je eerste (en hopelijk laatste) eigen self-rescue

bluebit

Berichten: 224
Augustus 08, 2012, 11:43:48
edit2Rapporteer  
Ik denk dat dit topic hier wel het best op zijn plek is, wellicht iets minder heftig als de (bijna-)ongelukken die hieronder beschreven worden, maar altijd goed voor een leer momentje.

Self-rescue wordt natuurlijk tijdens een goede cursus uitgelegd en als het goed is doe je het zelden...pas na anderhalf jaar kite surfen kwam ik in een dergelijke situatie. Goed om te weten dat ik niet in paniek raakte en wist hoe en wat ik moest doen.

Ik ben wel benieuwd naar ieders ervaring met zijn/haar eerste self-rescue, onder welke omstandigheden en wat je er van geleerd hebt....
Hier mijn eerste eigen self-rescue:
Portugal 2012, laatste dag van de vakantie, de laatste 3 dagen kwam de wind vanuit het noorden, zwak en offshore dus er werd niet gekite. De laatste dag zou de wind weer vanuit het zuiden komen, eerst nog zwak en rond 16.00 / 17.00 uur zou het oppikken tot 16-20 knopen. Ik had al gezegd dat ik hoe dan ook het water op zou gaan, dus rond een uurtje of twee zat ik al klaar op het strand. Rond 15.00 leek de wind wat op te pikken en moest ik van mezelf toch echt het water op ondanks de zwakke wind.
Het water was bizar, alsof je door gesmolten boter heen ging, erg lekker. Met wat werk ging het kiten eigenlijk best goed. paar keer op en neer gegaan en toen ben ik een heel stuk uit de kust gegaan (600,700 meter of zo), en juist toen ik wilde draaien maakte ik een fout: ik maakte de bocht te ruim waardoor de lijnen van mijn kite slap gingen hangen en toen viel de wind even weg....kite dondert uit de lucht...en daar lag ik dan. De wind was te zwak om te relaunchen, de kite ging constant op zijn kant staan, ging tien centimeter de lucht in en viel weer het water in.
Gedurende de twintig minuten die ik bezig was om mijn kite te relaunchen kwamen wel andere kiters voorbij om te checken of alles ok was, een van die kiters heeft mijn bordje opgepikt en mee naar het strand genomen. Na een minuut of twintig realiseerde ik me dat dit hem niet ging worden, en dat ik het beste een self rescue kon gaan doen...dus....QR los, lijntjes gaan wikkelen en naar de kite zwemmen. Toen ik op de kite lag, deed ik een kansloze poging om de kite als zeil te gebruiken om zo naar het land geblazen te worden, maar ja....geen wind...dus ik begon me net te ergeren dat ik waarschijnlijk over een uurtje pas weer aan land zou zijn, toen ik een stem achter me hoorde.
De kiter die mijn bordje had opgepikt, had zijn bordje ook op het strand gelaten en was body draggend naar me toe gekomen: kite onder de rechterarm, met linkerarm mezelf vasthoudend aan zijn trapeze, heeft hij me bodydraggend naar het strand getrokken.

leermomenten:
Ondanks de warme zee (het geluk van de warme wind vanaf het land in de voorgaande dagen) voortaan altijd een wetsuit aan, toen ik weer op het strand stond merkte ik pas dat ik het best fris had. Ik had alleen een 1 mm neopreen shirt aan, geen impact vest of andere zaken die iets van drijfvermogen geven).
Met slechte wind, ga niet te ver de zee op. Ga zover dat je denkt dat je ook nog wel kunt zwemmen.

Positief:
Geen enkel moment paniek of angst, alleen ergernis dat ik zover zou moeten peddelen/zwemmen en dat er geen dolfijn in de buurt was om me te helpen (ik noem dat laatste een disney deceptie...)
Ik weet hoe ik mezelf moet redden in het geval van een probleem.
Een uurtje of anderhalf later was de wind lekker aangetrokken tot 16-20 knopen en gelijk weer het water in en die laatste vakantiedag goed afgesloten!

ben benieuwd naar jullie ervaringen!
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 Augustus 08, 2012, 12:06:23
edit2Rapporteer  
leermomenten:
Ga zover dat je denkt dat je ook nog wel kunt zwemmen.

Vergeet nooit dat op zee de golven en stroming als tegenwerkende kracht optreden, kortom onderschat de afstand niet. Zelfs 100 meter kunnen akelig lang duren...

