Kitesurfer zwaargewond na keiharde crash

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Juli 19, 2012, 01:13:31
edit2Rapporteer  
http://www.rtvnh.nl/nieuws/83757/Kitesurfer+zwaargewond+na+keiharde+crash

Kitesurfer zwaargewond na keiharde crash

CASTRICUM Een Amsterdamse kitesurfer is ernstig gewond geraakt nadat hij woensdagmiddag op de Zeeweg in Castricum tegen strandpaviljoen De Deining is geklapt.

De man werd meegesleurd door de wind en kwam  tegen de trap van het paviljoen terecht. Hij is met ernstige verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis en ligt op de intensive care .
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #1 Juli 19, 2012, 02:39:46
edit2Rapporteer  
Sterkte voor degene.. nooit leuk dit soort dingen te lezen.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #2 Juli 19, 2012, 03:23:32
edit2Rapporteer  
Lekker weer, we zijn daar nog langs gevaren die middag. Viel me wel op dat veel mensen vandaag op de relatief smalle kuststrook hun kite oplaten voor de strandtent en dan ook nog in die richting... Als de kite dan in de lucht staat staan ze nog een beetje te bravouren en dom uitziende geluksprongetjes te maken op het strand. Wil niet zeggen dat het ook met deze onfortuinlijke kiter zo is gelopen , maar toch, viel dit me op tot 3 keer aan toe. Mensen laat die kite nou lekker op richting zee( verandert op aanraden volgende reactie) , dan heb je de ruimte voor als het mis mocht gaan . En laat dat bravour gedoe met harde vlagerige wind achterwege op het strand... Sterkte voor die kiter........
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #3 Juli 19, 2012, 09:38:36
edit2Rapporteer  
Je bedoelt richting zee op laten.. Wink

Even afwachten maar. Zou graag de details willen horen. Kunnen we allemaal lering uittrekken.





Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 Juli 19, 2012, 09:47:11
edit2Rapporteer  
Dit soort berichten gaan we steeds vaker horen, valt me op hoe druk het wel niet is in ruwe omstandigheden. Gister 25-35kn, harde regen en behoorlijk vlagerig. Gewoon 40-50 kiters bij de pier en net zo veel bij de bunker. De helft had er ook niks te zoeken omdat ze dan wel geen controle hebben, voorrangsregels niet toepassen (of uberhaupt weten) of keren zonder te kijken.

Normaal zie je in de zomer wel drukte ivm mooiweerkiters maar nu met deze omstandigheden ook veel beginners. Er zijn gewoon veel meer kiters nog dan een paar jaar geleden dus meer kans op ongelukken.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Juli 19, 2012, 09:50:41
edit2Rapporteer  
Lekker weer, we zijn daar nog langs gevaren die middag. Viel me wel op dat veel mensen vandaag op de relatief smalle kuststrook hun kite oplaten voor de strandtent en dan ook nog in die richting... Als de kite dan in de lucht staat staan ze nog een beetje te bravouren en dom uitziende geluksprongetjes te maken op het strand. Wil niet zeggen dat het ook met deze onfortuinlijke kiter zo is gelopen , maar toch, viel dit me op tot 3 keer aan toe. Mensen laat die kite nou lekker op richting strand , dan heb je de ruimte voor als het mis mocht gaan . En laat dat bravour gedoe met harde vlagerige wind achterwege op het strand... Sterkte voor die kiter........

Daz toch dezelfde tent waar wij pakweg 13:30 wat gedronken hebben.... , het was idd heavy weer. Een erg smal strand, maar wel breed genoeg om een kite open neer te laten, gelukkig maar.
Maar is deze kiter op het strand tijdens het op/neerlaten verongelukt of overpowered van het water meegesleurd. Daz wel een verschil.

Alle sterkte voor deze kiter!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juli 19, 2012, 10:06:51
edit2Rapporteer  
Een vreselijk bericht!

Helaas ook een sensatieverhaal van "tegen strandtent aangevlogen". Daar hebben we er al genoeg van die onze sport geen goed doen.

Sterkte aan diegene, ben benieuwd naar meer nieuws over zijn staat van gezondheid. Op de IC liggen is meestal geen goed teken...

