Windkracht en statisch vs dynamisch N/qm

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Juni 27, 2012, 17:53:47
edit2Rapporteer  
Ik kwam in het topic van Idefixe op oase (over die duitse kitescholen) een tabel tegen over de windkracht.

Nu vind ik dit toch wel interessante materie.
Op http://www.drachenwiki.de/index.php/Die_Zugkraft_eines_Drachens
vond ik nog een andere tabel.



Stel dat ik nu met een 4,5 in windkracht 8 ga kiten. Dan is de dynamische windkracht volgens de tabel 1132 per meter. 4,5 x 1132 = 5094. Gedeeld door 9,8 = 519 kilo.

Nu heeft mijn slingshot bar geloof ik lijnen van 362 kg (800lb) frontlines en 226 kg (500lb) rearlines. Dat is 1176 kg totaal.
Dat is dik voldoende dus.

Maar ik vroeg mij af waar zou die dynamische windkracht in N/qm op gebaseerd zijn? (op welke snelheid?) Maakt nogal uit of je kite een dikke versnelling maakt tijdens een trick of je gewoon aan het 'cruizen' bent.

En zou er een formule bestaan waarmee je gewicht, snelheid van de kite, luchttemperatuur kunt toevoegen. Of is dat min of meer onmogelijk?

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 Juni 27, 2012, 18:00:20
edit2Rapporteer  
Ff zijdelings... Die lijnen houden het meestal wel, maar de kleine ringen en andere attributen zijn vaak al sneller doormidden (swivel bij pakweg 300kg etc..)
Wordt vaak vergeten...
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #2 Juni 27, 2012, 18:11:52
edit2Rapporteer  
Nog ff zijdelings: je frontlines nemen het overgrootte deel van de krachten op.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #3 Juni 27, 2012, 18:16:45
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de aanvullingen!
Nu heb ik op mijn eigen SS bar geen swivel (bar van 2009), maar om het spreekwoordelijk te zeggen: iets is zo sterk als de zwakste schakel. Dat zou dan  wel betekenen dat de nieuwe slingshot bars een stuk onveiliger zijn.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Juni 27, 2012, 18:36:40
edit2Rapporteer  
Ik ben te lui om te zoeken, wat is het versschil precies tussen statisch en dynamisch?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Juni 27, 2012, 18:43:03
edit2Rapporteer  
Ik ben te lui om te zoeken, wat is het versschil precies tussen statisch en dynamisch?

Statisch is als je de kite stil houd, dynamisch is als je de kite door het windvenster heen stuurt.

Wat iedereen wel vergeet is dat een kite niet alle oppervlakte volledig gebruikt voor kracht. Dus het zal altijd iets minder zijn als het maximale wat je haalt. Ook zijn er nog andere verliezen zoals de wind zelf. Die kan ook meer of minder kracht per windsnelheid hebben als ik het goed heb. Ook zit de kite bijna nooit loodrecht 90 graden op de wind. Dat maakt ook een hoop uit.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Juni 27, 2012, 18:45:39
edit2Rapporteer  
dit lijkt me meer iets voor de mensen van lucht en ruimtevaart techniek TU delft Smiley

en mijn Duits is nogal roestig, dus kan het niet helemaal volgen.. Het lijkt alsof ze met statische windkracht de kracht bedoelen die de wind uitoefent op een oppervlak (als dat oppervlak loodrecht op de windrichting staat ga ik dan maar even van uit).

Echter een kite heeft een soort vleugel profiel wat bedoelt is om kracht te genereren als de lucht langs het profiel loopt (de 'lift'). De hoeveelheid kracht is afhankelijk van de snelheid waarmee de lucht langs het profiel gaat (en natuurlijk ook de grootte en vorm van het profiel). Dat kan natuurlijk nooit in een tabel worden samengevat want dat voor elke kite anders en niet eens afhankelijk van de windsnelheid.

In de tekst staat dat de dynamische kracht, de kracht vd kite is als hij snel door het windvenster vliegt.. Dus dat zal wel alleen gelden voor de kite waar ze het over hebben (Rokkaku?) waarvan ze weten hoe snel hij vliegt bij elke windsnelheid.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Juni 27, 2012, 19:01:43
edit2Rapporteer  
Oke zo'n idee had ik ook al, maar 4 keer zo'n grote kracht wanneer de kite in beweging is?? ... Dat gaat er moeilijk in eigenlijk....
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #8 Juni 27, 2012, 19:11:09
edit2Rapporteer  
wat Marc zegt, een 8m² kite heeft effectief een kleiner oppervlakte (ik weet niet welke merken het aangeven, maar inde gaastra brochures wordt het altijd goed vermeld).
Lijndiktes hoef je je niet druk over te maken.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #9 Juni 27, 2012, 19:11:27
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de aanvullingen!
Nu heb ik op mijn eigen SS bar geen swivel (bar van 2009), maar om het spreekwoordelijk te zeggen: iets is zo sterk als de zwakste schakel. Dat zou dan  wel betekenen dat de nieuwe slingshot bars een stuk onveiliger zijn.
Onveiliger vanwege de kunststof swivel? Vergeet niet dat deze kunststof een veel groter oppervlak hebben waarover de krachten verdeeld worden.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #10 Juni 27, 2012, 20:05:11
edit2Rapporteer  
Oke zo'n idee had ik ook al, maar 4 keer zo'n grote kracht wanneer de kite in beweging is?? ... Dat gaat er moeilijk in eigenlijk....

