Even kort voorstellen & meteen een vraag...

Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Juli 21, 2012, 09:06:01
edit2Rapporteer  
Goedemorgen allen,

Me vandaag toch maar eens aangemeld het forum waar ik de laatste tijd veel aan het lezen ben.
Na een periode van twijfel of ik het windsurfen van vroeger weer op ging pakken of me toch op een andere watersport ging richten ben ik (m, 31) besmet met het virus...

Op het web kwam ik een combinatie board (Brunotti Double 0-six) & kite (Gaastra Jekyll 8 uit '09) tegen die ik tegen een fijne prijs uiteindelijk opgehaald heb uit Noordwijk. Tweedehands maar in goede staat.
Via Groupon was er destijds ook een aanbieding voor een introductieles, die ook maar meteen geboekt voor vrouwlief en mij. Zo gezegd zo gedaan, een aantal weken geleden de introductieles gehad op Mirns en omdat die alleen de ochtend was in de middag verder gegaan met nog maar een extra les. Niks aan te merken op deze jongens, leerzame en leuke dag gehad. Door hun meteen even mijn eigen setje laten nakijken, bleek (zoals ik al hoopte) een goede koop te zijn geweest. Maar toch heb ik het nog niet onder de knie... De kite alleen is niet het grootste probleem, de handelingen achter elkaar wel (kite omhoog houden, waterstart, kite goed insturen en dan op het water ipv weer in het water)

Hoe dan ook, ik loop tegen het volgende aan; ik denk (maar kan het ook mis hebben) dat mijn huidige kite (8m) voor mij (ca 90kg) in deze fase misschien te klein is. Volgens mij moet het gewoon te hard waaien voor deze kite om mijn lichaam uit het water te hijsen en ik weet niet of het verstandig is dat ik met mijn onervarenheid ga lopen oefenen bij stevige wind.

Ik frustreer me mateloos; ik wil graag het water op, nog tig keer op mn plaat gaan en het dan uiteindelijk ook onder de knie krijgen. Ik zit dus te overwegen om te kijken naar een groter maatje (11m?) zodat ik met minder wind heel ver bij het strand vandaan ( Wink) de wateren rondom Mirns kan bedwingen, haha.

Zie ik het verkeerd, mis ik iets, klopt mijn logica van geen kant? Schiet er op en help me verder!
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #1 Juli 21, 2012, 09:49:57
edit2Rapporteer  
Hi Tjeerd,
Het ligt ook een beetje aan de grote van het board, maar 8 meter is wel erg klein met 90 kilo, dan moet het toch zeker wel een 25 knopen waaien. en dat is best wel stevig windje om mee te beginnen, Ik heb het zelf geleerd met een Jekyl 11 en een 9 (fijne kite!), en met de 11 kanje dan met wat minder wind lekker oefenen en deze vliegt ook gelijk wat rustiger dan de 8.

Ik moet wel zeggen nu ik het een maal een beetje kan alleen nog maar met de 7 en 9 vaar en de 11 nooit meer gebruik, beneden de windkracht 6 ga ik liever Cat zeilen met 25 Meter genaker is dat ook leuk. 
feddomw
Gast
Antwoord #2 Juli 21, 2012, 09:54:16
edit2Rapporteer  
Een 8 bij 90kg is idd te klein. Die vaar je pas ruim boven de 20kn. Lekker een 11 of zo erbij zoeken.
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #3 Juli 21, 2012, 10:08:08
edit2Rapporteer  
Kijk, jullie bevestigen mijn vermoedens. Hiervoor dank.

Volgens mijn huiswerk speel ik aardig op safe als ik naar een kite vanaf 2009 ga kijken toch?
Wat voor prijsrange moet ik ongeveer aan denken? Dan met bar. Wil graag betalen voor een stukje veiligheid maar in deze beginnersfase er niet meteen teveel geld in pompen.
Nee, dat zeg ik verkeerd; ik zou natuurlijk het liefst op en met het nieuwste van het nieuwste varen, alleen moet ik dan zo ver in de buidel tasten, moet vrouwlief ook nog te vriend houden. Haha.

Met iets tussen de 11 en 12 zit ik dus wel goed, bijv. een 14 ook of sla ik dan te ver door?

