kite oplaten schellinkhout

Guit

Berichten: 33
Juni 24, 2012, 09:22:24
edit2Rapporteer  
 Je denkt mij gebeurt dat niet  (kitehigh_kitesmiley)auw wel dus. ThumpDown

Ben gister zaterdag laat in de de middag nog ff op het laats  gegaan
Veel mensen veel obstakels maar toch je moet he.................
Twee keer veiligheidsclinic gevolgd NKV je weet dus wat er fout kan gaan Huh Huh Huh
Aan mede kiter gevraagd vlieger op te laten maar ik stond te veel downwind en kon door obstakel niet genoeg oplopen, dus teken gegeven aan helper om iets verderop te staan..............
Hij begreep dit verkeerd en laat vlieger los.  Je  begrijpt dat de kite dan eerst achteruitvliegt.....
Dwars door groepje mensen aan de tafel aldaar. Hier gelukkig geen ongelukken
Mijn helper was zo vriendelijk de kite opnieuw rechtop te zetten
maar toen ging het pijnlijk mis, helper laat de kite andermaal te snel los    (ik was de lijnen nog aan het controleren) ik word drie meter gelanceerd, kan nog wel in onderbewustzijn releasen maar kom toch met harde klap neer.

resultaat gebroken middenhandsbeen dus 5 weken gips ThumpDown

Heb ik nog wat geleerd???? Huh Huh Huh

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa ListenToMe ListenToMe

Hand op release tijdens start. ThumpsUp
Eerst kite en lijnen goed neerzetten loser
Een betrouwbare helper zoeken( ik geef hem niet de schuld ik als brokkepiloot ben verantwoordelijk)

Nu 5 weken balen niet kiten niet werken en een pijnlijke arm Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry Cry

Kiten is leuk, Machtige sport Maar oo blijf nadenken wat je doet

grtz Guit

[edit] lege ruimte verwijderd
bredo

Berichten: 593
Antwoord #1 Juni 24, 2012, 09:47:00
edit2Rapporteer  
Balen man, wat ik zelf wel eens doe als ik een passant tegen kom op het strand om te helpen,  is de kite zo voor hem in positie zetten dat hij hem alleen hoeft vast te houden. Ik zeg dan een ding:" PAS LOSLATEN ALS IK HET ZEG EN MIJN DUIM OMHOOG DOE!!!!!". Dan gebeurt het nog wel eens dat ze de kite de lucht in "gooien` zo van ik help even, nou mooi niet dus...

Een goede instructie tegen onervaren kiteoplater blijft belangrijk, besteed daar tijd aan, kost misschien een paar minuten, maar scheelt een hoop ongelukken.

sterkte met het herstel
joosie

Berichten: 967
Antwoord #2 Juni 24, 2012, 10:17:31
edit2Rapporteer  
Gister mn spullen aan het opruimen zie ik je vliegen en dat was op 5m naast me!!!
Hij landen op z’n kont maar zijn kite bleef in het windventster dus weer 3m omhoog en landen vervolgens op zijn zijkant en zijn arm nou eindelijk werd je kite vastgepakt. Shocked

Ik dacht dat het een flinke kneuzing zou zijn, je hand werd wel gelijk blauw
je ging wel gelijk je hand koelen in het water, dus toch even naar het ziekenhuis gegaan
hopelijk hersteld je hand snel guit en zie ik je weer varen op schel ThumpsUp
Groet joost
 
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Juni 24, 2012, 10:21:26
edit2Rapporteer  
Brrrr....wat een kitemare!  Angry

Vliegers oplaten blijft gevaarlijk wanneer de helper laks of geen idee heeft wat hij/zij doet. Het klinkt misschien lullig maar wanneer je geen vertrouwen hebt zoek een andere helper. Meestal voel je dat wel aan.

Het moet toch niet gekker worden dat we voor het oplaten van vliegers het diploma "Certified kite launcher" zichtbaar op de man moeten dragen. Kan hier best pissed om worden!! Angry Angry

Sterkte met je herstel!! ThumpsUp
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Juni 24, 2012, 10:29:50
edit2Rapporteer  
Brrrr....wat een kitemare!  Angry

Vliegers oplaten blijft gevaarlijk wanneer de helper laks of geen idee heeft wat hij/zij doet. Het klinkt misschien lullig maar wanneer je geen vertrouwen hebt zoek een andere helper. Meestal voel je dat wel aan.

Het moet toch niet gekker worden dat we voor het oplaten van vliegers het diploma "Certified kite launcher" zichtbaar op de man moeten dragen. Kan hier best pissed om worden!! Angry Angry

Sterkte met je herstel!! ThumpsUp

De man/vrouw aan de bar blijft altijd de eindverantwoordelijke. JIJ vraagt iemand om je vlieger te launchen. Natuurlijk is de een iets handiger dan de andere en maak je af en toe best wel tricky momenten mee.
Er stond gisteren best wel een deftig windje. Realiseer jezelf dat dit ook heel anders had kunnen aflopen. Je had immers toch nog iets van "safety trekken! " 
Een ( helaas voor jou)  keihard leermoment. Sterkte met je herstel!
menace

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #5 Juni 24, 2012, 10:46:27
edit2Rapporteer  
... ik stond te veel downwind en kon door obstakel niet genoeg oplopen, dus teken gegeven aan helper om iets verderop te staan..............

