Hoe camera aan board te bevestigen?

YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Juli 11, 2012, 16:35:52
edit2Rapporteer  
Heb afgelopen week mijn Veho Muvi HD camera binnen gekregen en weet niet hoe ik die het beste aan m'n board kan bevestigen. Board mount gaat met van die 3M tape vast, dus lijkt me niet handig om later te verplaatsen. Moet dus meteen goed.  Smiley

Vraag me af hoe andere mensen hier hun camera/GoPro aan hun board hebben bevestigd. Tegen het einde van de tip of dichter bij de strap? In het midden of tegen de voorste rail? Tussen de straps in?

Ik spring eigenlijk alleen bij naar links varen, dus wat zou dan de mooiste beelden opleveren, voor/links of achter/rechts op het board?

Hieronder een paar opties (camera is na het plakken nog wel van richting veranderbaar, kan dus zowel naar voren als naar achteren wijzen) :





De hoek waaronder hij staat kan ik ook nog wel veranderen na het plakken. En omdat ik na meerdere verhalen over het verliezen van een GoPro daar ook bang voor ben, gaat het leashje wat aan de camera hangt door die streep/opening in de strap boven het schroefgat in de pad. Verder is die mount ook nog geleashed aan een ander plakkertje. (Net als bij de GoPro dus) Moet safe zijn zo  Grin
feddomw
Gast
Antwoord #1 Juli 11, 2012, 17:31:09
edit2Rapporteer  
Dit gaat niet werken op een TT. Deze pad is net als de GoPro gemaakt voor een surfboard. Een TT krijgt veel hardere klappen en geeft veel meer trillingen door. Gegarandeerd dat je 'm zo kwijt raakt, de voet breekt op een gegeven moment af....

Alle verhalen die ik ken van mensen die een GoPro kwijt zijn is met de surfmount op een TT. Als je de fin-mount voor een TT neemt (van Kitehero) raak je een GoPro nevernooit kwijt. Maar dat gaat voor jou niet werken.... tenzij ze ook een hebben voor de Muvi.

Ik zou dit in ieder geval niet doen. Daar heb je niets aan, maar een gebroken voetje ook niet.

Om je vraag te beantwoorden, beelden van achter zijn ruk. Groothoeklens, rare houding, niet doen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Juli 11, 2012, 17:42:41
edit2Rapporteer  
Ik maak straks even een foto hoe ik het had gemaakt, werkte super en je raakt hem zeker niet kwijt.
feddomw
Gast
Antwoord #3 Juli 11, 2012, 19:25:55
edit2Rapporteer  
Ik maak straks even een foto hoe ik het had gemaakt, werkte super en je raakt hem zeker niet kwijt.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De pad zal zlef trouwens nooit loslaten, de mini-pad met touwtje ook niet. Dat 3M spul is debiel sterk, GoPro zelf heeft inmiddels ook de surf mount veranderd, is echt 3 keer zo klein. Alle breuk verhalen die voorbij kwamen was dat het voetje was afgebroken.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Juli 11, 2012, 21:02:59
edit2Rapporteer  
Dat laatste stukje van de leash is niet sterk genoeg.. dat gaat doorsnijden op het plastic als je daar een stukje mee zou varen..

En als je hem op je board plakt zou ik hem niet in de vaarrichting doen maar op jezelf. Dan is er tenminste nog iets relatief stil in het beeld, stukken prettiger om naar te kijken, dan zie je tenminste wat er gebeurd!
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #5 Juli 11, 2012, 22:19:42
edit2Rapporteer  
@Feddo

Daar was ik ook bang voor ja, maar wil het toch graag even proberen.. Anders gaat hij op m'n snowboard misschien. Inderdaad hoor je die verhalen vooral bij mensen die een TT varen. Over die fin mount hoor ik weer dingen als te korte schroeven waardoor de fin afbreekt en de camera zoek raakt..

