen we de sport veiliger maken.
Beterschap met je voet.
Bauke

Geen avatar

Berichten: 198
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #23 April 20, 2012, 19:26:01
edit2Rapporteer  
@tgroot

Super dat je dit verteld! Het laat ons allemaal weer eens nadenken over waar we mee bezig zijn. Vind het alleen jammer dat er meteen zoveel negatieve berichten/verwijten worden gemaakt richting jou.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #24 April 20, 2012, 20:09:05
edit2Rapporteer  
baal gewoon dat door dit soort gedoe de ene na de andere spot dicht gaat... uiteinendelijk worden we met z'n allen op een nog steeds kleinere spot gepropt waardoor er nog meer fout kan gaan....

had ik maar dit of dat vind ik wel goed om over na te denken maar zoveel tijd hebben we soms niet....

kan en wil er niet veel meer over zeggen, denk dat iedereen best wel aardig weet wat ie kan en doet, maar denk alsjeblieft over wat je NIET kan en wel doet....

hoe t gewoon save mannen en vrouwen... onze sport is mooi en nu hebben we de ruimte .... ( nog) hou t zo !!!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.