Tijdens  mijn cursus heb ik geleerd dat je helper moet blijven staan met de kite en jij meer up/downwind moet gaan staan.

Desondanks kan er altijd wat misgaan... Beterschap!
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #6 Juni 24, 2012, 10:56:29
edit2Rapporteer  
Het is en blijft een samenspel,scherp blijven en gevaren inschatten die op de loer liggen ,Vooral geen risico's nemen.Ga liever 10 meter verder achteruit met het hele zwikkie.Suc6 met je herstel  ThumpsUp
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Juni 24, 2012, 11:11:08
edit2Rapporteer  
Beterschap met het herstel, ik hou tegenwoordig altijd mijn hand op de QR met harde wind.
Je weet maar nooit.
the littleman

Berichten: 817
Antwoord #8 Juni 24, 2012, 11:53:53
edit2Rapporteer  
Ik zeg die gast die jouw kite opliet is een gevaar
voor iedereen. Als je toch ziet dat iemand nog
geen teken heeft gegeven en bovendien nog met zijn
lijnen bezig is. Sorry!WAT EEN EIKEL!
the littleman

Berichten: 817
Antwoord #9 Juni 24, 2012, 11:54:38
edit2Rapporteer  
Beterschap Guido Undecided
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #10 Juni 24, 2012, 12:00:13
edit2Rapporteer  
Wat ik meestal doe is dubbel check. kiter idd de goede richting in laten lopen en zodra hij het start sein geeft hard roepe of hij kan voor een 2de bevestiging Wink

Edit: beterschap!
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #11 Juni 24, 2012, 12:02:58
edit2Rapporteer  
Beterschap gozer. ThumpsUp ThumpsUp
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #12 Juni 24, 2012, 12:24:41
edit2Rapporteer  
Zelfde breuk gehad en heb toen half gips gehad. Daardoor kon ik mijn hand toch wat bewegen, waardoor spieren minder verslappen.
Stond met 4 weekjes weer op het water.
Hopenlijk gaat jou herstel net zo soepel gozer en ben je er snel weer bij ThumpsUp
Pieterr

Berichten: 88
Antwoord #13 Juni 24, 2012, 12:40:30
edit2Rapporteer  
Balen...

Om het plaatje compleet te maken, hoelang kite je al?
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #14 Juni 24, 2012, 12:57:01
edit2Rapporteer  
Gisteren had ik als kite-launcher bij iemand het gevoel dat de kite niet goed in de wind stond...de kite zou naar mijn idee naar achteren vallen (meer in het windvenster) en dan pas wind vangen. Als kite-laucher ben je naar mijn idee zeker mede-verantwoordelijk...ik heb 'm op dat moment dus ook niet gelaunched.

Een andere keer had ik dezelfde situatie; kiter gaf het go-signaal maar de kite stond niet lekker in de wind....kite kantelde om en raakte zo een omstander. Is toch geen fijn signaal dat de kite wereld dan achterlaat Wink.

Edit: beterschap Wink
feddomw
Gast
Antwoord #15 Juni 24, 2012, 13:29:02
edit2Rapporteer  
Ik heb ook onlangs MC3 gebroken. Leuk is anders, hopelijk heb je een goed herstel. belangrijk dat er geen draaiing in komt.

Kite oplaten blijft een moeilijk punt. Bij mij op de club knet iedereen elkaar, gaat altijd goed. Gisteren niet op mijn home spot gevaren, kite opgelaten door een vreemde (wel kiter). Drama. Gast ging "helpen" door de hele tijd te bewegen en lopen met mijn kite. Zelfde gast pakte ook mijn kite aan, ook drama: springen naar de wingtips, bridles pakken bij de wingtip, enz.

Ik heb nooit anders geleerd dan de man met de bar verantwoordelijk is. Die loopt de wind in het doek, die stuurt de kite naar de "vanger" lekker rustig allemaal. Als je als launcher denkt dat het niet goed is,, laat je niet los, kan het ook nooit mis gaan.
Guit

