politie gaat optreden bij Zandmotor

Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Juli 12, 2012, 11:45:37
edit2Rapporteer  
Uit de knipselkrant op mijn werk.

Starten en landen dus alleen bij Sail107/Reddingsbrigade (Machiel Vrijenhoeklaan) en bij strandtent De Staat (eindpunt tram 12 Markenseplein). Dus niet bij de poel van de ZM.

Wij zijn dinsdagavond ook al door de politie aangesproken omdat wij stonden ter hoogte van strandtent Parker (vanaf het strand gezien rechts van de reddingsbrigade, dus 20 meter buiten de zone!). Of we voortaan toch echt tussen Sail107 en de redddingsbrigade willen starten en landen. Kijkduin/ZM is nu zeker geen beginnersspot meer (als je het mij vraagt).

Streng voor kitesurfers
AD/Haagsche Courant, 12 jul 2012

DEN HAAG Watersporters die op zee badgasten in de weg zitten, kunnen rekenen op een bekeuring. Nu de drukke zomerdagen naderen gaat de politie strenger optreden. Het wordt steeds drukker en dus gevaarlijker op het water. Vooral het kitesurfen is gigantisch toegenomen. 

Politie treedt strenger opbij in de weg zitten

De tijd van waarschuwen is voorbij. Als het strand straks vol loopt, vormen watersporters die zich niet aan de regels houden een gevaar. Een plankzeiler of kitesurfer die dan buiten de aangegeven zones het water in- of uitgaat, zit de zwemmers in de weg, met alle risico s van dien. Daarom scherpen we ons optreden aan, zegt een politiewoordvoerder.

En dat betekent een bekeuring, voor de plankzeiler, de brandingkanoër, maar vooral voor de kitesurfer die zich niet aan de regels houdt. Want die sport heeft ook aan de Haagse kust de laatste jaren een enorme vlucht genomen.

Prima, vindt eigenaar Ralph Schnepper van Kitesurfschool Scheveningen de boetes. Veiligheid gaat boven alles. Ik zie op drukke dagen nog altijd halve zolen tussen allerlei badgasten door het water in- en uitgaan. Dat is hartstikke gevaarlijk. Ze verpesten het voor de rest.

Hij vermoedt dat er vooral bij de Zandmotor boetes zullen worden uitgeschreven. Deze zomer mogen de kitesurfers daar via twee zones het water in of uit, maar dat lijkt hem erg weinig. Die plek is razend populair geworden onder kitesurfers. In de poel heb je geen last van de golven. Daar komen de mensen van heinde en verre op af.

Vorig jaar deelde de politie er alleen waarschuwingen uit. Als er nu ook bekeurd gaat worden, vreest Ralph Schnepper dat het wel erg druk wordt op de plekken waar de kitesurfers wel het water in- en uit mogen. Ik zou graag zien dat er voor ons wat meer ruimte komt. Het is nodig, want het kitesurfen wordt almaar groter en groter.

Hij ziet het ook op zijn eigen kiteschool. Kwamen daar vroeger alleen de liefhebbers van extreme sporten langs, tegenwoordig hangen ook kinderen, vrouwen en ouderen aan de vlieger. Kitesurfen is mainstream geworden. Dat kan ook, omdat het systeem nu heel geavanceerd is en er minder kracht voor nodig is. Iedereen kan het.

De vraag is wel of al die onervaren recreanten de regels kennen en of ze niet het risico lopen om massaal op de bon geslingerd te worden. De politiewoordvoerder relativeert. We zijn streng tegen watersporters die zich niets van regels aantrekken. Maar als een onervaren kitesurfer per ongeluk op de verkeerde plek aan land komt, zullen we echt wel coulant zijn.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #1 Juli 12, 2012, 11:52:03
edit2Rapporteer  
En dat betekent een bekeuring, voor de plankzeiler, de brandingkanoër, maar vooral voor de kitesurfer die zich niet aan de regels houdt.