Nog een vraag die me ineens te binnen schiet; ik heb een wetsuite gekocht (O'neill Epic 5/3), hier zijn alle draden van weggewerkt (geplakt, weet ik hoe) behalve aan de binnenkant bij mijn knie. Aan een kant zitten daar twee draden die (door een fout) niet goed weggewerkt zijn. Ze steken er uit, los, heb er inmiddels een klein knoopje in gemaakt. Is het verstandig om hier mee terug te gaan of kan dit geen kwaad? Pak heeft me nieuw €180 gekost, beetje zuur als ik hem na de eerste keer varen uit trek en het ding scheur tot mn kruis los.
feddomw
Gast
Antwoord #4 Juli 21, 2012, 11:10:37
edit2Rapporteer  
Ik zou geen 14 nemen, maar da's persoonlijk. 14 is lekker traag en heeft meer power dan een 11/12, dus is makkelijk als beginner. Je raakt er denk ik snel op uitgekeken. Het gat 14/8 is ook te groot, dan moet je een 3e kite kopen.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Juli 21, 2012, 11:30:35
edit2Rapporteer  
Ik heb met mn 80 kg een 11 als grootste maat. Zou in jou geval dus een 12 nemen.
Denk er wel aan dat jij minimaal 15 knopen nodig hebt om ook maar een beetje te kunnen oefenen.
Bij een knoop of 18 ga je pas merken dat je goed weg kan komen....

Met dat pak gewoon teruggaan...dat is het voordeel van nieuw kopen!

Veel plezier...als het weer gaat waaien!
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #6 Juli 21, 2012, 13:33:28
edit2Rapporteer  
Mannen, bedankt.

Ik ga mijn zoektocht richten op een 12 die geschikt is voor mij als beginner.
Mocht ik wat vinden dan zal ik me nogmaals melden voor advies, jullie hebben hier meer verstand van dan ik. (nog wel, haha)

Met dat pak ga ik volgende week wel even terug.

En verdorie, nu wil ik wind ook. Kan niet wachten...
Dus, mochten jullie komende week iemand eindeloos zien oefenen met een twaalf en een nieuw pak. Could be me, haha. Maar ik krijg het onder de knie, haha.
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #7 Juli 22, 2012, 12:14:34
edit2Rapporteer  
Tijdens mijn zoektocht kom ik geregeld Best & Wipika kite's tegen.

Is dit goed spul? Doe ik hier een goede koop mee of is dit niet geschikt voor mij als beginner?
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #8 Juli 22, 2012, 12:36:09
edit2Rapporteer  
Best vanaf 2007 (Waroo) is op zich prima, maar hoe later hoe beter natuurlijk.

Wipika is volgens mij alleen maar oude shit....

TIP: Als je wat ziet, zoek de kite eens op in de GEAR database hier pp Kithigh! Staat ook bij vermeld of het geschikt is voor beginners...
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #9 Juli 22, 2012, 12:40:12
edit2Rapporteer  
Goede tip, dank!
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #10 Juli 22, 2012, 15:24:30
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij meer vertellen over de kites van het merk EH (van Eric Hertsens)?
De website is onbereikbaar maar de reviews die ik lees klinken positief.
Helaas kon ik in de database niks terugvinden over dit merk.

Thnx.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Juli 22, 2012, 16:27:36
edit2Rapporteer  
Dat merk is er mee gestopt.

Heb me net suf zitten zoeken om de reden te achterhalen, maar het enige wat er nog te vinden is staat nota bene op kitehigh zelf: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=41054.0
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 Juli 22, 2012, 23:08:48
edit2Rapporteer  
En alleen Duitsers vaarden met dat merk...

Altijd handig trouwens: zie je iemand met een minder bekend of vaag merk: Belg of Duitser, dus oppassen! :-)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 Juli 23, 2012, 17:19:13
edit2Rapporteer  
11mtr hatch, kost niks, past op zelfde bar. En anders 12mtr jekyll erbij, komen ook in de aanbieding (2012, voor flink minder dan1000 wss)
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #14 Juli 24, 2012, 11:43:17
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij vertellen of dit de moeite waard is?
http://watersport.marktplaats.nl/surfen-kitesurfen/559951507-kite-naish-11-5-m2.html
Afgesproken dat ik de verkoper vandaag laat weten of ik hem wil of niet.

De beste man heeft geen idee uit welk jaar de kite komt, alleen dat ie al wat jaren in de schuur ligt.
Mja, voor zo'n prijs wil ik nog wel eens een gokje wagen. Moet alleen even weten of ik hier als kite-noob mee uit de voeten kan of dat dit een potentiële suicide-kite is?!