Hopelijk meldt zich hier een getuige die meer kan vertellen over dit ongeluk!
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 Juli 19, 2012, 15:40:00
edit2Rapporteer  
Dit staat er in de Telegraaf:

Kitesurfer maakt gruwelval

AMSTERDAM -  Een man uit Amsterdam is woensdag in Castricum ernstig gewond geraakt toen hij door een windvlaag tegen een strandpaviljoen sloeg.

De kitesurfer was buiten bewustzijn en had ruggenwervels, schouder, ribben en een been gebroken, aldus de krant.
Volgens de eigenaar van het strandpaviljoen waren twee jongens bezig hun spullen gereed te maken. Door een windvlaag verloor een van de twee de controle over zijn kite en scheerde hij tientallen meters met hoge snelheid over het terras, aldus de paviljoenhouder.
De man kwam pas tot stilstand toen hij door een hardhouten trap van het paviljoen heen brak. Strandwachten die toevallig in de buurt een training bijwoonden, verleenden assistentie.
In het ziekenhuis in Alkmaar was hij 's avonds weer bij bewustzijn.
japo

Geen avatar

Berichten: 75
Antwoord #8 Juli 19, 2012, 16:33:12
edit2Rapporteer  
sterkte voor de kiter.. hoop dat de verwondingen zullen meevallen
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #9 Juli 19, 2012, 16:36:27
edit2Rapporteer  
sterkte voor de ongelukkige!
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #10 Juli 20, 2012, 10:41:43
edit2Rapporteer  
Gistermiddag werd op de radio (ik meen radio 3) ook nog gerefereerd aan dit ongeval...

Op zich prima, ware het niet dat de heren DJ's vrij ongenuanceerd hun mening over onze sport gaven (=zeer negatief)  Undecided

Ook kwam een van de DJ's met het aloude 'indianen-verhaal' over een kitesurfer die in het verleden zo hoog door een vlaag vanaf het strand zou zijn opgetrokken, dat hij pas achter de eerste huizenrij weer op de grond kwam, zijn verhaal zou in Zandvoort hebben gespeeld...

Ditzelfde verhaal heb ik in de afgelopen 10 jaar al meermalen gehoord, meestal van niet-kiters, en het heeft telkens plaatsgevonden op andere locaties, vaak op Scheveningen en nu dus weer Zandvoort...

Dit soort broodje-aap verhalen kunnen we niet voorkomen, maar als dit via de nationale radio de ether wordt ingeslingerd, kan het onze hobby wel ernstig schaden!  ThumpDown

Verder natuurlijk sterkte aan de onfortuinlijke kiter!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Juli 20, 2012, 11:44:25
edit2Rapporteer  
Kitesurfen heeft altijd het imago gehad van "extreme sport": een sport dus waar risico's aan verbonden zijn .....

door allerlei ontwikkelingen zoals verbetering van materiaal, verbetering van opleiding, groei van aantal beoefenaars, verkrijgen van olympische status, .... enz. is bij het grote publiek een opvatting over kitesurfen ontstaan van " och dat valt wel mee, dat gevaar". Kitesurfen wordt bijna gelijk gesteld met andere zomerstrand activiteiten als badmintonen, beachvolley, skimboarden, enz.

Kitesurfen krijgt het imago van "iedereen doet het, het ziet er wel leuk uit, het is cool.... dus ik kan het ook".

resultaat: in de zomermaanden zie je beginnende kiters allerlei toestanden uithalen zonder de risico's juist ingeschat te hebben ....

Hoe vervelend ongelukken ook zijn voor de betrokkenen en hoe ongenuanceerd vaak de berichtgeving daarover ook kan zijn ....

er gaat ook een waarschuwende en preventieve werking van uit ....

want  kitesurfen is en blijft een extreme sport ....
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #12 Juli 20, 2012, 13:30:20
edit2Rapporteer  
nie leuk nie, dit nieuws. Heel veel sterkte toegewenst aan de pechvogel. Voor de sport slecht omdat het in de komkommertijd valt. Telegraaf heeft het groot opgezet, niet leuk te lezen vanuit de vakantie...
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Juli 20, 2012, 19:25:22
edit2Rapporteer  
Radio was 538 met Ruud, heb het ook gehoord.. Tenenkrommend..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Juli 20, 2012, 19:50:16
edit2Rapporteer  
Wie luistert er nog naar de Wild? Zooo 1990 Tongue

Hoor liever hoe het met die jongen gaat!