Nja een vlieger op 12 uur  of elders statisch aan het windvenster zal amper kracht genereren. De krachtopbouw zal niet x4 zijn. Maar vele verschillende krachten genereren. Afhankelijk van de snelheid, luchtdichtheid, zwaarte van de kite (wat weerstand genereert) en natuurlijk hoe diep je de kite stuurt door het windvenster.

Ik kwam nog wel de volgende formule tegen:

Windkracht ( in Watts) = 1/2 * rho * A * V^3

Deze formule wordt onder meer gebruikt om kracht in windturbines te berekenen. De uitkomst vertelt hoeveel energie er in de wind is. (hoewel dit niet per se betekent hoeveel energie je eruit kunt halen)

rho = de luchtdichtheid. Deze verschilt door o.a de temperatuur.

De massa van de lucht. De luchtmassa (m)  is gelijk aan de luchtdichtheid vermenigvuldigt met het volume (v) van de lucht.
De luchtdichtheid neemt toe met meer druk toe en met de temperatuur af.
Koude lucht heeft een grotere dichtheid als warmere lucht. (vandaar dat een heteluchtballon stijgt) Bij een normale atmosferische luchtdruk van 20 graden Celsius weegt een kubieke meter lucht 1,204 kg. Bij -10 graden Celsius is het volume 11% zwaarder, namelijk 1,342 kg. Dat betekent dat bij een gelijke windsnelheid de windkracht bij -10 graden Celsius 11 % meer energie levert als bij 20 graden Celsius.
Deze 11 % in kracht zal denk ik dan ongeveer ook het maximale verschil zijn wat je zou kunnen merken tussen een top zomerdag en hartje winter. Je high end zou dus s winters een paar knoopjes kunnen verschillen.

A = swept area in square meters. Bij de kite zou het dan gaan om de geprojecteerde oppervlakte. Die verschilt per shape maar ook met het in en uit sheeten.

V = velocity (windsnelheid, in meter per seconde).
Deze wordt in de derde macht berekend. Wat betekent dat als je de windsnelheid verdubbelt je 8 x meer energie gaat genereren.

Bedankt voor de aanvullingen!
Nu heb ik op mijn eigen SS bar geen swivel (bar van 2009), maar om het spreekwoordelijk te zeggen: iets is zo sterk als de zwakste schakel. Dat zou dan  wel betekenen dat de nieuwe slingshot bars een stuk onveiliger zijn.
Onveiliger vanwege de kunststof swivel? Vergeet niet dat deze kunststof een veel groter oppervlak hebben waarover de krachten verdeeld worden.

Scherp. Dit lijkt idd vrij plausibel.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Juni 27, 2012, 20:31:09
edit2Rapporteer  
Weet niet of je deze link al eens hebt gevonden, zo niet dan vind je 'm vast heel interessant: http://www.kitesurfingschool.org/kite.htm
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #12 Juni 28, 2012, 17:17:03
edit2Rapporteer  
Weet niet of je deze link al eens hebt gevonden, zo niet dan vind je 'm vast heel interessant: http://www.kitesurfingschool.org/kite.htm


Thanks! nog niet eerder gezien. Interessante link.
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #13 Juli 04, 2012, 12:13:02
edit2Rapporteer  
"Stel dat ik nu met een 4,5 in windkracht 8 ga kiten. Dan is de dynamische windkracht volgens de tabel 1132 per meter. 4,5 x 1132 = 5094. Gedeeld door 9,8 = 519 kilo. "

kiten met 519 kilo, dat is wel stevig aankanten geblazen....
Uit  http://www.britannica.com/EBchecked/topic/564098/static-wind-load   haal ik:
"Wind causes two important loads, one called static and the other dynamic. Static wind load is the horizontal pressure that tries to push a bridge sideways. Dynamic wind load gives rise to vertical motion, creating oscillations in any direction. Like the breaking of an overused..."

Dus bijv. met je kite op 12 uur,  is de dynamische kracht de lift, en de statische kracht de drag.
Het oppervlak is natuurlijk het geprojecteerde oppervlak, en dat is van een 4,5 natuurlijk geen 4,5 maar.....??
Eerder 0,5 denk ik als je ervanuit gaat dat je lift bij kite op 12 uur dan makkelijk 50 kilo kan zijn?

Zo'n factor 4 tussen statisch en dynamisch vind ik dan wel laag eigenlijk, want dat zou dan toch betekenen dat je kite standaard op kwart over 11 blijft staan (richting powerzone dan). Maar is in ieder geval afhankelijk van het soort kite zou ik zeggen.

Het verschil tussen een bewegende en stilstaande kite is nooit uit te drukken in een vaste factor, want het maakt nogal uit of ik een beetje in de neutrale zone 8tjes maak, of dat ik hem door de powerzone hak.

Blijft lullig dat je niet ff makkelijk het geprojecteerde oppervlak van je kite bepaalt, ben je voor je high end nog steeds afhankelijk van uitproberen.

[edit] graag url-tags gebruiken als je een leeg scherm krijgt
...hm ok!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.