@Marc

Graag, ben benieuwd ThumpsUp

@Ed

Op mezelf leek me inderdaad ook het beste ja. In chop varen zal wel super veel trillingen opleveren, maar bij springen zal het beeld beter zijn denk ik? Om die beelden gaat het ook vooral Smiley

Denk je dat die leash heel snel door is? Zal het meteen wel merken als de mount afbreekt. Anders doe ik wel een andere leash, ook geen probleem.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #6 Juli 11, 2012, 22:20:11
edit2Rapporteer  
Die finmount voor de gopro is super. Moet wel ff langere schroeven erbij kopen. Had ik niet gedaan en was de vin afgebroken, omdat de schroeven er niet meer ver genoeg in zaten. Mss bestaat er ook wel zo'n finmount voor die camera van jou. Zijn wel mooie beelden. Zeker als je ze combineert met beelden vanaf een helm gefilmd Joepie.
Bij de gopro zit een metalen stangetje/scharnier en daar kan je mooi een leash aan bevestigen. Dat breekt nooit af.
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #7 Juli 11, 2012, 22:23:17
edit2Rapporteer  
Die finmount voor de gopro is super. Moet wel ff langere schroeven erbij kopen. Had ik niet gedaan en was de vin afgebroken, omdat de schroeven er niet meer ver genoeg in zaten. Mss bestaat er ook wel zo'n finmount voor die camera van jou. Zijn wel mooie beelden. Zeker als je ze combineert met beelden vanaf een helm gefilmd Joepie
Volgens mij (nog) niet verkrijgbaar voor deze camera. Als dit niet bevalt zal ik eens zoeken. Van die langere schroeven had ik inderdaad gehoord Wink

Heb ook een mount op m'n trapeze zitten, head strap heb ik ook wel. Dat moet nog even proberen. Met een helm op kiten zie ik niet zitten. Verder een strut mount voor in de kite, maar dan sta ik er nogal klein op met de groothoeklens ben ik bang..

Line mount van GoPro werkt ook met deze camera, maar is wel vrij duur ThumpDown

Als dit filmen en zo me bevalt, koop ik volgend jaar misschien wel een GoPro. Mocht dat echt veel beter zijn dan dit tenminste.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #8 Juli 11, 2012, 22:42:19
edit2Rapporteer  
Zo'n headstrap zit voor geen meter. Goed helmpie, merk je weinig van hoor en zit altijd goed.
Gopro geeft naar mijn mening nog steeds de mooiste beelden en realistische kleuren.
Maar plemp straks maar wat beelden hier op het forum , zodra je hem gebruikt hebt. Ben wel niewsgierig.
Have fun iig met je setje man Joepie YeSS
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Juli 11, 2012, 23:36:22
edit2Rapporteer  
@Feddo

Daar was ik ook bang voor ja, maar wil het toch graag even proberen.. Anders gaat hij op m'n snowboard misschien. Inderdaad hoor je die verhalen vooral bij mensen die een TT varen. Over die fin mount hoor ik weer dingen als te korte schroeven waardoor de fin afbreekt en de camera zoek raakt..

@Marc

Graag, ben benieuwd ThumpsUp

@Ed

Op mezelf leek me inderdaad ook het beste ja. In chop varen zal wel super veel trillingen opleveren, maar bij springen zal het beeld beter zijn denk ik? Om die beelden gaat het ook vooral Smiley

Denk je dat die leash heel snel door is? Zal het meteen wel merken als de mount afbreekt. Anders doe ik wel een andere leash, ook geen probleem.

Ik maak de foto morgen even, gaat nu niets meer worden.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Juli 12, 2012, 23:06:12
edit2Rapporteer  
Bij deze de foto van mijn mount voordat ik de echte heb gekocht. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #11 Juli 12, 2012, 23:24:26
edit2Rapporteer  
Bij deze de foto van mijn mount voordat ik de echte heb gekocht. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Slim! Beugel gaat aan beide kanten van het board vast, zorgt voor stevigheid? kan er wel een gat in maken voor m'n eigen mount. Volgens mij ongeveer hetzelfde als die van de GoPro.