Iedereen maakt fouten, meestal gaat het (net) goed!
Nog steeds geen goed verhaal gehoord. De televaag is geen serieuze nieuwsbron bijvoorbeeld
Palm

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #15 Juli 20, 2012, 20:01:49
edit2Rapporteer  
Ja das nou slechte radio. Er werd gevraagd of het paviljoen niet beschadigd was. Sick joke!!! Waarschijnlijk wist de dj nog niet eens hoe het met de kiter ging. Bleegh
Telegraaf is hoe dan ook een sensatiekrant. Die blaten maar raak...
Verder is kitesurfen is allang mainstream geworden. Een extreme sport is het pas als je hem extreem uitoefent. Dat kan met snowboarden, mountainbiken of welke sport dan ook.
We moeten er dus aan wennen dat er meer kiters bijkomen in alle vormen en maten  Tongue
Af en toe gaat het fout (los van de bijna crashes die al niet meer te tellen zijn) Soms is het een " marktplaats kiter"  (Belgie) Soms is het een ervaren kiter met bad luck. Effe te gretig en de lijnen niet gedubbelchecked (ik)
Gelukkig las ik dat de beste man van deze crash het weer redelijk maakt. Ben benieuwd naar zijn verhaal en of we er nog wat van kunnen leren...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Juli 25, 2012, 14:28:37
edit2Rapporteer  
Dat zou ik mij nou ook hebben afgevraagd... ik werd ook scheef aangekeken door mijn turkish airlines mop 3 jaar terug... of iig door mensen die buiten de luchtvaart werken... mijn collega's lagen dubbel! En dat na 1 uur na de crash toen schiphol gedurende 2 uur dicht ging... tja je moet de humor er van kunnen inzien...
Maar die gozer die de strand tent kopte was dus duidelijk een party crasher op het verkeerde feest...
 Sterke en spoedig herstel.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Juli 25, 2012, 15:11:24
edit2Rapporteer  
Maar nog steeds weet niemand hoe het met de jongen vergaat?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Juli 25, 2012, 15:17:14
edit2Rapporteer  
Maar nog steeds weet niemand hoe het met de jongen vergaat?

tjah daar ben ik ook wel naar benieuwd eigenlijk...
hehuis

Berichten: 80
Antwoord #19 Juli 25, 2012, 19:20:14
edit2Rapporteer  
Dit staat er in de Telegraaf:

Ter aanvulling uit het "Parool":
Mikel Mac Mootry van kite- en windsurfvereniging Freakwave nam direct na het ongeluk poolshoogte. "Ik vond het opvallend dat hij gebruik maakte van zeer verouderd materiaal, een Naish X4 uit 2004. Die heeft geen releasesysteem dat je makkelijk losklikt, dus als je in de problemen raakt, krijg je je kite soms lastig los."
Ook plaatst Mac Mootry vraagtekens bij de omstandigheden waaronder de mannen wilden gaan kitesurfen. Expertise is vereist bij dergelijke vlagerige wind. Er waren uitschieters tot 18 m/s (BFT 8). Bovendien lieten ze de kite op vlakbij een paviljoen. Dat zet je wel aan het denken.

Misschien vind je de kite nog terug in het "marktplaatsmeuk" topic?

Pure speculatie van mijn kant:
Van die mensen die tijdens 20 pils in de kroeg besluiten "he, latuh whu ff gaen kituh". Kopen een 12m van marktplaatsmeuk, voor weinig, en zetten die zoals je in je jeugd een minikiteje voor de wind opliet, het apparaat de lucht in.

Niemand die iets meer weet? Toeristen beginners of zo?

