Wat is een goed wetsuit?

pindakaas

Berichten: 112
Juli 23, 2012, 22:09:37
edit2Rapporteer  
Na een jaartje pauze te hebben gehad ben ik toch weer met kitesurfen begonnen, ik kon het maar niet loslaten, nieuwe kiteset, nouja nieuw, gaastra max 2 gekocht, kiteboard moet ook nog, maar het meest verdietige is dat ik nog een wetsuit van de lidl heb. Niet dat hij niet werkt, maar ideaal is hij ook niet. Aangezien ik altijd tot vrij lage temperaturen wil kiten zal het wel een 5mm pak worden.
Maar dan nu de echte vraag; waar moet ik op letten als ik een goed wetsuit zoek? (ja, dat ik hem niet bij de lidl koop) ik heb een redelijk normaal postuur dus geen bierfust, maar weeg 82kg met mijn 1,78 meter.
Online is het lastig bestellen, want dat kan je niet passen en er zijn wel veel verschillende. aangezien het een kado wordt voor mijn 40ste verjaardag (jemig,wat klinkt dat oud!) mag het ook weer niet het duurste pak worden, ik denk max 200 euro.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #1 Juli 23, 2012, 22:20:01
edit2Rapporteer  
Lees dit eens door: http://www.versusshop.nl/service/reviews/wetsuit-termen-hoe-zit-het-nou-echt.php
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Juli 23, 2012, 22:25:42
edit2Rapporteer  
Kijk eens naar een NPX Assassin 5/4/3. Ik ben net 2 kg zwaarder als jou en net zo lang. Het pak wat ik heb zit als gegoten. Voordeel, ik heb er in de winter gewoon mee gevaren in temperaturen van rond de 7-8 graden zonder dat ik er last van had en altijd heerlijk warm. Daaronder moet je er ook prima mee kunnen varen. Dat heb ik nog niet gedaan omdat ik een droogpak erbij heb.

Ik zal straks eens kijken wat voor maat het is. 200 euro gaat waarschijnlijk niet lukken maar rond de 220 euro moet mogelijk zijn want het pak is al bijna een jaar op de markt dus de nieuwe komen er weer aan.


Maar het beste is nog altijd passen in de winkel en kijken wat je lekker zit. Je kan beter dan 50 euro meer uitgeven.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Juli 23, 2012, 22:30:21
edit2Rapporteer  
Na een jaartje pauze te hebben gehad ben ik toch weer met kitesurfen begonnen, ik kon het maar niet loslaten, nieuwe kiteset, nouja nieuw, gaastra max 2 gekocht, kiteboard moet ook nog, maar het meest verdietige is dat ik nog een wetsuit van de lidl heb. Niet dat hij niet werkt, maar ideaal is hij ook niet. Aangezien ik altijd tot vrij lage temperaturen wil kiten zal het wel een 5mm pak worden.
Maar dan nu de echte vraag; waar moet ik op letten als ik een goed wetsuit zoek? (ja, dat ik hem niet bij de lidl koop) ik heb een redelijk normaal postuur dus geen bierfust, maar weeg 82kg met mijn 1,78 meter.
Online is het lastig bestellen, want dat kan je niet passen en er zijn wel veel verschillende. aangezien het een kado wordt voor mijn 40ste verjaardag (jemig,wat klinkt dat oud!) mag het ook weer niet het duurste pak worden, ik denk max 200 euro.
tjah je kan ook vragen wat is een lieve, lekkere, slimme vriendin? Wat jij vind daar hoef ik het niet mee eens te zijn.

Maar probeer de ION strike series... ik heb er 2 van : de 2010/11 5.5 semidry. super warm pak in de winter. super kwa flexibiliteit... ga er deze winter mijn 3de winter mee tegemoet.
En de 2012 4/3 overknee voor de nl voor en na jaar.

Ben er zeer tevreden over... Oh ja voor wat het waard is. ik vaar wekelijks behalve als de water en lucht temperatuur beide onder de 0°c dalen.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #4 Juli 23, 2012, 22:40:50
edit2Rapporteer  
Kijk inderdaad vooral op pasvorm.
Heb zelf ook de ION strike 5,5 Semidry, en heb toen ik deze kocht ook de NPX Assassin 5/4/3 geprobeerd op aanraden van Marc, maar deze zat voor mijn lichaamsbouw minder fijn dan de ION.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Juli 23, 2012, 22:43:02
edit2Rapporteer  

Niet geheel objectief, gezien zij geoprene pakken verkopen als een van de weinigen in kitescene...

Maargoed, ik ZWEER bij oneill psycho series, vorige pak heb ik 3jaar gebruikt en ik kite heel erg veel
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Juli 23, 2012, 22:49:35
edit2Rapporteer  
Kijk inderdaad vooral op pasvorm.
Heb zelf ook de ION strike 5,5 Semidry, en heb toen ik deze kocht ook de NPX Assassin 5/4/3 geprobeerd op aanraden van Marc, maar deze zat voor mijn lichaamsbouw minder fijn dan de ION.