Leunt de camera tegen dat achterste deel aan?

Vandaag gefilmd met camera aan m'n trapeze. Leverde beelden van goede kwaliteit op, met erg weinig trillingen Smiley Helaas richt hij ietsje schuin omhoog door het achterover hangen, waardoor het beeldmateriaal nogal saai is. (bar+kite zichtbaar) Eens kijken of ik hier iets aan kan doen en anders eens de headstrap proberen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Juli 12, 2012, 23:47:12
edit2Rapporteer  
Bij deze de foto van mijn mount voordat ik de echte heb gekocht. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Slim! Beugel gaat aan beide kanten van het board vast, zorgt voor stevigheid? kan er wel een gat in maken voor m'n eigen mount. Volgens mij ongeveer hetzelfde als die van de GoPro.

Leunt de camera tegen dat achterste deel aan?

Vandaag gefilmd met camera aan m'n trapeze. Leverde beelden van goede kwaliteit op, met erg weinig trillingen Smiley Helaas richt hij ietsje schuin omhoog door het achterover hangen, waardoor het beeldmateriaal nogal saai is. (bar+kite zichtbaar) Eens kijken of ik hier iets aan kan doen en anders eens de headstrap proberen.

Nee de camera leunt er niet tegen aan. Hoe heb jij de camera aan je trapeze gemaakt?
feddomw
Gast
Antwoord #13 Juli 13, 2012, 09:05:25
edit2Rapporteer  
Bij deze de foto van mijn mount voordat ik de echte heb gekocht. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Slim! Beugel gaat aan beide kanten van het board vast, zorgt voor stevigheid? kan er wel een gat in maken voor m'n eigen mount. Volgens mij ongeveer hetzelfde als die van de GoPro.

Leunt de camera tegen dat achterste deel aan?

Vandaag gefilmd met camera aan m'n trapeze. Leverde beelden van goede kwaliteit op, met erg weinig trillingen Smiley Helaas richt hij ietsje schuin omhoog door het achterover hangen, waardoor het beeldmateriaal nogal saai is. (bar+kite zichtbaar) Eens kijken of ik hier iets aan kan doen en anders eens de headstrap proberen.

Nee de camera leunt er niet tegen aan. Hoe heb jij de camera aan je trapeze gemaakt?

Waarom dat achterste deel als het er neit tegen aan leunt?
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #14 Juli 13, 2012, 12:50:03
edit2Rapporteer  

Nee de camera leunt er niet tegen aan. Hoe heb jij de camera aan je trapeze gemaakt?

Met een klem aan de achterkant van de waterproof case. Klemt om de spreaderbar van de trapeze, links of rechts van de haak. Blijft erg goed zitten. Leashje van camera naar haak voor de zekerheid. Beelden waren scherp en stabiel, maar door het naar achteren leunen is de kijkhoek behoorlijk saai  schater

Zou je kunnen veranderen door de camera in een hoek aan die klem te monteren, maar weet niet hoe ik dat moet doen..

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 Juli 14, 2012, 00:01:35
edit2Rapporteer  
Bij deze de foto van mijn mount voordat ik de echte heb gekocht. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Slim! Beugel gaat aan beide kanten van het board vast, zorgt voor stevigheid? kan er wel een gat in maken voor m'n eigen mount. Volgens mij ongeveer hetzelfde als die van de GoPro.

Leunt de camera tegen dat achterste deel aan?

Vandaag gefilmd met camera aan m'n trapeze. Leverde beelden van goede kwaliteit op, met erg weinig trillingen Smiley Helaas richt hij ietsje schuin omhoog door het achterover hangen, waardoor het beeldmateriaal nogal saai is. (bar+kite zichtbaar) Eens kijken of ik hier iets aan kan doen en anders eens de headstrap proberen.

Nee de camera leunt er niet tegen aan. Hoe heb jij de camera aan je trapeze gemaakt?

Waarom dat achterste deel als het er neit tegen aan leunt?

Dan klapt de camera niet om als er een golf tegenaan slaat. Hierdoor zal die ook nooit zo snel breken als je dat plaatje niet hebt.