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 Juli 26, 2012, 10:30:24
edit2Rapporteer  
Dit staat er in de Telegraaf:

Ter aanvulling uit het "Parool":
Mikel Mac Mootry van kite- en windsurfvereniging Freakwave nam direct na het ongeluk poolshoogte. "Ik vond het opvallend dat hij gebruik maakte van zeer verouderd materiaal, een Naish X4 uit 2004. Die heeft geen releasesysteem dat je makkelijk losklikt, dus als je in de problemen raakt, krijg je je kite soms lastig los."
Ook plaatst Mac Mootry vraagtekens bij de omstandigheden waaronder de mannen wilden gaan kitesurfen. Expertise is vereist bij dergelijke vlagerige wind. Er waren uitschieters tot 18 m/s (BFT 8). Bovendien lieten ze de kite op vlakbij een paviljoen. Dat zet je wel aan het denken.

Misschien vind je de kite nog terug in het "marktplaatsmeuk" topic?

Pure speculatie van mijn kant:
Van die mensen die tijdens 20 pils in de kroeg besluiten "he, latuh whu ff gaen kituh". Kopen een 12m van marktplaatsmeuk, voor weinig, en zetten die zoals je in je jeugd een minikiteje voor de wind opliet, het apparaat de lucht in.

Niemand die iets meer weet? Toeristen beginners of zo?


Tjah... stumperds hou je toch niet tegen...
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #21 Juli 26, 2012, 10:38:35
edit2Rapporteer  
Met dit speculatieve onbezonnen gel#l help je wel de buitenwacht om een heeeeeel negatief beeld van de kitewereld op te zetten... Bedenk wel: ook jij had hier kunnen liggen  Huh

Druk maken om slechte krantenartikelen en radio uitzendingen, sois, de meesten van hun weten niet beter, maar zelf olie op het vuur gooien, moet je vooral doen.  Huh
Heeft de NKV weer meer uit te leggen aan de buitenwereld en met de onderhandelingen ThumpDown

Laten we gewoon de tijd afwachten en uit de 1e hand horen wat er gespeeld heeft en hoe het is gebeurd.

Meer als beterschap en sterkte wensen, kunnen we nu niet meegeven!

Dus hierbij
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #22 Juli 26, 2012, 12:06:09
edit2Rapporteer  
Dergelijke ongelukken zijn natuurlijk zeer tragisch, beterschap voor de persoon in kwestie.
Ook al is hij echt wel lelijk verongelukt... Hij kan het gelukkig navertellen.

Verder dat het opgepikt wordt door nieuwsverslaggeving is naar mijn idee alleen maar een goede zaak.
Het is niet het kiteboarden wat onder vuur ligt, maar meer de gevaren en gevolgen. Deze ongelukken doen mensen hopelijk extra nadenken voor ze gaan beginnen met kiten en zullen waarschijnlijker starten met het nemen van lessen. Tijdens de lessen kom het stuk veiligheid geruim aan bod naar eigen ervaring, neem aan dat dit bij alle surfscholen het geval is.

Daarnaast doet naar mijn idee de NKV goed zijn best met het voorlichten. Ben zelf laatst in Scheveningen naar de info avond geweest om (aangezien mij lessen alweer ruim 1,5 jaar geleden waren) de boel eens even op te frissen en nieuwe dingen op te pikken. En heb hier echt zeer veel aan gehad.

Het lijkt mij zonde als er vanuit gemeente of overheid vergaande regelgeving komt zoals in België.
Kunnen we voorkomen door gewoon elkaar een beetje te helpen en adviseren en/of waarschuwen wanneer nodig.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #23 Juli 27, 2012, 13:36:41
edit2Rapporteer  
Ik hoorde van me zwager die in MCA (Medisch Centrum Alkmaar) werkt dat die gast daar was binnengebracht.
Ik zal eens horen bij hem of hij wat meer weet over de gezondheid van deze onfortuinlijke heer.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Juli 27, 2012, 13:40:21
edit2Rapporteer  
Ik hoorde van me zwager die in MCA (Medisch Centrum Alkmaar) werkt dat die gast daar was binnengebracht.
Ik zal eens horen bij hem of hij wat meer weet over de gezondheid van deze onfortuinlijke heer.

Graag!

Nu weten we nog niets, op het feit na dat hij zwaar gewond is en een oude kite heeft gebruikt
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.