Berichten: 33
Antwoord #16 Juni 24, 2012, 14:11:09
edit2Rapporteer  
Bedankt  jongens
Ik kite nu ongeveer 2 seizoenen ben eerder te voorzichtig dan veel bravoer.
heb wel kleine incidentjes meegemaakt en deze als leermomenten meegenomen.
Ben in ieder geval bewust van de gevaren en dan gebeurt zoiets toch.
Ik baal nog het meest van mijzelf dat ik het heb laten gebeuren
mijn release was los maar weet zelf nu niet meer of ik dat zelf gedaan heb??
nou ja ff de komende tijd alleen surfen op de site
grtz
Guit.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #17 Juni 24, 2012, 18:49:08
edit2Rapporteer  
Vandaag ging het bij mij op Schell..ook fout ...had mijn kite gewisseld van 9 naar 7 mtr en mijn lijnen weer vast gezet zonder ze weer goed uit te lopen ...ze zaten wel goed maar de stuurlijn zat een paar keer om de depowerlijn gedraaid ,en dat is opzich geen probleem want als je spanning op je lijnen zet draaid dat vanzelf weer goed ....
Maar degene  Lips Sealed die mijn kite vasthield om op te laten liet de kite uitzijn handen glijden en ik ging achter een loopend kite het grasveld over ..gelukkig sloeg mijn kite tegen de dijk aan en de lijnen kwamen weer goed te zitten en ik kreeg de kite weer ondercontrole .....
Was toch even schrikken ... Grin

Maar Beterschap Guido..
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #18 Juni 24, 2012, 18:55:54
edit2Rapporteer  
Zwaffie toch ThumpDown. Gelukkig niks aan over gehouden gast!! Herstel duurt op jou leeftijd stuk langer schater Grin
Marsie

Berichten: 361
Antwoord #19 Juni 24, 2012, 19:16:19
edit2Rapporteer  
Pas bij duim omhoog kan de helper loslaten !
(geen geroep wat verkeerd begrepen/gehoord kan worden).

De kite en bar alvast op goede positie leggen.
Ook de kite aan de goed kant van de lijnen leggen zodat de helper hier geen last van heeft.

Persoonlijk kijk ik na de launch als ik helper ben zo goed mogelijk of alles ok is en hou degene even in de gaten.

HERHALING:pas als de duim omhoog gaat.

be safe
GUIT bedankt voor je post en beterschap kerel!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #20 Juni 24, 2012, 22:42:37
edit2Rapporteer  
Tsjesus Zwaffie!!  Dat scheelt weer een Kitemare!  Undecided
Voorzichtig ouwe!  ThumpsUp

Je hoort toch wel veel ongelukken tijdens de launch.... Undecided
Tracer

Berichten: 34
Antwoord #21 Juli 19, 2012, 12:42:46
edit2Rapporteer  
Daarom gebruik ik, als er weinig ervaren mensen in de buurt zijn, vaak mijn hondenpen van de bouwmarkt (3,50). Die schroef je dief in de grond (werkt in nat zand, maar op een grasveld nog veel beter). Daar maak je een extra leash aan vast die je aan je chicken klikt. Vervolgens zet je rustig zelf je kite goed in de wind op z'n zijkant, haak je je chicken aan je trapeze en dan pas de extra leash los. Op dezelfde manier kun je, in omgekeerde volgorde, je kite neerlaten.

Deze methode werkt natuurlijk nog beter als er een paal o.i.d. op het strand staat waar je de extra leash aanmaakt. Geloof me het is makkelijker dan het lijkt en op die manier heb je nooit enthousiaste helpers die je kite wel even in de powerzone omhooggooien, 'm dubbelvouwen, over de lijnen heen stappen etc.
japo

Geen avatar

Berichten: 75
Antwoord #22 Juli 19, 2012, 16:36:05
edit2Rapporteer  
sterkte Guit.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juli 19, 2012, 16:59:32
edit2Rapporteer  
Daarom gebruik ik, als er weinig ervaren mensen in de buurt zijn, vaak mijn hondenpen van de bouwmarkt (3,50). Die schroef je dief in de grond (werkt in nat zand, maar op een grasveld nog veel beter). Daar maak je een extra leash aan vast die je aan je chicken klikt. Vervolgens zet je rustig zelf je kite goed in de wind op z'n zijkant, haak je je chicken aan je trapeze en dan pas de extra leash los. Op dezelfde manier kun je, in omgekeerde volgorde, je kite neerlaten.

Deze methode werkt natuurlijk nog beter als er een paal o.i.d. op het strand staat waar je de extra leash aanmaakt. Geloof me het is makkelijker dan het lijkt en op die manier heb je nooit enthousiaste helpers die je kite wel even in de powerzone omhooggooien, 'm dubbelvouwen, over de lijnen heen stappen etc.
al met 35kts+ geprobeert? En werkte het?
Tracer

Berichten: 34
Antwoord #24 Augustus 22, 2012, 11:16:07
edit2Rapporteer  
ik denk dat ik het met max 30 knopen heb gedaan met m'n 7 m2 evo... maar zo vlak bij de grond waait het altijd wat minder natuurlijk. Belangrijkste is dat de wind CONSTANT is qua richting (geen wervelingen door naburige strandtenten etc) en liefst ook kracht. Zolang de kite van opzij aan de pen blijft trekken kan het prima, als ie de lucht in zou schieten durf ik er niet voor in te staan met 35 knopen...

overigens ben ik met 35 knopen liever aan het windsurfen!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.