Klopt helemaal gewoon passen. Want bij mij zat die ION net weer wat minder. Overigens ook een kwalitatief zeer goed pak.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #7 Juli 23, 2012, 23:01:50
edit2Rapporteer  
Passen als het lekker zit dan is de pak goed.
Heb je het snel koud of ben je beginner 5\3 of 5\4\3 .
Minder snelkoud kan je dunner.
Shorty of short Sleaves leuk voor warme bestemmingen maar in Nl.
Niet echt of als extra suit

Slijtage  verschilt enorm per merk .


De echt koude dagen kan je nog steeds met 5\3 kiten of een goedkoop droogpak.
Titanium shirt als extra laag en wind breaker kan je net zolang door als een droogpak.
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #8 Juli 23, 2012, 23:11:23
edit2Rapporteer  
Helder, passen dus. Dat elimineert het online bestellen zonder te passen. Ik ben ook een behoorlijke koukleum dus ik wil een lekker dik pak.  Is pasvorm het enige waar ik op moet letten?

Maakt er ook iemand gebruik van het 'speciale wetsuitschoonmaakmiddel' ?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Juli 23, 2012, 23:27:11
edit2Rapporteer  
Ik neem m'n wetsuit na elke sessie mee onder de douche en gebruik geen schoonmaakmiddel verder. Ding is nog als nieuw na meer dan een jaar en zeker 60 sessies.

Tja verder een beetje letten op algehele afwerkkwaliteit. Fatsoenlijke naden enzo.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Juli 24, 2012, 00:27:02
edit2Rapporteer  
Mijn checklist:

1) soort pak
2) Pasvorm
3) Welke trekt het makkelijkste aan EN uit zonder hulp.
....
....
....
....
67687633) prijs
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Juli 24, 2012, 08:47:24
edit2Rapporteer  
Hoe lang doen jullie gemiddeld met een wetsuit? Ik heb de mijne nu ongeveer 2 jaar en ga best vaak (gok ergens rond de 80-100 sessies ofzo?)... Spoel 'm altijd netjes af onder de douche en hang 'm op een hangertje om te drogen. Ik las op de site van Versus dat je 'm beter op een rekje kan leggen ipv ophangen ivm uitlubberen.
En dat laatste is dus ook het geval nu... Bij elke plons voel ik het water door het pak heen stromen, met name dus omdat het nek stuk behoorlijk uitgelubberd is, al merk je dat niet bij het aantrekken.
Flinty

Berichten: 114
Antwoord #12 Juli 24, 2012, 09:20:54
edit2Rapporteer  
Let een beetje op de stiknaden op zwakke plekken zoals bij je middel en bij buigpunten van kniën / ellebogen.. Mijn Neilpryde was destijds 250 euro en daar vaar ik ook al 3 seizoenen mee..
Altijd netjes afspoelen en laten drogen op een haakje dan gaan ze redelijk lang mee..
Mijn pak is versterkt op de zwakke plekken..

Je pak mag best ietsje strakker zitten als je hem koopt.. hij lubbert toch wel ietsje uit..
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #13 Juli 24, 2012, 09:26:27
edit2Rapporteer  
Bij elke plons voel ik het water door het pak heen stromen, met name dus omdat het nek stuk behoorlijk uitgelubberd is, al merk je dat niet bij het aantrekken.
herkenbaar, ik had ruim een jaar geleden nog het figuur van een gesmolten barbapapa, nu zit ik op boksen en ben ruim 5 kilo afgevallen en dat heeft wel zijn effect op de pasvorm. Laatst werd ik een stukkie door het water getrokken en ik dacht toch ineene dat ik die 5 kilo weer was aangekomen, behalve dat hij langzaam via mijn benen weer verdween(dat wil je echt niet in de winter)
Dat was dan ook de reden om een nieuw pak te gaan zoeken.
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #14 Juli 24, 2012, 09:37:36
edit2Rapporteer  
Let een beetje op de stiknaden op zwakke plekken zoals bij je middel en bij buigpunten van kniën / ellebogen..

waar moeten de naden dan aan voldoen?

De tussenstand:
1: letten op pasvorm(mag bij aankoop best een beetje strak zitten)
2: Let op naden en evt verstevigingen (wat zijn de criteria voor een goed pak?)
3: zwart is warmer
4: ...





(yeah, 100 berichten in 5 jaar!!)
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 Juli 24, 2012, 09:54:11
edit2Rapporteer  
Twee pakken is best - want dan beschadig je je dik pak niet in de zomer (knieen).
Eentje voor de winter (6/4mm of 5/4mm) en eentje voor de zomer/herfst (5/3mm). Maar dat komt vooral duurder.