Leuk idee trouwens voor om je trapeze, ik zal zelf ook eens kijken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Juli 14, 2012, 08:30:06
edit2Rapporteer  
Waar blijven de eerste beelden?
Wind genoeg Wink
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #17 Juli 14, 2012, 13:58:32
edit2Rapporteer  
Ik heb al 2 uur beeldmateriaal geschoten donderdag Smiley De hoek waaronder ik de camera gemonteerd had, levert echter nogal saai beeld op. Zal de mooie stukjes er proberen uit te halen!
Tracer

Berichten: 34
Antwoord #18 Augustus 20, 2012, 16:08:44
edit2Rapporteer  
Ik ben een beginnende gopro gebruiker, maar een ervaren (beroeps) fotograaf, dus nogal kritisch wat betreft beeldhoek en beeldkwaliteit. De gopro op je helm/hoofd en dan maar filmen "wat je als kiter ziet" levert bij gebruik van een groothoek dodelijk saaie beelden op: alle diepte en snelheidsbeleving ontbreekt, het leukst is het nog als je een andere kiter of surfer langs ziet varen.

Ik heb bij mijn gopro twee surfboardmounts gekocht (ik wind- en kitesurf namelijk). Nu overweeg ik zo'n mount (gelukkig zijn ze wit) op de neus van mijn directional (North WAM 5,8) te plakken. Iemand daar ervaring mee? Gaat dat beter dan op een twintip? Voordelen zijn volgens mij:

- Neus directional krijgt relatief weinig water over zich heen en klappert veel minder dan een twintip. Toch zullen de beelden bij het naar buiten varen heel onrustig zijn, maar die gebruik je toch niet, het gaat om het golfrijden
- Incoming (op de golf) glijdt het board (als het goed is) relatief smooth door het water, dit zou nog wel eens strakke beelden kunnen geven, net als de promo golfsurffilmpjes van Gopro
- De afstand van de neus van een directional en de kiter is wat groter, waardoor de kans groter is dat je helemaal in beeld past (de gopro filmt horizontaal, maar met de 960 stand moet het lukken, dan is de beeldhoek ook in verticale richting heel groot) en de kijkhoek is iets natuurlijker dan wanneer de cam ergens tussen je voeten zit. Eventueel kun je de cam nog "verhogen" door 'm op gopro verlengbeugels (helmet front mount, 3 way pivot mount) te zetten, die je vervolgens op je surfplaat klikt. Dan kun je ook nog enigszins "van opzij" filmen ipv alleen recht van voren.

Nadeel: op de neus van een directional heb je weinig mogelijkheden je cam te zekeren met een leash o.i.d....hoewel een wat langer touwtje naar de voorste footstrap natuurlijk best zou kunnen.

Overigens: heb vorige week hele gave mountainbikebeelden van mezelf gemaakt met de helmet front mount op mijn mtb-helm en de gopro daar op z'n kop aan: je eigen gezicht komt dan in beeld, maar ook je voeten en handen terwijl je op de fiets zit! Moet de gopro wel in de 960 stand staan. Ik kan niet wachten tot het gaat waaien, dan zet ik die helmet front mount op mijn surfhelmpje (met 3M curved mount). Lijkt me supercool om je eigen board zo van boven te zien terwijl je aan het golfrijden bent!
feddomw
Gast
Antwoord #19 Augustus 20, 2012, 17:03:59
edit2Rapporteer  
Ik ben een beginnende gopro gebruiker, maar een ervaren (beroeps) fotograaf, dus nogal kritisch wat betreft beeldhoek en beeldkwaliteit. De gopro op je helm/hoofd en dan maar filmen "wat je als kiter ziet" levert bij gebruik van een groothoek dodelijk saaie beelden op: alle diepte en snelheidsbeleving ontbreekt, het leukst is het nog als je een andere kiter of surfer langs ziet varen.