Ik voel me een beetje gediscrimineerd 
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #2 Juli 12, 2012, 11:52:43
edit2Rapporteer  
hmm.. dus in plaats van groei te stimuleren gaan ze het inkrimpen en hoge boetes uitdelen..

alsof we zware criminelen zijn..
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #3 Juli 12, 2012, 13:15:32
edit2Rapporteer  
hmm.. dus in plaats van groei te stimuleren gaan ze het inkrimpen en hoge boetes uitdelen..

alsof we zware criminelen zijn..


Ze gaan het niet echt inkrimpen. Ze gaan dus nu pas de regels handhaven. Na 1 september is het strand weer helemaal van ons:)

Ik heb al ff een mailtje gestuurd naar de gemeente. Moet gewoon ff een duidelijk standpunt worden uitgebracht met duidelijke bebording.
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #4 Juli 12, 2012, 13:20:10
edit2Rapporteer  
jah inkrimpen is misschien wat rot gekozen....
Maar afgelopen jaar is er in de kom wel gevaren en dat mag nu niet meer volgens de regels.. dus het is wel een vorm van krimpen..

ach.. als we maar kunnen blijven varen..
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #5 Juli 12, 2012, 13:29:34
edit2Rapporteer  
jah inkrimpen is misschien wat rot gekozen....
Maar afgelopen jaar is er in de kom wel gevaren en dat mag nu niet meer volgens de regels.. dus het is wel een vorm van krimpen..

ach.. als we maar kunnen blijven varen..


@Spoon je mag tijdens het strandseizoen niet varen in de kom/poel. Dit omdat je 150 meter uit de laagwaterlijn moet blijven. Voor 1 juni mei en na 1 september mag je er wel kiten:)

Oftewel lekker door de branding knallen bij hoogwater mag dus ook niet. Alleen daar waar je mag starten en landen dan, maar daar wordt het dan weer gezellig druk dus kan om die reden dan weer niet.....

Inderdaad beetje jammer allemaal.
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #6 Juli 12, 2012, 14:00:37
edit2Rapporteer  
Mooi kl*&ç%ten dit...

Ik vaar (eerst voornamelijk windsurf en nu al weer 12 jaar kitesurf) al meer dan 22 jaar op deze spot (Sailcenter 107),

Door de komst van de zandmotor wordt sinds vorig jaar mijn favoriete spot opeens overspoeld door Jan-en-alleman (wat ik overigens niemand kwalijk neem)... Ik kreeg daar welliswaar een mooie spot voor terug, maar die word nu weer afgepakt!

Wordt leuk deze zomer: Heldhafitige zwemmers, zee-kayakkers, surfers, SUP-pers, catamarans, wind- en kitesurfers, lessende kitesurf scholen allemaal starten en landen bij de smalle strook voor ons clubgebouw.

Wel de lasten en niet de lusten zeg maar...  ThumpDown
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #7 Juli 12, 2012, 16:10:47
edit2Rapporteer  
Als het zo vaak mis gaat, dan vraag ik me af hoe de regelgeving ter plekke staat aangegeven?!?
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #8 Juli 12, 2012, 16:28:30
edit2Rapporteer  
Als het zo vaak mis gaat, dan vraag ik me af hoe de regelgeving ter plekke staat aangegeven?!?

De gemeente draait het om. Je mag alleen kiten (starten en landen) op aangegeven plekken. Ze geven dus alleen aan waar het mag, niet waar het niet is toegestaan. Dus als er geen bord staat dat het mag, dan mag het dus niet......

