Bijna ongelukken aan Grevelingendam

Spatlap

Geen avatar

Berichten: 2
Juni 13, 2012, 23:46:06
edit2Rapporteer  
Mede watersporters.

Ik begrijp dat het doel van dit gedeelte van het forum is, om gevaarlijke situaties te benoemen.

Op het Grevelingenmeer zijn gelukkig sinds een paar jaar gedoogzone's aangewezen voor de kitesurfers. Voor die tijd, was er veel gestengel over het feit dat kitesurfen op meren zowiezo verboden is in Nederland. Gelukkig is er toen veel duidelijkheid gekomen door de kiters gewoon hun plek te geven, en hun sport te gunnen. En dat werkt een stuk beter en veiliger.

Echter, helaas, gaat het sinds kort aan de Grevelingendam niet helemaal OK.

Er zijn een aantal (5,6) kiters die het nodig vinden om in het kommetje bij Restaurant Meerzicht, te gaan kiten. Terwijl er borden staan dat dit expliciet niet is toegestaan. Deze borden zijn eigenlijk een dubbele waarschuwing, want kiten mag in principe niet op het meer, maar wordt nog steeds gedoogd.

Dat mensen hier kiten, OK dat is hun beslissing en daar moeten ze dan ook de consequenties voor inzien, maar helaas doen zich nu ook gevaarlijke situaties voor tussen kitesurfers en windsurfers.

Vooral bij een Noordenwind (aanlandig) zijn er op sommige dagen best wat windsurfers te vinden op deze spot, ook in dat kommetje, Ik (windsurfer, maar ik noem mezelf liever watersporter, iets wat we allemaal zijn) heb begrepen van surfmaatjes dat het een paar keer zelfs bijna goed fout gegaan is.

De kitesurfers zijn hierop aangesproken (misschien wisten ze niet dat het daar niet mag) maar ze gingen gewoon verder.

Kijk, niemand wil gevaarlijke situaties hebben op het water. Maar het is wat anders als je tegen beter weten in, gewoon doorgaat. Irritaties spelen op, frustratie en nog meer negatieve gevoelens. Dit is erg jammer.

Bij deze zoek ik dan ook het contact via dit forum, en ik hoop van harte dat er kitesurfers zijn, die daar kiten en dit lezen en alsnog gewoon op die plekken gaan kiten waar ze van harte welkom zijn.

Mijn enige doel is veiligheid. Ik vind de kitesport zelf ook mooi, maar we moeten wel met z'n allen op dezelfde plas onze sport kunnen beoefenen. Het zou zonde zijn als er een paar man de boel voor iedereen verpest. Een gedoogbeleid is iets wat jullie verdiend hebben. Het zou jammer zijn als een paar man ervoor zorgt dat dit wordt omgezet in wederom een totaal verbod.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #1 Juni 14, 2012, 00:05:43
edit2Rapporteer  
Goede aanpak ThumpsUp ThumpsUp. Hoop dat die jongens de discussie aandurven te gaan!!!
Elke spot is er één en daar moeten we zuinig op zijn!!!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 14, 2012, 10:11:56
edit2Rapporteer  
Hey Spatlap, goed dat je dit hier meldt!
Welke kom bedoel je eigenlijk? Die oostelijk of westelijk van het restaurant? Beide zijn verboden voor kiters, I know.. Ik ben er nu 2x geweest (met oosten wind) en zelf heb ik me netjes aan de kitezone gehouden en heb idd ook kiters in de (oostelijke) kom gezien toen.. Ik snap echter wel waarom die daar starten / blijven hangen, want het water ingaan vanaf de officiële kitezone is echt levens gevaarlijk. Die partij glibberige, keiharde, scherpe stenen zijn de reden waarom ik er nog maar 2x ben geweest.
Het surfstrand, bij die kom, is echter wel gewoon zand zonder dodelijke obstakels.
De kom uitvaren met O wind is ook niet echt makkelijk vanwege die strekdammetjes, en ik gok dat het water in de kom echt spiegeltje glad is. Dat maakt het waarschijnlijk heel erg aantrekkelijk om daar te blijven, ondanks dat er toch heel erg duidelijk aangegeven staat dat kitesurfen daar verboden is.

Ik denk dat het wel zou helpen als de kitezone ook voorzien zou worden van een fatsoenlijke opgang naar het water. Wat overigens niet wegneemt dat de lui waar jij het over hebt zich ook gewoon aan de regels moeten houden en zeker geen gevaarlijke situaties moeten veroorzaken. Ik ga er even vanuit dat zij dat laatste zo niet zagen. Laten we hopen dat ze dit lezen en evt reageren.
Spatlap

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #3 Juni 14, 2012, 22:56:54
edit2Rapporteer  
Karel,

het betreft inderdaad de oostelijke plas. Een fatsoenlijke opgang zou in ieder geval wenselijk zijn lijkt me, in de kitezone. Dit kunnen de kiters zelf dan natuurlijk aangeven bij het Grevelingenschap, die daarover gaat. Het lijkt mij dat als je iets gedoogd, je dan ook voor voorzieningen moet zorgen. In ieder geval op zijn minst een fatsoenlijke strandopgang.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.