Ik heb bij mijn gopro twee surfboardmounts gekocht (ik wind- en kitesurf namelijk). Nu overweeg ik zo'n mount (gelukkig zijn ze wit) op de neus van mijn directional (North WAM 5,8) te plakken. Iemand daar ervaring mee? Gaat dat beter dan op een twintip? Voordelen zijn volgens mij:

- Neus directional krijgt relatief weinig water over zich heen en klappert veel minder dan een twintip. Toch zullen de beelden bij het naar buiten varen heel onrustig zijn, maar die gebruik je toch niet, het gaat om het golfrijden
- Incoming (op de golf) glijdt het board (als het goed is) relatief smooth door het water, dit zou nog wel eens strakke beelden kunnen geven, net als de promo golfsurffilmpjes van Gopro
- De afstand van de neus van een directional en de kiter is wat groter, waardoor de kans groter is dat je helemaal in beeld past (de gopro filmt horizontaal, maar met de 960 stand moet het lukken, dan is de beeldhoek ook in verticale richting heel groot) en de kijkhoek is iets natuurlijker dan wanneer de cam ergens tussen je voeten zit. Eventueel kun je de cam nog "verhogen" door 'm op gopro verlengbeugels (helmet front mount, 3 way pivot mount) te zetten, die je vervolgens op je surfplaat klikt. Dan kun je ook nog enigszins "van opzij" filmen ipv alleen recht van voren.

Nadeel: op de neus van een directional heb je weinig mogelijkheden je cam te zekeren met een leash o.i.d....hoewel een wat langer touwtje naar de voorste footstrap natuurlijk best zou kunnen.

Overigens: heb vorige week hele gave mountainbikebeelden van mezelf gemaakt met de helmet front mount op mijn mtb-helm en de gopro daar op z'n kop aan: je eigen gezicht komt dan in beeld, maar ook je voeten en handen terwijl je op de fiets zit! Moet de gopro wel in de 960 stand staan. Ik kan niet wachten tot het gaat waaien, dan zet ik die helmet front mount op mijn surfhelmpje (met 3M curved mount). Lijkt me supercool om je eigen board zo van boven te zien terwijl je aan het golfrijden bent!

Je hoeft niet aan je voorste footstrap te zekeren, er zit een tweede plakkertje bij om te zekeren. Niet dat je het nodig zult hebben: die surf mounts zitten ijzersterk vast als je het goed doet. Ik heb er ooit een moeten verwijderen, niet te doen. Het voetje breekt eerder af dan dat de mount of zekeringsplaat loslaat....

Surf mount werkt goed, beeld is ook prima bij het naar buiten varen.

Twintip werkt erg goed als je de Kitehero fin mount gebruikt, dan staat de GoPro namelijk verticaal en ben je dus veel beter in beeld. Zoek maar een filmpje van Epic  (Epic Attack) op van Dimitri M, hij gebruikt ook de finmount vaak.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #20 Augustus 20, 2012, 20:26:34
edit2Rapporteer  
Ik weet het niet hoor met dat verticaal filmen, dan krijg je dit soort praktijken


http://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA
feddomw
Gast
Antwoord #21 Augustus 20, 2012, 21:55:00
edit2Rapporteer  
Je moet ook niet filmen, maar foto stand gebruiken.
Tracer

Berichten: 34
Antwoord #22 Augustus 21, 2012, 10:07:41
edit2Rapporteer  

Je hoeft niet aan je voorste footstrap te zekeren, er zit een tweede plakkertje bij om te zekeren. Niet dat je het nodig zult hebben: die surf mounts zitten ijzersterk vast als je het goed doet. Ik heb er ooit een moeten verwijderen, niet te doen. Het voetje breekt eerder af dan dat de mount of zekeringsplaat loslaat....

Surf mount werkt goed, beeld is ook prima bij het naar buiten varen.