Ter hoogte van Sail107 staan ronde rood/witte borden met daarop iets van "Pas op kitesurfers"
djeverest

Berichten: 34
Antwoord #9 Juli 12, 2012, 18:02:55
edit2Rapporteer  
Voor wie dit een verrassing is heeft vast en zeker het volgende bericht op HL vorige week niet voorbij zien komen:
http://www.hanglos.nl/news/293086/kitesurfnews-kitesurfverbod-en-zonering-zandmotor-uitgelegd.html
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Juli 12, 2012, 19:53:42
edit2Rapporteer  
Vanochtend nog geweest op 't meer.. rond 09:00 tot 12:00 politie reed voor bij... zwaaiden, wij zwaaiden terug, zij reden door...

maar ja, het was dan ook niet echt badgasten weer.
Dennis.

Berichten: 218
Logs: 0 | 90 uur
Antwoord #11 Juli 12, 2012, 19:57:48
edit2Rapporteer  
Er zijn volgens mij ook nog geen boetes uitgedeeld.
Maar zou ook niet graag de eerste zijn die er één krijgt...
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #12 Juli 12, 2012, 20:22:03
edit2Rapporteer  
als er veel badgasten zijn snap ik dat ze boetes uit gaan delen is niet meer als terecht maar als er niemand ligt vind ik het wel ver gaan dan zijn we niemand tot last hoop dat ze dan gedogen
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #13 Juli 12, 2012, 21:24:42
edit2Rapporteer  
wat een stomme discussie!!!

al rijd je op de snelweg 150 heb je toch ook kans op een boete omdat het niet mag.
hier mag je dus niet overal kite, tuurlijk kan je er kite maar er bestaat dus een KANS dat je gepakt wordt.

ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #14 Juli 12, 2012, 21:44:52
edit2Rapporteer  
wat een stomme discussie!!!

al rijd je op de snelweg 150 heb je toch ook kans op een boete omdat het niet mag.
hier mag je dus niet overal kite, tuurlijk kan je er kite maar er bestaat dus een KANS dat je gepakt wordt.



je hebt gelijk wat betreft de boete, maar met 150 rijden kan je andere in gevaar brengen omdat het snelheids verschil te groot wordt.
als er niemand op het strand ligt dan breng je niemand in gevaar naar mijn idee dus kan je er perfect kiten lijkt mij
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 Juli 12, 2012, 22:23:51
edit2Rapporteer  
Net in een zomer waar de stranden leeg zijn vanwege het slechte weer (best goed weer voor kiten).
De horeca, hotel- en camping uitbaters klagen steen en been.
Gaat de overheid het weinige volk dat nog op het strand komt (kiters) de bon opjagen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Juli 12, 2012, 22:53:32
edit2Rapporteer  
Regels zijn regels in dit land.
Sinds het openstellen van de zm is er nooit opgetreden tegen het overtreden van de regels, wat op zeer grote schaal al vanaf dag 1 gebeurd...

Nu wel!

Wat een logisch verhaal! Tongue
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Juli 13, 2012, 07:59:15
edit2Rapporteer  
Net in een zomer waar de stranden leeg. zijn vanwege het slechte weer (best goed weer voor kiten).
De horeca, hotel- en camping uitbaters klagen steen en been.
Gaat de overheid het weinige volk dat nog op het strand komt (kiters) de bon opjagen.

Kijk dat jullie belgen nog een hapje en een  (drankje doen voordat jullie de lange terug rit tegemoet gaan begrijp ik wel... maar wij kunnen wat vaker kiten om dat wij dichterbij wonen, wij hoeven niet naar een anderland te vluchten als het harder dan 7bft waait. Dus omdat wij niet zo ver hoeven te rijden, vaker gaan en de sport niet goedkoop vinden gaan we meestal niet de strand tent in om tegen te dure prijzen een biertje en een hapje te doen... wij nemen ons eigen bier en brood mee (ik vaak wel). Maw... de horeca op de stranden heeft niks aan kiters en geitenwollesokken wierdo's... alleen tattoo volk met dikkegouweschakelkettingen met testosteron lichaam, wannabe surfers,  badgasten, gezinnen met kleine kinderen, opa's en oma's en ik met niet kitende vrienden als het niet waait ( ook alleen maar om te plassen, de koelbox is koud zat). Of wel jullie belgen spekken onze economie!!!! Dank daarvoor... in ruil betalen wij jullie belasting Grin
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #18 Juli 13, 2012, 12:21:29
edit2Rapporteer  
De laatste tijd zie je daar wel erg veel politie rijden...
Hebben ze nou echt nix beters te doen?
WilliamSean