Thanx alvast...
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #15 Juli 24, 2012, 11:57:51
edit2Rapporteer  
Oude troep, niet doen.
alvere

Geen avatar

Berichten: 193
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #16 Juli 24, 2012, 12:00:11
edit2Rapporteer  
Ik als noob denk dat het een hele mooie suicide-kite is, en hem lekker laten liggen. en op zoek gaan naar iets nieuwers
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #17 Juli 24, 2012, 12:11:56
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf Best Kahoona van 2011. Ben als beginner ook op zoek gegaan naar fijne kite om het mee te leren en kwam bij dit merk uit. Heb verder niet met andere kites gevaren dus echt vergelijken en advies kan ik je daarover niet geven. Maar ik vind het een heerlijke kite om het mee te leren. Hangt relaxed in de lucht en herstart is echt easy (vaar trouwens de 9.5)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 Juli 24, 2012, 13:32:14
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij vertellen of dit de moeite waard is?
https://watersport.marktplaats.nl/surfen-kitesurfen/559951507-kite-naish-11-5-m2.html
Afgesproken dat ik de verkoper vandaag laat weten of ik hem wil of niet.

De beste man heeft geen idee uit welk jaar de kite komt, alleen dat ie al wat jaren in de schuur ligt.
Mja, voor zo'n prijs wil ik nog wel eens een gokje wagen. Moet alleen even weten of ik hier als kite-noob mee uit de voeten kan of dat dit een potentiële suicide-kite is?!

Thanx alvast...


Kijk hier maar eens of je er een ziet die er op lijkt om het jaartal te vinden: http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Naish


Tip, kijk ergens onderaan. Oude troep dus Wink
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #19 Juli 25, 2012, 19:41:04
edit2Rapporteer  
Even over een hele andere boeg, marktplaats is zoeken naar een speld in een hooiberg...

Stel, ik zou een webshop/winkel benaderen voor een overjarige set, een 11 en board, waar moet ik qua prijs aan denken? Volgens mij komen de nieuwe 2013 modellen er bijna aan, daarmee gaan de '12-kites in prijs omlaag en zou een nieuw setje uit bijv. 2011 nog meer in de buurt komen van mijn budget...

Daarnaast zie ik een overload aan webshops en heb ik geen idee wat een goede shop met een goede prijs is, of waar ik stevig kan onderhandelen, haha. Tips zijn daarom van harte welkom.

Thnx maar weer mannen!
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #20 Juli 25, 2012, 20:14:21
edit2Rapporteer  
Even over een hele andere boeg, marktplaats is zoeken naar een speld in een hooiberg...

Kitehigh heeft een hele goede en up to date 2de hands sectie, zeker de moeite waard om daar even op te kijken. Mocht er beginners onvriendelijke kites worden aangeboden dan vermeld de admin dat erbij.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Juli 25, 2012, 20:45:21
edit2Rapporteer  
Even over een hele andere boeg, marktplaats is zoeken naar een speld in een hooiberg...

Kitehigh heeft een hele goede en up to date 2de hands sectie, zeker de moeite waard om daar even op te kijken. Mocht er beginners onvriendelijke kites worden aangeboden dan vermeld de admin dat erbij.

Daar moet wel bij vermeld worden dat we dat alleen doen als het echt om oude troep gaat, bij nieuwe C-kites of twijfelgevallen (2007-2008) staat het er niet bij.
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #22 Juli 25, 2012, 22:57:04
edit2Rapporteer  
Psst, ik heb vrouwlief om dat ik mag kijken naar een nieuwe 11 en board... Kunnen we samen... (: Vandaar mijn vraag naar wat een 'goede' prijs voor een nieuwe set uit bijv 2010/2011.
Tjeerd

Geen avatar

Berichten: 67
Antwoord #23 Augustus 01, 2012, 05:42:57
edit2Rapporteer  
Nogmaals de vraag wat een goede prijs hoort te zijn voor een overjarige set ('10/'11) met een 11/12mkite? Bij benadering.

Thnx mannen
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 Augustus 01, 2012, 08:02:12
edit2Rapporteer  
denk zo rond de 40% korting, ligt er een beetje aan hoe 'populair' een kite is en hoeveel ze er nog hebben liggen lijkt me. Een aantal shops hebben nu 2011 kites met zo'n 35% korting online staan, als je er dan ook nog een board en bar bij haalt moet 40% wel lukken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.