Twintip werkt erg goed als je de Kitehero fin mount gebruikt, dan staat de GoPro namelijk verticaal en ben je dus veel beter in beeld. Zoek maar een filmpje van Epic  (Epic Attack) op van Dimitri M, hij gebruikt ook de finmount vaak.
Dat tweede plakkertje is wel een stuk kleiner dan de surfmount, maar zit ongetwijfeld ook erg vast...waarschijnlijk is de kans groter dat de bevestiging die je op de mount klikt breekt, dan dat de 3M lijm van de surfmount het begeeft. Als die bevestiging breekt zou het touwtje naar het tweede plakkertje door dezelfde golf ook nog wel eens kunnen breken (tenzij van bv. dyneema).
M.a.w.: ik snap de hele functie van het tweede plakkertje niet, als de mount zelf al zo loeisterk op je board zit. En ik snap niet dat de gopro bevestiging niet ook in aluminum verkrijgbaar is, net als hun Gopro tripod mount er in kunsstof en in aluminum (25 euro!) is.

Wel balen dat die mount er nooit meer fatsoenlijk af te krijgen is, dat verkleint de kans dat je je directional fatsoenlijk kunt doorverkopen. Kun je 'm 't beste samen met je gopro verkopen ;-)

Je schrijft dat de surfmount goed werkt, ook bij het naar buiten varen. Bedoel je dan op een directional of op een twintip?

Verticaal beeld heb ik voor film niets aan overigens, ik film alles horizontaal op 1080p 25fps zodat het er op een moderne HD televisie ook knap uit ziet. Voor beelden vanaf de neus zal ik de concessie moeten doen in 4:3 formaat te filmen (1280 x 960) en dan later evt. te croppen om weer 16:9 beeld te krijgen. Dat werkte bij mijn mountainbikebeelden erg goed.

Voor foto's kan ik me nog iets voorstellen bij die verticale stand, al zou dan die afstandsbediening wel erg handig zijn omdat je anders je Gopro in de burst mode moet zetten en na afloop 9.999 foto's moet weggooien om die ene mooie foto eruit te halen.

Overigens lijkt die wifipac me wat dat betreft wel erg handig, waterdichte afstandsbediening om je nek en dan kun je tenminste korte filmpjes maken en alleen de echt interessante momenten filmen. Scheelt een hoop volle kaartjes, harde schijven en inlaadtijd. Weet iemand trouwens of je in combi met de wifi backdoor ook de floaty backdoor kunt gebruiken? Waarschijnlijk niet?

In oktober wordt het nog mooier: dan komt als het goed is de gopro wifi app uit. En dan zou het, zelfs over een afstand van 180 meter, mogelijk moeten zijn het beeld realtime te streamen naar je smartphone! Die je dan bv in een waterdicht hoesje aan je bar kunt bevestigen...te gek als je kunt zien wat je filmt natuurlijk... eerst zien dan geloven dat het allemaal zo gaat werken maar in principe ben ik enthousiast!
Tracer

Berichten: 34
Antwoord #23 Augustus 21, 2012, 10:22:54
edit2Rapporteer  
Kennen jullie overigens dit soort "statieven" voor je gopro?

http://www.cameraland.nl/product/1351/23654/

Daarmee moet je als kiter in principe ook dit soort filmpjes kunnen maken, al heb je maar 1 hand vrij om je bar te handlen. Statief zul je dus in je voorste hand moeten houden tijdens het golfrijden...


http://youtu.be/QmyX7QhXS2Q


Tracer

Berichten: 34
Antwoord #24 Augustus 22, 2012, 10:56:38
edit2Rapporteer  
zo, mijn North WAM definitief ontsierd met zo'n Gopro surfmount. Gelukkig is ie wit en kleiner dan de vorige versie.

Nu maar hopen dat de lijm (en de montageplaat!) sterk genoeg zijn voor de golfjes van Wijk. Iemand hier ervaring mee op een directional? Floaty backdoor en/of leash naar voetband nog goed idee?

Vanavond testen!
Dan probeer ik ook mijn gopro helmet front mount uit (verlengd met 3-way pivot mount waardoor je ook "van opzij" jezelf kunt filmen) voor shot van bovenaf, hopelijk komt hele board in beeld!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.