Berichten: 111
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #19 Juli 14, 2012, 08:36:38
edit2Rapporteer  
Bij dit soort berichten krijg ik altijd een beetje het gevoel dat er een paar boze locals achter zitten die hun spot minder druk willen hebben...
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #20 Juli 14, 2012, 10:18:33
edit2Rapporteer  
Van de week inderdaad ook veel politie langs zien rijden toen ik op het water stond. Maar gelukkig nog geen boetes
gnijzink

Berichten: 341
Antwoord #21 Juli 14, 2012, 15:01:43
edit2Rapporteer  
Uit de knipselkrant op mijn werk.

Starten en landen dus alleen bij Sail107/Reddingsbrigade (Machiel Vrijenhoeklaan) en bij strandtent De Staat (eindpunt tram 12 Markenseplein). Dus niet bij de poel van de ZM.



Wat je zegt over de strandtent "De Staat"klopt niet helemaal.
Het strand bij de staat is een officieel lesgeef gebied.
Dit kan je bij de gemeente navragen.
Je mag hier dus zelf niet gaan kiten.
De enige twee "officiele""plekken in Scheveningen waar je het water op mag gaan is het noorder strand en ten hoogte van het Sail center.
Dennis.

Berichten: 218
Logs: 0 | 90 uur
Antwoord #22 Juli 14, 2012, 15:21:35
edit2Rapporteer  
Bij dit soort berichten krijg ik altijd een beetje het gevoel dat er een paar boze locals achter zitten die hun spot minder druk willen hebben...
Van deze reactie snap ik echt helemaal niks! Waarom zou je als local de politie op medekiters afsturen om ze boetes op te leggen?
feddomw
Gast
Antwoord #23 Juli 14, 2012, 15:54:41
edit2Rapporteer  
Bij dit soort berichten krijg ik altijd een beetje het gevoel dat er een paar boze locals achter zitten die hun spot minder druk willen hebben...
Van deze reactie snap ik echt helemaal niks! Waarom zou je als local de politie op medekiters afsturen om ze boetes op te leggen?

Ik denk dat hij letterlijk locals bedoelt, niet local surfers. En op zich begrijp ik de logica wel, als niet-locals zich niet aan de regels houden, is dat een bedreiging voor de spot voor de locals. Je krijgt (in het algemeen) alleen een boete als je je niet aan de regels houdt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Juli 14, 2012, 16:01:54
edit2Rapporteer  
Ik kan WilliamSean's opmerking wel voorstellen!
Mijn inziens zit er een luchtje aan de post op HL, het filmpje op TVWEST en dit krantenbericht.
Waarom reageert er iedere keer bijvoorbeeld een kiteschoolhouder? Zover ik weet zijn er nooit vergunningen hiervoor afgegeven op de zandmotor, voor in de poel.

Ik ben goed geïnformeerd bij de Reddingsbrigade, en op wat stomkoppen na die we steeds meer zien op alle spots zijn er geen calamiteiten geweest.
Iets wat je vorig badseizoen van Scheveningen bijvoorbeeld niet kan zeggen. Op de mooie dagen met wind (zeldzaam) heb ik bizarre taferelen gezien waarbij niemand ingreep (ikzelf uiteindelijk wel overigens)

Ook oorzaak en gevolg zijn vaag: het gevolg is strengere controle en bekeuringen uitdelen. Maar wat is de oorzaak hiervan? Ik lees alleen maar hypothetische oorzaken, geen ervaringen of getuigenissen van de politie, badgasten of reddingsbrigade...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.