Citaat
Positief:
Geen enkel moment paniek of angst
Allerallerbelangrijkste  ThumpsUp
Citaat
Ik weet hoe ik mezelf moet redden in het geval van een probleem.
Dat DENKEN de meeste van zichzelf tot ze het werkelijk moeten meemaken.  ListenToMe Dus schroom je niet het vaker ff te oefenen...
Citaat
Een uurtje of anderhalf later was de wind lekker aangetrokken tot 16-20 knopen en gelijk weer het water in en die laatste vakantiedag goed afgesloten!

Heeul belangrijk!  Joepie
chico

Berichten: 1112
Antwoord #2 Augustus 08, 2012, 13:24:10
edit2Rapporteer  
Zomaar n vraag. Had je n 4 lijner of 5 lijner
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #3 Augustus 08, 2012, 13:35:53
edit2Rapporteer  
4 lijner rrd passion 11 meter
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 10, 2012, 12:21:32
edit2Rapporteer  
Heb zelf ook eens een self rescue moeten doen met een F-one Bandit Dos 10m.
Er stond toen wel wind, schuin aanlandig.

Volgens de handleidingen de kite (bar en lijnen inmiddels al opgerold, aan mijn board vastgebonden, board aan mijn kiteleash vastgemaakt) vastgehouden als een boog, zodat het als zeil kan fungeren.

En wat blijkt? Werkt voor geen meter!
Je kunt alleen maar met de wind mee, en ook dat gaat tergend langzaam Tongue

Later bewust met andere kites ook geprobeerd, zelfde resultaat.

Hulde aan die kiter die je is komen halen!
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #5 Augustus 10, 2012, 12:46:41
edit2Rapporteer  
Heb je wel eens 500m moeten zwemmen met al je spullen? Dat gaat ook tergend langzaam. Heb in Tarifa een keer een flink eind moeten zwemmen omdat mn kite ineens ontpolfte, leadingedge ging met een knal kapot. Was blij dat een andere kiter mn board meenam.
feddomw
Gast
Antwoord #6 Augustus 10, 2012, 12:51:39
edit2Rapporteer  
Laatste jaar 3 keer self rescue gedaan. Lijn gebroken, wind totaal weg ineens, en kite gewokkeld met lijnen om wingtip.

Elke keer weer een leermoment erbij.

NKV clinic met self rescue uitleg heb je pas echt "door" na meerdere self rescues.

Zeker op de Noordzee super belangrijke vaardigheid. Zeilen met de kite werkt idd voor geen meter, gewoon lekker in de kite liggen en met je benen trappelen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Augustus 10, 2012, 13:56:08
edit2Rapporteer  
Zeker op de Noordzee super belangrijke vaardigheid. Zeilen met de kite werkt idd voor geen meter, gewoon lekker in de kite liggen en met je benen trappelen.

Dat heb ik toen ook gedaan. Maar de stroming was zo erg dat ik bij een zandbank gestopt ben, LE leeg laten lopen, en een maat van me naar de kant heeft gesleept. Daar ben ik hem op de dag van vandaag nog steeds dankbaar voor.

Soms zie ik kiters met schuin aflandige wind het water op gaan. Vooral op Scheveningen gebeurd dat nog weleens. Die weten echt niet waar ze mee bezig zijn! Tongue
feddomw
Gast
Antwoord #8 Augustus 10, 2012, 14:08:18
edit2Rapporteer  
Ja, ik liet 'm altijd opgeblazen, met een beetje side-on wind kom je er wel. Ik knijp ook altijd de clips van de one-pump naar de struts dicht, kan je altijd nog de LE leeg laten lopen, oprollen en op een mini-drijver gaan liggen. Dan kom je altijd wel terug. Stroming kan vreselijk zijn, maar die is nooit aflandig zeg maar.

Ik ben zeg maar ervaringsdeskundige. Wink

EDIT: er zijn dus blijkbaar mensen die nooit de clips van de struts dicht doen ('want ik doe geen self rescue"). Als je LE dus knalt of lek raakt, loopt dus de hele kite leeg. Good luck met terugzwemmen met 7-14m2 niet-drijvend nat doek en lijnen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 10, 2012, 14:48:30
edit2Rapporteer  
EDIT: er zijn dus blijkbaar mensen die nooit de clips van de struts dicht doen ('want ik doe geen self rescue")...