Of een 5/3mm met daaronder een 3 of 2 mm shorty voor in de winter - die shorty koop je eind oktober als die in de uitverkoop staan.
Een lycra T-shirt onderaan doen is ook nuttig

Shop around: eind winter heb ik een Mystic 5/3 voor 99Eur gevonden in de uitverkoop.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #16 Juli 24, 2012, 11:09:56
edit2Rapporteer  
Ligt er ook aan hoe jij met je pak omgaat. Ik heb het liefst single-lined, maar die zijn wel een stuk kwetsbaarder. Daarnaast is het op termijn wel lekker om meerder pakken te hebben. Dikste pak als het koud is, dan voel je ook het verschil. Goedkopere pakken zijn gemaakt van goedkoper neopreen, dus minder isolatiewaarde. Kun je compenseren met een titanium shirtje eronder. Voor EUR 200 moet je wel een functioneel pak kunnen vinden.
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #17 Juli 24, 2012, 11:28:52
edit2Rapporteer  
Heb diverse pakken gehad. 200 euro, 300 euro 250 gulden 600 gulden.Noem maar op.
Allemaal naar de klote gegaan.
Heb nu een pak. van 19,99 euro bij de Lidl gekocht. Ja je leest het goed 19,99 euro.
Heb dat ding nu al 2 jaar en is niet stuk te krijgen.
Naden zijn veel beter gestikt dan al die dure dingen.
Nadeel is wel pak ziet er niet uit. Maarja dat zie ik ook niet.
En hij is wat stugger dan een normaal pak.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=37766.25
zie voor de vootoos van dit pak pagina 2
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #18 Juli 24, 2012, 12:26:41
edit2Rapporteer  
Pak afspoelen met schoon water  is voldoende.
Je heb pissoff maar das niet nodig.
Je kan uiteraard passen in een winkel en online bestellen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Juli 24, 2012, 12:44:28
edit2Rapporteer  
Als je voor 2 pakken gaat doe dan een Single-lined 5/3 5/4 6/4 oidvoor de winter en een double-lined 4/3 3/2 voor.

1 pak kun je het beste een 5/3 double-lined pakken. Single-lined is wel warmer, maar is veel kwetsbaarder en kan veel slechter tegen langdurige blootstelling van UV. Vandaar ook het advies om dat alleen voor je winterpak te nemen, dan doe je toch minder tricks en schijnt de zon vaker niet dan wel en hooguit op halve kracht.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #20 Juli 24, 2012, 12:58:40
edit2Rapporteer  
Ion strike 5,5 uit 2009 vaar ik 's zomers en 's winters mee (onder 5 graden pak ik een oud droogpak) met daaronder ook dat pak. (in de zomer als het echt warm is heb ik een 3/2 shorty).

Die Ion is echt een super ding, heerlijk soepel (zelfs met 5mm op de armen). Nu pas na heel veel kiten de laatste jaren gaat hij wat af en wil ik in het najaar een nieuwe kopen.

Kijken of je voor een overjarig model kunt gaan, dat scheelt erg veel. Verder hoor ik ook erg goede verhalen over het merk Animal.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 Juli 25, 2012, 00:45:54
edit2Rapporteer  
Heb diverse pakken gehad. 200 euro, 300 euro 250 gulden 600 gulden.Noem maar op.
Allemaal naar de klote gegaan.
Heb nu een pak. van 19,99 euro bij de Lidl gekocht. Ja je leest het goed 19,99 euro.
Heb dat ding nu al 2 jaar en is niet stuk te krijgen.
Naden zijn veel beter gestikt dan al die dure dingen.
Nadeel is wel pak ziet er niet uit. Maarja dat zie ik ook niet.
En hij is wat stugger dan een normaal pak.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=37766.25
zie voor de vootoos van dit pak pagina 2

en ze zijn niet zo warm en nul- comfort(heb m zelf ook) mja, voor 20euro lach je je ballen uit je..uh..wetsuit
feddomw
Gast
Antwoord #22 Juli 25, 2012, 10:56:53
edit2Rapporteer  

Je kan uiteraard passen in een winkel en online bestellen.


Maar dan ga je naar de hel of krijg je slechte karma o.i.d..... Ik bestel dingen online, en ik koop in winkels. Maar passen/testen bij een shop en dan online bestellen ben ik behoorlijk op tegen.

[/off topic]
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Juli 25, 2012, 13:22:07
edit2Rapporteer  
ik ook, beetje shop heeft iemand rondlopen met kennis, mag ook wat tegenover staan. Ik heb die vna mij online gekocht op de gok, viel goed uit. Ben zelf winkelier, dus ik heb wel eens met dit bijltje gehakt, behoorlijk vervelend als je veel tijd in iemand steekt en die vervolgens later terugkomt met problemen met een apparaat die ze ergens anders gekocht hebben
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 Juli 25, 2012, 14:15:08
edit2Rapporteer  
Ik koop altijd bij de shop... ben klaar met internet bestellingen. het duurt langer, je moet maar hopen dat het t juiste product is, is er iets dan wil je dat t asap opgelost wordt... dat asap oplossen bij en web winkel kost min. 48hr... en als je goede contacten onderhoud met een winkel, dan doen ze alles voor de klant!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.