Kitesurfer zwaargewond na keiharde crash

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #25 Juli 27, 2012, 13:44:38
edit2Rapporteer  
Ik hoorde van me zwager die in MCA (Medisch Centrum Alkmaar) werkt dat die gast daar was binnengebracht.
Ik zal eens horen bij hem of hij wat meer weet over de gezondheid van deze onfortuinlijke heer.

Nu willen we allemaal graag weten wat er gebeurd is om er lering uit te trekken. Maar... druist het voor jouw zwager niet in tegen zijn beroepsgeheim om vertrouwelijke informatie over een patiënt naar buiten te brengen?
feddomw
Gast
Antwoord #26 Juli 27, 2012, 15:35:24
edit2Rapporteer  
Ik hoorde van me zwager die in MCA (Medisch Centrum Alkmaar) werkt dat die gast daar was binnengebracht.
Ik zal eens horen bij hem of hij wat meer weet over de gezondheid van deze onfortuinlijke heer.

Nu willen we allemaal graag weten wat er gebeurd is om er lering uit te trekken. Maar... druist het voor jouw zwager niet in tegen zijn beroepsgeheim om vertrouwelijke informatie over een patiënt naar buiten te brengen?


Alleen als 'ie een arts is.... zwager kan ook verpleegkundige zijn o.i.d.

En het is denk ik beter naar de geest der "wet" te leven dan naar de letter. Veel artsen in mijn familie, ik zie het probleem niet. We weten de beste man z'n naam niet, en we vragen ook niet naar zijn bloeduitslagen of seksuele voorkeur. Alleen of hij het goed maakt.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #27 Juli 27, 2012, 15:51:37
edit2Rapporteer  
Volgens mij geldt een medisch beroepsgeheim niet alleen voor artsen, maar voor in feite alle hulpverleners en dus ook voor verpleegkundigen. Alleen na bijv. toestemming van een patiënt of als het een ernstig nadeel voor anderen zou kunnen opleveren mag iets openbaar gemaakt worden.
Verder hebben wij er weinig aan om te weten wat precies zijn letsels zijn, maar meer de omstandigheden en keuzes van de persoon in de betreffende situatie. Als de berichtgeving die verscheen op internet juist is dan zou het dus een te grote, verouderde kite zijn in omstandigheden die met voorgenoemde geen goede match waren.
Blijft dat ik het liefst van de persoon zelf zou lezen-horen wat er exact gebeurd is.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 Juli 27, 2012, 17:07:41
edit2Rapporteer  
Nou het is toch een ernstig nadeel voor anderen als we de oorzaak niet te weten komen... schuif het oo algemeen groter belang!

niet doen hoor zet z'n carriëre niet op het spel!!!
feddomw
Gast
Antwoord #29 Juli 27, 2012, 17:43:23
edit2Rapporteer  
Volgens mij geldt een medisch beroepsgeheim niet alleen voor artsen, maar voor in feite alle hulpverleners en dus ook voor verpleegkundigen. Alleen na bijv. toestemming van een patiënt of als het een ernstig nadeel voor anderen zou kunnen opleveren mag iets openbaar gemaakt worden.
Verder hebben wij er weinig aan om te weten wat precies zijn letsels zijn, maar meer de omstandigheden en keuzes van de persoon in de betreffende situatie. Als de berichtgeving die verscheen op internet juist is dan zou het dus een te grote, verouderde kite zijn in omstandigheden die met voorgenoemde geen goede match waren.
Blijft dat ik het liefst van de persoon zelf zou lezen-horen wat er exact gebeurd is.


Zoals ik al zei, dan nog maakt het niet uit. We weten niet om wie het gaat dus er is geen schending van het beroepsgeheim. Er is een groot verschil tussen "ik heb vandaag een patient gehad met schaamluis" of "vandaag had ik als patient Diederik Samsom" en als uitsmijter "Ik had vandaag Samsom als patient en hij heeft schaamluis".

Alleen dit laatste is echt verboden. De tweede is twijfelgeval. De eerste maakt niet uit.

On topic: vraag je zwager om door te geven dat er veel mensen zijn op internet die graag van hem horen hoe of wat. Dat hadden we toch ook van de winter met die jongen die bij Zandvoort zwaargewond is geraakt?
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #30 Juli 27, 2012, 18:09:43
edit2Rapporteer  
Oke Mannen, ik had al een reaktie terug van me zus, die begon ook over beroepsgeheim enzo. Heb haar en me zwager terug gemaild en het een en ander uitgelegd waar wij benieuwd naar zijn. Alleen had me zus twijfels of hij wel in Alkmaar ligt zij dacht nl Beverwijk. Maar als ik wat hoor dan zet ik hier weer wat neer. Tot zo ver dus geen nieuws nog waar wij wat mee kunnen. Undecided
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #31 Juli 27, 2012, 18:35:49
edit2Rapporteer  
Nou het is toch een ernstig nadeel voor anderen als we de oorzaak niet te weten komen... schuif het oo algemeen groter belang!

niet doen hoor zet z'n carriëre niet op het spel!!!

Er moet direct gevaar zijn. Dat is hier niet aan de orde.
Daarnaast geeft het letsel ons weinig informatie. Ze werpen geen licht op de (materiaal)keuze(s)  van de kiter tijdens de omstandigheden waarin het ongeluk heeft plaatsgevonden. 

@tfeddomw

Vraag is hoe anoniem /niet tot de persoon herleidbaar het is, ook al gebruik je geen naam en toenaam. Want zoveel mensen met zwaar letsel als gevolg van kiten worden er niet opgenomen (in de relatief kleine regio) lijkt me.




/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #32 Juli 27, 2012, 22:53:57
edit2Rapporteer  
"Ik had vandaag Samsom als patient en hij heeft schaamluis".

Wat zeg je nou  Shocked, Diederik Samson was in het ziekenhuis voor schaamluis???

zij dacht nl Beverwijk. Maar als ik wat hoor dan zet ik hier weer wat neer.

Dus hij heb nog brandwonden ook!!!

...ken iemand die bij de Telegraaf werkt  Grin


PS is het niet gewoon eenvoudiger de persoon in kwestie persoonlijk te vragen over het hoe wat, waarom en daarvoor zijn toestemming te vragen om dit anoniem op het forum (tekst vooraf bekend bij de patiënt en met zijn fiat) te plaatsen. Nu zitten jullie pakweg 7/8 berichtjes te heen en weren over medisch geheim waar nog niks gevraagd en gebeurd is. Mensen, mensen dit is echt Nederlandse polderpolitiek (vandaar dat Diederik S.ook weer met jeuk aan zijn ballen om de hoek kwam kijken...)

Wat voegt het toe?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #33 Juli 27, 2012, 23:03:37
edit2Rapporteer  
Jongens, kap met zeiken over beroepsgeheim. Dit is een kiteforum.
franco

Berichten: 874
Antwoord #34 Juli 28, 2012, 16:12:06
edit2Rapporteer  
dat krijg je he verveeling en geen wind, dan slaan we een beetje door.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #35 Juli 31, 2012, 20:18:15
edit2Rapporteer  
Belofte maakt schuld, van de week me zwager gesproken, hij wist alleen ( ook maar gehoord van een collega) dat er een kitesurfer was binnengebracht meer wist hij er ook niet van.  Roll Eyes
feddomw
Gast
Antwoord #36 Juli 31, 2012, 20:24:42
edit2Rapporteer  
Die collega die schendt dus mooi zijn beroepsgeheim dan. Lekker joh!



Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.