Wellicht een nog betere formulering: "Er zijn kiters die niet nadenken waar ze mee bezig zijn..." Tongue
Hoevaak ik mensen daar niet op gewezen heb!

Zoals je zelf al hebt meegemaakt, buiten user-error is materiaal problemen altijd de grote boosdoener.  Dat kan iedereen overkomen. Bij mij betrof het splinternieuw materiaal, net uit de tas. Sindsdien test ik altijd eerst nieuwe spullen alvorens er flink mee los te gaan...

Overigens is het mij overkomen terwijl de buitenlucht zo'n 5°C was...
Flinty

Berichten: 114
Antwoord #10 Augustus 10, 2012, 15:46:20
edit2Rapporteer  
EDIT: er zijn dus blijkbaar mensen die nooit de clips van de struts dicht doen ('want ik doe geen self rescue"). Als je LE dus knalt of lek raakt, loopt dus de hele kite leeg. Good luck met terugzwemmen met 7-14m2 niet-drijvend nat doek en lijnen.
[/quote]

Jeppp, been thereee done that... haha ik had het gelukkig op schellinkhout, waarbij ik lopend nog een half uur bezig was om naar de kant toe te komen zonder enige stroming.

Sinds dien altijd mijn struts dicht als ik de zee op ga!
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #11 Augustus 10, 2012, 20:46:34
edit2Rapporteer  
EDIT: er zijn dus blijkbaar mensen die nooit de clips van de struts dicht doen ('want ik doe geen self rescue"). Als je LE dus knalt of lek raakt, loopt dus de hele kite leeg. Good luck met terugzwemmen met 7-14m2 niet-drijvend nat doek en lijnen.

Heb nog nooit een selfrescue hoeven doen maar doe ze altijd dicht. Pech komt altijd onverwacht en de kans dat je dus ver van de kust bent is dus behoorlijk groot. Die 4/5 clips die je dicht moet doen is de moeite niet en helpt je als 't mis gaat.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 Augustus 10, 2012, 20:53:05
edit2Rapporteer  
Ben ik even blij met mn surfboardje, als er iets fout gaat gelijk kite lozen en lekker terug peddelen Smiley
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #13 September 20, 2012, 22:07:49
edit2Rapporteer  
Op Vlieland een keer met 16m C-kite, wind te zacht en met de stroming mee, dus geen relaunch. Maar toch hard genoeg om me trekken: elke keer koppie onder als ik een golf in werd getrokken. Want die kite trekt horizontaal.
Als je dat weet hoef je niet in paniek te raken, je wordt er ook weer uitgetrokken.
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #14 September 25, 2012, 09:26:08
edit2Rapporteer  
Ja, ik liet 'm altijd opgeblazen, met een beetje side-on wind kom je er wel. Ik knijp ook altijd de clips van de one-pump naar de struts dicht, kan je altijd nog de LE leeg laten lopen, oprollen en op een mini-drijver gaan liggen. Dan kom je altijd wel terug. Stroming kan vreselijk zijn, maar die is nooit aflandig zeg maar.

Ik ben zeg maar ervaringsdeskundige. Wink

EDIT: er zijn dus blijkbaar mensen die nooit de clips van de struts dicht doen ('want ik doe geen self rescue"). Als je LE dus knalt of lek raakt, loopt dus de hele kite leeg. Good luck met terugzwemmen met 7-14m2 niet-drijvend nat doek en lijnen.


Been there done that. Ik dacht met de clipjes niet dicht te doen dat als ik crashte dat de druk zich beter kon verdelen en dat hij niet zo snel ontplofte. Fout gedacht dus, dit voorjaar drie kwartier mogen zwemmen met een zinkende kite (11m) op de noordzee. Was het lastigste moment ooit. Sindsdien clipjes dicht, die theorie van drukverdeling is dikke zever.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #15 September 25, 2012, 10:58:13
edit2Rapporteer  
Ik vind ook dat de vorm van de kite beter blijft als ik de clips dicht knijp.!
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #16 November 06, 2012, 17:31:23
edit2Rapporteer  
Wat ik hier niet lees is  "GA NOOIT ALLEEN DE ZEE OP MANNEN"  ListenToMe
en schroom ook niet om even met de armpjes te zwaaien als je hulp wil  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 November 06, 2012, 21:38:39
edit2Rapporteer  
Heel goede opmerking!

Is voor mij zo vanzelf sprekend dat ik er niet eens bij nadacht
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.